Nieuwe processor - Airplay 2 en 1080p + 4K output

Started by Hopjesvla, October 13, 2017, 11:18:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hopjesvla

Ik draai momenteel 4.1 met een Marantz AV7701 als processor (MM7055 voor m'n surrounds: B&W XT8, Classe CA2200 voor m'n fronts: B&W 802 Diamond en een Velodyne DD 18 sub).

Media komt (bijna) allemaal van een Apple TV, heb net de 4K versie neergezet (Infuse, Plex, Netflix, Youtube). Projector is een Epson 9100 en m'n TV een LG 65" OLEDB6V 4K HDR.

Nu wil ik mijn processor upgraden, zodat ik deze ook voor 4K HDR kan gebruiken voor mijn TV en DTS-X en Atmos enzo. Voor de hand ligt een Marantz 7704, die schuift naadloos mijn set in. Alleen een paar vragen.. Gaat deze Airplay 2 ondersteunen? Ik maak veel gebruik van Airplay met muziek en de nieuwere versie van de standaard spreekt mij enorm aan, ten opzichte van de haperende laggende versie van nu. Er wordt geen woord gerept over AP2, terwijl bij de introductie hiervan Marantz wel bij de ondersteunende merken stond. Als het straks met een firmware update gefixt is, geen reden om te wachten.

Verder heb ik dus een 1080p beamer en een 4K TV. Kun je bij de Marantz instellen dat monitor 1 een 4K HDR signaal krijgt en monitor 2 een normaal 1080p signaal? Gedownscaled dus als de input wel 4K is.


Het zou ook kunnen dat ik de 7701 proc en 7055 eindversterker wegdoe en voor een Marantz SR7012 ga en de ingebouwde versterkers gebruik voor mijn rears. Of bijvoorbeeld van merk switchen, Arcam heeft mij altijd wel aangesproken bijvoorbeeld..

Lastig, lastig. Maar belangrijkste is dat ik wel Airplay 2 klaar wil zijn en niet tegen het probleem aan te willen lopen dat de outputs gelijk moeten zijn en ik dan dus moet gaan lopen kutten met verschillende bronnen voor TV of beamer. Ik heb nu bijvoorbeeld de 4K apple TV aan mijn TV hangen en Apple TV 4 aan m'n processor. Beetje omslachtig.

road rebel

Waarom zou je airplay 2 in de versterker/receiver/processor willen als je reeds een AppleTV 4K hebt aangesloten?

Airplay2 komt pas uit samen met de homepod, dus nog een maandje of twee wachten.

raindog

Ik snap 'm ook niet. Met een 4K receiver of processor kun je straks volstaan met één Apple TV, die dan alle Airplay 2 content doorzet. Waarom zou je nog Airplay 2 op je processor willen?

Goede optie lijkt me om naar een Arcam receiver over te stappen, zou ik zeker serieus overwegen. Een AVR550 moet in jouw situatie voldoende zijn, met die Classé op je fronts.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

audiosurfer

Quote from: raindog on October 17, 2017, 19:20:04
Ik snap 'm ook niet. Met een 4K receiver of processor kun je straks volstaan met één Apple TV, die dan alle Airplay 2 content doorzet. Waarom zou je nog Airplay 2 op je processor willen?

Goede optie lijkt me om naar een Arcam receiver over te stappen, zou ik zeker serieus overwegen. Een AVR550 moet in jouw situatie voldoende zijn, met die Classé op je fronts.

Bij arcam zijn de versterkers volgens mij niet vrij aanwijsbaar, bij mijn 850 in ieder geval niet.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

raindog

Quote from: audiosurfer on October 17, 2017, 19:26:51
Bij arcam zijn de versterkers volgens mij niet vrij aanwijsbaar, bij mijn 850 in ieder geval niet.

Dat wist ik niet, dat vind ik dan wel een groot minpunt.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Hopjesvla

#5
Thanx all :)

Airplay 2 in de processor vind ik prettig. Nu kan ik vanaf mijn telefoon, MBP of iPad als alles uit staat een track naar m'n Marantz sturen via Airplay: Processor gaat aan en via een trigger ook m'n Classé. Als ik geen muziek meer stuur gaat alles vanzelf weer uit na een uur. Puur gemak dus. Het is verder geen noodzaak inderdaad, kan sowieso via de Apple TV en ik zet waarschijnlijk ook een HomePod neer, mss heeft die ook optisch uit.

Heeft iemand een idee hoe het zit met twee resoluties uitsturen vanuit de processor of receiver? Dat is wel wat belangrijker, wil niet in m'n settings moeten duiken van m'n proc elke keer als ik switch van tv naar beamer of andersom..

pvd_66

Sorry hopjesvla met alle respect, je hebt zo'n mooie set die volgens mij geweldig kan klinken en dan draai je muziek voornamelijk via airplay??
Ik vind het Classe , B&W en zelfs Marantz onwaardig ....
Ik heb een av8802a, maar gebruik airplay nooit, een losse dac geeft zoveel meer muziek  ;D
Maar goed ieder z'n ding  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Hopjesvla

Thanx voor het compliment voor de set :)

Ik heb ook een Arcam rDAC die via pure direct setting via de Marantz naar de Classé gaat. En een SACD player. Als ik er echt ff voor ga zitten speel ik niet via Airplay, maar voor veel situaties volstaat het echt prima. Het gemak om van je telefoon of iPad even snel wat muziek te luisteren is me best die paar laatste procentjes in geluidskwaliteit waard. En

Sowieso is de kwaliteit van AP echt niet beroerd in mijn ogen en de DAC van de Marantz is niet audiofiel, maar ook zeker niet dramatisch. Denk dat dubbelblind niet veel mensen het verschil horen tussen de verschillende bronnen. Maar goed, dat is een heel andere discussie  ;)

bmateijsen

#8
Quote from: raindog on October 17, 2017, 19:31:42
Dat wist ik niet, dat vind ik dan wel een groot minpunt.

Dat is bijna bij geen enkele A/V receiver. Fabrikant gaat er toch vanuit dat je de versterkerkanalen gebruikt, zoals ze zijn voorgeschreven. Vaak zie je alleen dat kanaal 6+7 toewijsbaar zijn.

H&C Hifi

#9
Quote from: Hopjesvla on October 26, 2017, 09:42:32
Thanx voor het compliment voor de set :)

Ik heb ook een Arcam rDAC die via pure direct setting via de Marantz naar de Classé gaat. En een SACD player. Als ik er echt ff voor ga zitten speel ik niet via Airplay, maar voor veel situaties volstaat het echt prima. Het gemak om van je telefoon of iPad even snel wat muziek te luisteren is me best die paar laatste procentjes in geluidskwaliteit waard. En

Sowieso is de kwaliteit van AP echt niet beroerd in mijn ogen en de DAC van de Marantz is niet audiofiel, maar ook zeker niet dramatisch. Denk dat dubbelblind niet veel mensen het verschil horen tussen de verschillende bronnen. Maar goed, dat is een heel andere discussie  ;)


De AV7704 ondersteund HEOS, geen noodzaak om dan nog airplay te gebruiken.
Via de Heos app kun je vrijwel alle audiocontent die op je telefoon of tablet staat streamen naar de AV7704 (ik neem niet aan dat je muziek via youtube beluisterd...)

Op deze manier streamen klinkt ook fraaier dan via airplay.

Mbt het scalen ga ik het even voor je nakijken, neem aan dat ze niet beide tegelijk aanstaan ?

Hopjesvla

Ik zal mij 's verdiepen in HEOS, maar hou toch liever alles in mijn Apple ecosysteem. Zeker nu Homekit wat lijkt te gaan worden.

Thanx voor het checken, ben benieuwd!

In PM geef je aan dat de bron misschien terug kan schalen op basis van de doelweergever. Dat gaat denk ik niet lukken, de Apple TV (in mijn geval m'n 4K bron) kun je niet op 'auto' zetten, daar stel je een vaste output in mee. De receiver moet er daarna soep van maken. Dus alleen als de Marantz bij de outputs verschillende resoluties kan uitsturen (hoeft niet tegelijk inderdaad, OF m'n beamer staat aan, OF m'n TV).

Zie settings:

Hopjesvla

Hmm, ik heb nog wat onderzoek gedaan...

De Apple TV is slimmer dan ik dacht, als switch tussen beamer en TV, gaat de Apple TV mooi heen en weer naar de ideale settings voor de weergever. Dus als (bijbvoorbeeld) de 7704 passtrough video kan doen naar de output, dat je niet in MOET stellen wat de output is naar TV of beamer zou het goed moeten gaan. Toch?

Ennn, weten jullie of een PS4 Pro ook zo slim omgaat met de output? Dan kan ik die straks ook aan m'n receiver hangen en werkt alles weer een beetje zoals ik graag wil  ;D

Rob Eric Blank

Quote from: HcHifi.nl on October 26, 2017, 11:20:10

De AV7704 ondersteund HEOS, geen noodzaak om dan nog airplay te gebruiken.
Via de Heos app kun je vrijwel alle audiocontent die op je telefoon of tablet staat streamen naar de AV7704 (ik neem niet aan dat je muziek via youtube beluisterd...)

Op deze manier streamen klinkt ook fraaier dan via airplay.

Mbt het scalen ga ik het even voor je nakijken, neem aan dat ze niet beide tegelijk aanstaan ?
Misschien off topic, werkt HEOS ook van een Macbook Pro?