Nieuw idee voor ht

Started by nielvm, August 11, 2017, 17:22:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

In mijn dedicated ht zijn momenteel alle luidsprekers zelf gebouwd. De subwoofers zijn gemaakt van 4 exodus audio shiva-x in 2 gesloten kisten.

De fronts en center zijn gebaseerd op de "statements" design (dayton rs180, tangbznd w4-1337 en fountek 3.0). De surrounds zijn gemaakt uit één enkele tangband w4-1337 driver in een kleine open behuizing.

Alles wordt door middel van audyssey ingemeten en gelijkgetrokken. Ik merk dat er behoorlijk wat aan ge-equalised moet worden, voornamelijk aan de fronts. Uiteraard helpt het niet dat de speakers rond 40hz getuned zijn, net op een enorme room node.
Daarom wordt alles onder 80hz naar de subwoofers gestuurd. Die zijn er immers (nog) beter in om de lage frequenties weer te geven. Ook in het gebied rond 200-500 hz moet er behoorlijk wat bijgewerkt worden. Ik ben niet zeker of dit ook door de ruimte komt, of er misschien wat scheelt aan de filters, mabon, met audyssey klinkt het best goed.

Nu heb ik gisteren voor de lol eens de surrounds eens in stereo opgesteld. Mijn mond viel open. Die tangbands missen natuurlijk een beetje laag, maar van circa 100hz tot 15khz zijn ze behoorlijk vlak en klinken ze wel heel erg mooi. Ze hebben full range een veel mooier geluidsbeeld dan gebruikt in de fronts en center.

Daarom speel ik nu met het idee om:

Voor fronts en center nieuwe (kleine) speakers bouwen met 2 (of 4?) tangband w4-1337 drivers.
Desnoods kan het een mtm model worden met de fountek 3.0, maar ik zie niet meteen waarom ik die moeite (filter ontwerpen) zou nemen.
Éen gesloten subwoofer instellen als ondersteuning in het laag.
De andere subwoofer eventueel ombouwen in 2 gepoorte exemplaren.


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Kijk ook eens naar de markaudio alpair serie.. Beetje duurder dan Dayton (wat ook mooi is) maar toch nog een klasse beter.

nielvm

Ik zoek helemaal geen vervanging voor de daytons. Ik vraag mij gewoon sterk af waarom ik per se fronts wil die tot 20-30hz kunnen spelen. Is wat overkill in ruimte, moet serieuze equalizer aan, de subwoofers kunnen het beter en de tangbands geven een mooier geluid.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Bedoel je met de aldair misschien niet als vervanging voor de tangband?  Zie dat dat ook fullrange speakers zijn...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Uhhh ja ik bedoelde natuurlijk om te vergelijken met de Tangband speakers. Heb recent voor familie een setje gebouwd met Dayton fullrange speakers, vandaar de verwarring.

nielvm

De tangbands heb ik al liggen, dus dat is natuurlijk wel wat vriendelijker voor de portomonee om uit te proberen  ;D.

Hoeveel drivers zou ik per speaker gebruiken? 2 lijkt mij misschien voldoende, 4 is natuurlijk leuker  ;D.
Kan je 4 drivers schakelen zodat de weerstand niet te laag wordt? (per 2 parallel en in serie met elkaar?). Heffen ze elkaar dan niet op door het faseverschil?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ik zou dan eerder per speaker een Tangband crossen aan een grotere (10 of zelfs 12") midwoofer, om te beginnen..  2 full range drivers in dezelfde range zal contraproductief zijn  :)

Ik heb het recent ook meegemaakt. Meerdere systemen die op papier vrij vlak meten, maar in praktijk toch volledig anders klinken.. Zie ook mijn draadje in de zelfbouwrubriek hier.

Ben uiteindelijk voor hoorns gegaan, maar één van de scenario's was een kleine fullrange speaker inzetten als breedbander, gekoppelt aan een breedband 12" driver (punch en grotere stage) met een supertweeter.. Dit soort systemen spreekt me het meest aan. Gaan ook niet superdiep (40-50hz) maar de fysieke impact van zo'n 12" die meespeelt tot in het lage middengebied (of zelfs hoger in mijn geval) is niet te vergelijken met een 6" of 8" unit zoals in veel moderne speakers. En doordat één unit, zonder wisselfilter, speelt in het gebied waar ons gehoor het meest gevoelig is, krijg je (in mijn mening) een veel realistischer geluid en mooiere stage.

Achteraf kun je zelfs evt nog expirementeren met supertweeters mocht daar nood aan zijn.


nielvm

De tangbands koppelen zorgt natuurlijk wel voor wat meer output.

Gaan combineren met een woofer of tweeter spreekt mij minder aan. Dan moet ik een filter gaan bouwen en daar heb ik niet zo veel verstand van.

Vanavond eens een filmpje zien met als fronts en center een enkele tangband...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Je kan altijd eens de subs zo hoog mogelijk proberen crossen op de receiver en eens vergelijken met fronts op large.. Niet ideaal, maar het geeft wel een beeld of je iets mist qua punch/midbas.

nielvm

Dat is exact mijn beleving. In het laag-midden (100-500) ontbreekt er wat, onder 100hz overheerst het.
Audussey trekt natuurlijk alles netjes recht, maar een enkele (of dubbele) tangband lijkt dit veel strakker en mooier weer te geven zonder eq...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg



Quote from: nielvm on August 11, 2017, 19:29:57
Dat is exact mijn beleving. In het laag-midden (100-500) ontbreekt er wat, onder 100hz overheerst het.
Audussey trekt natuurlijk alles netjes recht, maar een enkele (of dubbele) tangband lijkt dit veel strakker en mooier weer te geven zonder eq...

Bedoel je dan met je normale fronts of met de Tangbands in de front dat er wat ontbreekt in het mid/laag?

nielvm

Met de normale fronts...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Dan zou ik niet twijfelen, en nog een paar Tangbands inschakelen ..

nielvm

Ben nu aan het testen met een film.

Toch wel zeer interessant....
Had 2 van de surrounds als center geplaatst  (naast elkaar). Dit geeft zo'n breed geluidsoverdracht dat het niet meer leuk is.

Nu op elkaar gezet, wat een verschil zeg...
Als ik dit doe, lijkt de plaatsing echt wel cruciaal te zijn, had ik ook al gemerkt met de fronts.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg


nielvm

Audyssey nog eens laten lopen en nu moet er zeer weinig gecorrigeerd worden  :blink:. Zonder equalizer kan je er moeilijk naar luisteren omdat er serieuze pieken zijn onder 100hz, komt heel boemerig over. met equalizer zoals gezegd best in orde.

Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat 2 tangbands stapelen tot zeer vreemde fenomenen leidt (zal idd dat comb-fenomeen zijn), maar eentje apart doet echt wel fantastische dingen.

Net steeds hetzelfde stukje planet earth gekeken (David Attenborgh). De statement center vs één enkele tangband speaker. Damn, dat ligt zéér dicht bij elkaar  :o. De tangband komt iets ruimtelijker over, de statement center heeft dan weer wat meer "body", hoewel het verschil zeer klein is in vergelijking met de grootte van de speakers.

Was een hele tijd geleden dat ik mij nog eens bezig hield met het uitproberen van verschillende zaken in de HT. Is altijd erg leuk, maar soms toch ook wel verwarrend  :eh: :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Nog wat meer getest.

Ik heb van de statement mini's de onderste woofer eens losgekoppeld, de interne ruimte voor de overige woofer wat kleiner gemaakt met dempingsmateriaal en de baspijp toegestopt.
Dat is al een stuk beter  :inlove:. De mini's zijn nu best beluisterbaar zonder equalizig  :headbanging:.

De single driver tangbands spelen zoals eerder gezegd boven verwachting voor hun kleine formaat, maar door de bovenstaande wijziging doen mijn fronts het nu toch wel een stuk beter, zoals het hoort  :).

Mijn oorspronkelijke idee is dus helemaal van de kaart. Nu denk ik eerder een soort statement monitor te maken van mijn mini statements  ::)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Het lijkt wel of er een fout zit in het filter.. heb je al eens geprobeerd om van de woofer de polariteit om te draaien?

nielvm

Filter en polariteit zijn allemaal getest.
De fronts en center hen ik nu helemaal gesloten gemaakt. Dus ook de open achterkant van de midwoofer die eigen zijn aan dit ontwerp.
Hier word ik zeer blij van. Alles valt netjes op zijn plaats. Audyssey voegt nog ietwat toe, maar de speakers zijn nu ook uitstekend zonder...

Ben al 2 avonden met een grote smile fragmenten aan het kijken  :clapping:

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X