Mijn Marantz SR9600 klinkt niet lekker meer, wat nu?

Started by Gullwing, September 22, 2017, 14:57:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gullwing

Geachte heren deskundigen,

Nu ik de hobby weer een beetje aan oppakken ben, valt mij op dat ik eigenlijk mijn Marantz SR9600 niet meer zo "lekker" vind klinken, het is niet de jongste meer (2006) maar toch ook geen wegwerp product.

Maar het ontbeert hem aan hoog, het klinkt wat doffig, ik heb films die ik veel kijk en bij sommige weet ik van vroeger dat sommige dingen in het hoog mooi klonken, of opvielen, maar nu niet meer. In het midden en laag mankeert er naar mijn idee niks aan.

Maar wat te doen, of denken jullie? Zou het aan de Marantz kunnen liggen? Of gaan mijn B&W's Matrixen 803 het na  euhh  :blush: ruim 25 jaar trouwe dienst de geest geven.....alle 3 de tweeters incl die van mijn centerspeaker doen het trouwens.



Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

H&C Hifi

Een versterker kan niet zomaar minder hoog geven.. test de versterker eens op een set andere luidsprekers.
Als ik dan moet gokken zou ik het eerder zoeken in de speakers, oudere speakers kunnen na verloop van tijd wel minder hoog gaan weergeven.

Gullwing

Ja gedachte had ik ook, het is een van de twee.....heb op zolder nog een setje Matrixen 804 staan...of ik daar veel mee opschiet weet ik niet, maar kan ze er even aanhangen........
Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70


Xander32

Op het buurforum (Marantzforum) zitten een aantal reparateurs met echt verstand van zaken  :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Gullwing

Quote from: i2Paq on September 22, 2017, 16:07:52
Misschien iets met rotte elco's?

Ja daar heb ik ook aan zitten denken en zitten googelen, die kans is ook aanwezig, maar ga vanavond eerst mijn andere Matrixen er eens even aanhangen en kijken wat die doen.

Mocht dat geen verschil geven dan ben ik eigenlijk nog niet veel verder want die zijn even oud denk ik, die heb ik zelf niet nieuw gekocht de 803's wel......maar goed wie weet.

En anders is het misschien iets om de 803's als surround te gaan gebruiken, en eindelijk mijn droom speaker de Nautilus 802 te kopen, zullen ook geen nieuwe worden, maar met geduld wachten op een mooi, en voor mij betaalbaar paar....want er hangen nogal stevige prijskaartjes aan deze jongens ook al zijn ze dik 10 of 15 jaar oud, en wil liever iets nieuwere, nou ja we zullen zien, bedankt voor alle input!!
Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

fasteddie


H&C Hifi

Quote from: Xander32 on September 22, 2017, 16:40:22
Op het buurforum (Marantzforum) zitten een aantal reparateurs met echt verstand van zaken  :thumbs-up:.

Rotte elco's in het wisselfilter ;) niet in de versterker.
Ik heb al vaker meegemaakt dat het de drivers zelf zijn (de vloeistof die de tweeters koelt, ferrofluid heeft ook niet het eeuwige leven)
daarnaast vind ik veel speakers van B&W uit de oudere serie wat duf klinken op het hoog...


Gullwing

Quote from: fasteddie on September 22, 2017, 19:01:50
25 jaar?


Yep het is echt waar, 25 jaar, en dat rijmt ook nog  8) ben er altijd super tevreden over geweest, en nog eigenlijk, en nooit echt de drang gehad om ze te vervangen, dus ze hebben de 6600 gulden die ze toen kosten, dik opgebracht.
Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N

Gullwing

Quote from: HcHifi.nl on September 22, 2017, 19:18:20
Rotte elco's in het wisselfilter ;) niet in de versterker.
Ik heb al vaker meegemaakt dat het de drivers zelf zijn (de vloeistof die de tweeters koelt, ferrofluid heeft ook niet het eeuwige leven)
daarnaast vind ik veel speakers van B&W uit de oudere serie wat duf klinken op het hoog...

Het zal denk inderdaad eerder aan de speakers liggen dan de versterker...nou ja word vervolgd!
Atoll ST200 Signature, 2x Atoll AM200 Signature, Cambridge CXU, B&W Nautilus 802N


i2Paq

Ik zou de rotte elco's in de Marantz niet per definitie uitsluiten. Laat hem eens meten en je weet het. Geen idee waar je woont maar inderdaad kun je op het Marantz forum prima monteurs vinden.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

hpapen

Ik had een maand geleden de mazzel dat de pathos na de vakantie wat nukkig was en een keiharde pink noise naar de speakers(etude pallas)stuurde- weg tweeters! Nieuwe besteld, gemonteerd en genieten! Veel meer hoog- ik denk dat de ferro fluid na 20 jaar op was(dik,stroperig). Je kunt de fluid overigens, na een grondige reiniging, ook vervangen- google is your friend.

Samro

Quote from: Gullwing on September 22, 2017, 14:57:50
Geachte heren deskundigen,

Nu ik de hobby weer een beetje aan oppakken ben, valt mij op dat ik eigenlijk mijn Marantz SR9600 niet meer zo "lekker" vind klinken, het is niet de jongste meer (2006) maar toch ook geen wegwerp product.

Maar het ontbeert hem aan hoog, het klinkt wat doffig, ik heb films die ik veel kijk en bij sommige weet ik van vroeger dat sommige dingen in het hoog mooi klonken, of opvielen, maar nu niet meer. In het midden en laag mankeert er naar mijn idee niks aan.

Maar wat te doen, of denken jullie? Zou het aan de Marantz kunnen liggen? Of gaan mijn B&W's Matrixen 803 het na  euhh  :blush: ruim 25 jaar trouwe dienst de geest geven.....alle 3 de tweeters incl die van mijn centerspeaker doen het trouwens.
Speelt de set inmiddels alweer goed? Als je de set al een hele poos niet meer gebruikt hebt, kan het best zo zijn dat deze even opnieuw een paar dagen moet inspelen. Ik ben benieuwd.. :)