Ons verhaal

Started by J.A.F._Doorhof, August 22, 2017, 12:25:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een nieuw board, een nieuw verhaal.
Voor sommige een oud verhaal, maar voor andere misschien leuk om te weten...
De geschiedenis van mijn Home Theater avontuur.

Ik kan me niet anders meer herrineren of dat ik bezig was met audio en video.
Bij opa en oma zitten om de lancering van MTV te zien (wel op hun kabel dan), de eerste uitzending van de commerciele omroep en natuurlijk VHS en Betamax. De man die met een wit busje langskwam waar je video banden kon huren, en als je mazzel had en je spoelde door dan stond er nog een gedeelte van een andere film achter.... tja helemaal legaal zal dat niet geweest zijn.

Toen ik verhuisde naar mijn zolderkamer bij mijn moeder kwamen de gitaren in beeld, Marshall etc.
Maar natuurlijk ook nieuwe speakers, en dat moesten er 4 zijn, goodmans als hoofdspeakers en de rest ging naar kanaal B.
Spelen met Dolby ruisonderdrukking, muziek opnemen op een 4 sporen recorder met de band (royalty), nadeel was alleen dat je alleen spoor 1 en 2 kon horen als je terug speelde, maar goed meer was er toen niet.

Mijn eerste serieuse afspeelmachine was een heuse Laserdisc van Philips.
Mijn moeder moest nog mee naar de winkel want ze geloofde niet dat zo een "snotneus" zo een dure speler wilde kopen... tja... ik had al een Laserdisc van Freddie Mercury gekocht dus de speler moest er ook komen. (Barcelona).

Naast mijn passie voor films waren er ook computers, begonnen met de Comix35 en daarna de MSX en Amiga. En pas daarna PCs.
Op een gegeven moment word het dan tijd voor een date, en dat was natuurlijk altijd films kijken, gelukkig vond Annewiek dat ook wel leuk dus dat klikte wel.

Toen we samen gingen wonen ging alles mee natuurlijk en moest alles aangesloten worden op mijn eerste "grootbeeld" TV, eerst was er zwolle.
Daar hadden we niet zoveel tijd want in die tijd begon het avontuur ITTC (International Trading en Training Company), later is de tweede T maar komen te vervallen. Eerst richten we ons op partijen en draadloze telefoons maar al snel kwamen er de computers.

Na zwolle werd het Espel, en hier is ITC als computer leverancier groot geworden, HEEL groot.
Voor een klein bedrijfje het label "Een droommachine voor een droomprijs" te krijgen van de PCM met als opmerking "De snelste 486 ooit getest" was toch wel heftig, en dit zorgde ervoor dat we flink doorkonden groeien.

In Espel was het ook tijd om de HT hobby weer op te pakken, 5.0 was er ondertussen op een mooie Nokia TV, maar die subwoofer wilde ik toch ook wel graag.
Annewiek niet.....
Dus naar de winkel luisteren, en spacejam was de film die Annewiek overtuigde en zo gingen we naar huis met de eerste subwoofer (klein vreugdedansje).
In espel was het ook tijd om eens te experimenteren met projectoren
Bij de eerste LCD projectoren vroegen we ons alleen wel erg af wat er allemaal gebeurde... als liefhebbers van donkere films was het een kwestie van goed naar het geluid luisteren en gokken wat er op het beeld te zien was... dat moest anders.

Na 2 misluke aankopen (gelukkig konden we die terug brengen, toen nog niet zo normaal) kwam er de Sony W400Q, WAANZINNIG, dit was een HT projector.
Maar natuurlijk wilde we meer.
En toen kwamen de CRTs, eerst een unit van NEC, maar die voldeed toch niet helemaal, te veel geklungel en het beeld was mjah.... dus een Seleco400 gehaald in Duitsland, WOW wat een beeld.

Al snel werd het huis te klein in Espel en zijn we naar Emmeloord verhuist.
In de garage van ons huis konden we het computerbedrijf door laten groeien.... vergis je niet... de garage was groter dan het huis, en dat was al niet klein.
ITC groeide als kool en bleef uitbreiden, in 1996 besloten we toch ook maar Home  Theater erbij te gaan doen, ondertussen hadden we een Sony G70 projector, Meridian apparatuur etc. en belastingtechnisch..... wel...... lang verhaal kort iedereen verklaarde ons voor gek "wie wil er nu een home theater"...... In 1996 werd ITC Home Theater geboren.

De drang naar nieuw zat er altijd al in.
In een paar jaar tijd hebben we flink wat nieuwe producten geintroduceerd, denk aan de PSM-1 die we in spelers moesten solderen om de eerste progressive scan oplossing te leveren wereldwijd, later zelfs met custom resoluties. Natuurlijk kwamen daarvoor de Home Theater PCs (tja computer bedrijf he), daarna de kaarten in de PC voor DVDplayback (kun je geloven dat we in het begin niet eens terug konden spoelen), toen natuurlijk de echter scaler kaarten, de losse scalers, de eerste scaler met 2 chipsets etc. We waren altijd bezig met nieuwe dingen.

Natuurlijk is er ook het online verhaal.
Ooit beginnen op een ander forum, maar ik was niet tevreden met de aanpak en liep tegen wat problemen op toen we de eerste Nederlandse Home Theater club wilde oprichten, en toen werd het een principe kwestie.

We hadden al een klein forum voor onze computer shop klanten waar ze vragen konden stellen, voor die tijd was dat heel wat. We waren net uit de periode dat je nog moest inbellen voor internet.... ja jongens en meisjes je moest inbellen en dan hoorde je een fluittoon en wat lawaai en dan had je internet.... nou ja.... het moest maar. Dit forum werd omgedoopt naar het ITC Computer Systems en Home Theater forum.

In die tijd (2001) was het ook tijd voor mij om naar Amerika te gaan om het ISF diploma te halen, samen met 2 vrienden en Annewiek.
Tja.... 2001..... inderdaad......
2 boeings besloten de wereld te veranderen door het world trade centre in te vliegen, en wat daarna gebeurde weten we nog wel :(
Een beladen reis zullen we maar zeggen, wel voor mij de kans om naast het ISF ook direct mijn Sencore en HAA (Home Acoustics Allience) certificaat te halen. We zaten toch vast.

In 2001 begonnen ook de calibratie tours.
En dit was sowieso een heftige tijd met nieuwe projectoren die speciaal voor HT ontwikkeld werden zoals de Plus Piano (die enorm naar frituur stonk de eerste paar uur) en de 3M serie DLPs.

Langzaam aan werd het Home Theater gedeelte groter en begon het het Computer gedeelte eigenlijk te overschaduwen. Toen de overheid ineens besloot van letterlijk de hak op de tak het PC prive project af te schaffen was het voor ons gedaan met de computers (hoewel we het nog tot 2013 erbij hebben gedaan), bedrijven gingen steeds meer naar Dell en HP die gewoon door gingen met "PC prive" achtige projecten die wij als klein bedrijf nooit konden doen, de webshops kwamen op waar je om 22:00 bestelde en de volgende dag al binnen had, wij deden er 3 dagen over omdat anders de overhead kosten te hoog waren..... dit gaf echter wel stof tot nadenken.

Mijn hobby fotografie had een enorme vlucht genomen en ik probeerde letterlijk te jongleren met Home Theater, PCs en Fotografie, met goed personeel misschien geen probleem... maar..... wel laten we het zo zeggen personeel doet toch een beetje wat ze zelf willen als je er niet bent. Dus in 2013 is ITC  Computer Systems verkocht, en eind 2013 ook jammer genoeg verdwenen uit Emmeloord.

Vanaf toen hadden Annewiek en ik echter wel de handen vrij om ons VOLLEDIG te richten op Home Theater en de fotografie en beide zijn sindsdien alleen maar gegroeid, we hebben nu meer tijd voor demo's, kunnen de calibraties in alle rust plannen en uitvoeren en reizen heel wat af....

Thuis is de passie er nog steeds.
Ondertussen is wel alles digitaal, een Sony 4K unit word elke keer netjes geupgrade en qua apparatuur is Merdian verruild voor Anthem en Cinepro.
We spelen nog steeds op onze eigen lijn speakers, de okaaf en bazuin en sub die ik zelf gemaakt heb (externe versterker want bij de eerste test knalde alle onderdelen van de printplaat.... tja hij is best zwaar en groot).

Qua bedrijf richten we ons meer en meer op projectie, calibraties en alles wat daarbij hoort.
Sinds het computer bedrijf weg is is daar ook meer tijd voor, natuurlijk veranderd de maatschappij, meer word online gedaan en dat merkt iedereen maar toch merken we ook dat klanten altijd terug komen, ik denk door de no nonsense aanpak.

Begrijp me goed, ik heb een passie voor high-end maar ik zie gewoon geen heil in projectoren van 15000+ als je weet dat over 2 jaar er iets is dat 2x beter is voor de helft van het geld en je dure unit dan niets meer waard is. Projectoren tot 10K blijven redelijk waarde vast en doen eigenlijk niet HEEL veel onder voor de duurdere broers, natuurlijk is het minder maar is dat 50-10K waard?

Deze insteek hebben we altijd gehad.
We hebben altijd merken naar Nederland gehaald die qua prijs en kwaliteit gewoon zeer betaalbaar waren, jammer genoeg ging dat ook wel eens mis, denk aan Eichmann, elke test kwamen ze als beste uit maar geen dealer wilde ze van ons gaan voeren... de prijs/marge was te laag tja.... Eichmann verhoogde daarna de prijzen enorm en had toen natuurlijk niet de reputatie dus.... exit Eichmann.

In 2016-2017 is er veel aan het veranderen.
We hebben UHD, streaming services, projectoren die E-shift gebruiken vs 4K en veel veel meer.
Wij proberen ten alle tijden van het nieuwste op de hoogte te blijven, en blijven ook qua calibraties bv continue bij qua apparatuur en kennis. Het is een fantastische tijd om in te leven, wie kan zeggen dat ze van een draai telefoon, dialup internet naar een volledig connected samenleving zijn gegaan..... En the best is yet to come.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


J.A.F._Doorhof

Heb net deel 2 toegevoegd.
Wilde eerst even tussendoor opslaan :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Waar bestaat dit board nou uit?
Ik mis wat logica gezien de samengevoegde boards, en de naam?
Verhalen van het HTForum zou zo alles omvattend kunnen zijn dat afterhours logischer lijkt?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

solitaire

Leuk ! De "Dit MOET je gezien of gehoord hebben" en "RUMOURS, of aparte dingen" kunnen ook erg leuk worden stel ik me zo voor (kan me onderwerpen voorstellen die hier prima gepast hadden, en die ik in het verleden in mijn 'eigen' blog/dagboek-achtige thread gepost heb).

Goed leesbaar en mooi verhaal ook  :coffee:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

FWK

Mooi interessant verhaal en leest ook zeker prettig weg :clapping:
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

J.A.F._Doorhof

Chris. We willen een wat meer community gevoel creeeren
Als mensen elkaar beter kennen zullen ze hopenlijk elkaar ook wat anders benaderen ;)

Afterhours is non HT gerelateerde topics. Dit is echt HT georiënteerd.
Geef het tijd. Het staat er net een paar uur op
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peerless Monster

Leuk Frank!
Daarom organiseren wij forumgenoten ook shootouts, meet & greets, ontmoetingsplekken tijdens Audioshows en hebben we de verkoopsectie etc. om elkaar te ontmoeten en elkaar nog beter te leren kennen.

Maar niettemin is het leuk om elkaar online ook te leren kennen. 😄😁
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

VlisChris

#8
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 22, 2017, 15:45:53
Chris. We willen een wat meer community gevoel creeeren
Als mensen elkaar beter kennen zullen ze hopenlijk elkaar ook wat anders benaderen ;)

Afterhours is non HT gerelateerde topics. Dit is echt HT georiënteerd.
Geef het tijd. Het staat er net een paar uur op

Interessante insteek. Ik ben benieuwd.
Ik zeg overigens nergens dat ik het geen kans geef? Het komt door de combinatie van de subboards wat rommelig over. Dat is wat anders ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Leuk verhaal idd kan me aansluiten bij vorige spreekers. Ben alleen wel benieuwd wat jij gaat doen als je pensioenleeftijd het bereikt. Denk niet dat stilzitten iets voor jou is.  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Als ondernemer is er niet echt een pensioen.
Dus ik denk dat ik gewoon doorga.
Jay Maisel geeft nog steeds lezingen en is dik in de 80 ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melbury

Mooi verhaal en zeker als MSX en Amiga genoemd worden, gaat mijn  hart sneller kloppen.  ;D

Etiennevh

Waar ik wel benieuwd naar ben Frank, is wat op dit moment voor jou een grotere passie is? Is dat Home Theater of Fotografie? Ik weet dat je lezingen geeft, over de hele wereld fotografeert en boeken uitgeeft, wat is dan de balans tussen HT en fotografie? Ik dacht dat die laatste vooral jouw werk is, maar misschien heb ik het wel helemaal mis :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

Waarom kiezen?
Fotografie geeft me wel meer bekendheid en opdrachten die verder gaan dan Nederland.
Maar Home Theater is (zoals je hebt kunnen lezen) al van heel jong een passie.

We kunnen gewoon beide bedrijven naast elkaar laten bestaan, dus om aan te geven welke belangrijker is.... is zoiets als welk van je kinderen is je favoriet :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dolby

#14
Mooi om "ons verhaal" te lezen👍

Etiennevh

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 23, 2017, 12:19:10
Waarom kiezen?
Fotografie geeft me wel meer bekendheid en opdrachten die verder gaan dan Nederland.
Maar Home Theater is (zoals je hebt kunnen lezen) al van heel jong een passie.

We kunnen gewoon beide bedrijven naast elkaar laten bestaan, dus om aan te geven welke belangrijker is.... is zoiets als welk van je kinderen is je favoriet :D
Haha zo bedoelde ik het niet hoor :-) Ik was alleen in de veronderstelling dat Fotografie in de loop der jaren een veel groter dingetje is geworden, maar blijkbaar had ik dat helemaal mis ;-)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

J.A.F._Doorhof

Het is zeker groter geworden.
Vandaar dat we de pc winkel weggedaan hebben

Van 3 naar 2 takken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MLCinema

Wat een ontzettend leuk verhaal om te lezen. De passie en beleving komen echt naar voren. Leuk! Je hebt van je passie ook echt je professie kunnen maken, dat moet ook een lekker gevoel geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

LocoJ

#18
Idd leuk om te lezen!!  ;D

We hebben allemaal een passie voor HT (anders lazen we dit niet) en dan is het extra leuk om een passioneel verhaal te lezen van iemand met dezelfde interesses. Nog extra speciaal omdat dit verhaal van de oprichter van dit forum komt.  :coffee: :clapping:
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

evilniek

Mooi verhaal Frank, ga vooral verder op de weg die jullie zijn ingeslagen.  :popcorn:
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooi verhaal...ik hoop dat je hiermee weer wat van de HT saamhorigheid van het eerste uur kunt aanraken  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"