Apple TV 4K HDR (5e generatie Apple TV)

Started by sprins, August 6, 2017, 23:58:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sprins

Quote from: evilniek on September 14, 2017, 17:48:06
Ja, maar als je een beetje HT hebt ga je natuurlijk geen doodgecomprimeerde sh#t kijken, of luisteren.

Ook daar ben ik het mee eens, alleen hoeft DD+ dat dus niet te zijn:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus
QuoteWhile Dolby Digital (AC-3) supports up to 5 full-bandwidth audio channels at a maximum bitrate of 640 Kbit/s, E-AC-3 (DD+ dus, S) supports up to 15 full-bandwidth audio channels at a maximum bitrate of 6.144 Mbit/s.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

MaxxMark

Dat het formaat het ondersteunt betekent niet dat het gebruikt gaat worden (DTS kon ook altijd al tot 1500kbps aan, maar dat zag je ook nergens, pas sinds BluRays is de core audiotrack daadwerkelijk 1.5mbps (de max van DTS)).

DD+ blijft een compressie-based formaat dat dikke kans het best tot zijn recht komt in bandbreedte gelimiteerde situaties (broadcasting). En daarbij een heeeeel grote meerderheid van content op het moment gewoon geen hi-res DD+. Dus als ik met Infuse op de AppleTV 4K een film zou gaan kijken, dan ben ik alsnog het bokje en kan ik alleen maar gebruik maken van een 5.1 track DTS of DD (en bij gods gratie een dd+ track).

Hoe je het wendt of keert, het is - vanuit de audio liefhebbers oogpunt gezien -  een erg slechte zet van Apple om de HD-Audio formaten al zo lang links te laten liggen. En de hoop dat ze het mogelijk met een firmware later alsnog vrijgeven acht ik vrij klein (dat werd ook al gehoopt met de vorige AppleTV). Ik vraag me serieus af wat de motivatie van apple is het niet te doen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

danielo

Quote from: MaxxMark on September 15, 2017, 10:31:49
Hoe je het wendt of keert, het is - vanuit de audio liefhebbers oogpunt gezien -  een erg slechte zet van Apple om de HD-Audio formaten al zo lang links te laten liggen. En de hoop dat ze het mogelijk met een firmware later alsnog vrijgeven acht ik vrij klein (dat werd ook al gehoopt met de vorige AppleTV). Ik vraag me serieus af wat de motivatie van apple is het niet te doen.

Wat een gemopper hier weer zeg, als je een 'echte' ht hebt dan heb je gewoon meerdere inputs en koop je meerdere spelers (meer gericht op een aantal andere reacties). Apple maakt voor bedrag x een iets waar je een aantal dingen mee kan doen die sommige andere niet kunnen en laten andere dingen links liggen. Maak je keuze of meerdere en klaar. Over waarom ze soms dingen wel/niet doen moeten we ook de eigenaren van de content niet onderschatten. Ik was al verrast dat ze onderhandeld hebben dat je HD films die je hebt gratis naar 4k/hdr gaan en dat de prijs voor nieuwe aankopen voor 4k zelfde zijn als HD.


Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

TopGun2010

Besteld! Ben benieuwd! Heb de 32 genomen want de 64 heeft 3 weken levertijd. Als ik bij mijn huidige kijk heb ik ook maar 1 gig geheugen in gebruik. De 4 heb ik al verkocht via mp.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

MaxxMark

Quote from: danielo on September 15, 2017, 11:14:46
Wat een gemopper hier weer zeg, als je een 'echte' ht hebt dan heb je gewoon meerdere inputs en koop je meerdere spelers (meer gericht op een aantal andere reacties). Apple maakt voor bedrag x een iets waar je een aantal dingen mee kan doen die sommige andere niet kunnen en laten andere dingen links liggen. Maak je keuze of meerdere en klaar. Over waarom ze soms dingen wel/niet doen moeten we ook de eigenaren van de content niet onderschatten. Ik was al verrast dat ze onderhandeld hebben dat je HD films die je hebt gratis naar 4k/hdr gaan en dat de prijs voor nieuwe aankopen voor 4k zelfde zijn als HD.

:baaa:

Oneens!! Een AppleTV is een mediaplayer. Zijn core functionaliteit is om media af te spelen en daarnaast het Apple ecosysteem te ontsluiten en te gebruiken voor de echte apple ervaring. Sterker, ze impliceren een premium mediaplayer zijn. En voor een apparaat dat de nieuwste 4K en HDR standaarden ondersteund zou je dan ook logischerwijs kunnen verwachten dat het gewoon audioformaten ondersteunt die al meerdere jaren op de markt zijn. Er is geen technische reden om het niet te ondersteunen (ter illustratie; een Raspberry Pi bijvoorbeeld support ook geen HD Audio over zijn HDMI omdat er daar een hardwarelimitatie is om de prijs laag te kunnen houden). Mijn oude Dune 3.0 uit 2010 ondersteunt netjes al netjes de HD audio formaten (en ook Atmos). Dus er kan bijna niets anders dan een politieke of economische reden achter zitten.

Ik zou graag een appletv willen omdat ik de meerwaarde zie van Apple zijn unieke insteek. Maar dan ga ik toch geen consessies doen op de kwaliteit van wat core functionaliteit van het apparaat is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

evilniek

Quote from: sprins on September 14, 2017, 21:37:34
Ook daar ben ik het mee eens, alleen hoeft DD+ dat dus niet te zijn:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus

Nou er zijn meerdere redenen waarom ik een chromecast of Apple niet gebruik voor het serieus kijken naar een film, beeldkwaliteit is simpelweg veel minder dan een Bluray, geen 24p ondersteuning, en compressie is ook gewoon heel erg merkbaar, vooral op een groot scherm. Het geluid van Netflix Amazon of iTunes zal ook zwaar gecomprimeerd zijn tov lossless tracks, en dat is, voor mij althans, hoorbaar. Kan goed klinken, maar doorgaans ben ik gewoon niet zo onder de indruk.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

danielo

Quote from: MaxxMark on September 15, 2017, 12:46:09
:baaa:

Oneens!! Een AppleTV is een mediaplayer. Zijn core functionaliteit is om media af te spelen en daarnaast het Apple ecosysteem te ontsluiten en te gebruiken voor de echte apple ervaring. Sterker, ze impliceren een premium mediaplayer zijn. En voor een apparaat dat de nieuwste 4K en HDR standaarden ondersteund zou je dan ook logischerwijs kunnen verwachten dat het gewoon audioformaten ondersteunt die al meerdere jaren op de markt zijn. Er is geen technische reden om het niet te ondersteunen (ter illustratie; een Raspberry Pi bijvoorbeeld support ook geen HD Audio over zijn HDMI omdat er daar een hardwarelimitatie is om de prijs laag te kunnen houden). Mijn oude Dune 3.0 uit 2010 ondersteunt netjes al netjes de HD audio formaten (en ook Atmos). Dus er kan bijna niets anders dan een politieke of economische reden achter zitten.

Ik zou graag een appletv willen omdat ik de meerwaarde zie van Apple zijn unieke insteek. Maar dan ga ik toch geen consessies doen op de kwaliteit van wat core functionaliteit van het apparaat is.

Net de apple website gelezen ik zie nergens dat apple beweerd dat de appletv een 'media speler' is en dat daar blijkbaar 'core functies' geeist zijn. Maar goed je zou ook bv een app kunnen installeren uit de app store die dat wel doet bv infuse :

--------
Hear every detail with added support for 24-bit Dolby TrueHD and DTS-HD MA audio.
--------

En dat apple redenen heeft om iets wel of niet te doen geloof ik best. Maar je hoofd argument heb je verkeerd om. apple heeft de apple tv gemaakt om het apple eco systeem verder te ontsluiten inclusief hun app store met alle beperkingen maar ook met de voordelen van dat eco systeem. Indien het niets voor je is prima zoek wat anders. Indien het zoals voor vele van ons wel wat is maar niet _alles_ gebruik heb voor de dingen die je er handig aan vind.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

#32
Quote from: danielo on September 17, 2017, 09:28:21
Infuse:
--------
Hear every detail with added support for 24-bit Dolby TrueHD and DTS-HD MA audio.
--------

Daniel.

Tot 2 dagen geleden (toen voor het laatst gecheckt) heeft firecore (de maker van Infuse) nog alijd aangegeven dat de Appletv geen HD audio ondersteunt en dus dat Infuse het ook niet kan.

Als dat met de appletv 4K wel het geval is zou dat heel mooi zijn.

Ik moet het echter eerst nog maar zien daar de Apple site zelf er niet over rept en Apple het wel moet toestaan voordat een third party app er gebruik van kan/mag maken.

De rest ga ik nu niet op reageren, want smartphone.

Edit:
Quote
Apple TV

Best Quality Available (recommended): Audio will be sent as uncompressed, multi-channel LPCM (up to 7.1 channels and 24-bit)
Bron: https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audio-Options-tvOS-


Ze supporten het dus alleen softwaremstig. Ofwel ze decoden het maar geven het niet door (en nee; lpcm is niet hetzelfde als native TrueHD/dtshd)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

pvd_66

Quote from: danielo on September 15, 2017, 11:14:46
Wat een gemopper hier weer zeg, als je een 'echte' ht hebt dan heb je gewoon meerdere inputs en koop je meerdere spelers (meer gericht op een aantal andere reacties). Apple maakt voor bedrag x een iets waar je een aantal dingen mee kan doen die sommige andere niet kunnen en laten andere dingen links liggen. Maak je keuze of meerdere en klaar. Over waarom ze soms dingen wel/niet doen moeten we ook de eigenaren van de content niet onderschatten. Ik was al verrast dat ze onderhandeld hebben dat je HD films die je hebt gratis naar 4k/hdr gaan en dat de prijs voor nieuwe aankopen voor 4k zelfde zijn als HD.


Daniel.


Hoi Daniel,

Ik vind echt een heel raar argument. Wil jij liever 20 kastjes (en de bijbehorende kabels)  in je kast die allemaal een beetje doen in plaats van 1 kast die alles doet.
Heb je een kastje die goed beeld weergeeft maar weer niet het geluid, een kastje die weer goed geluid geeft en geen goed beeld [emoji848][emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

danielo

Quote from: pvd_66 on September 17, 2017, 19:22:51

Hoi Daniel,

Ik vind echt een heel raar argument. Wil jij liever 20 kastjes (en de bijbehorende kabels)  in je kast die allemaal een beetje doen in plaats van 1 kast die alles doet.
Heb je een kastje die goed beeld weergeeft maar weer niet het geluid, een kastje die weer goed geluid geeft en geen goed beeld [emoji848][emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik leef in de echte wereld natuurlijk wil ik 1 kasje wat alles kan maar niemand verkoopt die. Dus maak je keuzes en dan kies je of het beste compromis of stel je meerdere dingen samen. Bv je kan wel de nieuwste decoders eisen maar dat houd nog niet in dat bv netflix deze gelijk doet of of of....

Mijn eerste opmerking (dit keer) is dat het geen echte 'media speler' is en ik aangeef dat apple dat helemaal niet claimed buiten dat ik al niet eens weet wat een 'echte media speler' is en wat we dan wel of niet mogen eisen en van wie ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

#35
Quote from: danielo on September 21, 2017, 12:44:16
Ik leef in de echte wereld natuurlijk wil ik 1 kasje wat alles kan maar niemand verkoopt die. Dus maak je keuzes en dan kies je of het beste compromis of stel je meerdere dingen samen. Bv je kan wel de nieuwste decoders eisen maar dat houd nog niet in dat bv netflix deze gelijk doet of of of....

Mijn eerste opmerking (dit keer) is dat het geen echte 'media speler' is en ik aangeef dat apple dat helemaal niet claimed buiten dat ik al niet eens weet wat een 'echte media speler' is en wat we dan wel of niet mogen eisen en van wie ?

Daniel.

Dat is juist mijn hele punt. Het is gewoonweg niet 'de nieuwste decoder eisen'. TrueHD en DTS-HD bestaan al minimaal 7 jaar. Sterker DTS-HD bestaat officieus al sinds 2004 (ofwel al 13 jaar) als DTS++ (overigens; voordat genoemd wordt dat 'DolbyAtmos' wél het nieuwste van het nieuwste is, die bestaat ook al 1.5 jaar. En daar moet bij gezegd worden dat Atmos volledig transparant is en embedded zit in het TrueHD kanaal) .



Een van de eerste teksten mbt de AppleTV. Het komt waarschijnlijk door de overmaat aan superlatieven en de apple-specifieke manier van beschrijven, maar op mij komen teksten als dat, evenals keynote speeches, over alsof het het summum is.

Dat het dat uiteindelijk niet is zou mij niet eens tegen het zere been stoten, ware het niet dat Apple als merk pretendeert 'premium' te zijn. Ze wekken verwachtingen op die - in dit geval - niet waargemaakt worden.

Je analogie naar Netflix gaat in deze maar half op. Ik verwacht niet van (online) streaming diensten dat zijn direct dergelijke hi-def audioformaten ondersteunen. Domweg omdat die veel bandbreedte vreten en huishoudens dat niet hebben. Dat de Netflix App en/of de YouTube dus géén TrueHD/DTS-HD ondersteunt vind ik niet raar (wel jammer). Maar zodra Netflix het wél ondersteunt, verwacht ik dat de AppleTV dat gaat kunnen. En dat is niet het geval. Dit terwijl er geen enkele zichzelf respecterende mediaspeler die op dit moment geproduceerd wordt is die deze formaten níet ondersteunt.

Overigens staat het gelukkig wel op de roadmap:

https://www.macrumors.com/2017/09/21/dolby-atmos-support-on-apple-tv-4k-roadmap/

Wat naar mijn mening de deur weer open zet om de AppleTV te kopen.

In combinatie met dit artikel:

https://www.macrumors.com/2017/09/21/apple-tv-4k-reviews-roundup/

waar in staat dat de Youtube app voor de AppleTV 4 géén 4K aan kan, doet mij vermoeden dat er in het development process een en andere fout is gegaan, en ze de AppleTV hebben gerushed. Daarin is ondersteuning voor de HD audioformaten evenals adequate 4K support enigszins gesneuveld.

Ofwel; de reden (waar ik in een eerdere post op aasde) waarom het niet ondersteund wordt heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met het AppleTV ontwikkelteam, en (gelukkig) niet met management-politiek of licenties.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

TopGun2010

#36
Geen YouTube 4K is echt wel een domper! Ik ga hem een weekje proberen maar anders gaat ie zo terug naar Apple en haal ik een Shield.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

MaxxMark

Idd, en als ik de tekst zo goed lees is de kans dat Youtube4K ondersteund wordt nog kleiner dan dat HD audio ondersteund wordt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

sprins

Quote from: TopGun2010 on September 21, 2017, 17:44:20
Geen YouTube 4K is echt wel een domper!

Je mag toch aannemen dat een volgende YouTube app update dit op gaat lossen.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

TopGun2010

#39
Quote from: sprins on September 21, 2017, 18:17:52
Je mag toch aannemen dat een volgende YouTube app update dit op gaat lossen.

Zou je denken maar wat ik lees gaat dat niet gebeuren, Youtube wil geen hvec ivm kosten en Apple geen vp9 ivm concu Google. Zo dom!

Update, het net is er vol van, zeer veel verbazing dat er geen YT4K mogelijk is, echt een misser van de eerste orde. Helaas is er weer niet gekeken naar de wensen van klanten.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

sprins

Dat zou een regelrechte aanfluiting zijn. Hopelijk komt men nog bij zinnen...
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

MaxxMark

Wordt et toch wachten op een jailbreak of een permanentere manier om apps te side-loaden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

TopGun2010

Ik ben bang dat we lang kunnen wachten, ze weten bij Apple al vele maanden dat de 4k versie op de markt komt en dat ze een probleem met YT hebben, ze hebben het niet opgelost. En waar gaat het over? Een codec!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

J.A.F._Doorhof

Order geannuleerd :(
Geen YouTube 4k is belachelijk voor die prijs.

Buiten de airports nu geen Apple producten meer voor mij. Bizar gevoel :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arcenon

Los van het hele wel of niet kopen van een Apple TV, waarom wordt hier zoveel gehangen aan 4k youtube? Mis ik hier spannende content die daarop te zien is?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

blue-eyes

Omdat iedereen rekening houd met de toekomst, graag voorbereid wil zijn, maar vergeet dat men elk half jaar een nieuwe koopt :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

TopGun2010

Quote from: Arcenon on September 22, 2017, 10:46:09
Los van het hele wel of niet kopen van een Apple TV, waarom wordt hier zoveel gehangen aan 4k youtube? Mis ik hier spannende content die daarop te zien is?

Zeer veel 4k content en demos
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Nico111

En dat het natuurlijk gewoon een gemiste kans is.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

twani

Quote from: Arcenon on September 22, 2017, 10:46:09
Los van het hele wel of niet kopen van een Apple TV, waarom wordt hier zoveel gehangen aan 4k youtube? Mis ik hier spannende content die daarop te zien is?

Ik vroeg mij precies hetzelfde af...

MaxxMark

#49
Twee redenen:
1. YouTube was is early adopter van 4K, en heeft daardoor ook redelijk wat content in 4K. Het is een heel transparant en laagdrempelig medium en zorgt er daarmee voor dat 4K adoptie in zijn algemeenheid flink geboost wordt. Als de AppleTV dit native support is dat alleen maar heel goed voor 4K in zijn geheel
2. YouTube gebruikt VP9 en VP9 is een royalty free (open source) codec. Het is niet per definitie het feit dat YT(4k) niet ondersteund wordt, maar dat deze codec genegeerd wordt. Dit betekent namelijk ook dat andere platforms die VP9 gebruiken óók niet ondersteund zullen worden. Als een dermate groot platform als YouTube al niet ondersteund wordt, dan is de kans dat het voor kleinere partijen een voet aan de grond krijgt in het Apple Ecosysteem nagenoeg onmogelijk. Als apple een dermate grote userbase heeft dat het een impact heeft op het wereldwijde streaming marktaandeel, dan zou het niet ondersteunen van VP9 op iOS een nagel aan de doodskist van VP9 kunnen zijn.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com