Bepalen akoestische demping systeemplafond

Started by MaxxMark, September 12, 2017, 17:29:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Op mijn/ons kantoor hangt een doorsnee kantoor systeemplafond. Deze zijn van zichzelf al enigszins dempend. Echter gaan we binnenkort het plafond er uithalen om het kantoor wat meer 'ruimte' te geven. Het bestaande (sterk verouderde) airco-systeem gaat er uit, en daarmee komt er boven het plafond een hele hoop (lees 1.5m over 125m2) ruimte vrij die het kantoor een veel ruimere uitstraling geeft.

Er moet echter gecompenseerd worden voor het verdwijnen van het systeemplafond. Weet iemand toevallig hoe doorsnee systeemplafonds zich akoestisch gedragen? En of er vuistregels voor zijn qua doorvertaling naar bijvoorbeeld (mineralewol)-dempende panelen?

Ter illustratie denken wij er aan om het plafond donker te gaan maken, en zouden er mogelijkerwijs voor kunnen kiezen om het plafond geheel (of deels) te bedekken met Akotherm (polyester vervanger voor glas-/steenwol). Maar ik ga liever niet zonder onderbouwing lukraak 15mm 25mm of 50mm Akotherm plaatsen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bert stoltenborg

Daar kun je aan rekenen.
Je bepaalt de alpha-waarde van alle oppervlakken, rekening houdend met de diffusie en varieert dan de plafondconstructie.
Maar als je het hele plafond dempend uitvoert kom je sowieso een heel eind in de goede richting.
Ik bazel maar wat.

Tinust

Oei, een zwart plafond voor op kantoor. Zou je dat wel doen ivm lichtinval in de winter?
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Knor

Quote from: Tinust on September 20, 2017, 17:17:56
Oei, een zwart plafond voor op kantoor. Zou je dat wel doen ivm lichtinval in de winter?
Denk jij dat dit relevant zal zijn voor een thuisbios? :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Tinust

Touché [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

MVG

Quote from: Tinust on September 20, 2017, 22:46:32
Touché [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Het gaat toch ook om een kantoor? Indien genoeg ramen en licht kan het wel eens "verfrissend" zijn hoor een zwart plafond...

Tinust

Ja klopt.
Alleen als de ruimte wat dieper is dan reflecteert het daglicht niet zo ver naar binnen (er vanuit gaande dat de vloer vaak ook verre van wit is).
Sowieso top idee om de vrije hoogte te vergroten. Ben nieuwsgierig naar de foto's!


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

MaxxMark

Het is inderdaad een kantoor en geen thuisbioscoop ;)

Het plafond zwart maken wordt vaker gedaan in dit pand. Zeker omdat het 'boven de systeemplafondrichel' zit geeft het daarboven zwart maken in andere ruimtes een goed effect.

Een foto-tje zoals het nu (of eigenlijk eventjes terug):

De vloer is hier óók donker, maar dat willen we gaan vervangen. Dat wordt dikke kans een (lichte kleur) laminaatvloer (de huidige vloerbedekking - nog van de vorige huurder - begint namelijk een beetje aan zijn eind te zijn). En daarmee is extra demping ook niet vervelend.

Er is een hoop licht vanuit buiten, en we willen ook voldoende verlichting binnen gaan aanhouden. Ik verwacht dus niet direct dat verlichting een groot probleem gaat zijn.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Rob_Dingen

Je zou een akoestisch plafond kunnen laten spuiten misschien kan dat meteen in de kleur en dat dempt genoeg om een rustige goed verstaan bare ruimte te verkrijgen.

Rob

jossie

Als ik het goed begrijp gaat het huidige systeem plafond er helemaal uit, zit er 1,5 meter extra ruimte boven dat plafond en vervang je de huidige vloerbedekking door laminaat?

Dat is drie maal een serieuze toename van galm.

Daar zou ik maar even serieus naar laten kijken (door een expert) anders gaat iedereen thuis werken (is ook modern maar misschien niet de bedoeling?).

Wordt een serieuze kakelbak.
Omni !

MAW

#10
Quote from: MaxxMark on September 12, 2017, 17:29:15
Op mijn/ons kantoor hangt een doorsnee kantoor systeemplafond. Deze zijn van zichzelf al enigszins dempend. Echter gaan we binnenkort het plafond er uithalen om het kantoor wat meer 'ruimte' te geven. Het bestaande (sterk verouderde) airco-systeem gaat er uit, en daarmee komt er boven het plafond een hele hoop (lees 1.5m over 125m2) ruimte vrij die het kantoor een veel ruimere uitstraling geeft.

Er moet echter gecompenseerd worden voor het verdwijnen van het systeemplafond. Weet iemand toevallig hoe doorsnee systeemplafonds zich akoestisch gedragen? En of er vuistregels voor zijn qua doorvertaling naar bijvoorbeeld (mineralewol)-dempende panelen?

Ter illustratie denken wij er aan om het plafond donker te gaan maken, en zouden er mogelijkerwijs voor kunnen kiezen om het plafond geheel (of deels) te bedekken met Akotherm (polyester vervanger voor glas-/steenwol). Maar ik ga liever niet zonder onderbouwing lukraak 15mm 25mm of 50mm Akotherm plaatsen :)

Ik heb 100mm dikke platen (van 100x120cm) en die hangen indd. op een onderbouw (met daaronder een spanplafond).
Zonder onderbouwing kon dat niet. Bij 50mm weet ik niet, maar het bedrijf die bij mij kwam vertelde dat ze 25mm maakten door latten aan het plafond te zetten en daarop de akotherm te nieten. die 25mm waren volgens mij meters lange rollen. Maar dat ziet er niet echt mooi uit.

Hebben jullie al akoestische spuitpleister overwogen?
Ziet er best ok uit en werkt wel goed (heb het al meerdere keren gezien in horecagelegenheden).



http://www.renovastuc.nl/akoestischepleister.htm
Gr. Martijn

Tinust

Quote from: Rob_Dingen on September 21, 2017, 17:28:53
Je zou een akoestisch plafond kunnen laten spuiten misschien kan dat meteen in de kleur en dat dempt genoeg om een rustige goed verstaan bare ruimte te verkrijgen.

Rob

Blijft het dan akoestisch wel open, als het gespoten wordt?


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Tinust

Quote from: MaxxMark on September 21, 2017, 17:21:32
Het is inderdaad een kantoor en geen thuisbioscoop ;)

Het plafond zwart maken wordt vaker gedaan in dit pand. Zeker omdat het 'boven de systeemplafondrichel' zit geeft het daarboven zwart maken in andere ruimtes een goed effect.

Een foto-tje zoals het nu (of eigenlijk eventjes terug):

De vloer is hier óók donker, maar dat willen we gaan vervangen. Dat wordt dikke kans een (lichte kleur) laminaatvloer (de huidige vloerbedekking - nog van de vorige huurder - begint namelijk een beetje aan zijn eind te zijn). En daarmee is extra demping ook niet vervelend.

Er is een hoop licht vanuit buiten, en we willen ook voldoende verlichting binnen gaan aanhouden. Ik verwacht dus niet direct dat verlichting een groot probleem gaat zijn.

Mooie ruimte idd. Hou er rekening mee dat je rollende bureaustoelen op laminaat best wat contactgeluid kunnen geven.


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

bert stoltenborg

Quote from: Tinust on September 22, 2017, 21:22:46
Blijft het dan akoestisch wel open, als het gespoten wordt?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja, als het goed wordt gedaan wel.
Ik bazel maar wat.

MaxxMark

#14
Quote from: Rob_Dingen on September 21, 2017, 17:28:53
Je zou een akoestisch plafond kunnen laten spuiten misschien kan dat meteen in de kleur en dat dempt genoeg om een rustige goed verstaan bare ruimte te verkrijgen.

Die heb ik inderdaad ook langs zien komen. Uiteraard met een behoorlijk prijskaartje (terecht hoor, maar toch).

Quote from: jossie on September 21, 2017, 19:19:03
Als ik het goed begrijp gaat het huidige systeem plafond er helemaal uit, zit er 1,5 meter extra ruimte boven dat plafond en vervang je de huidige vloerbedekking door laminaat?

Dat is drie maal een serieuze toename van galm.

Daar zou ik maar even serieus naar laten kijken (door een expert) anders gaat iedereen thuis werken (is ook modern maar misschien niet de bedoeling?).

Wordt een serieuze kakelbak.

Yep, en ter degen van bewust. Daarom op voorhand eerst aan het kijken hoe en wat. Bij het weghalen van een aantal systeemplafond platen hoorde je de echo al toenemen in de ruimte.

En wij zijn juist (waar nodig) van thuiswerken aan het omgaan naar kantoorwerken gegaan, dus dat is zeker niet de bedoeling :)

Quote from: Tinust on September 22, 2017, 21:29:43
Mooie ruimte idd. Hou er rekening mee dat je rollende bureaustoelen op laminaat best wat contactgeluid kunnen geven.

Thanks! En terechte opmerking! Wel gerealiseerd dat dat anders is, maar niet hoeveel impact dat zou hebben (mbt het rollen dan hè, dat het een hardere ruimte wordt vanwege omschakeling van vloerbedekking naar laminaat spreekt voor zich)

Ik heb mijn REW kennis weer een beetje afgestoft zodat ik ook wat metingen kan doen, en daarmee dus ook de impact kan bepalen van wijzigingen.

Daarnaast heb ik een paar samples van Merford (Akoestiekwinkel.nl) opgestuurd gekregen van de Akotherm Basic D20/50mm en de Akotherm GG. En Hoewel de GG op zichzelf mooier oogt (je zou er prima mooie wandpanelen van maken) zal de Basic voldoende gaan zijn. Er lopen een aantal leidingen boven het plafond die zullen blijven, dus de industrial look zal enigszins blijven bestaan. Dan is een heel strakke uitstraling niet gewenst.

Overigens zijn we ook aan het kijken of we één van de wanden tussen de pilaren in het midden (dus als het plafond weg is 5m x 4.5m) gaan voorzien van een metaal (dus magnetisch) geperforeerde voorzetwand. Hier willen we dan ook absorptiemateriaal achter doen. Op die manier hebben we een magnetische wand die ook nog aan absorptie doet (bij een perforatie van +- 50% is dat toch weer +-12m2 extra absorptie).

Voor nu wordt het eerst bepalen wat we precies gaan doen, en vooral ook 'wanneer'.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Vandaag trouwens snel even een RT60 meting gedaan zoals het nu is. Resultaten die niet geheel tegen de verwachting in waren:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bert stoltenborg

Als je nou iets gaat meten, kun je dan niet iets meten dat ook relevante informatie geeft?
Galm is GEEN relevante informatie in een woonkamer.
Galm is een statistisch geluidsveld dat in een normale kamer eigenlijk nauwelijks aanwezig is, en dan nog alleen bij hoge frequenties. In een kamer heb je met direct geluid en primaire reflecties te maken.
En galm wordt gemeten door te wachten tot het directe geluid 5 dB in niveau is gedaald.
Je kunt dus veel beter andere dingen meten.
Ik bazel maar wat.

MaxxMark

Het gaat hier overigens om een kantoor en niet om een woonkamer, en met name de onverstaanbaarheid als meerdere mensen een conversatie voeren. Ook het eerder genoemde 'als je het plafond open gooit en de voer aanpakt zal de galm sterk toenemen'.

Vanuit die optiek komt regelmatig de rt60 naar voren en leek het mij nuttig. Als dat niet logisch is, dan hoor ik graag in welke richting ik wel moet zoeken.

Overigens doe ik dit ook vanuit mijn interesse en hobby en omdat ik mij er voor interesseer en wil leren en weten wat ik doe. En niet pretendeer dat ik hiermee géén gedegen akoestisch onderzoek hoef te doen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bert stoltenborg

Quote from: MaxxMark on September 26, 2017, 14:31:02
Het gaat hier overigens om een kantoor en niet om een woonkamer, en met name de onverstaanbaarheid als meerdere mensen een conversatie voeren. Ook het eerder genoemde 'als je het plafond open gooit en de voer aanpakt zal de galm sterk toenemen'.

Vanuit die optiek komt regelmatig de rt60 naar voren en leek het mij nuttig. Als dat niet logisch is, dan hoor ik graag in welke richting ik wel moet zoeken.

Overigens doe ik dit ook vanuit mijn interesse en hobby en omdat ik mij er voor interesseer en wil leren en weten wat ik doe. En niet pretendeer dat ik hiermee géén gedegen akoestisch onderzoek hoef te doen.

Als je aan galm wilt meten moet je met een rondom afstralende bron werken, wat zeker bij hogere frequenties nog niet zo makkelijk is.
Ik vind het begrip galm sowieso vaak een reden om te gaan meten terwijl je alleen gegevens krijgt die statistisch zijn en waarvan je zonder meten ook wel weet dat er iets niet goed zit en wat dat is. Plaatjes en nummers om geld te genereren ;D.
Als je in een kantoor je plafond gedempt hebt ben je een heel eind; als je daarna vindt dat je extra demping nodig hebt kun je bijvoorbeeld een wand in de buurt van een bureau of vergaderplek aanpakken.
Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk, of je moet esthetische eisen stellen.
Ik had laatst een klant die de systeemplafonds uit zijn kantoren had gehaald en die de looks van de teringzooi aan het plafond wilde handhaven. Dan wordt het nadenken en weten waarmee je bezig bent.
Ik bazel maar wat.

jossie

Bert, jij weet wel zeker dat je een beeld hebt waar de ts mee bezig is/gaat?

Hij is namelijk van plan om het systeemplafond eruit te halen en de looks van de teringzooi aan het plafond te handhaven.

Beetje jouw 'klant idee'.
Omni !

MaxxMark

Quote from: jossie on September 26, 2017, 21:41:24
Bert, jij weet wel zeker dat je een beeld hebt waar de ts mee bezig is/gaat?

Hij is namelijk van plan om het systeemplafond eruit te halen en de looks van de teringzooi aan het plafond te handhaven.

Beetje jouw 'klant idee'.

Smooth :P :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jossie

Het is een nagekakelde quote hé, niet exact jouw statement [emoji6]
Omni !

bert stoltenborg

Quote from: jossie on September 26, 2017, 21:41:24
Bert, jij weet wel zeker dat je een beeld hebt waar de ts mee bezig is/gaat?

Hij is namelijk van plan om het systeemplafond eruit te halen en de looks van de teringzooi aan het plafond te handhaven.

Beetje jouw 'klant idee'.

Ik ben soms best grappig, of niet?  ;D

Ik bazel maar wat.

jossie

Volgens mij typ jij sneller dan je leest, dan loop je dus een tikkie voor het topic uit, misschien een extra achteruitkijkspiegeltje monteren.
Omni !

MaxxMark

Ah sjees, ik had inderdaad over Bert zn opmerking heengelezen :o hoe ik dat voor elkaar krijg weet ik niet.


Dus dan daar inhoudelijk opingaand:

Quote from: bert stoltenborg on September 26, 2017, 19:15:24
Als je aan galm wilt meten moet je met een rondom afstralende bron werken, wat zeker bij hogere frequenties nog niet zo makkelijk is.

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Mijn insteek op het moment was, ondanks dat ik weet dat het niet in orde is, om in ieder geval te meten zodat je 'trends' kunt zien. Als ik nu meet met dicht plafond. Daarna exact hetzelfde meet wanneer het plafond open is, en de waardes nemen toe, dan zegt het toch wel wat, ondanks dat het niet 100% zuiver op de graat is.

Quote from: bert stoltenborg on September 26, 2017, 19:15:24
Ik vind het begrip galm sowieso vaak een reden om te gaan meten terwijl je alleen gegevens krijgt die statistisch zijn en waarvan je zonder meten ook wel weet dat er iets niet goed zit en wat dat is. Plaatjes en nummers om geld te genereren ;D.

Jouw punt is dus; "Leuk dat je meet, maar het is een beetje een open deur..." ;)

Zoals ik al zei vind ik het idee zelf ook interessant. Ik zou er nooit mee te koop gaan om te zeggen "Oh! Ik kan dat effe voor je meten". Voor mij is het meten leuk en interessant. En onderbouwt een beetje mijn verwachting. Een grote reden hier is dat ik zelf verschil ervaar tussen bepaalde ruimtes (nadelig) waar anderen het niet horen. En dat is moeilijk 'uit te leggen'. Het weghalen van een flutter-echo door een reflectiepunt aan te pakken is vrij makkelijk te demonstreren. Maar het verschil tussen merken dat een ruimte een kakel-hok zal worden, zonder het hebben van die hoeveelheden mensen (of zonder een 'voor' en 'na' te doen) kan je niet 'even' demonstreren.

Quote from: bert stoltenborg on September 26, 2017, 19:15:24
Als je in een kantoor je plafond gedempt hebt ben je een heel eind; als je daarna vindt dat je extra demping nodig hebt kun je bijvoorbeeld een wand in de buurt van een bureau of vergaderplek aanpakken.
Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk, of je moet esthetische eisen stellen.

Op basis daarvan inderdaad primair de aanpak van het plafond, en evt de wand direct naast de vergadertafel (die dan tegelijkertijd als magnetische 'ophangwand' kan fungeren). En desnoods kunnen we later nog met foto-print achtige panelen/posters gaan werken, als we het daarna nog nodig achten.

Quote from: bert stoltenborg on September 26, 2017, 19:15:24
Ik had laatst een klant die de systeemplafonds uit zijn kantoren had gehaald en die de looks van de teringzooi aan het plafond wilde handhaven. Dan wordt het nadenken en weten waarmee je bezig bent.

Wij halen in ieder geval die teringzooi die daar zit grotendeels weghalen. De luchtkanalen die er lopen worden niet meer gebruikt. Een echte industrial look willen we ook niet. Je hoort/ziet het tegenwoordig wel vaker. Ons doel is overigens niet die industrial look te benaderen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com