Wat doet dat motion flow nu eigenlijk bij Sony

Started by J.A.F._Doorhof, December 25, 2017, 10:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Je hebt het vast wel gezien op je Sony projector of TV, motion flow...
Volgens sommige een geschenk volgens andere een ramp.
Wel gelukkig kan het uit.

Korte geschiedenis
film is geschoten op 24 frames, (officieel 23.97 frames per seconde op de disks ivm het NTSC tv systeem)
De meeste TV's werken in Europa op 50 frames per seconde en in bv Amerika op 60 (59.94) frames per seconde.
Wil je dus een film op een TV afkijken (vroeger) moest er wat gebeuren.
Bij 60 (59.94) hz is dat relatief makkelijk, dit noemde we een 3/2 pulldown waarbij er beelden herhaald werden waardoor 24 frames op grofweg 60 uit kwamen, redelijk simpel, bij deze afronding kwamen we trouwens wel uit op de nu gangbare standaard van 23.97 fps welke je ook in veel mediaspelers terug ziet komen, we moesten immers niet naar exact 60 hz maar naar 59.94hz, als dit verkeerd ingesteld staat/stond zag je ook direct kleine microstutters in het beeld.

Bij PAL hadden we het moeilijker, daar moesten beelden met een 4% versneld worden, dit hoor je goed terug op bepaalde DVDs waar de NTSC variant DUIDELIJK anders klonk.

Daarnaast moesten vaak ook de progressieve beelden omgezet worden naar interlaced aangezien TV's niet overweg konden met progressieve beelden.
Dit bracht een hele nieuwe markt op gang met zogenaamde scalers of deinterlacers die van deze 3/2 pulldown interlaced beelden weer 24fps progressive maakte.
OF die van 24fps netjes 48fps maakte omdat anders het beeld wel erg stond te knipperen op bv een CRT projector. Dit bracht ook een levende markt voor Home Theater PCs op de markt die dankzij apps zoals powerstrip nagenoeg elke resolutie konden uitsturen. Met andere woorden er waren flink wat enhancements die eigenlijk probeerde om van het "vernielde" beeld op de diskjes weer wat te maken dat in de buurt kwam van de bioscoop ervaring.....

LET WEL... in de bioscoop kijk je meestal naar 48/96fps, dmv een shutter word elk van de 24 beeldjes 2x of 3x getoond.
Dit zijn de bioscopen waar nog met film geprojecteerd word, met digitale cinema word er natuurlijk digitaal naar de projector gestuurd.

Later kwamen er ook zogenaamde frame interpolators bij die van 24 fps bv 48fps maakte door simpelweg beeldjes erbij te verzinnen die tussen de 2 originele beelden in zouden passen, dit zorgde op bv CRT projectoren ervoor dat het beeld een stuk soepeler liep, of dat het een grote bende werd bij ingewikkelde scenes met veel detail.


Fast forward naar nu
De meeste toestellen kunnen gewoon overweg met progressive beelden en 24fps.
Nu zie je ook dat bv BD en UHD gewoon de beelden in 23.97 aanleveren aan de display, en dit betekend dat we eindelijk in een tijdperk zitten waarin we precies zien wat de filmmaker zag toen hij de film maakte. Maar.... dat heeft een nadeel.
Het knipperen is geen issue meer met plasma, LCD, Oled etc. maar wel iets anders.

Als je een stilstaande scene hebt met weinig detail is een 24fps beeld meer dan genoeg, maar zodra de camera gaat bewegen word het toch wel overduidelijk dat 24fps niet ideaal is, je ziet kleine schokjes, het beeld is niet scherp en.... wel de moderne kijker wil meer, vandaar ook dat bepaalde film makers al bezig zijn met opnames in 48frames per seconde en zelfs al met andere formaten aan het werk zijn, en in feite kan dit tegenwoordig ook gewoon, er is geen beperkende factor meer in principe, weergevers kunnen met gemak 4K 60hz aan dus waarom niet gewoon daarop schieten?

Wel daar zit ook een probleem.
Weet je nog dat vroeger alles beter was?
De zomers waren fijner, het bed was lekkerder, oma's soep was.... ok back on topic.
We zijn gewend aan bepaalde dingen, we zijn gewend aan hoe film eruit ziet, dus als je dan ineens de GEHELE look van film veranderd zullen er LEGIO mensen zijn die zeggen "NO WAY, dit is geen film, ik wil terug naar hoe het hoort", en er zullen mensen zijn  die zeggen "Het kan me niet schelen hoe het hoort, dit is beter"...... en een tussenweg.

Voor iedereen wat wils
Ik ben zo een tussenweg persoonlijk.
Ik ben gek op film en heb een hekel aan die super smoothe motion enhancers, maar ik wil wel wat minder schokjes zien en wat meer bewegings scherpte.
Gelukkig zijn daar verschillende opties voor, en die vind je in je TV/Weergever vaak onder het kopje Motion Flow, Cinema etc.

Ze hebben allemaal 1 dingen gemeen.
Ze maken van het originele beeld iets anders.
Tja.... en vanaf daar word het moeilijk, want wat doen ze nu eigenlijk.

Laten we even naar Sony kijken.

Motion flow
Sony gebruikt de term motion flow voor de volgende verbeteringen.
Frame insertion : Er worden frames tussen de originele frames geplaatst
Verscherping : bij bv LED Tv's via de backlights, en bij projectoren via bv reality creation settings
Motion blur reduction : verscherping en opschoning van het beeld bij bewegingen.

In de verschillende standen word dit in meerdere of mindere mate toegevoegd.
En gelukkig kun je zelf bepalen in welke mate je dit wilt zien, door bv low, medium en high te kiezen.

Een vreemde uitschieter voor veel mensen is TRUE CINEMA en IMPULS

True Cinema

True Cinema zou ik persoonlijk niet gebruiken op film materiaal, dit is feitelijk bedoeld om van broadcast materiaal weer film materiaal te maken, zie het als een reverse 3/2 pulldown. Doe je dit op normaal BD materiaal dan kan het gebeuren dat het beeld juist iets meer gaat schokken, geen instelling dus waar ik persoonlijk mee zou spelen.

Impuls
Ook een mixed bagged of beans.
Officieel bedoeld om complexe scenes wat scherper te maken, maar haalt ook het cinema beeld naar voren..... tja wat dat betekend?
Mijn ervaring met Impuls is, is dat het beeld wat scherper maakt en schoner maar dat het ook onrustiger oogt bij beweging en hoge contrast vlakken, net alsof er een soort van kunstmatige flikkering ontstaat, zeker niet altijd te zien maar je kan het zien, daarnaast gaat het bij veel projectoren wat ten kosten van de lightoutput.

Voor BD en 24fps materiaal ben ik zelf vaak een voorstander van de Motionflow op de laagste stand.
Het voegt zeker bij sommige scenes wat artifacts toe, maar goed dat is logisch aangezien de "scaler" natuurlijk niet EXACT weet wat er zou moeten komen tussen die 2 frames, maar over het algemeen vind ik het een mooi compromise tussen het originele beeld dat wat schokt en wat onscherp is bij bewegingen en op sommige scenes wat artifacts.


Dan nog even apart voor de TV's
Er is ook een setting die op TV's terug te vinden is met de noemer "Led motion"
Dit is radicaal anders als motion flow en gebruikt vaak de LED backlighting om extra contrast (scherpte) toe te voegen bij beweging, je kan hier ook je toestel soms zien knipperen, persoonlijk ben ik ook daar geen echte fan van, tenzij je het kan instellen, en dan zou ik kiezen voor vaak zeer lage standen.

Ik zie sowieso blurs op mijn TV help
Laat me raden, in de zomer zie je dit minder dan in de winter...
Dit is inherent aan bepaalde LCD panelen, een LCD paneel heeft een bepaalde snelheid en die snelheid bepaalt natuurlijk de maximaal mogelijke "bewegings scherpte", naarmate de temperatuur lager word zie je dit effect meer, hier is weinig tegen te doen, behalve de nieuwere technieken te gebruiken, of snellere panelen.

Uiteindelijk is iedereen anders.
Bij calibraties stel ik dan ook grayscale, gamma, kleurspace, user settings etc. allemaal in volgens de geldende standaard.
Motion flow en aanverwante, stel ik meestal in in overleg met de klant, OF laat ik staan zoals ik het gevonden heb (mits ze zeer extreem staan), dit heeft wel invloed op het BEELD maar feitelijk nagenoeg niet op de calibratie, je mag hier dus altijd mee spelen, we doen dat zelf ook, de ene film vind ik gewoon mooier met motion flow dan de andere.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

williams

Mooi stuk info Frank .
Wat vind je zelf op dit moment van CMD op de huidige jvc projectoren ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Fox

LET WEL... in de bioscoop kijk je meestal naar 48/96fps, dmv een shutter word elk van de 24 beeldjes 2x of 3x getoond.

Dit is natuurlijk achterhaald, want er zijn in NL nog maar een handvol bioscopen met analoge projectoren (met dank aan de Nederlandse belasting betaler voor de subsidies). Projectie is tegenwoordig digitaal vanaf servers in een DI 2k, 4K of dubbel 4K...

J.A.F._Doorhof

Bij digitaal is het anders.
Bij film projectoren is het met een shutter
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Het instellen is enorm persoonlijk.
Cmd is anders dan motion flow. Ik heb de meeste ervaring met Sony en epsons en vind daar op de lage standen het erg mooi.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 25, 2017, 10:27:18
Korte geschiedenis
film is geschoten op 24 frames, officieel 23.97 frames per seconde.
Dat is niet geheel waar. Film word geschoten op 24 fps. Het is te danken aan de 59.94 lichtnetfrequentie dat amerikaanse films met 23.976 fps op een bluray worden gezet. Europese films worden wel vaak in 24.000fps op bluray gezet. Die worden dus niet 1 promille te langzaam afgespeeld.

J.A.F._Doorhof

Helemaal correct
Bedoelde inderdaad hoe het afgespeeld word.
Was iets te snel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

#10
Quote from: Fox on December 25, 2017, 13:40:57
met dan aan de Nederlandse belasting betaler voor de subsidies
Beetje kort door de bocht. 32 miljoen is/wordt door de sector zelf opgehoest, 6 miljoen door de overheid (en dat was voornamelijk voor de kleinere niet-commerciële filmhuizen). Bovendien deden grote partijen Pathé en Utopolis niet mee, die hadden zelf al een oplossing verzonnen.
QuoteProjectie is tegenwoordig digitaal vanaf servers in een DI
In bioscopen vertonen ze DCP's. D(igital) I(ntermediate)'s zijn wat anders. Vertoning gebeurt niet altijd vanaf een server, kan ook vanaf een I(ntegrated) M(edia) B(lock).

Job

#11
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 25, 2017, 10:27:18
film is geschoten op 24 frames, (officieel 23.97 frames per seconde op de disks ivm het NTSC tv systeem)
Klopt nog steeds niet. Bioscoopfilms worden doorgaans nog steeds op 24.000fps opgenomen. (Het is niet ongebruikelijk dat ze daarna geheel in 23.976fps worden afgewerkt en voor bioscoopuitbreng weer naar 24.000fps worden opgetrokken, maar dat is eigenlijk een 'legacy' manier van werken.)

Voor videoversies voor de '60Hz-wereld' wordt die 24.000fps vertraagd tot 23.976 fps. (23.97 klopt dus ook net niet; het is 23.976 fps, soms [helaas en onterecht] afgekort tot 23.98 fps en maar al te vaak wordt dat dan ook nog '24p' genoemd. #don'tgetmestarted).

Quotein de bioscoop kijk je meestal naar 48/96fps, dmv een shutter word elk van de 24 beeldjes 2x of 3x getoond.
Dat maakt het nog geen 48/72/96 fps natuurlijk. Lijkt meer op een monitor die een signaal van 24fps 3x per seconde weergeeft aan een refresh rate van 72Hz. Minder last van flicker. Geen enkele "verbeterende" invloed op de "motion smoothness".
QuoteDit zijn de bioscopen waar nog met film geprojecteerd word, met digitale cinema word er natuurlijk digitaal naar de projector gestuurd.
Daar geldt hetzelfde principe. Refresh rate van de projector is hoger dan 24Hz.
Heeft allemaal niets met motion flow te maken, en alles met flicker-frequenties.

In de bioscoop (analoog en/of digitaal) worden er absoluut geen beeldjes bijverzonnen, zoals bij motion-flow-technieken wel het geval is.

Job

#12
Quote from: riwi on December 26, 2017, 16:47:02
Het is te danken aan de 59.94 lichtnetfrequentie dat amerikaanse films met 23.976 fps op een bluray worden gezet.
Klopt ook niet helemaal. Zwart-wit-televisie in de VS was gewoon 30.000 fps, vanwege een 60Hz lichtnet, en toen werden films gewoon van 24 naar 30 omgezet door middel van 3:2 pulldown. De framerate is naar 29.970 fps gewijzigd bij de introductie van kleurentelevisie, omdat het kleursignaal en het audiosignaal elkaar in de weg zaten. Dezelfde pulldown werd toegepast, maar de film werd net zoveel vertraagd (0.999x) als de video-framerate. Dus van 30->29.97 leidde tot 24->23.976.

J.A.F._Doorhof

Mooie uitleg job.
Het ging me eigenlijk gewoon om een leuke intro te schrijven voor de motion flow instellingen ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christoffeldg

Wat is nu eigenlijk de vervanger van BFI in deze instellingen? Is Impulse die die ervoor zorgt dat er minder blur is? Voor gaming vond ik die BFI wel interessant.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

J.A.F._Doorhof

Impuls is niet echt bedoeld voor 24)23.97 materiaal.
Voor gaming kan het positief uitpakken.
Voor games dacht ik alleen dat lag belangrijk is. Dus met games zou ik persoonlijk denk ik juist alles uit zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christoffeldg

#16
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 27, 2017, 09:48:15
Impuls is niet echt bedoeld voor 24)23.97 materiaal.
Voor gaming kan het positief uitpakken.
Voor games dacht ik alleen dat lag belangrijk is. Dus met games zou ik persoonlijk denk ik juist alles uit zetten.

Je kan impulse opzetten in combinatie met lag reduction (Ook de enige setting die gaat). Dus dat zal voorzien zijn denk ik.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

J.A.F._Doorhof

Dat kan. Maar je hebt dan nog steeds iets actief.
Alles wat actief is kost lag ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christoffeldg

#18
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 27, 2017, 11:23:10
Dat kan. Maar je hebt dan nog steeds iets actief.
Alles wat actief is kost lag ;)

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Enkel processing van beelden voegt lag toe, maar dat is niet wat Impulse doet volgens mij. Volgens mij is er dus ook helemaal geen bijkomende lag (Mogelijk zelfs een verbetering?). Ook, helderheid van beelden in gaming mode zorgt er ook wel voor dat je reactiesnelheid groter is. Ik zou het dus zeker niet minimaliseren, al zeker niet ivm latency.

Ik denk dat hij de beelden gewoon op een iets andere manier weergeeft.

Het zou ook interessant zijn als iemand echt de techniek kan toelichten achter de verschillende motionflow opties.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christoffeldg

#20
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 27, 2017, 12:00:23
Elke vorm van processing voegt lag toe :D
Dat zeg ik toch? Alleen doet impulse geen processing. Volgens mij is er buiten de interpolatie van smooth geen processing op images op geen enkele van de motionflow opties.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Leerzaam en verhelderend.
Begin nu mijn eigen waarnemingen te snappen. Ik heb in de afgelopen weken ook geen enkele verbeteraar in mijn scherm kunnen ontdekken. Alles staat nu op uit of 0 want het wordt niet beter wel "anders".
Wat ik niet wist, is dat er zoveel diverse "formaten" zijn die worden herrekend. Dit verklaart voor mij ook waarom ik bij de ene uitzending probleemloos zit te kijken en op een ander moment schokjes,   artefacten of onscherpte zie.
Nu ik een 4K scherm heb, ben ik opnieuw begonnen met mijn (tv) signaal te verbeteren.
Precies hetzelfde heb ik ruim 11 (?) jaar geleden gedaan toen wij met een brak SD signaal op een groot scherm zaten te kijken. Het enige dat echt hielp was zorgen dat je signaal zo goed mogelijk overkwam. Dit lijkt nu weer het beste te werken.
Leuke is dat ik toen flink werd uitgelachen want bij digitaal kon dat niet. Het was "aan" of "uit". Het waren nulletjes of eentjes.
Ach ja, afgelopen dagen in ieder geval vooruitgang geboekt. Vanavond nog maar eens wat settings testen en bij voldoende speeluren calibreren.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)