Hypotheek en ex vriendin die niet meer wil betalen

Started by sicob, September 11, 2017, 15:59:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Quote from: sicob on September 12, 2017, 16:05:30
Huis is nog lang niet afbetaald. De grote truc is een maandelijkse Euribor rente met een minimale opslag op  heel groot bedrag als aflossingsvrij.  Dit bestaat niet meer voor starters.

ook die constructie aan gedacht , gaat betekenen dat zij het meeste gaat betalen.

En de bank is de lachende derde, die al het geld binnensnaait ten koste van de niet oplettende consument. Geen goed woord over voor die banken. Maar tegelijkertijd ook niet voor de mensen die niet nadenken voor ze een dergelijke hypotheek aangaan. If it sound too good to be true... It probably is. Iets om mee te nemen met een volgende hypotheekoverweging.

Wat ik niet zo goed snap is waarom je, als je ex gewoon 50% mee zou moeten betalen aan het huis, het accepteert dat zij niet betaalt. Wat is haar motivatie om niet te betalen behalve "ik wil graag een schone lei".  Ik wil ook wel eens wat :D maar zo gaat het helaas niet in het leven. Als jij heel coulant met je ex omgaat, mag je het omgekeerde ook wel een beetje verwachten. En als je ex er niet netjes mee omgaat, kan je ex ook niet eisen dat jij dat wel doet.

Als ik er zo vanaf de zijlijn naar kijk zou ik het volgende doen;
1. vastleggen dat jij inderdaad in het huis woont zolang het niet verkocht is, maar dat ook jij die lasten niet in je eentje kunt dragen
2. stellen dat jij en/of jullie er alles aan doen om het huis te verkopen
3. In overleg met elkaar afspreken wat "alles er aan doen om het huis te verkopen" precies inhoudt

Dat jij er woont betekent natuurlijk logischerwijs dat jij een groter aandeel in de hypotheek moet betalen. Jij hebt namelijk voordeel van het hebben van het het huis. (Daar komt overigens ook nog bij dat je ex mede-eigenaar is, en waarschijnlijk ook nog belasting betaalt over het vruchtgebruik van het huis). MAar als jij er alles aan doet om het huis te verkopen, dan is het zeer onrealistisch van jouw ex om te verwachten dat jij 100% gaat dragen.

Kortom; ga om de tafel, leg vast hoe je samen het probleem wilt gaan oplossen (dat zij 0% gaat betalen is geen optie, je ex is óók 50% verantwoordelijk. Dat je onderling iets afspreekt omdat jij in het huis zit doet daar niet aan af).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Nicklazzz

Ik zou het volgende doen:

Uw ex per aangetekend schrijven in gebreke stellen, uw geldverstrekker per aangetekend schrijven te kennen geven dat je ex niet meer wenst te betalen en hierbij haar verplichtingen niet na zal komen.

Hier de Automatische incasso stop zetten van uw hypotheek.
Uw 50% van de hypotheek overmaken naar de geldverstrekker.

Laat ze maar verhaal gaan halen bij je ex...
Marantz SR7007 & UD5005/B&W 683,HTM61,686,ASW610XP/ Van Den Hul/RU-connected/PS4/Synology DS412+ 16TB/AppleTV3

sicob

Quote from: Nicklazzz on September 12, 2017, 18:46:02
Ik zou het volgende doen:

Uw ex per aangetekend schrijven in gebreke stellen, uw geldverstrekker per aangetekend schrijven te kennen geven dat je ex niet meer wenst te betalen en hierbij haar verplichtingen niet na zal komen.

Hier de Automatische incasso stop zetten van uw hypotheek.
Uw 50% van de hypotheek overmaken naar de geldverstrekker.




Laat ze maar verhaal gaan halen bij je ex...

goed plan
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

fasteddie

Zoals al eerder gesteld, de bank het echt niet uit wat voor afspraken er zijn gemaakt.
Keu voor hen is of ef al dan niet wordt betaald....in het ergste geval inderdaad veiling met een lage opbrengst....een gelukkige aspirant koper als niet al de bank is....en beide opgescheept worden met een restschuld.

Los van het feit of er iets terecht te regelen is met de ex, is het ook verstsndig in gesprek te gaan met bank om e.e.a. reeds in de week re leggen.
Banken houden niet van verrassingen en het is beter hen vroegtijdig te informeren over mogelijke betalingsachterstand in de (nabije) toekomst.

Ik hoop van harte dat je he huis op korte termijn kunt verkopen....zoals al eerder aangegeven zou een linkje naar het pand je enig gekuk brengen....Gods wegen zijn ondoorgrondelijk zeg ik als atheist ::)


Nicklazzz

Quote from: sicob on September 12, 2017, 18:48:08
goed plan

Eventuele documenten welke het verhaal bekrachtigen in de bijlage voegen.

Misschien totaal irrelevant, NHG dekt dit per toeval niet in geval van verkoop?
Marantz SR7007 & UD5005/B&W 683,HTM61,686,ASW610XP/ Van Den Hul/RU-connected/PS4/Synology DS412+ 16TB/AppleTV3

Erik

Veiling wil je idd niet dan beter extra betalen voor andere makelaars. Misschien zijn er wel die op no cure no pay basis werken
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kaakberg

Quote from: sicob on September 11, 2017, 20:03:48
Nee , wel over na gedacht om dat te doen en kijken of er een andere constructie mogelijk is voor de hypotheek. als zij niet meer wil betalen heeft dat ook consequenties voor de spaarhypotheek en levensverzekerin

hypotheek en eigendom staan  op jouw naam en de HRA ook op jouw salaris. Alleen bij verkoop kan bank aankloppen bij ex en wel voor het hele bedrag  -indien met verlies verkocht.

Kaakberg

Quote from: sicob on September 12, 2017, 18:48:08
goed plan

zo werkt dat niet. Je kunt failissement aanvragen...ex met dan alles betalen.

jaco

Je makelaar in gebreke stellen en geen 900€ willen betalen ?

In 5 jaar zou die toch een huis moeten kunnen verkopen..
Of hebben jullie >100 % hypotheek zodat je vraagprijs niet markcomfort is ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

sicob

Quote from: jaco on September 13, 2017, 03:16:36
Je makelaar in gebreke stellen en geen 900€ willen betalen ?

In 5 jaar zou die toch een huis moeten kunnen verkopen..
Of hebben jullie >100 % hypotheek zodat je vraagprijs niet markcomfort is ?

is marktconform
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

SV..S

Succes met de bezichtigingen, en als het geen verkoop oplevert zou ik een financieel adviseur raadplegen voordat je straks alleen schulden overhebt.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

sicob

Quote from: SV..S on September 13, 2017, 08:33:39
Succes met de bezichtigingen, en als het geen verkoop oplevert zou ik een financieel adviseur raadplegen voordat je straks alleen schulden overhebt.

dank je wel

heb zelf certificaat schuldhulpverlening gehaald 3 jaar geleden dus ik weet er iets van(helaas nooit beroepsmatig wat mee kunnen doen ivm verandering wet) certificaat was voor de rechtbank niet meer voldoende om bewindsvoerder te worden.
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

LittleNinja

Quote from: fasteddie on September 12, 2017, 18:57:55
Zoals al eerder gesteld, de bank het echt niet uit wat voor afspraken er zijn gemaakt.

Als ik het goed gelezen heb, hebben beide personen getekend voor de hypotheek. Op het moment dat de betalingen niet (of niet geheel) meer binnen komen, zal de bank zich bij beide contractanten melden. Ze zijn beide aansprakelijk voor de gemaakte schuld.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

i2Paq

En dan is je ex straks getrouwd in gemeenschap van goederen en krijgt haar nieuwe vlam ineens te maken met een schuld van 20.000 die zijn nieuwe vrouw zo maar opgezadeld krijgt omdat ze niet meer wilde betalen wegens schone lei.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sirius666

Quote from: i2Paq on September 13, 2017, 13:06:56
En dan is je ex straks getrouwd in gemeenschap van goederen en krijgt haar nieuwe vlam ineens te maken met een schuld van 20.000 die zijn nieuwe vrouw zo maar opgezadeld krijgt omdat ze niet meer wilde betalen wegens schone lei.

Dat zou haar probleem zijn, de TS heeft niets met evt toekomstplannen van zijn ex te maken.....

Nahpets

Quote from: LittleNinja on September 13, 2017, 12:09:42
Ze zijn beide aansprakelijk voor de gemaakte schuld.

En ze zijn beiden aanspreekbaar voor de totale schuld. Maw als jij je 50% betaald hebt,en je ex komt niet over de brug met haar 50%, dan komt de bank gewoon de rest ook bij jou halen.

Of omgekeerd. Natuurlijk. Dat ook.




I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

i2Paq

Quote from: Sirius666 on September 13, 2017, 13:54:05
Dat zou haar probleem zijn, de TS heeft niets met evt toekomstplannen van zijn ex te maken.....

Ik bedoel dat de ex kortzichtig is als ze niet meer mee betaald en het dus eindigt in een verplichte verkoop, met alle ellende van dien.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sirius666

Quote from: i2Paq on September 13, 2017, 15:17:11
Ik bedoel dat de ex kortzichtig is als ze niet meer mee betaald en het dus eindigt in een verplichte verkoop, met alle ellende van dien.

Tja...we hebben het verhaal maar van 1 kant gehoord maar dat maakt qua hypotheek en plichten niets uit. De ex zal na al die jaren toch echt wel aan een nieuwe toekomst willen beginnen. Alle betrokkenen natuurlijk.

Daarbij zou ik allang hebben gekeken of je het huis niet onder kan verhuren.

sicob

alle scenarios zijn niet leuk, je bent hoofdelijk aansprakelijk en dat betekent idd als de 1 niet wil betalen de andere alles mag betalen. krijg je te maken met loonbeslag.

ze heeft verder niet meer gereageerd dus ik wacht nu de 1e weer af. Het is op dit moment niet anders.
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

sicob

Quote from: Erik on September 15, 2017, 14:43:04
En huis bijna kwijt :D?


Bijna ja   ;)

1 serieuze , de andere half, 1 wordt niks. Het weekend maar eens afwachten
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

Erik

Tof! kun je die twijfelaar nog contacten om te vragen waarom het afketste kun je daar weer wat van leren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sirius666

Hoe je het wendt of keert....die 5jr te koop staan werkt ook niet in het voordeel.  Zal ben ik bang soms ook voor achterdocht zorgen.

sicob

Quote from: Sirius666 on September 15, 2017, 15:50:03
Hoe je het wendt of keert....die 5jr te koop staan werkt ook niet in het voordeel.  Zal ben ik bang soms ook voor achterdocht zorgen.

ja klopt, is ook waar ik mee zit maar ik kan er helaas niks aan doen.....
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

Sirius666

Kl@te is dat ja. Is er verbetering te halen qua hoe het allemaal op de foto is gezet?