Invoerrechten afgeschreven laptops en telefoons

Started by sandervg, May 30, 2023, 16:02:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hallo,

Misschien dat iemand dit weet of me in de juiste richting kan wijzen... Ik vertrek over enkele weken naar Albanië (via Servië en Noord Macedonië). Nu neem ik 10 oude iPhone 7 en 5-7 oude laptops voor een gezin en de gemeenschap waar ze onderdeel van maken om ze te helpen (school is gratis, maar dit soort spullen moeten mensen zelf kopen en als je arm bent, lukt dat niet). Deze spullen worden beschikbaar gesteld door het bedrijf waar ik voor werk: ze zijn volledig afgeschreven.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan qua invoeren? Ik wil niet gaan 'smokkelen' en veel risico lopen, maar hoef ook niet Roomser te zijn dan de paus  :angel: Wat concrete vragen waar ik zo mee zit:

- Moet ik hier überhaupt invoerrechten / BTW over betalen? Ze zijn afgeschreven door het bedrijf dat ze beschikbaar heeft gesteld (zouden anders voor een prikkie aan een opkoper worden gegeven of worden weggemikt) en ik ga ze ook gratis weggeven, dus je kunt betwisten dat het wat waard is?
- Als ik er invoerrechten / BTW over moet betalen: hoe bepaal je dan bij de grens de waarde? 
- Hoe zorg ik dat ik niet 3x invoerrechten betaal (in Servië, Noord Macedonië en in Albanië)

Tips? Suggesties? Iemand hier ervaring mee? (wellicht in andere landen)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Pjotr27

Ik heb dit regelmatig gedaan naar Indonesië. Er kwamen altijd vragen over dit bij de douane, maar na uitleg dat ik dit meenam om het weg te geven aan arme mensen deed men nooit moeilijk. Helaas heeft de overheid daar nu alle buitenlandse telefoons geblokkeerd en moet je je IMEI nummer laten registreren ( na betaling van invoerrechten en btw). Zoek dus eerst uit hoe dit in die landen is geregeld. Als je het meeneemt en ze zijn niet werkend te krijgen schiet het helemaal niet op. Laptops is in veel landen lastig en alleen tegen betaling van invoerrechten en btw. Dat is lastig en geeft veel gezeur. Zelfs over mijn eigen laptop doen ze vervelend. Je moet hem aangeven en ook weer als je het land verlaat hem laten zien wil je geen gezeur hebben.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jazzy

Quote from: sandervg on May 30, 2023, 16:02:13Deze spullen worden beschikbaar gesteld door mijn bedrijf: ze zijn volledig afgeschreven.
Leuk om te horen, ben zelf net terug uit Albanië maar dat was voor vakantie. :)

Zou dit niet een stuk overzichtelijker zijn als je de spullen eerst naar privé doet? Dan is het gewoon een gift van particulier aan particulier en heb je niet te maken met zakelijke verplichtingen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

sandervg

Quote from: Pjotr27 on May 30, 2023, 16:17:35Ik heb dit regelmatig gedaan naar Indonesië. Er kwamen altijd vragen over dit bij de douane, maar na uitleg dat ik dit meenam om het weg te geven aan arme mensen deed men nooit moeilijk. Helaas heeft de overheid daar nu alle buitenlandse telefoons geblokkeerd en moet je je IMEI nummer laten registreren ( na betaling van invoerrechten en btw). Zoek dus eerst uit hoe dit in die landen is geregeld. Als je het meeneemt en ze zijn niet werkend te krijgen schiet het helemaal niet op. Laptops is in veel landen lastig en alleen tegen betaling van invoerrechten en btw. Dat is lastig en geeft veel gezeur. Zelfs over mijn eigen laptop doen ze vervelend. Je moet hem aangeven en ook weer als je het land verlaat hem laten zien wil je geen gezeur hebben.
Ik verwacht dat IMEI geen probleem wordt. Heb eerder mobiele telefoon opgestuurd en dat ging goed. De grote vraag wordt: ga ik het transparant spelen en melden bij de douanes of probeer ik ze gewoon ongezien het land in te krijgen. Ik heb een daktent op de auto waar ik alles in kan stoppen. Tot nu toe heeft nog nooit één douane de puf gehad om in de daktent te kijken (zelfs bij onze laatste trip richting Tunesië, toen we onze sat phone in de daktent verstopt hadden omdat dit gezien wordt als militaire hulpmiddelen). Ben niet te beroerd om wat invoerrechten te betalen (mits het niet te gek wordt... het is om mensen te helpen, niet om de overheid rijk te maken), maar zie wel op tegen het administratieve rompslomp bij Servie en Noord Macedonië

Quote from: jazzy on May 30, 2023, 18:17:17Leuk om te horen, ben zelf net terug uit Albanië maar dat was voor vakantie. :) Zou dit niet een stuk overzichtelijker zijn als je de spullen eerst naar privé doet? Dan is het gewoon een gift van particulier aan particulier en heb je niet te maken met zakelijke verplichtingen.
Ik heb m'n berichtje aangepast. Het leek nu net alsof het 'mijn eigen bedrijf was', maar dat is niet zo. Ik ben gewoon in loondienst en het bedrijf waar ik voor werk schenkt deze telefoons/laptops aan me zodat ik ze kan doorgeven in Albanië. Dus als ze bij mij in de auto liggen, zijn ze 'privé'. Maar dan nog moet over een gift van deze omvang ook belasting betaald worden? Extra vervelend is dat je alles moet nazoeken in de websites van de douane in Servië, Noord Macedonië en Albanië. Daar kom ik dus niet uit  :crazy: .
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jazzy

#4
Quote from: sandervg on May 30, 2023, 19:29:44Dus als ze bij mij in de auto liggen, zijn ze 'privé'. Maar dan nog moet over een gift van deze omvang ook belasting betaald worden? Extra vervelend is dat je alles moet nazoeken in de websites van de douane in Servië, Noord Macedonië en Albanië. Daar kom ik dus niet uit  :crazy: .
Ah, dat maakt het zeker een stukje simpeler. Als je het formeel bekijkt is er een overeenkomst tussen de EU-lidstaten en Albanie. Heb daar even doorheen gescrold en krijg de indruk dat de meeste "dounerechten" zijn afgeschaft, in ieder geval voor producten die een oorsprong in de EU hebben. Of dat voor jouw laptops geldt is me een raadsel. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBV0003039/2015-05-11, artikel 19 met name.

Persoonlijk zou ik het er gewoon op wagen. We hebben het over een aantal honderden euro's aan verouderde elektronica die gewoon van particulier op particulier gaat, niet over een container met goederen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Nahpets

Quote from: jazzy on May 30, 2023, 20:59:30We hebben het over een aantal honderden euro's aan verouderde elektronica die gewoon van particulier op particulier gaat, niet over een container met goederen.

Douane (en/of belasting) diensten zijn niet zo empatisch, tenminste, ik zou er niet zondermeer van uit dureven gaan.
Een particulier heeft 1, soms 2 telefoons, en 1 laptop. Wanneer je je meldt met 10 telefoons en 7 laptops dan kun je maar zo eens moeten kunnen aantonen hoe je daar aan komt en wat je er mee gaat doen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

jazzy

Quote from: Nahpets on May 30, 2023, 21:15:34Douane (en/of belasting) diensten zijn niet zo empatisch, tenminste, ik zou er niet zondermeer van uit dureven gaan.
Een particulier heeft 1, soms 2 telefoons, en 1 laptop. Wanneer je je meldt met 10 telefoons en 7 laptops dan kun je maar zo eens moeten kunnen aantonen hoe je daar aan komt en wat je er mee gaat doen.
Dat is zeker waar. Mijn advies is ook gebaseerd op mijn eigen ervaringen in o.a. Bulgarije en Albanië. Ben Albanië pas in- en uitgereden via Montenegro, verschillende grensovergangen, en dat ging beide keren heel soepel. Kreeg niet de indruk dat ze het allemaal heel serieus nemen daar.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Pjotr27

Ik zou het gewoon meenemen en niets zeggen. Is er controle dan leg je uit dat dit oud spul is voor de arme bevolking te helpen. Juist aangeven roept vragen op in dit soort landen denk ik...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

sandervg

Dank voor het meedenken! Ik ga het er gewoon op wagen. Worst case scenario moet ik één laptop achterlaten om de dienstdoende beambte goed te stemmen :). De link van Jazzy helpt ook wel om op z'n minst een discussie te kunnen voeren. Als de producten bewerkt zijn in de EU wordt ze als herkomst EU gezien heb ik gevonden op internet en alle laptops zijn in de EU opnieuw geinstalleerd, dus ik zeg: herkomst EU :-).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

SV..S

succes, we horen wel hoe het gelopen is!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

sandervg

#10
Quote from: SV..S on June 26, 2023, 12:02:45succes, we horen wel hoe het gelopen is!
Dank! Ik vertrek volgende week  :) 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

sandervg

#12
Het waren drie spannende grensovergangen: Hongarije - Servie, Servie - Noord Macedonie en Noord Macedonie - Albanie. Maar..... alles is goed aangekomen en ik ben niet in de gevangenis terecht gekomen  ;D . Bij de meeste grensovergangen wordt slecht gecontroleerd en wordt er slechts een vluchtige blik in de auto geworpen. Maar ik was toch steeds blij dat ik weer voorbij het hokje was  ;)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

master30

Ik kom liever niet in dat soort landen, goed dat het gelukt is iig
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.