review Sony VW260/360

Started by home@the movies, September 26, 2017, 19:13:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Hi Iedereen,

Bij deze de review van de Sony VW260/360, de nodige screenshots van de metingen komen er morgen of later op de avond nog aan, mocht ik verder na het nog een keer doorlezen wat aanpassingen moeten maken zal ik, dat steeds op de eerste pagina hier melden.

Veel leesplezier

Review Sony WV260 VW360

De herfst is stilletjesaan in het land en dat is voor ons als Home Cinema liefhebbers meestal goed nieuws. Niet alleen hebben we dan een excuus om wat meer film te kijken maar het is traditioneel ook de periode van het jaar waar de fabrikanten hun nieuwe toestellen aan het grote publiek voorstellen.
Een paar weken geleden werd gewoontegetrouw het startshot gegeven op de IFA beurs in Berlijn, altijd goed voor één of andere primeur in HT land en dat was ook dit jaar niet anders.
Als er nieuwe toestellen worden verwacht gaat dat altijd gepaard met wat mixed emotions, vaak verwachten we heel veel en krijgen we minder dan gehoopt, en heel af en toe is het net het tegenovergestelde. Ik moet toegeven dat het, wat mij betreft, dit jaar eigenlijk een beetje van elks was.

Wat kregen we te zien bij onze vrienden van Sony;

De nieuwe line up ziet er als volgt uit;

VW550 Native 4K HDR zat reeds vorig jaar in het gamma en blijft ook dit jaar opgenomen.
VW360 Native 4K HDR
VW260 Native 4K HDR

En als top het buitenbeentje;

VW760 Native 4K HDR/4K lazer  projector.

Twee zeer belangrijke zaken zijn hier op te merken, met de VW260 duikt Sony als eerste fabrikant met een Native 4K Home Cinema projector onder de grens van 5000 Euro. Dat is bijzonder fraai nieuws, ook al zijn er tal van "pseudo 4K" toestellen die hun uiterste best doen om het label UHD te dragen, Sony is het enige merk dat een pure Native 4K projector in dit segment weet neer te zetten.

Dan was er het andere zeer opmerkelijke nieuws, ik durf gerust te stellen dat het eigenlijk een bommetje was dat gedropt werd in Home Cinema land. De geruchten waren er al maar op bevestiging moesten we nog wachten, Sony zou, als antwoord op de Z1 lazer projector van concurrent JVC, met een eigen lazer toestel komen.

En dat deden ze, met de VW760 stelde Sony hun eerste native 4K Home cinema projector met lazer lichtbron voor (de VW5000 even buiten beschouwing gelaten omdat ik deze niet echt als Home Cinema beschouw)
Het beste nieuws moest dan echter nog komen, daar waar je voor de concurrent JVCZ1 een bedrag van rond de 35000 Euro moet ophoesten, gaat de Sony over de toonbank voor een "luttele" 15000 Euro.
Nog steeds een hoop geld maar met een bedrag dat minder is dan de helft van de concurrentie dien ik jullie  iet te vertellen dat onze nieuwsgierigheid meer dan gewekt was.
Meer over dit toestel in een latere review, voorlopig concentreren we ons eerts even op de instapper, de VW260




Zoals in de inleiding al aangehaald zet Sony met de VW260 een native 4K toestel neer dat flirt met de grens van 5000 Euro.
Voor heel wat liefhebbers is dit een zeer belangrijk feit, vorig jaar dienden we nog minimaal 2000 euro extra neer te tellen voor de VW320 wat op dat moment de goedkoopste native 4K projector was.
Heel wat liefhebbers zochten dan ook hun heil in de goedkopere E-Shift toestellen die, toegegeven, wel in de buurt komen van de kwaliteit van een pure UHD projector, maar toch net dat tikje extra niet konden bieden.

Vormgeving;

Weinig nieuws onder de zon hier, de VW260 gebruikt hetzelfde shassis als zijn duurdere broertjes en daar is niets mis mee. Een mooie afgeronde vorm met de lens centraal in het midden in zwarte of witte uitvoering te verkrijgen.

Lens;

De volledige reeks kreeg een nieuwe lens tov de reeks van vorig jaar met throw van
1:38-2:38:1

Aansluitingen;

Ook hier geen verassingen, alle nodige zaken zijn aanwezig, 2 HDMI aansluitingen, USB aansluiting voor firmware updates, Lan aansluiting, trigger enz.

Over de HDMI aansluiting een woordje extra uilteg;

Er is al enorm veel geschreven en gedebatteerd over het al dan niet noodzakelijk zijn van de volledige ondersteuning van 18Gbit bandbreedte zoals die voorzien is in de HDMI specs.
Voor alle duidelijkheid, de Sonys', met uitzondering van de VW760, hebben dus geen 18gbit chipset aan boord.
De bandbreetde van de 260, 360 en VW550 is "beperkt" tot 13,5 Gbit, wat op dit eigenste moment geen enkel probleem opleverd. Pas waneer het volledige 60Hz 4:4:4 signaal in 10 bit op de UHD schijfjes gaat worden geplaats gaat dit belangrijk worden.
Zover zijn we echter op dit moment nog niet en vermoedelijk zal dat ook nog even op zich laten wachten.
Concreet wil dit dus zeggen dat je met de bovenstaande toestellen zeker nog een heel eind future proof zit.

Verschil tussen de VW260 en de VW360;

Het prijsverschil tussen de VW260 en de VW360 is net geen 2000 Euro, de vraag die zich dus stelt is , wat krijg je voor dit extra geld meer?
Om heel erg zeker te zijn wacht ik nog heel even met de conclusie of de native contrastverhoudengen van beide toestellen gelijk zijn, de units die we ter beschikking hadden voor review zijn niet altijd de meest accurate  dus wacht ik wat dat betreft even op onze eigen demo's. We komen native uit op ongeveer 10000/1 onder voorbehoud want ik heb deze niet in onze "normale" ruimte gemeten.
Ik durf echter wel met enige voorzichtigheid al te stellen dat er wat native contrast betreft geen merkbaar veschil zal te zien zijn, waar zit het verschil dan wel?



Iris or no iris, Thats the question;

Wie al eens een blik op de specificaties van beide toestellen heeft geworpen zal merken dat de duurdere VW360 inderdaad beschikt over een Iris, samen met de iris is er ook de zoom memory position. Voor mensen die met verschillende aspect ratio's hun 2:35 scherm tenvolle willen benutten is dit een zeer dankbaar feature.
Het gebruik van de iris is dat ook, er zijn voor en tegenstanders van iris gebruik maar het is onmiskenbaar een feit dat met gebruik hiervan de zwartwaarden van een toestel een bijzondere boost kunnen geven. Sony is met de implementatie van hun iris steeds zeer voorzichtig tewerk gegaan, daar waar je bij veel merken de iris vak effectief ziet "bewegen" heeft Sony dit altijd zeer goed onder controle gehad.

Verder is er tussen beide toestellen geen verschil, ze maken beiden gebruik van dezelfde 225 w lamp die volgens de brochure 1500 lumen op het scherm kan toeveren.
Bij onze meteingen op een 2m30 scherm in de max lmap stand meten we 45 Ftlmb wat 1440 lumen is, Sony zit dus wat specs betreft niet zo heel erg ver van de waarheid.
In low lamp komen we op 26 ftlmb uit, wat 800 Lumen is.

Zoals steeds komen we na calibratie wel wat lager uit, al moet worden gezegd dat dit bij deze sonys meer dan behoorlijk goed meevalt. Zoals steeds clipt de projector net wat snel, dus het contrast temperen om dit wat in te tomen is het eerste wat de lichtopbrengst wat naar beneden haalt. Na calibratie komen we op ongeveer 40 ftlmb uit wat om en bij de 1250 Lumen is.

Ook de Grey scale heeft wat veel blauw standaard uit de doos maar ook dat is niet echt een verassing te noemen.
Na calibratie is alles netjes op zijn plaats te krijgen en hebben we een nette tracking van 6500 over de hele lijn.
Na instellen van contrast, grey scale enz komen we met de gamma uit op een nette 2.3 wat zeer ok te noemen is. Met de Sony calibratiesoftware kan hier nog steeds wel de nodige aanpassingen worden gemaakt.

De kleurendriehoek is een tikje lastiger, ik moet eigenlijk zeggen dat groen de kleur is die wat moeilijk onder controle te krijgen is. Groen neigt een tikje teveel naar geel en is niet 100% op zijn plaats te krijgen zonder compromis. Alle andere kleuren zijn wel perfect te plaatsen en dat levert een zeer fraai plaatje op.

HDR;

Tja, pagina's vol zijn er reeds geschreven over HdR en front projectie, voor de ene is het glas half vol en voor de ander half leeg. Feit is dat er inderdaad nog een weg af te leggen is om HDR met  projectie op hetzelfde niveau te zetten als met pakweg een OLED tv.
Toch moeten we vaststellen dat er heel hard gewerkt wordt aan de verbetering van het hele HDR gebeuren, en ook hier heeft Sony toch wel behoorlijk mooi werk geleverd tov de vorige generatie.
Om te beginnen zijn er veel minder toestanden om verschillende UHD/HDR spelers te herkennen. Bij de vorige generatie ging het regelmatig wel eens een keer fout met verschillende spelers.
Bij het testen herkende de projector direct het HDR signaal en gaat hij in de juiste modus met de juiste color space, gamma enz.
Sony maakt geen gebruik van een filter om hun ruimere color space te maken, ze vallen terug op hun triluminus color space die welliswaar een stuk ruimer is dan rec709 maar niet de voledige P3 omsluit.
Toch slagen ze er in om een veel ruimere kleurendriehoek neer te zetten zonder filter dan heel wat andere merken.
Verder zien we in het HDR menu een regelaar die "Contrast HDR" noemt, eigenlijk is dit dezelfde functie waarmee je het contrast ook in SDR gaat aanpassen maar er is toch een kanttekening bij te maken.

Daar waar het in SDR uit den boze is om, eens het conrtast juist is ingeregeld met een testpâtroon/meter nog aanpassingen te maken, kan dat in HDR, indien juist toegepast, wel degelijk zijn voordel hebben.
Met het HDR contrast bepaal je nl waar het clipping punt van het HDR signaal gaat liggen.
Daar waar dit bij een Blu Ray steeds zonder uitzondering op hetzelfde niveau zit en perfect door iedere projector kan worden weergegeven is dit in HDR jammer genoeg niet het geval.

UHD/HDR films worden nl. jammer genoeg;

1)   Op verschillende levels op disc gezet (voorlopig meest voorkomende 1000 en 4000 Nits)
2)   Dit getal slaat heel vaak slechts op een paar pixels die in een aantal frames opduiken.

Het resultaat, indien niets wordt aangepast, is vaak een heel donker beeld tot gevolg omdat de projector koste wat het kost alle details tot 1000 Nits wil weergeven.
Ga je nu met de contrastregeling "spelen" en deze ipv 50 bvb op 70 zetten dan ga je het Clipping punt verschuiven van bvb 1000 naar 700 Nits (vb getallen).

Dit heeft tot gevolg dat de algemene helderheid van het beeld een stuk hoger gaat uitkomen, downside is dat op bepaalde momenten de hoogste luminantiewaarden in het beeld hun detail gaan verliezen en als wit gaan worden weergegeven.
Het blijft dus een compromis om als gebruiker de gulden middenweg te vinden, op de Sony UHD discs staan verborgen patronen waarmee je perfect de verschillende clippingniveaus kan zien en afregelen.
Het hoeft uiteraard niet gezegd te worden dat afregelen gewoon "op het oog" niet echt de juiste gang van zaken is.

Deze nieuwe Sony's zetten een verbluffend plaatje neer, voor hele grote schermen eventueel net niet voldoende licht maar voor de gemiddelde HT fan met schermen van bvb 2m40 tot 2m70 in een verduisterde ruimte meer dan voldoende.
Het contrast van de 260 verraste mij zeer aangenaam, met een mooi dynamisch beeld, perfecte scherpte en kleuren die op alle niveaus zijn wat ze moeten zijn.

Deze Sony is wat mij betreft, indien in de juiste omstandigheden gebruikt, een no brainer.
4995 Euro voor een Native 4K toestel met deze prestaties , dank u Sony.

williams

Hoi Werner leuk om weer is een review te lezen van je .
5000 Euro blijft een hoop geld voor de meeste waaronder mezelf ,maar het is natuurlijk mooi dat de prijzen van native 4k elk jaar lager wordt .
Het lijkt me dan ook een erg mooie projector voor het het geld .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Quote from: home@the movies on September 26, 2017, 19:13:23
Bij onze meteingen op een 2m30 scherm in de max lmap stand meten we 45 Ftlmb wat 1440 lumen is, Sony zit dus wat specs betreft niet zo heel erg ver van de waarheid.
In low lamp komen we op 26 ftlmb uit, wat 800 Lumen is.

Zoals steeds komen we na calibratie wel wat lager uit, al moet worden gezegd dat dit bij deze sonys meer dan behoorlijk goed meevalt. Zoals steeds clipt de projector net wat snel, dus het contrast temperen om dit wat in te tomen is het eerste wat de lichtopbrengst wat naar beneden haalt. Na calibratie komen we op ongeveer 40 ftlmb uit wat om en bij de 1250 Lumen is.

Bedankt voor de review Werner. Hoe vergelijkt deze lichtopbrengst zich met bv de JVC X5000/X7000/X5500/X7500 ? Op papier zouden de JVC's nog een paar honderd lumen meer hebben (1700/1800 tov de 1500 van de Sony's), maar zie je dat ook?

papaleo

#3
Heeeellll toevallig,maar heb dezelfde vraag maar dan de VW360 tov mijn VW500 welke 1700lumen heeft?


En ook van hier,
Bedankt voor je uitgebreid verslag
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Erik van Voorst (in memoriam)

Goede informatieve review, ook hier mijn dank  :clapping:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

home@the movies

Quote from: riwi on September 27, 2017, 17:30:34
Bedankt voor de review Werner. Hoe vergelijkt deze lichtopbrengst zich met bv de JVC X5000/X7000/X5500/X7500 ? Op papier zouden de JVC's nog een paar honderd lumen meer hebben (1700/1800 tov de 1500 van de Sony's), maar zie je dat ook?

Ik meen mij te herinneren dat ik met de X5000 rond de 1400 Lumen had na calibratie, dus inderdaad iets meer dan de Sony's. Een gigantisch verschil gaat dat visueel niet zijn, naast elkaar zou je het vermoedelijk wel zien.

papaleo

Quote from: home@the movies on September 27, 2017, 19:32:53
Ik meen mij te herinneren dat ik met de X5000 rond de 1400 Lumen had na calibratie, dus inderdaad iets meer dan de Sony's. Een gigantisch verschil gaat dat visueel niet zijn, naast elkaar zou je het vermoedelijk wel zien.

Dus je pakte zo'n 300lumen weg bij de JVC na de calibratie...
Wat blijft/bleef er dan over bij de vw360 na de calibratie?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

Quote from: papaleo on September 28, 2017, 16:23:07
Dus je pakte zo'n 300lumen weg bij de JVC na de calibratie...
Wat blijft/bleef er dan over bij de vw360 na de calibratie?
Bij 100 Ire scherm staat het iris volledig open en zijn de vw260 en vw360 min of meer gelijk. Daar staat hierboven dat er dan 1250 Lumen uit kwam na calibratie.

home@the movies

Quote from: riwi on September 28, 2017, 16:38:18
Bij 100 Ire scherm staat het iris volledig open en zijn de vw260 en vw360 min of meer gelijk. Daar staat hierboven dat er dan 1250 Lumen uit kwam na calibratie.

Klopt, 260 en 360 hebben dezelfde lamp, enkel de 550 heeft een zwaardere lamp en dus ook wat meer lichtopbrengst.

papaleo

Wellicht een moeilijke vraag om zo 1,2,3 uit te leggen,Werner...,maar hoe verhoud dit tov een gecalibreerde vw500 die kwa specs 1700lumen op papier heeft...,ga je (ik) deze mindere lumen van de 360 missen in mijn 'huiskamer' HT?

maw ga ik hier kwa licht/beleving (veel) op achteruit,met een 360...in negatieve zin?
Ik projecteer hier op een mat/wit 100" schermdoek, gain van 1.0 dus niet zo héél groot.
Of is dit alleen maar te zien,op te merken bij een side by side opstelling...?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: papaleo on September 28, 2017, 19:22:56
Wellicht een moeilijke vraag om zo 1,2,3 uit te leggen,Werner...,maar hoe verhoud dit tov een gecalibreerde vw500 die kwa specs 1700lumen op papier heeft...,ga je (ik) deze mindere lumen van de 360 missen in mijn 'huiskamer' HT?

maw ga ik hier kwa licht/beleving (veel) op achteruit,met een 360...in negatieve zin?
Ik projecteer hier op een mat/wit 100" schermdoek, gain van 1.0 dus niet zo héél groot.
Of is dit alleen maar te zien,op te merken bij een side by side opstelling...?

Ik vermoed dat je met de VW500 niet op de hoge lamp stand stond en eventueel ook de iris ook hebt gebruikt? dus ga je ook nooit de volledige lichtopbrengst hebben gebruikt met de VW500 (tenzij eventueel in 3D).
Dus met de 360 zou je eigenlijk hetzelfde moeten kunnen halen tenzij in hoge lamp met de iris volledig open, en dan nog zal het verschil als je ze niet naast elkaar ziet niet echt gaan opvallen.

Christoffeldg

Ik heb ook best wat interesse in deze projector, maar heb wat schrik van de lichtopbrengst. Ik zit zelf aan een diameter van 135inch/3.4m op 4 meter afstand. Volgens mijn berekeningen gaat dat de zoom zelfs zo ver niet, terwijl mijn huidige HW40ES hier geen probleem mee heeft.

Is de HW40ES echt veel lichter in vergelijking? Ik vind deze zelfs soms niet licht genoeg... .
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: Christoffeldg on September 28, 2017, 22:29:10
Ik heb ook best wat interesse in deze projector, maar heb wat schrik van de lichtopbrengst. Ik zit zelf aan een diameter van 135inch/3.4m op 4 meter afstand. Volgens mijn berekeningen gaat dat de zoom zelfs zo ver niet, terwijl mijn huidige HW40ES hier geen probleem mee heeft.

Is de HW40ES echt veel lichter in vergelijking? Ik vind deze zelfs soms niet licht genoeg... .

135 inch diagonaal op 4 meter afstand gaat net niet lukken, de 260, 360 en 550 hebben een lens met throw ratio van 1.38.
Je scherm is 3meter breed X1.38 dan kom je voorkant lens op 4,14 meter einde zoom bereik.
Een scherm van 3 meter zou met de 40 toch moeten lukken om dat voldoende op te lichten, zit je in een verduisterde omgeving of woonkamer situatie?

Christoffeldg

Quote from: home@the movies on September 28, 2017, 23:36:41
135 inch diagonaal op 4 meter afstand gaat net niet lukken, de 260, 360 en 550 hebben een lens met throw ratio van 1.38.
Je scherm is 3meter breed X1.38 dan kom je voorkant lens op 4,14 meter einde zoom bereik.
Een scherm van 3 meter zou met de 40 toch moeten lukken om dat voldoende op te lichten, zit je in een verduisterde omgeving of woonkamer situatie?
Het gaat wel, maar het kan beter. Dit is een woonkamer situatie.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

home@the movies

Quote from: Christoffeldg on September 29, 2017, 00:37:50
Het gaat wel, maar het kan beter. Dit is een woonkamer situatie.

In een woonkamer situatie zal het probleem eerder het wegvallen van het contrast, en daarmee ook de dynamiek, van het beeld zijn.
Als je de lamp op hoog zet dan zou je op een scherm van 3 meter met de HW40 toch nog een stuk boven de 20 ftlmb moeten uitkomen. In een donkere dedicated ruimte is dit zelfs al teveel licht.
Als je echter met lichte wanden en eventueel invallend licht zit dan ga je met de meeste echte HT projectoren op 3m breed nooit genoeg licht hebben om daartegen op te kunnen.
Woonkamer situaties vragen een ander soort aanpak, ofwel ga je kleiner in schermgrootte, of je gaat voor een daglichtwerend scherm, of je kiest voor heel veel licht en minder contrast.
Ik zou in een niet ideale woonkamer omgeving nooit een scherm van 3 meter plaatsen, dat is gewoon heel erg groot om voldoende punch te kunnen halen als je de ruimte niet onder controle hebt.
Ik spreek dan niet alleen over verduisteren van de ruimte maar vooral ook over reflecties van eventuele lichtgekleurde wanden, plafond en vloeren.


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Christoffeldg

#17
Quote from: home@the movies on September 29, 2017, 11:34:25
In een woonkamer situatie zal het probleem eerder het wegvallen van het contrast, en daarmee ook de dynamiek, van het beeld zijn.
Als je de lamp op hoog zet dan zou je op een scherm van 3 meter met de HW40 toch nog een stuk boven de 20 ftlmb moeten uitkomen. In een donkere dedicated ruimte is dit zelfs al teveel licht.
Als je echter met lichte wanden en eventueel invallend licht zit dan ga je met de meeste echte HT projectoren op 3m breed nooit genoeg licht hebben om daartegen op te kunnen.
Woonkamer situaties vragen een ander soort aanpak, ofwel ga je kleiner in schermgrootte, of je gaat voor een daglichtwerend scherm, of je kiest voor heel veel licht en minder contrast.
Ik zou in een niet ideale woonkamer omgeving nooit een scherm van 3 meter plaatsen, dat is gewoon heel erg groot om voldoende punch te kunnen halen als je de ruimte niet onder controle hebt.
Ik spreek dan niet alleen over verduisteren van de ruimte maar vooral ook over reflecties van eventuele lichtgekleurde wanden, plafond en vloeren.

Op zich gaat het wel, voor de hw40es, ik ben ook erg tevreden met het formaat dat ik eerst uitvoerig getest (6 maanden) heb op de muur om tot een conclusie te komen welk formaat ik wil. Gestart met 120", geindigd met 140", scherm van 135 gekocht. Maar dit was uiteraard op basis van de hw40es.

Hoe zit het met de vw280es? Is deze veel donkerder? Ik lees dat een hw40es bijlange niet aan de Lumen komt in de specs, en dat dit wel het geval is voor de 280es. Betekent het dan dat ze beide even licht zijn?

De kamer is wel beter als een alledaagse woonkamer. Er zijn zwarte gordijnen in alle doorgangen en ramen, geen invallend licht, rood plafond.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

evilniek

Quote from: Christoffeldg on September 29, 2017, 16:12:22
Op zich gaat het wel, voor de hw40es, ik ben ook erg tevreden met het formaat dat ik eerst uitvoerig getest (6 maanden) heb op de muur om tot een conclusie te komen welk formaat ik wil. Gestart met 120", geindigd met 140", scherm van 135 gekocht. Maar dit was uiteraard op basis van de hw40es.

Hoe zit het met de vw280es? Is deze veel donkerder? Ik lees dat een hw40es bijlange niet aan de Lumen komt in de specs, en dat dit wel het geval is voor de 280es. Betekent het dan dat ze beide even licht zijn?

De kamer is wel beter als een alledaagse woonkamer. Er zijn zwarte gordijnen in alle doorgangen en ramen, geen invallend licht, rood plafond.

Quote from: home@the movies on September 26, 2017, 19:13:23
Deze nieuwe Sony's zetten een verbluffend plaatje neer, voor hele grote schermen eventueel net niet voldoende licht maar voor de gemiddelde HT fan met schermen van bvb 2m40 tot 2m70 in een verduisterde ruimte meer dan voldoende.
Het contrast van de 260 verraste mij zeer aangenaam, met een mooi dynamisch beeld, perfecte scherpte en kleuren die op alle niveaus zijn wat ze moeten zijn.

Deze Sony is wat mij betreft, indien in de juiste omstandigheden gebruikt, een no brainer.
4995 Euro voor een Native 4K toestel met deze prestaties , dank u Sony.


Ik denk eerlijk gezegd dat je scherm wel wat aan de grote kant is, review is daar redelijk duidelijk over imho.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Christoffeldg

Ok, dan neig ik toch terug meer naar de X7900 die wat meer licht geeft.
Video: Sony VPL-HW790ES, Elite screen Aeon 135" Cinewhite,
Speakers: Bowers and Wilkins 802 D3 front, JBL 580 rear
Amplifiers: Lyngdorf stereo TDAI 2170, Lyngdorf SDA 2400, Denon 4300H Home Theatre
Equipment: PC/PS5/Xbox Series X/Switch

vik

Misschien wel handig om deze ervaring te delen:

Sony VPL-VW 360ES

CineMike heeft op een 3m 10 breed Stewart scherm (Studiotek 130)  in gecalibreerde settings gemeten:

20 ftlmb in low modus
28 ftlmb in high modus

Wel even erbij vermelden dat Stewart ook een daadwerkelijke gain van 1.3 heeft.

Throw distance zal ik nog even na vragen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

20ftlmb valt niet echt tegen wanneer je 3,10m groot projecteert...de 1.3 gain werkt daar natuurlijk wel (positief) aan mee.
Maar goed om een beetje leuk/goed HDR effect te kunnen tonen zal je waarschijnlijk zo'n 30ftlmb nodig hebben..,tòch?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: vik on October  1, 2017, 18:24:27
Misschien wel handig om deze ervaring te delen:

Sony VPL-VW 360ES

CineMike heeft op een 3m 10 breed Stewart scherm (Studiotek 130)  in gecalibreerde settings gemeten:

20 ftlmb in low modus
28 ftlmb in high modus

Wel even erbij vermelden dat Stewart ook een daadwerkelijke gain van 1.3 heeft.

Throw distance zal ik nog even na vragen.

Dan komt hij op high lamp op dik 1200 lumen uit, ik heb 1440 gemeten maar op een zeer korte throw dus de metingen zijn vergelijkbaar.

vik

#23
Correct, rond de 30 ftlmb.

Je kunt inderdaad ook gebruik maken van een scherm met een hogere gain om dit op te heffen.



Quote from: papaleo on October  1, 2017, 18:35:38
20ftlmb valt niet echt tegen wanneer je 3,10m groot projecteert...de 1.3 gain werkt daar natuurlijk wel (positief) aan mee.
Maar goed om een beetje leuk/goed HDR effect te kunnen tonen zal je waarschijnlijk zo'n 30ftlmb nodig hebben..,tòch?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rob_Dingen

Voor mensen die dit soort getallen zelf eens uit willen rekenen heb ik ooit eens een excel sheet gemaakt die ik gebruikte bij calibraties.
Is leuk om mee te spelen met lumen ftl en scherm grootte.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85698.msg1664482#msg1664482

Rob