Yippie

Author Topic: Wat is jouw laatste Home Theater - aanwinst  (Read 3241859 times)

Rielplayer, Kerre and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Witalik

Re: Wat is jouw laatste Home Theater - aanwinst
« Reply #26775 on: Today at 00:54:28 »
Een nieuwe NAS, de Synology DS418Play. Ik gebruik hem alleen als mediaserver voor mijn Home Theater, dus mag hij volgens mij in dit topic geplaatst worden, al is het natuurlijk gewoon een computer.

Heb hem met drie harddisks in een RAID 5 configuratie in combinatie met het Btrfs filesytem opgetuigd. Blijft nu functioneren al draait er een hele harddisk in de prak. En ook bied dit systeem nu een boel aan automatisch zelfcorrigerende opties tegen datacorruptie. Mijn twee externe backups blijf ik natuurlijk wel gewoon periodiek maken want als de bliksem in de NAS slaat is het toch gewoon einde verhaal. (bij wijze van spreken want hij staat achter een UPS welke ook tegen blikseminslag zou beveiligen, en ook mijn internetkabel uit de muur is beveiligd tegen blikseminslag, maar ach details :D )

Kon er ook Domoticz op installeren, voor het monitoren van je slimme meter en als je wilt voor heel je "Huis automatisering". Hoef ik niet apart een Raspberry Pi te laten draaien. Ik heb mijn meter vanaf het begin "administratief uit laten zetten" zodat niet heel de wereld over mijn gedetailleerde gebruiksgegevens beschikt, ik log dit nu gewoon onder eigen beheer, geeft me net een wat fijner privacy gevoel. Bevalt mij prima die Domoticz software en is nog gratis ook.  En als ik nu een backup van de mediafiles maak draai ik gelijk ook een backup van de Domoticz meetdata, scheelt weer in tijd en moeite, gemak dient de mens.

Kortom, mijn zaterdagavond filmavond is nu een stuk veiliger gesteld en kan ook tegelijkertijd kijken hoeveel kWh dat dan verbruikt............. :D

Nice, welke set gebruik je om de meters uit te lezen ? Ziet er nice uit. Is er een reden dat je niet voor SHR gekozen hebt ?
Samsung UE55ES6800 (ISF) - Sherbourn SR-8100 - Custom HTPC - Canton GLE 490.2 - GLE 430.2 - GLE 455 - Custom JL Audio 12w3 - Hypex DS4.0 Sealed W&M LS-03 - fronts en center RU Connected HDMI kabels

"Showcase"

Offline Jack_D

« Reply #26776 on: Today at 11:20:37 »
Met het gebruik van Raid 5 in combinatie met het Btrfs filesystem is de noodzaak voor een backup al een stuk minder(maar nog steeds nodig). Omdat deze combinatie al een boel van extra's in zich heeft om corruptie van je data tegen te gaan.

Maar om antwoord te geven op je vraag.... Ik heb 6TB aan opslag in mijn NAS en backup deze op een usb3 externe hardddisk. En heb er hier twee van dus altijd twee backupsetjes op de plank liggen. USB 3 en 6TB backup is nog goed te doen qua snelheid en tijdsduur

Kosten zo rond de €150,- voor een goede externe usb disk van 6TB

Waar backup je heen als ik vragen mag en wat zijn de eventuele kosten?
Ik ben wel naar zoiets op zoek namelijk, heb zelf een tweetal nas’en met de benodigde opslag.
KEFfende speakers bijten niet

Offline Jack_D

« Reply #26777 on: Today at 11:41:38 »
Een simpel usb kabeltje van 25euro, aangeschaft bij een niet sponsor dus mag de naam niet vermelden hier als ik me niet vergis. Zelfde kabeltje als welke bij een Raspberry Pi gebruikt word om de meter uit te lezen. Gewoon direct van de P1 poort op de slimme meter naar de USB poort van de Synology NAS

In combinatie  met de gratis Domoticz software(is een speciale Synology installatie pack voor) is het simpel installeren, paar keer klikken en je meter word uitgelezen en opgeslagen op je eigen server. Ook genereert de software mooie overzichtsrapporten en als je zonnepanelen hebt word ook de teruggaven naar het stroomnet bijgehouden. Als je ook een digitale gasmeter hebt word ook deze uitgelezen. En de rest van de wereld heeft geen inzicht in jouw meterstanden(moet je meter wel administratief uit staan, kun je bij je netwerkbeheerder aanvragen). Ik heb het vooral voor het privacy aspect gedaan(voor zover je dat nog bestaat :D )

SHR is van Synology zelf, en hou niet zo van eigen implementaties, en met recovery software kun je meer met een raid5/btrfs set dan met SHR. Niet dat ik dat nodig ga hebben want als de ellende echt toeslaat zet ik gewoon een backup terug :D

Nice, welke set gebruik je om de meters uit te lezen ? Ziet er nice uit. Is er een reden dat je niet voor SHR gekozen hebt ?
KEFfende speakers bijten niet

Online theetjuh

« Reply #26778 on: Today at 12:16:06 »
Maar om antwoord te geven op je vraag.... Ik heb 6TB aan opslag in mijn NAS en backup deze op een usb3 externe hardddisk. En heb er hier twee van dus altijd twee backupsetjes op de plank liggen. USB 3 en 6TB backup is nog goed te doen qua snelheid en tijdsduur

Kosten zo rond de €150,- voor een goede externe usb disk van 6TB
Aahh ok, ja dat is voor jou dan een mooie oplossing.
Ik zit alleen met 5x zoveel data ... dus een externe disk is niet echt een oplossing voor mij :)
Sony KD-65X8505C • Onkyo TX-RZ820 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i S:2070Si
Vero 4K (OSMC) • Nvidia Shield (2017) • Sony UBP-X800 • Sony PlayStation 4 Pro

Offline Kjelt

• HT forum donateur
  • Forever Addicted
  • Trade Count: (+12)
  • Total likes: 900
  • I also love the HTforum
« Reply #26779 on: Today at 12:56:43 »
Vroeger ook gedaan maar was het beu omdat je eigenlijk 90% dezelfde data kopieert.
Synology heeft een eigen backup app die samenwerkt met een andere Synology NAS en dan kun je instellen hoeveel versies je max wilt hebben. Deze slaat alleen de nieuwe data op en tzt vervangt die de inmiddels verwijderde data dus je opslag loopt niet uit de klauwen.

Ideaal als je iedere drie a vier jaar een nieuwe NAS aanschaft, kun je de oude voor backup gebruiken.
Echt onvervangbare data dien je eigenlijk ook nog in the cloud op te slaan.