Problemen met HDMI

Started by WillyP, October 26, 2018, 19:17:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Mijn HT processor functioneert doorgaans naar behoren, alleen treden van tijd tot tijd kleine problemen op - altijd gerelateerd aan de HDMI-ingang. Mijn vorige AV-versterker functioneerde probleemloos, iedere keer weer.

Het locken gaat niet altijd vlekkeloos. Dan komt er geen geluid uit het centerkanaal of een van de kanalen klinkt vervormd. Soms helpt even heen en weer schakelen maar meestal moet ik toch de aan- en uitknop gebruiken van de processor als het locken niet goed is gegaan. Dan is alles weer in orde. Deze probleempjes zijn niet terug te voeren op een defecte Blu-ray of DVD en treden willekeurig op.

De processor is voorzien van een HDMI 2.0 board, de Blu-ray speler en ook de TV gaan niet verder dan HD dus ik gebruik nog altijd HDMI 1.4 kabels, ook omdat deze indertijd niet goedkoop waren.

Snappen doe ik het niet, maar kan het zijn dat de problemen zijn opgelost als ik HDMI kabels ga gebruiken van de nieuwste generatie? Een paar eenvoudige kabeltjes eraan hangen kan natuurlijk altijd, maar als het nodig is, zou ik liever een paar fatsoenlijke kabels kopen. Alleen moet ik dan wel weten of het inderdaad helpt.

Groet,

WillyP

bmateijsen

Ik zie de laatste tijd steeds vaker problemen met 1ste generatie kabels, dus ga die eerst maar vervangen. Je mag ook bij ons een een paar kabels lenen om dit uit te sluiten.

Groet,

Bjorn

WillyP

Bjorn, dank voor je bericht. Zon gevoel had ik al. Kun je verklaren waarom er problemen optreden? Uiteindelijk worden er enkel HD formaten door de kabels getransporteerd.

Ik heb ook wel met de gedachte gespeeld om gewoon de SPDF aansluiting te kiezen voor audio. Video gaat dan direct van de Blu-ray speler naar de TV. Dan ben ik van alle lock problemen af. Wel doe ik dan afstand van de HD audio formaten, maar ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt. De meningen zijn nogal verdeeld.

Groet,

WillyP

evilniek

Quote from: WillyP on October 28, 2018, 11:00:32
Bjorn, dank voor je bericht. Zon gevoel had ik al. Kun je verklaren waarom er problemen optreden? Uiteindelijk worden er enkel HD formaten door de kabels getransporteerd.

Ik heb ook wel met de gedachte gespeeld om gewoon de SPDF aansluiting te kiezen voor audio. Video gaat dan direct van de Blu-ray speler naar de TV. Dan ben ik van alle lock problemen af. Wel doe ik dan afstand van de HD audio formaten, maar ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt. De meningen zijn nogal verdeeld.

Groet,

WillyP

Proberen kan nooit kwaad, gewoon kwestie van kabeltjes omwisselen, ik denk wel dat je inboet op geluidskwaliteit, maar zoals gezegd gewoon proberen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: WillyP on October 28, 2018, 11:00:32
Bjorn, dank voor je bericht. Zon gevoel had ik al. Kun je verklaren waarom er problemen optreden? Uiteindelijk worden er enkel HD formaten door de kabels getransporteerd.

Ja, omdat UHD weergevers een hogere bandbreedte verwachten aangeleverd te krijgen.

QuoteIk heb ook wel met de gedachte gespeeld om gewoon de SPDF aansluiting te kiezen voor audio. Video gaat dan direct van de Blu-ray speler naar de TV. Dan ben ik van alle lock problemen af. Wel doe ik dan afstand van de HD audio formaten, maar ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt. De meningen zijn nogal verdeeld.

Ok, dus van 8-kanaals Lossless audio naar gecomprimeerd Dolby Digital 5.1 of DTS 5.1 en dat zou je dan niet horen? Tja....

QuoteGroet,

WillyP

evilniek

Je hebt natuurlijk niet voor niets een processor met HD-audio formaten, ik zou het gewoon is proberen met een andere hdmi-kabel, zonde om af te stappen van HD-audio terwijl het misschien makkelijk valt op te lossen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Teejoo

#6
Quote from: WillyP on October 28, 2018, 11:00:32
Wel doe ik dan afstand van de HD audio formaten, maar ik weet niet of dat veel verschil uitmaakt. De meningen zijn nogal verdeeld.

Nou, volgens mij valt die verdeeldheid wel mee.. HD audio is echt een (Frank modus aan) FORS VERSCHIL (Frank modus uit)  :D

Zonder gekheid, dat moet je echt niet opofferen!

Heb jij nou de Classé?

WillyP

#7
Dank voor alle reacties, de conclusie is duidelijk. Ik ga op nieuwe HDMI kabels uit.

Bjorn, sorry als ik je overstuur heb gemaakt. Dat was niet de bedoeling :bigsmile:.

Groet,

WillyP