Advies over setup met WiHD projector

Started by remmelt, September 6, 2017, 10:37:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

remmelt

Hoi!

Ik heb recent een mooie projector gekocht en wil daar nu ook een beetje fijn geluid bij. Ik heb besloten om het voor nu bij stereo te houden, dat is voor mij goed genoeg en gezien de opstelling in de huiskamer ook wenselijk.

Ik heb al een stereo set: Apple Airport Express -> DIY Gainclone -> Kef LS50, hier ben ik zeer tevreden mee. De Kefs zijn monitors dus die lijken me ook prima voor filmgeluid.

De projector is de Epson EH-TW6700W, met WiHD dus. Het WiHD kastje heeft 4 HDMI poorten en een optische toslink output. Hier wil ik op aansluiten: een Apple TV (of Chromecast, nog aan te schaffen), een Nintendo Switch en een Raspberry Pi.

Tot dusver wat ik heb. Om al deze dingen aan elkaar te koppelen, zie ik zelf drie opties:

1) DAC optie

RPi, AppleTV, Nintendo --hdmi--> WiHD kastje --toslink--> DAC met 2x optisch in óf Toslink switch naar DAC met enkele optische in (aan te schaffen) -> Gainclone -> Kefs
                                                           ^
                                                           |
                                                      Airport Express (toslink out)

Kosten: DAC met 2x optisch in of DAC met 1 optische in en Toslink Switch, bv Cambridge Audio DAC Magic 100 €129 + Toslink switch €30 (?) = €160
Voordelen: goedkoopste optie (afhankelijk van DAC), meeste bestaande elementen gebruikt
Nadelen: veel kabels heen en weer, misschien latency door de toslink switch of DAC? Handmatig switchen van de toslink switch.

2) Receiver optie

RPi, AppleTV, Nintendo (hdmi) + Airport Express (optisch) -> AV Receiver met tenminste 3x hdmi in en 1x optisch in (aan te schaffen) -> Kefs
                                                                                               |
                                                                                               |--hdmi--> WiHD kastje


Kosten: AV receiver, €400? Sky is the limit natuurlijk.
Voordelen: simpele setup
Nadelen: DIY Gainclone met pensioen :/, veel opties in de versterker die ik niet gebruik, grote AV receivers zijn lastig te plaatsen

3) Sonos optie

De bestaande stereo setup voor muziek blijft ongewijzigd, met daarnaast:

RPi, AppleTV, Nintendo --hdmi--> WiHD kastje --toslink--> Sonos Playbar


Kosten: Sonos Playbar €800
Voordelen: Meer opties in het plaatsen van de projector, hoeft niet in dezelfde opstelling als de muziek stereo
Nadelen: Sonos is niet goedkoop, er hangt een zwarte balk in de kamer

Mijn vragen:

1) Ziet iemand problemen met deze setups? Ik kan me voorstellen dat er latency ontstaat als ik allerlei componenten ga mengen.

2) Zijn er nog andere opties mogelijk?

3) Is er een optie die duidelijk de overhand heeft, en waarom?

Dank voor het delen van jullie ervaring!

evilniek

Optie 1 lijkt me de beste optie. AVR lijkt me een onlogische optie, wat je niet kan gebruiken moet je zoveel mogelijk vermijden, zeker als je in stereo draait. Optie 3, lijkt me een vrij grote stap terug in kwaliteit, je KEFLS50 icm AMP & DAC maakt gehakt van de Sonos!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

remmelt

Dank! Gehakt, dat vind ik mooi.

Ik zit te kijken naar de Schiit Modi2 Uber (what's in a name) en vraag me af of er niet latency gaat ontstaan met bijvoorbeeld

appleTV --hdmi--> WiHD kastje --WiHD--> Epson projector
                       |
                       |--optical out--> DAC --> Gainclone --> Kefs


Het lastige is dat ik eerst moet aanschaffen voordat ik het kan testen... vandaar mijn vraag.

evilniek

Je kunt de Modi2 ook weer terug sturen natuurlijk, mocht je problemen ondervinden, volgens mij een hele mooie DAC.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo