XFI Show 2017 - Live versus hifi, hoor je het verschil?

Started by Martijn M, September 17, 2017, 13:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

We vergelijken live stem, snare drum en cello met diezelfde geluiden via hifi. Verwacht je verschil te horen tussen live en hifi?

Ja, ik verwacht een duidelijk verschil te horen bij alle geluiden.
21 (70%)
Ja en nee, ik verwacht bij bepaalde geluiden moeilijk het verschil te horen.
7 (23.3%)
Nee, ik denk dat ik het verschil niet hoor.
2 (6.7%)

Total Members Voted: 30

Voting closed: September 30, 2017, 13:46:22

Martijn M

Tijdens de XFI show gaan wij (Dutch & Dutch) samen met het audiofiele muzieklabel TRPTK een test die bij mijn weten nog nooit eerder is gedaan tijdens een Nederlandse hifi show.





We gaan namelijk een vergelijkende luistertest doen, waarbij muziek die vooraf in een akoestisch dode kamer is opgenomen één op één gaan vergelijken met diezelfde muziek live gespeeld in onze demoruimte. We gaan luisteren naar stem, een snare drum en cello. We brengen op deze manier de gehele keten van artiest tot weergavesysteem naar de show. Denk je dat je het verschil gaat horen?

High Fidelity draait in beginsel om het zo getrouw mogelijk reproduceren van de werkelijkheid. Het direct vergelijken met live muziek is de moeilijkste test denkbaar, voor zowel de opname als het weergavesysteem. Dat maakt het voor ons best wel spannend!

Als een instrument live in een ruimte wordt bespeeld, hoor je het geluid van het instrument plus de akoestische saus van de interactie met de akoestiek van de ruimte daar bovenop. Bij onze demo is het dus het doel om dat geluid na te bootsen, de combinatie van live instrument plus de klank van de kamer.

Dat kunnen we niet doen met 'normale' opnames, omdat daar altijd akoestiek bij in is opgenomen. Zouden we een dergelijke opname gebruiken, dan krijg je 'akoestiek over akoestiek'. Om het geluid van het instrument op te nemen, hebben we opnames in de dode kamer van de Technisch Universiteit van Delft gedaan. De dode kamer is een kamer zonder akoestiek, waardoor je enkel het directe geluid van een instrument oppikt, zonder reflecties of galm.

Het idee is dat als we dit afspelen via een accuraat weergavesysteem, de klank in theorie overeen zal komen met live. Wat denken jullie? Kan dit in de praktijk? Gaat het lukken om een goede illusie van werkelijkheid te creëren, of zal het onmiddellijk duidelijk zijn of je luistert naar live of een reproductie? Zal het met het ene instrument beter lukken dan met het andere?

Ik hoop velen van jullie te mogen begroeten tijdens de XFI!

https://www.hifi.nl/artikel/25929/X-Fi-2017-hoor-jij-het-verschil-tussen-live-en-hifi.html

Dutch & Dutch


chansig

Naast een erg leuke en uitdagende test ook wel "gevaarlijk" voor jullie.

Audiofielen zijn niet zo van het neutraal ergens instappen en te luisteren. Hun eigenste set presteert vaak het beste als het gaat om de live ervaring. Termen als natuurlijkheid, organisch etc komen er dan voorbij. Jullie speakers hebben al een achterstand want maken gebruik van oa digitale filtering, dsp en alles in 1 (dus weinig invloed voor de audiofiel) en die klinken bij voorbaat koel, afstandelijk, vlak en dan ben je weer aan het begin van deze alinea.

Maar nogmaals een leuke test...tof dat jullie dit doen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ik ben heel benieuwd. Stoer experiment. Dan heb je iig voldoende vertrouwen in je eigen luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

Leuk en intressant experiment, maar persoonlijk zou ik niet teveel de focus hierop leggen.

De meeste X-fi bezoekers gebruiken hun set luidsprekers om gewone opnames af te spelen, dus zorg ervoor dat dit goed/uitmuntend klinkt, dan hou je er wellicht meer verkopen aan over.

Groetjes Walter

Deleted User

Quote from: chansig on September 17, 2017, 15:34:35
Audiofielen zijn niet zo van het neutraal ergens instappen en te luisteren. Hun eigenste set presteert vaak het beste als het gaat om de live ervaring.

En dat terwijl een hoop audiofielen, nauwelijks live muziek beluisteren, ja ik ken er een hoop...

Mooie test, Steinway Lyngdorf heeft dit ook eens gedaan

chansig

Tsja live en details gaan al bijna niet samen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: jazzman on September 17, 2017, 16:32:22
En dat terwijl een hoop audiofielen, nauwelijks live muziek beluisteren, ja ik ken er een hoop...

Mooie test, Steinway Lyngdorf heeft dit ook eens gedaan

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar kon het zo 1-2-3 niet terugvinden. Heb jij die informatie paraat?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Ik weet wel dat NAIM (als ik me niet vergis) ooit een muzikant mee had spelen met de set.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

is alweer even terug, maar volgens mij heeft Lyngdorf toen op de beurs een opname gedaan en die meteen weer afgespeeld, maar 'k kan me vergissen
ik dacht dat het een beurs in Brussel was (La Hulpe?)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Deleted User

Quote from: doorofnight on September 17, 2017, 16:35:28
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar kon het zo 1-2-3 niet terugvinden. Heb jij die informatie paraat?
"At the grand opening event for a new Steinway & Sons piano gallery in Beverly Hills, California, the Steinway Lyngdorf Model M system helped entertain an energetic crowd of music lovers and artists, including singer-songwriter Randy Newman and world-renowned Steinway Artist Lang Lang. The new gallery, a flagship Beverly Hills showroom for the famed piano maker, features a comfortable seating area equipped with a semi in-wall high gloss Model M system and LS-R212 woofers. In this area, guests were entertained by beautiful piano music replayed to perfection on the Steinway Lyngdorf system."

DofN

Dat was het idd. Dank je. We dwalen enigszins af. Dat wel. Sorry TS.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Interficior

Hebben ze ooit eens ook zoiets gedaan met de KEF Muon? In ieder geval wel stoer zeg! Gaan jullie bij een soloinstrument dan ook één speaker neerzetten als monokanaal of toch stereo?
Take it or lease it

op eigen verzoek verwijderd.


patsijb

er is genoeg te doen zo te zien..wel grappig deze testen..

Former member 78

Dat is een gave test Martijn!
Wil graag komen, hik alleen tegen de bijna 400 km aan.

Erik van Voorst (in memoriam)

#16
Ik kan me voorstellen dat de initiatiefnemer probeer zijn hifi spullen zo goed als mogelijk aan de man te brengen....hulde voor de inspanningen.

Wat ik mij niet kan voorstellen is dat je HiFi spullen serieus wilt laten wedijveren met het origineel.

Ik vind zelf dat ik een aardig setje bij elkaar gesprokkeld heb door de jaren heen....maar verschil met het origineel hoor ik nog met watten in mijn oren...kom op zeg "get real"...

Laat eens iemand trompet blazen in je woonkamer...dan ben je gelijk genezen  :o

Een dode kamer kiezen om de prachtige resonanties van het origineel te "killen"  is  mijnsinziens vrij onzinnig want er is niemand die in een dode kamer naar live muziek en/of een HiFi systeem luistert.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peerless Monster

Een opname gemaakt in dezelfde ruimte als het reproductie daarvan is natuurlijk de beste manier om muziek te beluisteren... helaas kan dat niet altijd. 😄

Mooi experiment. Ik ben zeer benieuwd.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Martijn M

Quote from: morca on September 17, 2017, 14:01:27
Leuke test Martijn.
Ik denk dat ik kom.
Dan kom ik zeker even luisteren en je de hand eens schudden.
Succes  :thumbs-up:

Bedankt Marco.

Kom zeker langs! Lijkt me leuk je te ontmoeten.
Dutch & Dutch

Martijn M

Quote from: chansig on September 17, 2017, 15:34:35
Naast een erg leuke en uitdagende test ook wel "gevaarlijk" voor jullie.

[...]

Maar nogmaals een leuke test...tof dat jullie dit doen.

Gr. Hans

Hoi Gr. Hans,

We gaan inderdaad wel aardig met de billen bloot, maar ik denk dat het voor iedereen die betrokken is (dan bedoel ik wijzelf, TRPTK en ook alle luisteraars) een unieke en leuke ervaring zal zijn! Leerzaam ook, misschien zelfs ontnuchterend  :music: .


Quote from: doorofnight on September 17, 2017, 15:43:38
Ik ben heel benieuwd. Stoer experiment. Dan heb je iig voldoende vertrouwen in je eigen luidsprekers.


Ik ben niet minder benieuwd en vind het inderdaad best wel stoer van ons :tounge2: .

Van de andere kant, mocht het allemaal niet lukken dan noemt men het roekeloos  :angel:.

Quote from: Contour on September 17, 2017, 16:18:36
Leuk en intressant experiment, maar persoonlijk zou ik niet teveel de focus hierop leggen.

De meeste X-fi bezoekers gebruiken hun set luidsprekers om gewone opnames af te spelen, dus zorg ervoor dat dit goed/uitmuntend klinkt, dan hou je er wellicht meer verkopen aan over.

Groetjes Walter

Thanks Walter.

We doen drie keer per dag een sessie, om elf uur, één uur en vier uur. Tussendoor wordt er gewoon muziek gespeeld.
Dutch & Dutch

AudioEnZo

Gaaf experiment, ik ben er waarschijnlijk beide dagen dus zal wel een gaatje vinden om het te ervaren!

Martijn M

Quote from: Interficior on September 17, 2017, 17:15:47
Hebben ze ooit eens ook zoiets gedaan met de KEF Muon? In ieder geval wel stoer zeg! Gaan jullie bij een soloinstrument dan ook één speaker neerzetten als monokanaal of toch stereo?

Het idee is om een links, center en rechts opstelling te maken. De reden is dat een fantoombeeld (tussen twee speakers in) altijd een stuk ruimtelijker klinkt en bovendien op de verkeerde plek klinkt als je niet netjes in het midden zit.

Quote from: Baardmannetje on September 17, 2017, 17:36:29
Geinig testje Tinus!

Zelf ook al gestemd?

;D

Nog niet! Ik twijfel tussen opties 1 en 2. Mijn vermoeden is dat het makkelijk is zodra je weet waar je op moet letten, maar dat je in het begin nog best wel eens op het verkeerde been gezet kunt worden met bepaalde geluiden.

Quote from: ArjanR1 on September 17, 2017, 21:10:25
Dat is een gave test Martijn!
Wil graag komen, hik alleen tegen de bijna 400 km aan.

Houd toch op Arjan, voor iemand die in één maand meer rijdt dan de gemiddelde Nederlander in een jaar gaat dit argument er bij mij niet in! Kom gewoon, het wordt de beste XFI show ooit  8) .

Quote from: Erik van Voorst on September 17, 2017, 21:39:14
Ik kan me voorstellen dat de initiatiefnemer probeer zijn hifi spullen zo goed als mogelijk aan de man te brengen....hulde voor de inspanningen.

Wat ik mij niet kan voorstellen is dat je HiFi spullen serieus wilt laten wedijveren met het origineel.

Ik vind zelf dat ik een aardig setje bij elkaar gesprokkeld heb door de jaren heen....maar verschil met het origineel hoor ik nog met watten in mijn oren...kom op zeg "get real"...

Laat eens iemand trompet blazen in je woonkamer...dan ben je gelijk genezen  :o

Een dode kamer kiezen om de prachtige resonanties van het origineel te "killen"  is  mijnsinziens vrij onzinnig want er is niemand die in een dode kamer naar live muziek en/of een HiFi systeem luistert.

Het 'setje' dat je door de jaren heen bij elkaar hebt gesprokkeld mag er zeker zijn, Erik! Toen ik een jaartje of zes geleden bij je op bezoek was, was ik absoluut onder de indruk.

Je noemt een trompet als voorbeeld van een lastig instrument. Wij doen het met gesproken stem, een snare drum en een cello. Hoe lastig denk je dat deze instrumenten zijn om natuurgetrouw op te nemen en weer te geven?

Quote from: Peerless Monster on September 17, 2017, 22:04:55
Een opname gemaakt in dezelfde ruimte als het reproductie daarvan is natuurlijk de beste manier om muziek te beluisteren... helaas kan dat niet altijd. 😄

Mooi experiment. Ik ben zeer benieuwd.
Quote from: Peerless Monster on September 17, 2017, 22:04:55
Een opname gemaakt in dezelfde ruimte als het reproductie daarvan is
natuurlijk de beste manier om muziek te beluisteren... helaas kan dat niet altijd. 😄

We zouden in principe de dag voor de XFI in onze ruimte de opnames kunnen maken en die de volgende dag afspelen. Het probleem waar we dan mee te maken gaan krijgen, is dat we bij het opnemen niet alleen het directe geluid van het instrument opnemen, maar ook alle reflecties en galm van de demoruimte. We registeren dus instrument plus akoestiek. Als we dat zouden afspelen in diezelfde ruimte, hoor je het instrument plus akoestiek in de opname, plus nog eens de akoestiek van de kamer!

Om dat te ondervangen hebben we de opnames in de dode kamer gemaakt. Dan wordt enkel het directe geluid van het instrument opgenomen, zonder reflecties en galm. Het idee is dat als we dat afspelen, we net als bij de live situatie, enkel luisteren naar het geluid van het instrument plus één keer de akoestiek van de kamer.

Is wat ik hier zeg een duidelijk verhaal?

Quote from: Peerless Monster on September 17, 2017, 22:04:55
Mooi experiment. Ik ben zeer benieuwd.

Bedankt, ik ook!

Quote from: AudioEnZo on September 17, 2017, 23:10:22
Gaaf experiment, ik ben er waarschijnlijk beide dagen dus zal wel een gaatje vinden om het te ervaren!

Leuk, AudioEnZo! Als je wilt, stel je even voor. Ik vind het leuk om persoonlijk kennis te maken met forummers.
Dutch & Dutch

AudioEnZo


Thanatos

Een reden om wel naar de XFI show te gaan dit jaar :worship:

Schitterende foto ook in de openingspost. Serieuze dode kaner daar in Delft O0

Erik van Voorst (in memoriam)

#24
Quote from: Martijn M on September 17, 2017, 23:27:26

Het 'setje' dat je door de jaren heen bij elkaar hebt gesprokkeld mag er zeker zijn, Erik! Toen ik een jaartje of zes geleden bij je op bezoek was, was ik absoluut onder de indruk.

Je noemt een trompet als voorbeeld van een lastig instrument. Wij doen het met gesproken stem, een snare drum en een cello. Hoe lastig denk je dat deze instrumenten zijn om natuurgetrouw op te nemen en weer te geven?

Hoi Martijn,

Heel erg lastig en 1 op 1 waarschijnlijk onmogelijk...zo zong Tom Jones met regelmaat microfoons stuk (opname technici wilde het maar niet geloven)....gesproken woord zal een ander beeld geven en qua compressie waarschijnlijk wel beheersbaar blijven.

Wel nogmaals respect dat je al die moeite doet hoor. Het is in ieder geval altijd goed om de huidige technieken weer eens aan een referentie te meten...daar is geen speld tussen te krijgen.  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!