Yippie

Author Topic: Spotify sound!  (Read 4542 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Xander32

• HT forum donateur
  • Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 479
  • Pluk de dag voor je in een vaas eindigt !
    • Sander's Stereo Site
Re: Spotify sound!
« Reply #75 on: April 21, 2020, 06:06:31 »
Ook vol q sound effecten (tenminste het origineel, deze Spotify versie heb ik nog niet geluisterd), verschrikkelijke muziek, enkel ff leuk voor een demo.

https://open.spotify.com/album/5MzwGwnO9gkh0z6Nl4FF8h?si=HGGuKoeASIicZoIM3qwC1g

Heb nog een qsound opname gevonden, Deep Forest - Sweet Lullaby

https://open.spotify.com/track/296LLoTxwWIBUpsoHb28Cr?si=f9hiX3ypQLChkgCzSNOEUA

Tegenover de cd/flac versie hoor ik geen verschil in ruimtelijkheid. Ook hier kruipen de drums van 0:20-0:34 van linksvoor naar linksachter en de stemmen gaan van rechts naar rechtsachter naar linksachter.   :pompom:
Tannoy Kensington SE  ||  Marantz PM11 s3  ||  Marantz NA11 s1  ||  Audiolab 6000 CDT
B&W P9 Signature  ||  Marantz HD-DAC1  ||  Bluesound Node 2

Offline sion

« Reply #76 on: April 22, 2020, 15:23:44 »
Heb nog een qsound opname gevonden, Deep Forest - Sweet Lullaby

https://open.spotify.com/track/296LLoTxwWIBUpsoHb28Cr?si=f9hiX3ypQLChkgCzSNOEUA

Tegenover de cd/flac versie hoor ik geen verschil in ruimtelijkheid. Ook hier kruipen de drums van 0:20-0:34 van linksvoor naar linksachter en de stemmen gaan van rechts naar rechtsachter naar linksachter.   :pompom:

Ik weet niet of je het hoort, maar de stemmen gaan in 360 graden rondom, dus van rechtsachter naar rechtsvoor naar linksvoor naar linksachter. 'Tegen de klok in' zeg maar.

Deze track staat zowel op Spotify als op Tidal. Ben benieuwd wat er gebeurd als deze op '360 Reality Audio' van Sony wordt overgezet.
Hegel H360 | Audio Physic Classic 20 | Bluesound Node 2
Sony VPL-VW260ES | Marantz sr8012 | Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | Cabasse iO2
Showcase

Offline jahtari

« Reply #77 on: April 22, 2020, 22:47:00 »
Ik weet niet of je het hoort, maar de stemmen gaan in 360 graden rondom, dus van rechtsachter naar rechtsvoor naar linksvoor naar linksachter. 'Tegen de klok in' zeg maar.

Ja, klopt. Toch wel leuk soms dat qsound. Wel weinig van te vinden.
Bluesound PowerNode 1 - DDFA volledig digitale streamer/versterker op een set witte Focal 1028 BE, met een Adam Audio Sub 15 voor het laag. Samsung 82RU8000 TV. Elipson 1303. Kef LS50. NAD C368.

Offline belgiansound

« Reply #78 on: May 8, 2020, 09:40:30 »
Misschien al een oud topic, maar ik vroeg me ook af wat de kwaliteit is van Spotify vs Tidal (bvb). Ik was bezig mijn minidsp op te zetten op 96Khz, aangezien dit de hoogste kwaliteit geeft....maar spotify is maar 48khz?

Heeft het dan eigenlijk wel zin mijn minidsp op 96khz te zetten?

Verder vraag ik me ook af hoe je zeker kan zijn dat, zelfs al gebruik ik tidal, mijn afspeeltoestel (momenteel mijn TV, een philips 70PUS7304/12) ook 96khz doorgeeft en het niet downsampelt? Ik bedien via mijn gsm de app op mijn TV, dus ik vermoed niet dat mijn GSM de beperkende factor is...

Ik vind spotify best goed klinken, maar vooral handig in gebruik met een gigantische bibliotheek. Veel handiger dan CD's kopen en opslaan...

Offline jahtari

« Reply #79 on: May 8, 2020, 10:13:52 »
Misschien al een oud topic, maar ik vroeg me ook af wat de kwaliteit is van Spotify vs Tidal (bvb). Ik was bezig mijn minidsp op te zetten op 96Khz, aangezien dit de hoogste kwaliteit geeft....maar spotify is maar 48khz?

Heeft het dan eigenlijk wel zin mijn minidsp op 96khz te zetten?

Verder vraag ik me ook af hoe je zeker kan zijn dat, zelfs al gebruik ik tidal, mijn afspeeltoestel (momenteel mijn TV, een philips 70PUS7304/12) ook 96khz doorgeeft en het niet downsampelt? Ik bedien via mijn gsm de app op mijn TV, dus ik vermoed niet dat mijn GSM de beperkende factor is...

Ik vind spotify best goed klinken, maar vooral handig in gebruik met een gigantische bibliotheek. Veel handiger dan CD's kopen en opslaan...
Doe de test die hier eerder is aangereikt. Dan kun je zelf ervaren of je een duidelijk verschil hoort tussen spotify 320 kbiot/sec ogg vorbis en tidal lossless (hifi abo) of niet.
Bluesound PowerNode 1 - DDFA volledig digitale streamer/versterker op een set witte Focal 1028 BE, met een Adam Audio Sub 15 voor het laag. Samsung 82RU8000 TV. Elipson 1303. Kef LS50. NAD C368.

Offline sion

« Reply #80 on: May 8, 2020, 10:19:09 »
Die test maakt geen gebruik van 96Khz ... dit is een functie die pas later met de introductie van MQA / Tidal Masters werd toegevoegd.

Het is een onderdeel van MQA dat er een visuele feedback moet zijn, zodat de gebruiker kan vaststellen dat de sample rate 96Khz is.

Wanneer je afspeeltoestel een Philips TV is kan je bijna zeker van zijn dat deze het signaal downsampled. Je zal Tidal rechtstreeks moeten afspelen op je laptop of streamer, om van de voordelen te kunnen genieten.
Showcase

Offline Thesqualer

« Reply #81 on: May 8, 2020, 12:56:20 »
Ik heb zelf tidal MQA vergeleken met spotify.
Dmv een surface pro 4 op mijn McIntosh MA5200 via USB.
En ja er zit verschil in de geluidskwaliteit maar de keerzijde is de prijs per maand en het aanbod van Tidal wat best wel tegenvalt.
Ik hou het voor nu ook zeker qua aanbod bij spotify
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED55C9 Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Offline sion

« Reply #82 on: May 8, 2020, 13:49:26 »
De McIntosh MA5200 kan geen MQA encoderen, dus wat je gehoord hebt is het verschil tussen standaard Spotify en standaard Tidal. Dat is ook hoorbaar. Voor de duidelijkheid: MQA is backwards compatible dus het kan overal op afgespeeld worden, maar de extra informatie wordt alleen bij MQA enabled apparatuur weer gegeven.

Ik gebruik zelf een AudioQuest DragonFly RED die is wel MQA compatible is, dat kun je zien aan de roze/ultraviolet kleur van de LED. Ik gebruik ook een BlueSound Node 2 die MQA kan weergeven. Bij de Node komt er een ander logo in blauw ipv standaard groen.

Overigens kan ik niet echt zeggen dat de impact van "echte" MQA groter is dan de kwaliteit van de DAC. Liever geen MQA en een hele goeie DAC, dan wel MQA en een gemiddelde DAC.
Showcase

Offline Thesqualer

« Reply #83 on: May 12, 2020, 12:55:12 »
Ach jah al dat gedoe ook.
Ik ging er vanuit dat een DAC die 32/192 deed wel afdoende was daar MQA maar 24/96 is.
Maar als je googled krijg je dat het gecertificeerd moet zijn, McIntosh doet het niet en gaan het niet doen ook ze vinden het geloof ik rommel.
Maar goed er komt ooit nog een aparte streamer.

Daarnaast weet ik niet of ik ooit voor Tidal ga.
Het aanbod valt tegen en zeker in MQA daarnaast vragen ze een stevige prijs en dat weerhoud mij tov het aanbod.
Er was ooit sprake van spotify Hifi maar dat is er geloof ik nooit gekomen.
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED55C9 Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Online Rob_Dingen

« Reply #84 on: May 12, 2020, 16:38:25 »
Ik gebruik Qobuz en ben tevreden.
Goede kwaliteit en behoorlijk wat keus.
Er zal altijd wel muziek zijn die je niet kunt vinden bij wie dan ook.

Rob

Offline katwax

« Reply #85 on: May 14, 2020, 09:53:11 »
Ach jah al dat gedoe ook.
Ik ging er vanuit dat een DAC die 32/192 deed wel afdoende was daar MQA maar 24/96 is.
Maar als je googled krijg je dat het gecertificeerd moet zijn, McIntosh doet het niet en gaan het niet doen ook ze vinden het geloof ik rommel.
Maar goed er komt ooit nog een aparte streamer.

Daarnaast weet ik niet of ik ooit voor Tidal ga.
Het aanbod valt tegen en zeker in MQA daarnaast vragen ze een stevige prijs en dat weerhoud mij tov het aanbod.
Er was ooit sprake van spotify Hifi maar dat is er geloof ik nooit gekomen.
Bij Spotify heb je sound quality -> very high / extreme, persoonlijk vind ik het zeer moeilijk (onmogelijk) om te kunnen duiden wanneer het dan Spotify is of FLAC
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Allo USbridge Signature met Allo Shanti voeding
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Online Rob_Dingen

« Reply #86 on: May 14, 2020, 11:13:18 »
Bij Spotify heb je sound quality -> very high / extreme, persoonlijk vind ik het zeer moeilijk (onmogelijk) om te kunnen duiden wanneer het dan Spotify is of FLAC
Dat wil niet zeggen dat het er niet is.

Rob

Offline belgiansound

« Reply #87 on: May 14, 2020, 16:22:38 »
Bedankt!

Als ik de reacties hier lees moet ik mij er misschien gewoon niet druk om maken en verder gaan met Spotify.

Ivm mijn TV, ik heb de vraag gesteld aan de technische support van Philips ivm hoeveel Khz hun digitale out geeft, als het echt ondermaats is kan ik nog altijd een streamer nemen.

Offline KillerbeeNL

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 254
  • Mijn grenzen opzoeken , en deze toepassen
« Reply #88 on: May 14, 2020, 16:33:04 »
Bedankt!

Als ik de reacties hier lees moet ik mij er misschien gewoon niet druk om maken en verder gaan met Spotify.

Ivm mijn TV, ik heb de vraag gesteld aan de technische support van Philips ivm hoeveel Khz hun digitale out geeft, als het echt ondermaats is kan ik nog altijd een streamer nemen.
yeah , gewoon genieten van Spotify en gezien de prijs en het gemak van de app een nobrainer voor de hele family thuis die het kleine stemmetje maar de nek om moet draaien en anders gewoon een andere mogelijk kiezen om te streamen.

alles in de hoogste kwaliteit wat mogelijk is met Spotify streamen en automatisch volume uitzetten.

Zennnnnnnn

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Offline Lucky.L

• Trade Count: (+24)
  • Total likes: 223
  • Music Maestro Please
« Reply #89 on: May 14, 2020, 16:49:40 »

alles in de hoogste kwaliteit wat mogelijk is met Spotify streamen en automatisch volume uitzetten.

Zennnnnnnn

Waarom is dat beter [staat bij mij aan] ?
Focal Sopra No2,Lyngdorf TDAI 3400,Rythmik F15HP, Samsung UE65F9000,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700.

Offline KillerbeeNL

• HT forum donateur
« Reply #90 on: May 16, 2020, 20:18:38 »
Waarom is dat beter [staat bij mij aan] ?
persoonlijke mening hoor , je gaat volume verhogen of verlagen volgens een bepaald algoritme (denk ik?) dus zachtere passages welke zo bedoeld zijn daarvan worden het volume opgekrikt denk ik?.

Is een opname zachter dan is dat maar zo , ik wil niets "oversturen" qua geluid.

Beeld verbeteraars in de tv zet ik ook altijd uit

Dus nogmaals, persoonlijke mening en gevoel hierbij maar misschien kan de echte audio kenner daar iets over vertellen.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Offline katwax

« Reply #91 on: May 17, 2020, 17:03:08 »
persoonlijke mening hoor , je gaat volume verhogen of verlagen volgens een bepaald algoritme (denk ik?) dus zachtere passages welke zo bedoeld zijn daarvan worden het volume opgekrikt denk ik?.

Is een opname zachter dan is dat maar zo , ik wil niets "oversturen" qua geluid.

Dus nogmaals, persoonlijke mening en gevoel hierbij maar misschien kan de echte audio kenner daar iets over vertellen.

How does Spotify adjust loudness?

When we receive your audio file, we transcode it to delivery formats Ogg/Vorbis and AAC. At the same time, we calculate the loudness level and store that information as metadata in the transcoded formats of your track.

Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while itís playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

Bovenstaande staat op site van Spotify voor artiesten.
Dus het is over de hele track, niet enkel bij sommige passages
« Last Edit: May 17, 2020, 17:08:15 by katwax »
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Allo USbridge Signature met Allo Shanti voeding

Offline Lucky.L

• Trade Count: (+24)
  • Total likes: 223
  • Music Maestro Please
« Reply #92 on: May 17, 2020, 17:06:32 »

Ok, ik zal het zelf ook eens testen.
Focal Sopra No2,Lyngdorf TDAI 3400,Rythmik F15HP, Samsung UE65F9000,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700.

Offline KillerbeeNL

• HT forum donateur
« Reply #93 on: May 17, 2020, 21:58:33 »
How does Spotify adjust loudness?

When we receive your audio file, we transcode it to delivery formats Ogg/Vorbis and AAC. At the same time, we calculate the loudness level and store that information as metadata in the transcoded formats of your track.

Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while itís playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

Bovenstaande staat op site van Spotify voor artiesten.
Dus het is over de hele track, niet enkel bij sommige passages
Okay duidelijk , toch laat ik hem niet op automatisch volume staan , gewoon omdat het kan

Offline katwax

« Reply #94 on: May 17, 2020, 22:43:07 »
Okay duidelijk , toch laat ik hem niet op automatisch volume staan , gewoon omdat het kan

Nee ik zet het ook uit, kan mijn volume zelf wel regelen. Mijn vrouw is hier niet zo'n fan van zeker als je net even volume wat hoger hebt gezet omdat een nummer nogal "zacht" is opgenomen en dan het volgende nummer meer naar de luide kant is. Snap het probleem niet echt, volume is aan te passen met gsm om ff draaien aan de knop  en een goed nummer mag toch luider staan ;D

Offline flakkees

• kwaliteit kent geen leeftijd
  • HT forum donateur
  • Trade Count: (+17)
  • Total likes: 215
« Reply #95 on: June 14, 2020, 10:22:16 »
nu deezer aan het proberen , lijkt wel wat beter te klinken .
PHILIPS / 4100 series 48''
DENON / AVC-A1XV
KLIPSCH/ RF-83 / R-14S / RC-35 / Diy sub / Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 / miniDSP
kabels / ru connected / ixos / belden / oehlbach