Bouwproject: 3-weg vintage JBL - volledig actief.

Started by Timvg, August 5, 2017, 19:23:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg


Timvg

Vandaag alles nog eens nagemeten uit nieuwsgierigheid .. Niks meer aangepast. Denk dat dit het maximum is dat eruit te halen valt zonder de krengen naar een anechoische kamer te brengen en daarna een betere/krachtigere DSP te gebruiken. Nog steeds heel tevreden van het resultaat, maar nu dus even niks meer om handen  :unsure:


Timvg


Timvg

Deze hebben even in de markt gestaan. Maar omdat er weinig interesse is gaan we toch nog wat verder werken aan deze speakers. Slecht zijn ze niet hoor, soms wil ik gewoon eens iets nieuw proberen  :D maar we gaan dus nog even verderklussen.

Voor de ruisvloer lager te krijgen zijn er 4 autotransformators in de VS besteld om zo de efficiëntie in feite wat omlaag te helpen van de hoorn en supertweeter (eigenlijk ook een hoorn). En er zijn ook 4 condensators besteld om dezelfde drivers te beschermen van eventuele amp failure (of 'plops' bij het aanzetten).

Aangezien we nu ook een Powersoft M28Q ter beschikking hebben zullen hiervan 2 kanalen gebruikt worden om het laag aan te sturen (750w tegenover 90w) - meer reserve dus. Het lage laag wordt aangevuld door een sub.

Ook komen er nog nieuwe stands - de huidige zijn net te laag.

Deze zomer gaan we hopelijk de krengen ook eens naar buiten halen voor (quasi) anechoische metingen te kunnen uitvoeren.

Wordt nog steeds vervolgd..

Timvg

#130
Even een update over het systeem. Ik heb het een tijdje in de markt aangeboden, al was er niet veel concrete interesse. Recent dus het systeem weer wat aandacht gegeven, ondertussen ook wat leesmateriaal verwerkt inzake het opmeten en DSP programmeren van speakers, niet specific voor dit systeem, maar eerder uit algemene interesse.

Door middel van metingen in tijdsgelimiteerde vensters te houden (windowed measurements) heb ik toch een (voor mij) lekker resultaat weten te bereiken. Samen met 2 kanalen van de Powersoft amp die de 12" woofers nu aansturen heeft dit het systeem toch weer naar een hoger niveau kunnen tillen. Een 3de kanaal stuurt een SVS CS-ultra aan die samen met een mini-DSP ondersteuning geeft onder de 60hz.

Aangezien ik in januari verhuis (huis gekocht) ga ik wachten om bepaalde mods uit te voeren. O.a. 4 condensators ter bescherming van de hoorndrivers tegen eventuele overbelasting door stroompieken en 4 autoformers om hoorns minder efficient te maken (en zo de ruisvloer naar omlaag te helpen).

Aangezien ik ook voldoende bewezen 'neutrale' monitors ter beschikking heb, ben ik toch best trots over het hoorbare resultaat.

Klank is natuurlijk moeilijk te omschrijven, maar het is een zeer dynamisch systeem dat eigenlijk op zowat elk luisterniveau "op z'n sloffen" speelt - aangezien het natuurlijk al wat oudere componenten zijn, zijn ze meettechnisch niet perféct, maar desondanks luistert het geheel lekker weg, met net een beetje 'bite' zonder dat het vermoeiend gaat klinken. Ik het het systeem zodanig afgesteld dat de zijwaartse afstraling in het crossover-regio vloeiend overloopt, zodat de directiviteit gewaarborgd blijft. In de treble is de hoorn wel wat directioneler dan een gemiddeld cone/dome systeem, en zijn de vroege reflecties minder sterk aanwezig. Dit vertaalt zich als een wat meer "in-your-face" sound waarbij plaatsing netjes en specifiek overkomt - met minder diepte en stage dan bij een cone/dome systeem met een veel bredere afstraling naar boven toe. Het voordeel is dan wel weer dat individuele aspecten in zelfs moeilijke (drukke?) muziek zoals orchestrale werken, of zelfs de betere metal, duidelijk en gemakkelijk volgbaar blijven. Het wordt nooit een brij waarbij je jezelf best beperkt tot simpel (90% vd muziek op een gemiddelde Hi-Fi beurs) repertoire.

Wordt vervolgd..




i2Paq

Quote from: Timvg on December  2, 2018, 17:14:18
Even een update over het systeem. Ik heb het een tijdje in de markt aangeboden, al was er niet veel concrete interesse. Recent dus het systeem weer wat aandacht gegeven, ondertussen ook wat leesmateriaal verwerkt inzake het opmeten en DSP programmeren van speakers, niet specific voor dit systeem, maar eerder uit algemene interesse.

Door middel van metingen in tijdsgelimiteerde vensters te houden (windowed measurements) heb ik toch een (voor mij) lekker resultaat weten te bereiken. Samen met 2 kanalen van de Powersoft amp die de 12" woofers nu aansturen heeft dit het systeem toch weer naar een hoger niveau kunnen tillen. Een 3de kanaal stuurt een SVS CS-ultra aan die samen met een mini-DSP ondersteuning geeft onder de 60hz.

Aangezien ik in januari verhuis (huis gekocht) ga ik wachten om bepaalde mods uit te voeren. O.a. 4 condensators ter bescherming van de hoorndrivers tegen eventuele overbelasting door stroompieken en 4 autoformers om hoorns minder efficient te maken (en zo de ruisvloer naar omlaag te helpen).

Aangezien ik ook voldoende bewezen 'neutrale' monitors ter beschikking heb, ben ik toch best trots over het hoorbare resultaat.

Klank is natuurlijk moeilijk te omschrijven, maar het zijn zeer dynamisch systeem dat eigenlijk op zowat elk luisterniveau "op z'n sloffen" speelt - aangezien het natuurlijk al wat oudere componenten zijn, zijn ze meettechnisch niet perféct, maar desondanks luistert het geheel lekker weg, met net een beetje 'bite' zonder dat het vermoeiend gaat klinken. Ik het het systeem zodanig afgesteld dat de zijwaartse afstraling in het crossover-regio vloeiend overloopt, zodat de directiviteit gewaarborgd blijft. In de treble is de hoorn wel wat directioneler dan een gemiddeld cone/dome systeem, en zijn de vroege reflecties minder sterk aanwezig. Dit vertaalt zich als een wat meer "in-your-face" sound waarbij plaatsing netjes en specifiek overkomt - met minder diepte en stage dan bij een cone/dome systeem met een veel bredere afstraling naar boven toe. Het voordeel is dan wel weer dat individuele aspecten in zelfs moeilijke (drukke?) muziek zoals orchestrale werken, of zelfs de betere metal, duidelijk en gemakkelijk volgbaar blijven. Het wordt nooit een brij waarbij je jezelf best beperkt tot simpel (90% vd muziek op een gemiddelde Hi-Fi beurs) repertoire.

Wordt vervolgd..

Dus nu is het tijd voor een luistersessie!  :coffee:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Timvg

#132
Voor kerst mezelf verwend met een Dayton DSP 408 - leek me leuk om eens mee te spelen. Beste resultaten haal ik met een 24db low pass op de midwoofers en een 18db/octaaf highpass op de 2420 compressie drivers. Deze laat ik 'natuurlijk' afvallen en de supertweeters nemen over op 15khz. Heb uitvoerig getest met allerhande filters tussen de 2420 en de 2405, maar met zo'n korte golflengtes krijg je vaak problemen als je een beetje boven of onder de ideale axis meet. Dit werkt veel beter.

Voorlopige stand van zaken:

Luistervenster van de configuratie (gemiddelde van 0° - 10° - 20 en 30° horizontaal, vanaf 600hz omdat het laag hier geen rol speelt)



Linker en rechterspeaker op luisterpositie met 1/24 en psychovariabele smoothing (met subwoofer)




Gemiddelde vd twee speakers op de luisterpositie (met subwoofer)





Nog een beetje met de 'house curve' aan het spelen - maar best leuk zo.
**en die sub moet ik ook nog eens ten goeie integreren - niet slecht momenteel, maar er valt nog iets uit te halen.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Laatste L/R curve plus gemiddelde met mijn target curve..




Vanavond eens kijken of die sub (<60hz) wat beter kan, voorlopig via ARC zonder zelf echt te prutsen.

Timvg

En nog een average van een meting van aan m'n bureau (wat meters achter de luisterplek en wat hoger door de bureaustoel). Vanaf 400hz aangezien het laag daar meetgewijs natuurlijk wat naar de ****** is.

Maar zoals we kunnen zien blijft alles voor de rest zich netjes gedragen zonder rare uitschieters m.b.t. directionaliteit.


Timvg

Ziezo. Na een 10-tal uur (met de nodige pauzes) de vrouw des huizes gek gedreven te hebben met het uitvoeren van metingen/instellen/luisteren herhalen, zijn we tot een zeer aanvaardbaar resultaat gekomen.

U ziet hier de gemiddeldes van de beide speakers. Deze zijn bekomen door te meten langsweg mijn hoofd (linker- en rechteroor) met respectievelijk ik in de luisterpositie (paars) en met een lege zitbank (rood). Daaronder nog even het gemiddelde van die twee gemiddeldes (volgt u nog?)




Even wat gedachten tussendoor

-Ik beïnvloed de metingen (en dus het geluid) met mijn fysieke aanwezigheid
-De lijn tussen matig, goed en zeer goed is niet zo groot op papier. Een 'standaard' +/-3dB specificatie zegt weinig tot niks over het te verwachten geluid van een speaker.
-Leer luisteren. http://harmanhowtolisten.blogspot.com/.
-Meten is weten, maar ook een kunst. Leer hoe en wát te meten, en hoe de meetdata te interpreteren.
-Koppel de twee vorige aan mekaar - kies voor gevarieerde muziek, opnames verschillen.
-Indien mogelijk probeer een meettechnisch neutrale luidspeaker ter referentie te houden. Een JBL 305 of dergelijk is een niet-erg-duur voorbeeld.

Timvg

Duidelijker plaatje + alternatieve curve (1dB meer tilt omlaag in het hoog)



op eigen verzoek verwijderd.

Knappe plotjes hoor!

Ikzelf houd het meest van gewoon een kaarsrecht lijntje. Maar ik heb dan ook wel een aardig gedempte ruimte.

Timvg

Quote from: Baardmannetje on December 28, 2018, 12:00:40
Knappe plotjes hoor!

Ikzelf houd het meest van gewoon een kaarsrecht lijntje. Maar ik heb dan ook wel een aardig gedempte ruimte.

Thank!  De eerste graph meet 'recht' in een nearfield meting (gemiddelde in een arc van 30°). Door afstand/demping krijg je dan automatisch een beetje afval (en een dipje tussen 1 en 2 kHz in mijn geval). Ben zelf ook wel fan van een tikkeltje 'in your face'.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Timvg on December 28, 2018, 12:24:41
....gemiddelde in een arc van 30°...

Dat had ik even gemist, lekker plotje dus!

Quote from: Timvg on December 28, 2018, 12:24:41
Ben zelf ook wel fan van een tikkeltje 'in your face'.

Goed en stevig laag is wel belangrijk maar geen loudness-achtige taferelen wat mij betreft...

;D

Timvg

#141
De winnende curve (<700hz weggelaten wegens hier even niet relevant). Niet slecht voor technologie van 50 jaar oud.



Zwart = On-axis (0°)
Groen = Luistervenster - gemiddelde 0° t.e.m. 30° +/-horizontaal en +/-10° verticaal per 10°)
Rood = Vroege reflecties - gemiddelde 40° t.e.m. 80° +/- horizontaal en +/-20° t.e.m 40° verticaal (vloer en plafond)


On-axis
The on-axis frequency response is and has been the most commonly used loudspeaker measurement. However, when used by itself it is a questionable indicator of the speaker's sound quality. If it is poor, the speaker will not sound good, but the on-axis response can be good, while the speaker does not sound good. The measurements described below are necessary to more fully characterize the sound of a loudspeaker. It is no wonder that speaker measurements have had such a poor reputation regarding their relationship to sound quality, given that they have generally been of the simple on-axis variety.

Listening Window
This updated measure of a speaker's direct sound output is composed of an average of nine frequency response measurements on-axis, at ± 10° vertical, and at ± 30° horizontal off-axis angles. Since this measurement is a spatial average, it attenuates small fluctuations that are merely the result of acoustical interference that is far less sonically significant than it appears to be based upon a single on-axis measurement. These relatively acoustically-benign local interference phenomenon change with tiny adjustments in the microphone position, and their visual distraction can mask actual performance problems--resonances in particular. Resonances are "bumps" in the response that can be significant sonic problems. Since resonances tend to radiate over a wide area, they will remain visible in the spatially-averaged Listening Window response, while insignificant fluctuations that would change with tiny microphone position adjustments are suppressed. Loudspeakers with smooth and flat listening window responses tend to excel in Harman's Double-blind Listening Tests.

First, or Early Reflections
Most of the sound we hear in rooms is reflected. The second-loudest sound, after the direct sound, is the first reflected sound from the loudspeakers. In fact, Harman research has discovered that the first reflection from side walls, both from the wall adjacent as well as the opposite side wall are critically important. The acoustic output of a loudspeaker far off-axis horizontally is very significant, and should match the response of the Listening Window as much as possible. This goal is technically challenging, but is essential for optimum timbre, as well as to provide a sense of seamless coherency.