bouw HT PC voor een NooB

Started by doubjj20, October 3, 2017, 08:50:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

doubjj20

Aangezien ik een HT PC wil bouwen, maar daar 0,00000000000000 verstand van heb, zou ik graag jullie mening hebben over onderstaande samenstelling.

Het doel is om enkel Kodi op het systeem te hebben draaien voor het afspelen en internet voor het kunnen binnenhengelen van data. En ik zou graag de content van Netflix willen kunnen gebruiken (ja, ik heb een abbo), maar dan wel in goede kwaliteit. Als ik dat laatste nu doe via de website van netflix heb ik ruk beeld en geluid.

Op dit moment kan ik nog geen 4K of dolby Atmoz afspelen (beamer en receiver zijn daar niet toe in staat) maar op termijn wil ik wel de mogelijkheid hebben om te kunnen upgraden (volgend jaar mogelijk atmoz, jaar daarna waarschijnlijk 4K)

Ik kies bewust niet voor een NAS, omdat ik dat zelf denk ik niet in de lucht kan houden, en ik geen behoefte heb aan een data opslag waar ik 24/7 bij kan via welke plek dan ook. Dus vandaar een "gewone" PC waarbij ik makkelijk HD kan uitbreiden op het moment dat ik plek te kort kom.

Na wat zoeken ben ik tot de volgende configuratie gekomen.

Moederbord: Gigabyte GA-AB350 gaming 3
Processor: AMD A8-9600 Boxed
RAM 4 GB Kingston HyperX Fury HX424C15FB
Harddisk, SSD en bluray speler (merk niet zo belangrijk lijkt me?)

Als ik naar de specs van het moederbord en processor kijk, zou het makkelijk moeten kunnen, maar zoals gezegd heb ik geen enkel verstand van specs op papier en kijkbeleving in het eggie.

Dus mijn vraag, zou deze config doen wat het moet doen voor nu en de nabije toekomst of doe ik er slimmer aan om sommige componenten te veranderen voor iets anders?

Sjaak_Banaan

Hey, hij leeft nog!  :pompom:
Ik heb laatst nog gekeken of je 'The Barn' nog hebt geüpdatet, maar je topic is een beetje dood. ;)
Hoe is het daar?


Is een losse mediaspeler geen optie voor je?
Bijvoorbeeld een Popcorn Hour, Dune of misschien dan je met een Oppo-speler ook een heel eind komt?
Waarschijnlijk kun je met zo'n moderne speler ook apps als Netflix draaien.
Voor het binnenhengelen van data heb je niet zoveel nodig, wanneer je Popcorn in je netwerk hangt kun je ook gewoon daarop downloaden.

Ik vraag dit omdat ik zelf ook een HTPC heb staan, wel een iets tragere AMD (A6 6400 meen ik...), maar ondanks dat het behoorlijk werkt, heb ik altijd het idee gehad dat het beeld niet 100% vloeiend werkte.
Het juist configureren kan best lastig zijn.

Een bluray speler als los component is misschien ook stiller met afspelen dan zo'n ingebouwd pc ding...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

W.Otter

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2017, 13:20:28
Hey, hij leeft nog!  :pompom:
Ik heb laatst nog gekeken of je 'The Barn' nog hebt geüpdatet, maar je topic is een beetje dood. ;)
Hoe is het daar?


Is een losse mediaspeler geen optie voor je?
Bijvoorbeeld een Popcorn Hour, Dune of misschien dan je met een Oppo-speler ook een heel eind komt?
Waarschijnlijk kun je met zo'n moderne speler ook apps als Netflix draaien.
Voor het binnenhengelen van data heb je niet zoveel nodig, wanneer je Popcorn in je netwerk hangt kun je ook gewoon daarop downloaden.

Ik vraag dit omdat ik zelf ook een HTPC heb staan, wel een iets tragere AMD (A6 6400 meen ik...), maar ondanks dat het behoorlijk werkt, heb ik altijd het idee gehad dat het beeld niet 100% vloeiend werkte.
Het juist configureren kan best lastig zijn.

Een bluray speler als los component is misschien ook stiller met afspelen dan zo'n ingebouwd pc ding...
De htpc die marco66 te koop heeft is een topding!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

doubjj20

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2017, 13:20:28
Hey, hij leeft nog!  :pompom:
Ik heb laatst nog gekeken of je 'The Barn' nog hebt geüpdatet, maar je topic is een beetje dood. ;)
Hoe is het daar?

Jep. Topic is aan het slapen idd. We hebben een rondreis door Vietnam gemaakt in februari, dus het heeft even stilgelegen allemaal. En toen we terug waren zijn weer hard buiten bezig geweest. Winter komt er weer aan, dus gaan we langzaam aan binnen verder. Ik zal binnenkort een update maken van de huidige status.
Bij jou schiet het ook op zag ik?

Quote from: Sjaak_Banaan on October  3, 2017, 13:20:28
Is een losse mediaspeler geen optie voor je?
Bijvoorbeeld een Popcorn Hour, Dune of misschien dan je met een Oppo-speler ook een heel eind komt?
Waarschijnlijk kun je met zo'n moderne speler ook apps als Netflix draaien.
Voor het binnenhengelen van data heb je niet zoveel nodig, wanneer je Popcorn in je netwerk hangt kun je ook gewoon daarop downloaden.

Ik vraag dit omdat ik zelf ook een HTPC heb staan, wel een iets tragere AMD (A6 6400 meen ik...), maar ondanks dat het behoorlijk werkt, heb ik altijd het idee gehad dat het beeld niet 100% vloeiend werkte.
Het juist configureren kan best lastig zijn.

Een bluray speler als los component is misschien ook stiller met afspelen dan zo'n ingebouwd pc ding...

Ik zat te twijfelen idd tussen een HTPC of een NAS met losse mediaspeler. Maar ik kies dan toch voor een HTPC. omdat ik geen behoefte heb om 24/7 een systeem te hebben draaien om bij mijn data te kunnen. En ik wil het graag simpel houden, omdat ik bang ben dat ik het anders niet in de lucht kan houden.

Zou een intel processor beter zijn denk je?
De HTPC van Marco66 is niet meer beschikbaar helaas

dennism

#4
Intel is niet perse beter, maar de A6-A12-9xxx series zijn nu niet echt AMD's sterkste line-up. Ze zijn gebaseerd op zeer verouderde hardware en eigenlijk alleen een place holder. Het stroomverbruik is ook vrij hoog. Zie bijv. hier voor een review (met een nietsverhullende titel) https://www.youtube.com/watch?v=yyw7coOhN78

Als je Netflix in bijv. 4K wil kunnen bekijken op een PC heb je een Intel CPU nodig (Kaby Lake generatie of hoger, CPU's met modelnummer 7xxx en 8xxx zullen compatible zijn) of een Nvidia GPU (Duurder), zie https://help.netflix.com/en/node/55763 (artikel is enigzins outdated want Nvidia staat er nog niet bij, echter die kan het wel zie http://www.techradar.com/how-to/how-to-watch-netflix-4k-videos-on-pc . AMD is (nog) niet supported, en de kans dat huidig verkrijgbare AMD hardware ooit supported gaat worden is zeer klein.

Sjaak_Banaan

Quote from: doubjj20 on October  5, 2017, 08:19:17
Jep. Topic is aan het slapen idd. We hebben een rondreis door Vietnam gemaakt in februari, dus het heeft even stilgelegen allemaal. En toen we terug waren zijn weer hard buiten bezig geweest. Winter komt er weer aan, dus gaan we langzaam aan binnen verder. Ik zal binnenkort een update maken van de huidige status.
Bij jou schiet het ook op zag ik?

Ik zat te twijfelen idd tussen een HTPC of een NAS met losse mediaspeler. Maar ik kies dan toch voor een HTPC. omdat ik geen behoefte heb om 24/7 een systeem te hebben draaien om bij mijn data te kunnen. En ik wil het graag simpel houden, omdat ik bang ben dat ik het anders niet in de lucht kan houden.

Zou een intel processor beter zijn denk je?
De HTPC van Marco66 is niet meer beschikbaar helaas

Leuk!
Hier begint het ook langzaam ergens op te lijken, zal binnenkort ook eens een update posten. :)


Waarom een nas + losse mediaspeler? Er zijn toch ook mediaspelers met HD ingebouwd?

Als je toch nog geen 4K kan weergeven, waarom nu al investeren in (dure) computeronderdelen?
Persoonlijk vind ik Intel's lage stroomverbruik niet zo interessant voor een pc die af en toe een filmpje afspeelt, als die nu 24-7 aanstond was dat anders.

Voor HD heb je niet super veel nodig, dan kun je best wel een budget AMD pc of laptop neerzetten denk ik.
Als je niet op korte termijn overgaat naar 4K zou ik het simpel houden en t.z.t. gewoon een upgrade-kitje kopen (moederbord en cpu).

Mocht je zelf al een SSD + harddisk hebben, dan mag je die van mij wel een keer meenemen en proberen hoe dat bevalt, momenteel heb ik 'm toch niet in gebruik.

AMD A6-6400K Black Edition
ASRock FM2A88M Extreme4+
Silverstone Grandia GD08B
Scythe Shuriken Rev. B
Be Quiet! Pure Power L8 300W
8GB Mushkin DDR3
Bluray zit er niet op, daar heb ik de Marantz voor...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

doubjj20

Quote from: dennism on October  5, 2017, 10:02:23
Als je Netflix in bijv. 4K wil kunnen bekijken op een PC heb je een Intel CPU nodig

Op dit moment kan ik nog geen 4K afspelen, dus dan zou dat op dit moment overkill zijn.

Zou ik dan wel met de amd processor uitkomen?

dennism

Dat verwacht ik wel, hou er echter wel rekening mee dat de huidige AMD line up mogelijk nooit door Netflix gecertificeerd zal gaan worden. Mocht dit dus iets zijn dat je inde toekomst wel wil kunnen zonder mogelijk te moeten upgraden ga dan voor Intel, dan heb je zekerheid. Bij AMD op dit vlak niet.

Hanky Panky

Tenzij je je vaardigheden wil opwaarderen met wekenlange ergernissen omdat iets niet lukt  :D zoals jij het wil, zou ik lekker voor een out-of-the-box speler gaan. Dune is king als je geen 4K wil. Tweedehands regelmatig hier en op MP te vinden voor een vriendelijke prijs. Voor het overige zijn er plenty Kodi boxen. Zie ook deze redelijk actuele test:

https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/getest-de-12-beste-mediaspelers-van-dit-moment/?article-page=3

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000