Mogelijkheden om stal om te bouwen tot HT ruimte

Started by LS2, August 18, 2017, 15:27:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LS2

Nadat ik in een eerder topic al bezig was met een dedicated HT ruimte kwam er een boerderij in de verkoop waar we veel liever wilden wonen! :bigsmile:

Dus we zijn verhuisd en er zijn hier best wel wat mogelijkheden voor een HT ruimte waar ik niemand tot last ben. Maar het zijn allemaal oude ongeisoleerde varkensstallen dus best wat uitdagingen om daar iets moois en comfortabels van te maken. En er moet heel veel verbouwd worden in het woonhuis dus het budget zal krap zijn. De keus is gevallen op een stal van 3,8x11,5m waar ik een mooi mannenhok kan maken, liefst ook met een barretje erin wat we eerst als soort keuken gaan gebruiken. We willen een jaartje in die ruimte gaan wonen als we het woonhuis gaan verbouwen. Aan de ene kant komt dus de zithoek met ht set en aan de andere kant de "keuken/bar".
De HT set zal bestaan uit een 7.2 opstelling (hoef geen atmos) waarmee ik denk ik 25% muziek (liefst ook meerkanaals, heb veel SACD's) en 75% series/films zal beluisteren. Ik heb een plasma TV, geen beamer/scherm. Ik ben geen audiofiel maar ben volgens vrienden wel erg kritisch (en dol) op geluid.

De stal

Van buiten ziet het er zo uit:

zal nog het een en ander gesnoeid gaan worden

Dit is binnen:
overzicht



kant waar de set komt te staan:

er groeit wat naar binnen:

maar het uitzicht is mooi en wordt beter want de stal die je ziet gaat verdwijnen:


boven het plafond loopt het schuin omhoog, mooie ruimte voor basstrapping?:




hier kan een deur of raam naar de garage komen (helaas niet zichtbaar vanaf de zitpositie):


en een vaag plaatje van een kleine opzet met breedbandige basstrapwand aan het uiteinde van de ruimte:


Ik heb voor dit moment een aantal vragen.
-Als ik in het deel bij de deur een bar/keukentje wil maken gaat dat dan heel veel invloed hebben op het geluid aan de andere kant van de ruimte en moet ik een tussenwand maken of gaat het zo wel goedkomen (het moet goed worden maar hoeft ook weer niet perfect)?

-Kan ik de voorzetwand en het plafond gebruiken voor breedbandige basstrapping? En heeft dat nut?

-Heb ik überhaupt iets aan een ruimte van slechts 3,78m breed die na isolerende maatregelen nog slechts 3,3m breed zal zijn.

-En is 11,5m lengte van de ruimte een beetje acceptabel of veel te lang? Ik zet liever geen tussenwand zodat we vanaf de bar ook nog wat meekrijgen van muziek en beeld aan de andere kant van de ruimte.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

groeten Frank
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Ik ben de belangrijkste vraag vergeten.
Hoe zal ik de wanden opbouwen? De muren zijn momenteel en waarschijnlijk doordrenkt met hydrofiele zouten vanwege de varkens die hier tot 9 jaar geleden stonden.
Ik dacht zelf een geventileerde spouw rondom-dampopen scherm-steenwol platen 10cm-houten framewerk met 5cm steenwol-dampremmende folie-gipsplaten. Is dat wat?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Knor

Quote from: LS2 on August 18, 2017, 18:01:01
Ik ben de belangrijkste vraag vergeten.
Hoe zal ik de wanden opbouwen? De muren zijn momenteel en waarschijnlijk doordrenkt met hydrofiele zouten vanwege de varkens die hier tot 9 jaar geleden stonden.
Ik dacht zelf een geventileerde spouw rondom-dampopen scherm-steenwol platen 10cm-houten framewerk met 5cm steenwol-dampremmende folie-gipsplaten. Is dat wat?

Je hebt de belangrijkste vraag (in dit stadium) feitelijk nog niet gesteld!  :closedeyes:
Hoe zit het met de afmetingsverhoudingen van de toekomstige ruimte?
Of ga je zomaar ergens muren neerzetten, dan wel de volledige (nogal onzinnige) lengte gebruiken? Of op willekeurige hoogte een plafond aanbrengen, kan ook nog..
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

LS2

Quote from: Knor on August 18, 2017, 19:33:21
Je hebt de belangrijkste vraag (in dit stadium) feitelijk nog niet gesteld!  :closedeyes:
Hoe zit het met de afmetingsverhoudingen van de toekomstige ruimte?
Of ga je zomaar ergens muren neerzetten, dan wel de volledige (nogal onzinnige) lengte gebruiken? Of op willekeurige hoogte een plafond aanbrengen, kan ook nog..

Hallo Knor.

Toepasselijk dat je als 1e op mijn topic reageert aangezien het om een oude varkensstal gaat :D
Bedankt voor je reactie! Ik weet alleen niet of ik je goed begrijp.

Ik wil in principe de huidige afmetingen behouden en met voorzetwanden werken om isolatie te verkrijgen en een spouw om de varkensstallucht en het vocht buiten te houden. Daar heb ik wel een vraag over gesteld hoe ik die voorzetwanden het beste op kan bouwen. En waar reken je mee qua afmeting van de kamer? De stenen buitenmuur of de lage tonen doorlatende voorzetwand? OF houden gipsplaten alle lage tonen helemaal tegen?

Het dak loopt in een hoek van 20 graden schuin omhoog van rechts laag naar links hoog. Daaronder zie je op de foto's het houten frame voor het plafond dat ik met steenwol op wil vullen en met geluidsreflecterende folie wil afwerken. Ik neem dan aan dat dat plafond dan niet de bovengrens van de kamer is maar het schuin oplopende dak erboven. En dat is variabel qua hoogte wat ik nergens terug kan vinden hoe je dan de optimale verhoudingen van de kamer kunt berekenen. De vloer is nog niet duidelijk hoe ik die op ga bouwen, dat komt nog. Is afhankelijk van de isolatiemogelijkheden en eventuele vloerverwarming.

De lengte van de kamer blijft, het wordt tenslotte een mannenhok. Wel zo handig als ik wat vrienden over de vloer heb en we willen lekker naar muziek luisteren, beetje kletsen, drinken, aan de bar hangen, pokerspel spelen etcetera. Ik vind de lengte van de kamer precies goed, anders wordt het zo krap.

Maar los van mijn gedachten hierover vraag ik uiteraard advies dus ik laat me graag goed voorlichten. En mijn welgemeende excuses als ik niet de juiste vragen op het juiste moment stel. Ik heb al teveel uren vanalles gelezen over akoestiek en heb daar voor mij een aantal zaken uitgehaald die ik belangrijk vind of die mij belangrijk lijken. Maar vaak snap ik er ook gewoon te weinig van. En hopelijk kan dit forum mij daar bij helpen.  :smile:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

jvanhambelgium

Met een lengte van ongeveer 11m val je nooit in de "Bolt" area van gunstige verhoudingen (wat je kans geeft op meer gedistribueerde eigenmodes van de ruimte)
Een prima verhouding (nog net binnen de "Bolt area") Lengte/Breedte/Hoogte zou vb zijn : 540cm lengte x 320cm breedte x 215cm hoogte
(daar zijn tabellen voor te vinden etc)

Vb.
http://www.salford.ac.uk/__data/assets/excel_doc/0006/378492/room_ratios.xls

http://www.salford.ac.uk/computing-science-engineering/research/acoustics/architectural-and-building-acoustics/room-sizing-for-studios

Als je van "0" aan zo'n project begint zou ik dat gegeven toch alvast proberen mee te pikken.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Quote from: jvanhambelgium on August 18, 2017, 23:33:22
Met een lengte van ongeveer 11m val je nooit in de "Bolt" area van gunstige verhoudingen (wat je kans geeft op meer gedistribueerde eigenmodes van de ruimte)
Een prima verhouding (nog net binnen de "Bolt area") Lengte/Breedte/Hoogte zou vb zijn : 540cm lengte x 320cm breedte x 215cm hoogte
(daar zijn tabellen voor te vinden etc)

Vb.
http://www.salford.ac.uk/__data/assets/excel_doc/0006/378492/room_ratios.xls

http://www.salford.ac.uk/computing-science-engineering/research/acoustics/architectural-and-building-acoustics/room-sizing-for-studios

Als je van "0" aan zo'n project begint zou ik dat gegeven toch alvast proberen mee te pikken.

Je hebt bij een 11 meter lange ruimte ook geen enkel probleem met axiale staande golven. Die zitten op frequenties waar walvissen wat mee kunnen, maar wij niet. Dus dan kun je die onzin qua eigenmodes al uitzetten.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Je hebt een ruimte van 3.8 m keer ik weet niet hoe hoog. Je geeft al aan dat je voorzetconstructies wilt en die kun je wellicht slim maken; transparant, dat waarborgt de thermische isolatie en is goed voor de  akoestiek.
Ik bazel maar wat.

jvanhambelgium

Quote from: bert stoltenborg on August 18, 2017, 23:42:21
Je hebt bij een 11 meter lange ruimte ook geen enkel probleem met axiale staande golven. Die zitten op frequenties waar walvissen wat mee kunnen, maar wij niet. Dus dan kun je die onzin qua eigenmodes al uitzetten.

Ik had een vermoeden maar kon het nergens beschreven vinden.
Omdat ze binnen de tabellen over *verhoudingen* spreken was het even verwarrend. Die tabellen spreken ook over ruimtes van 50/100/200m³ en die 200m³ is al wel best een flinke ruimte, ik kan me voorstellen dat je de 11m hier wel zou overschrijden in lengte/breedte/hoogte ...

Axiaal dus al een zorg minder, mogelijks kan de TS nog zoeken achter een goede verhouding voor breedte/hoogte.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

LS2

Mij lijken perfecte afmetingen zo moeilijk te bereiken. Lees wel eens dat 2cm meer of minder al een enorm verschil kan maken. En het idee van "transparante" voorzetwanden klinkt goed en was ook mijn insteek.

Wat het dak/plafond betreft.... bij welke massa/dichtheid/of andere eenheid fungeert die als actieve begrenzing van de ruimte? Zoals gezegd zou ik het plafond ook "transparant" willen maken en het dak erboven loopt schuin en heeft alleen houten dakbeschot en pannen. Hoe kan ik daar berekeningen op loslaten?

Ik zoek dus niet naar geluidsisolatie naar buiten. Uiteraard wel naar beheersing van het geluid binnen
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Knor

Quote from: LS2 on August 19, 2017, 08:22:27
Mij lijken perfecte afmetingen zo moeilijk te bereiken. Lees wel eens dat 2cm meer of minder al een enorm verschil kan maken. En het idee van "transparante" voorzetwanden klinkt goed en was ook mijn insteek.

Wat het dak/plafond betreft.... bij welke massa/dichtheid/of andere eenheid fungeert die als actieve begrenzing van de ruimte? Zoals gezegd zou ik het plafond ook "transparant" willen maken en het dak erboven loopt schuin en heeft alleen houten dakbeschot en pannen. Hoe kan ik daar berekeningen op loslaten?

Ik zoek dus niet naar geluidsisolatie naar buiten. Uiteraard wel naar beheersing van het geluid binnen

Dat kun je niet berekenen bij een verlopende afmeting en is ook helemaal niet nodig hier!
Latten en hoogtes, weet je...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: LS2 on August 19, 2017, 08:22:27
Mij lijken perfecte afmetingen zo moeilijk te bereiken. Lees wel eens dat 2cm meer of minder al een enorm verschil kan maken. En het idee van "transparante" voorzetwanden klinkt goed en was ook mijn insteek.

Wat het dak/plafond betreft.... bij welke massa/dichtheid/of andere eenheid fungeert die als actieve begrenzing van de ruimte? Zoals gezegd zou ik het plafond ook "transparant" willen maken en het dak erboven loopt schuin en heeft alleen houten dakbeschot en pannen. Hoe kan ik daar berekeningen op loslaten?

Ik zoek dus niet naar geluidsisolatie naar buiten. Uiteraard wel naar beheersing van het geluid binnen

Die golden ratio's zijn aardig als je nieuwbouwt.

Een gipsplaat is al een afscheiding die akoestisch volkomen hard is, alleen als hij op een mode is afgestemd heb je er wat aan als absorber, maar daarop heb je net zoveel kans als dat je een eerlijke politicus tegenkomt :-).

Ik zou dat plafond ook akoestisch open laten (doek, spanplafond, weet ik het) met minerale wol erachter.

Verder wat Knor zegt.
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: LS2 on August 19, 2017, 08:22:27Mij lijken perfecte afmetingen zo moeilijk te bereiken. Lees wel eens dat 2cm meer of minder al een enorm verschil kan maken.

Centimeters maken geen ENORM verschil bij ratios.
Wel kan het zo zijn dat een correct berekende ratio die bijvoorbeeld nog maar over 2 potentieel problematische samenvallende axiaalmodi onder 150Hz beschikt, dankzij die centimeter-afwijkingen in de drie dimensies (gedurende de bouw) zomaar een ratio kan worden die over 4 ipv 2 potentiële probleemfrequenties beschikt.

Dat is echt iets wat je wilt vermijden, als je met veel moeite een ratio kon berekenen die echt top is, en die vervolgens ook met behulp van veel geld concreet wilt gaan maken.
Logisch dat je die precies zo wilt bouwen als de berekening aangaf dat ie moest zijn!

Over ratios valt ook best nog het een en ander te nuanceren.

Soms zijn ratios erg rationeel en zinvol om je mee bezig te houden als je een ruimte gaat inrichten.
Soms ook kun je ze het beste laten voor wat ze zijn, zoals bijvoorbeeld in jouw ruimte die over verlopende wanden en een eigenaar beschikt, die de lat bij lange na niet zo hoog legt als sommige zeldzame eenlingen, die echt alles helemaal goed willen doen en dan van de grond af aan gaan bouwen.

Kijk bijvoorbeeld eens hier naar: https://dngmns.home.xs4all.nl/ratio.htm
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Lucky.L

Denk dat je het aan KNOR wel over kan laten hoe je een varkensstal tot HT ruimte kan ombouwen !  :D
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

bert stoltenborg

Quote from: Knor on August 19, 2017, 13:19:04

Wel kan het zo zijn dat een correct berekende ratio die bijvoorbeeld nog maar over 2 potentieel problematische samenvallende axiaalmodi onder 150Hz beschikt, dankzij die centimeter-afwijkingen in de drie dimensies (gedurende de bouw) zomaar een ratio kan worden die over 4 ipv 2 potentiële probleemfrequenties beschikt.

Heb je daar een voorbeeld van?
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on August 19, 2017, 14:09:16
Heb je daar een voorbeeld van?

Natuurlijk. Onder andere dit gegeven komt in het door mij aangehaalde schrijfsel naar voren.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Lucky.L on August 19, 2017, 14:01:47
Denk dat je het aan KNOR wel over kan laten hoe je een varkensstal tot HT ruimte kan ombouwen !  :D

Zeker weten! En nog brandveilig en zonder asbest bovendien...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on August 19, 2017, 14:11:22
Natuurlijk. Onder andere dit gegeven komt in het door mij aangehaalde schrijfsel naar voren.

Ja, maar een meting zou zo aardig zijn.  ;D
Ik bazel maar wat.

LS2

Quote from: bert stoltenborg on August 19, 2017, 13:09:16
Die golden ratio's zijn aardig als je nieuwbouwt.

Een gipsplaat is al een afscheiding die akoestisch volkomen hard is, alleen als hij op een mode is afgestemd heb je er wat aan als absorber, maar daarop heb je net zoveel kans als dat je een eerlijke politicus tegenkomt :-).

Ik zou dat plafond ook akoestisch open laten (doek, spanplafond, weet ik het) met minerale wol erachter.

:thumbs-up:

Quote from: Knor on August 19, 2017, 13:19:04
Centimeters maken geen ENORM verschil bij ratios.

Over ratios valt ook best nog het een en ander te nuanceren.

Soms zijn ratios erg rationeel en zinvol om je mee bezig te houden als je een ruimte gaat inrichten.
Soms ook kun je ze het beste laten voor wat ze zijn, zoals bijvoorbeeld in jouw ruimte die over verlopende wanden en een eigenaar beschikt, die de lat bij lange na niet zo hoog legt als sommige zeldzame eenlingen, die echt alles helemaal goed willen doen en dan van de grond af aan gaan bouwen.

Kijk bijvoorbeeld eens hier naar: https://dngmns.home.xs4all.nl/ratio.htm

Bedankt voor de uitleg en de link. Had het verhaal al eens gelezen en vind het nog steeds moeilijk om te implementeren in mijn situatie. En ik voorkom liever dan dat ik genees, maar ga gewoon beginnen en zal wat mogelijkheden open laten voor eventuele aanpassing zoals bijvoorbeeld een akoestisch harde voorzetmuur aan het uiteinde van de kamer.

Ik heb in ieder geval alweer wat meer gevoel gekregen bij de achtergrond van ratios.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Tinust

Ben je al wat verder? Ben benieuwd :)

Ik zou even in de gaten houden hoe hoog de ruimte is na isolatie van die koude betonnen vloer en het plafond/dak. Een vrije hoogte van 2,6m of hoger is namelijk erg prettig voor de leefbaarheid.

Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

LS2

Quote from: Tinust on September 20, 2017, 18:15:38
Ben je al wat verder? Ben benieuwd :)

Ik zou even in de gaten houden hoe hoog de ruimte is na isolatie van die koude betonnen vloer en het plafond/dak. Een vrije hoogte van 2,6m of hoger is namelijk erg prettig voor de leefbaarheid.

Eigenlijk minder ver :blush: We hebben namelijk ook nog een garage achter het huis van 12 x 8 m in spouw gebouwd en met een normaal dak (nok is 12 m lang) geïsoleerd met dupanel platen. Ik zou daar een deel van ongeveer(!) 8 x 4 meter vorm kunnen geven als thuisbioscoop. In de achterwand zou ik een mooie schuifpui of openslaande deuren kunnen plaatsen naar een nog te maken terras plus evt overkapping. Daar is het verder helemaal vrij met een heerlijk vrij uitzicht. Maar ja. Als je films gaat kijken ga je niet naar buiten zitten kijken. Naar muziek luisteren (wat ik ook graag doe) is wel lekker met een mooi uitzicht en op het terras heb je dan met de pui/deuren open ook een indrukwekkend geluid! Niemand die daar dan last van heeft.

Voordelen van de garage tov de stal:
- constructief minder werk en minder kosten
- mooier uitzicht te creëren en aansluitend ook verbinding met een mooi terras
- net wat breder waardoor de surroundspeakers net wat meer vrijheid hebben

Nadelen van de garage tov de stal
- niet inpandig te bereiken dus altijd wat meer afgezonderd. Ga je er dan wel zo snel zitten? En ook wat minder handig als tijdelijke woonruimte gedurende de verbouwing van het woongedeelte van de boerderij want het keukengedeelte zal dan toch nog ergens in 1 van de stallen moeten worden gemaakt.
- de stal heb ik geen andere plannen/mogelijkheden voor, de garage houdt minder plaats over voor auto's, motoren, fietsen, evt werkruimte. Al is 8x8m nog steeds ruim en ik heb inpandig ook nog een stal van 7,5x7m waar nu 2 auto's en 1 motor staan. Die kunnen daar ook blijven staan.


Dus ik ben er nog niet helemaal uit  :-X Maar het gaat vast goedkomen. Al is het jammer dat het budget net te gelimiteerd is om zomaar wat te proberen.
Inmiddels hebben we wel een architect ingehuurd om iets te bedenken voor de complete verbouwing. Hiermee wordt ook het beschikbare budget voor de luisterruimte wat meer duidelijk en denkt hij ook mee over de zaken die nodig zijn om beide ruimtes te optimaliseren als leefruimte. Ik hoop volgende week de (uitgewerkte) plannen op tekening te krijgen. Wordt dus nog vervolgd....
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Inmiddels hebben we een aantal opzetjes gekregen van de architect. Er komt in ieder geval een tijdelijke woonruimte in de stal. We hebben daarvoor 20x3,78m tot onze beschikking maar er moet ook nog aan de binnenzijde geïsoleerd worden. Van de 20m lengte gaan we ongeveer 13m gebruiken voor tijdelijke keuken en woonkamer en kinder speelkamer. Dan blijft er voor mij nog ongeveer 7x3,78m over om een home cinema ruimte te maken.
De ruimte wordt zoals eerder gezegd voornamelijk gebruikt voor het luisteren van meerkanaals muziek en voor films in 7.1

Ik wil zoveel mogelijk volgens het volgende (rechter) schema gaan opstellen:


Daarom zou ik de ruimte zo vierkant mogelijk willen maken. Maar dat wordt dus ongeveer 4x3,5m en een schuinoplopend plafond van 180cm naar 380cm.

Heb ik dan nog wel wat aan mijn twee 15" subwoofers?

Ik kan 1 a 2 wanden en een vlak plafond akoestisch transparant maken maar heeft dat nut en heb ik dan nog wel voordelen van de vierkante ruimte, als die er al zijn? Want zo'n vierkante ruimte is toch eigenlijk juist niet handig voor een optimale plaatsing van je zitplek op 38% van de achter of voorwand af?

En stel ik de set in de lengte of de breedte op? In de lengte (4m) loopt het dak schuin van rechts naar links (1.8=>3.8m). In de breedte (3.5m) loopt het dak schuin van voor naar achter (1.8=>3.8m en eigenlijk de optimale opstelling van de luidsprekers maar best dicht op ).


- Is misschien toch de beste optie om de 7m lengte te handhaven.
- De set in de lengterichting te plaatsen met een verlaagd akoestisch transparant plafond
- Alle luidsprekers zoveel mogelijk op gelijke afstanden van de luisterpositie te plaatsen en gebruik te maken van diffusiepanelen en de frontspeakers tegen de wand te plaatsen met de tv er precies tussen (ik gebruik liefst geen center speaker). De zijspeakers precies naast me tegen de wand te plaatsen en de achterspeakers een stuk van de wand af

Wat is dan de beste afstand tot de frontspeakers en tv? Want de afstand tot de zijspeakers is dan ongeveer 1,4m en dat is te kort voor de tv (50"). En is dat überhaupt wel te doen qua afstand tot de zijspeakers? En waar plaats ik het beste de diffusers (heb de oude waveweavers-1, 25 stuks) of is dat nog niet te bepalen?  Maar als ik de luisterpositie op ongeveer 38% van de lengte van de kamer plaats dan kom ik op een afstand tot de tv van ongeveer 2,6m. Dat lijkt me voor mij prima! Ik zit dan wel ongeveer 2x zo ver van de front speakers als van de zijspeakers.... 

Weer wat overwegingen. Maar langzaamaan komt het wel dichterbij! Heel erg bedankt alvast voor jullie kritieken.


ps: ik ga spelen met 4x XTZ 99.26mkII en 2x XTZ 99.26mkI, 1x Klipsch R-115SW en 1x een anderbouw 15" subwoofer


Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

blue-eyes

Op het risico het gemist te hebben in voorgaande postings, als het dedicated is, waarom dan niet direct (op zijn minst de voorbereidingen!) Dolby Atmos mee nemen?

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LS2

Quote from: Blue-Eyes on January  8, 2018, 15:14:39
Op het risico het gemist te hebben in voorgaande postings, als het dedicated is, waarom dan niet direct (op zijn minst de voorbereidingen!) Dolby Atmos mee nemen?



Zo'n opstelling is prima te realiseren! Ik ga zeker voorbereidingen treffen maar schat dat ik de komende 5 jaar nog geen atmos ga gebruiken. En wat hebben ze dan weer niet verzonnen haha. Maar goede aanvulling, thx! Ik zorg dat er gevulde leidingen komen te liggen en montagepunten.
Ik heb dadelijk trouwens 4x Boston Acoustics M25 en 4x Boston Acoustics A23 over. Kan ik 1 van de twee luidsprekers daarvoor gebruiken of beter in ceiling/autospeakers?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

blue-eyes

#23
Voorbereiding is alles, nu kan je het netjes doen. Later is betekent dit wellicht breken, herstellen, etc.! Wellicht zelfs dan op een manier wat je vooraf anders had willen doen :)
Beter in enen goed, 1 keer in de rotzooi!

Inhoudelijk heb ik er geen verstand van, maar genoeg anderen wel!


Overigens waarom nu niet naar Atmos? Het is geen absurde uitgave. Ik zie tegenwoordig ook de instap al voorzien van Atmos functionaliteit. Bij mij kan dit helaas niet, ik had dit graag gewild!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LS2

Quote from: Blue-Eyes on January  8, 2018, 15:27:22
Overigens waarom nu niet naar Atmos? Het is geen absurde uitgave. Ik zie tegenwoordig ook de instap al voorzien van Atmos functionaliteit. Bij mij kan dit helaas niet, ik had dit graag gewild!

Ik loop altijd een aantal jaren achter! Dat is financieel heel aantrekkelijk  :blush: kan veel tweedehands kopen en maak dezelfde ontwikkeling door als iedereen alleen dan een paar jaar later  :sigh: Dat bevalt me prima. Ik mis eigenlijk nooit iets. Ik kijk bijvoorbeeld pas sinds kort HD tv en vind het prachtig! Ben waarschijnlijk daarmee net zo blij als een ander die nu overstapt naar 4K  :colgate: En films kijk ik over het algemeen ook pas een paar jaar nadat ze uitkomen. Dan zijn ze voor mij nog steeds nieuw!

Dus ik hou mijn stapjes graag klein. En voor atmos heb ik een andere versterker nodig toch. En nu heb ik wel een mooie krachtige versterker die goed bevalt en eigenlijk nog een paar jaartjes mee moet. En films met atmos soundtrack zijn er toch ook nog niet veel. Ik heb overigens nog erg veel films liggen die ik nog niet gezien heb en grotendeels zonder atmos. Dus ik kan nog even vooruit. Daarnaast vind ik netflix heerlijk en daar is ook nog geen atmos beschikbaar
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..