Bouwproject: 3-weg vintage JBL - volledig actief.

Started by Timvg, August 5, 2017, 19:23:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Timvg on November  1, 2017, 21:49:01
Vandaag de 2213nd-1's in de kisten geplaatst. Het verschil is niet subtiel.
Tussen 100hz en wisselfrequentie (1250hz) hebben we ongeveer 4db meer output, daaronder wisselt de balans en de 123A woofers eindigen met +2db op 50hz.

Na een paar uurtjes hercalibreren (en wat EQ boost onderaan) zijn een bevredigend resultaat behaald. De nieuwe woofers zijn neutraler in tonaal karakter, en waar het middenregister (300-900hz) vroeger net wat 'slanker' was (klonk wat netter) hebben we daar nu ongeveer 1dB meer output, wat totaal niet stoort door het neutrale karakter van de 2213nd (waar dat bij de 123A nét iets teveel van 't goeie was).

Ik twijfel nu om de kisten toch gepoort te maken, aangezien dit netjes zal aansluiten op de nieuwe woofers.. Al zijn we nog niet tegen de limieten van de woofers gelopen (verre van) - maar langs de andere kant hebben we toch maar 2x90w daar onderaan... Eerst wat genieten  :music:
Gepoort geeft vaak wel wat rommelige sound Tim.
Mijne zijn er ook voor gemaakt .
Maar met die poort dicht klinkt stuk beter.
Maar dat kan per ruimte akoestiek verschillen uiteraard.

Timvg

Probleem is dat de woofers min of meer ontworpen zijn voor een gepoort systeem.. even een quote van de voormalige hoofdontwerper

"As I have said, I think most all types of transducers have merit if properly designed and implemented.Ports give you a 6dB advantage in sensitivity or a significant degree of bass extension. (Or any balance of the two) A good ported system has excellent bass properties. It is true that a sealed system is theoretically faster since it is second order rather than 4th order. However, if you apply electronic correction (boost) to a sealed system, you may end up with the same 4th order system with a bunch less headroom. "


Dat laatste ben ik nu uiteraard aan het doen  ;)

morca

Ik ben zeer benieuwd.
1 uitspraak vind ik wel mooi.
Gesloten is in theorie sneller in impulse response.
Dan komt de grote maar.....ik twijfel aan ze verhaal.
Enige manier is het te testen  ;D

Die diepere extensie ga je met je subs afspelen.
Dan is het wel lekker als de range daarboven zo strak mogelijk klinkt .
Vooral omdat dat imo beter  je gesloten subs zal intregeren.
Beter af te stellen zal zijn vermoed ik.



Timvg

#103
Vandaag toch de lenzen besteld voor de hoorn. Puur uit nieuwsgierigheid. Op de luisterplek meet het systeem vrij vlak, maar om het afstraalgedrag van de hoorn en supertweeter gelijk te trekken, en te kijken wat voor invloed dit heeft op de metingen en het geluid in de praktijk, toch maar besteld.

Huidige situatie (on-axis tot 50° off-axis vanaf de luisterplek gemeten). Nul EQ filters voor de nieuwsgierigen :-)



Binnenkort dezelfde metingen met lenzen (begin december). De lichtblauwe lijn is trouwens de luisterpositie zelf.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Als die lenzen het gebied tussen 3 en 8khz off-axis wat omhoog kunnen gooien met betrekking tot de 2405 tweeter.. zonder andere (negatieve) invloeden.. Dat zou netjes zijn.  :)

Mao

Ben heel benieuwd wat je ervaring is met lenzen op de hoorn.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Timvg

Zal het zeker laten weten  :turn:

Gisteren ook een paar JBL 708i in ontvangst genomen. Eerst het slechte nieuws. Via ebay gekocht als 'als nieuw- geopend maar ongebruikt'.. Maar in praktijk een ruimte hoeveelheid gebruikssporen  :mad:

Gelukkig doet de verkoper niet moeilijk, en mag ik de speakers retour doen .. tenzij we natuurlijk een (fikse) korting kunnen regelen.
Na het instellen van de nodige DSP instellingen (deze speakers werken enkel optimaal met de door de fabrikant bepaalde DSP instellingen) toch maar eens aangesloten .. En eerlijk gezegd indien deze toch retour gaan, ga ik meteen op zoek naar een nieuw paar.

Er wordt veel geschreven van speakers dat ze groter klinken dan ze zijn, maar bij deze is het voor een keer geen understatement . Er mist eigenlijk niks ten opzichte van m'n grotere speakers (behalve dan waarschijnlijk maximum volume - maar zelfs bij de 'kleine' kom niet aan de limiet naar mijn luistergewoontes). Zijn ze dan volledig gelijk? Neen. Zowel m'n eigen bouwsels als deze monitors zijn neutrale speakers - deze speakers zijn dan net wat analytischer in de positieve zin van het woord. Waar de mijne dan misschien net iets 'muzikaler' zijn om het in audiofiel jargon te verwoorden.

Ben toch wel blij dat m'n eigen bouwsels niet door de mand vallen.

Mao

Waarom zouden jou eigen browsels door de mand vallen ?

De componenten die jij hebt gebruikt zijn goed. Naar mijn idee is het na 80/85 achteruit gegaan met JBL. Nu ken ik de door jou aangekochte 708I niet maar een snelle blik leert mij dat op componenten niveau jou Eigen luidsprekers beter zijn. DSP lijkt het toverwoord maar maakt ook dat alle luidsprekers min of meer hetzelfde klinken zonder enig karakter zoal bij de Oude 43xxx serie luidsprekers en dan nog maar te zwijgen over de bulk hifi die JBL uitgestort heeft alleen in het topsegment klinken ze goed.
Veel luidsprekers krijgen al gauw het predikaat Studio Monitor dat is niet alleen bij JBL zo maar zeker ook bij andere fabrikanten.

Ik denk niet dat je jou eigenbouw direct moet meten aan de klank eigenschappen van de 708I ....als je een referentie punt zou willen hebben...zou zeggen kom eens luisteren naar mijn 4350 kasten en je zal verbaast staan over jou Eigen kasten.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels


Timvg

Misschien is door de mand vallen een verkeerde woordkeuze. Maar het doet me plezier dat ze op een gelijkaardig niveau spelen dan een bewezen monitor. De 708i ziet er misschien uit als een gemiddelde PA speaker, maar dat is hij zeker en vast niet. Héél accuraat ding.. Als we de anechoische data vergelijken tussen de 708i en een high-end speaker van een Brits merk (die ook in studio's gebruikt wordt, en er toegegeven, heel goed uitziet)..






En toegegeven, de units die ik voor m'n zelfbouw gebruikt heb, alsook die in de 4350, zijn nog steeds top. Wilt natuurlijk niet zeggen omdat ik ze in een kist stop en wat DSP toepas dat ik automatisch een goeie speaker krijg, er is veel tijd en denkwerk ingekropen.. Vandaar dat ik blij ben dat ze niet moeten onderdoen :-)

Timvg

Vandaag de lenzen geplaatst en systeem opnieuw afgesteld:

Metingen vanaf de bank voor de lenzen:



Na de lenzen:



Veel betere directiviteit dan voorheen in het hogere register! De dip rond 580hz is een artifact van de microfoon die deze maal te dicht bij de rugsteun zat.

En even zowel L als R vanop de luisterplek:


Timvg



solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Timvg

Geluidsbeeld is een stuk stabieler. Het timbre blijft consistent over de volledige sofa nu :-) Tja.. dit klinkt gewoon!

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


solitaire

Damn, toch maar een lens toepassen dan maar ?! Yep, theorie en werkelijkheid ... Goed dat je het toch gewoon geprobeerd hebt, dat maakt ook in onze hobby dingen toch vaak tastbaarder.



luisterse :coffee:





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Timvg

Je zou denken .. minder reflecties is beter.. Maar kijk, gelukkig dat Mao de tip nog eens gaf, daardoor wat beginnen bijlezen (Toole) .. En kijk, blijkt dat het gereflecteerde geluid best zo gelijkaardig mogelijk is aan het directe geluid, in dit geval dus méér reflectie. En ja hoor..

Dus de werkelijkheid volgt de wetenschap. Mijn oorspronkelijke theorie zat er gewoon een beetje naast, gelukkig dat anderen al vele jaren onderzoek gevoerd hebben  :)

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Mao

Quote from: Timvg on December  4, 2017, 18:56:50
Je zou denken .. minder reflecties is beter.. Maar kijk, gelukkig dat Mao de tip nog eens gaf, daardoor wat beginnen bijlezen (Toole) .. En kijk, blijkt dat het gereflecteerde geluid best zo gelijkaardig mogelijk is aan het directe geluid, in dit geval dus méér reflectie. En ja hoor..

Dus de werkelijkheid volgt de wetenschap. Mijn oorspronkelijke theorie zat er gewoon een beetje naast, gelukkig dat anderen al vele jaren onderzoek gevoerd hebben  :)

Mijn eerste kennismaking met JBL was zo eind jaren 60 begin 70. Niet in de Hifi audio maar vanuit de P.A.techniek. Hifi was er van JBL niet echt zoals nu de eerste hifi kwam vanuit de huiskamer versies van hun Studio monitoren of het zeer kostbare Top segment zoals de oa. Hartsfield en Paragon.

Zelf was ik ook niet vies en wellicht wat eigenzinnig over de bijvoorbeeld de gebruikte luidsprekers in hun JBL behuizingen. In de roemruchte 4560 waar standaard altijd de K140 in werd gepropt althans in Nederland. Nu heeft dat een behoorlijke geschiedenis waar ik jullie niet mee zal vermoeien.
Toen JBL hier in Nederland rond die periode zelf hun zaakjes begon te verkopen en er mensen met een zeer goede en brede JBL kennis hun produkten aan de man brachten bleek zoal ook in hun docu.  vermeld de 2220 de luidpreker voor deze kast te zijn. Beetje met de strenge hand van de JBL Nederland, toen Jervis Nederland, zijn wij dit gaan uitproberen en gebruiken. En.... het klonk toch een stuk beter.

Het heeft bij mij nog heel wat jaren gekost om voor wat betreft JBL componenten zelf het wiel uit te vinden. Zeker door de zeer sterk onderbouwde en vooral betrouwbare documentatie en de vele AES papers die uitgegeven zijn.

Nu ben ik van mening voor wat betreft JBL pro.....zoals JBL het bedacht heeft gebruiken.

Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets en zeker bij luidsprekers dat voor jou beleving en smaak/klank karakter je het niet strikt moet opvolgen.
Maar ik vindt het goed om te lezen dat mijn beleving met of zonder lenzen de proef op de som van Timvg hetzelfde is wat ik destijds met mijn 4350 heb ervaren.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

MarKath

#120
Quote from: Timvg on August  6, 2017, 08:32:28
Het wordt een eigen ontwerp in de zin dat de laag unit commercieel gezien nooit gecombineerd is met de midhoorn, maar uiteindelijk wordt het wel allemaal met een dikke knipoog naar bestaande ontwerpen.

Deze ben ik gisteren tegengekomen en qua vormgeving zal het daar in de buurt van komen, maar dan gesloten. Hoe stoer de walnoot/blauwe baffle kisten ook zijn, in de woonkamer zal het waarschijnlijk een wat subtielere kleur moeten worden  ;)



Dit lijkt wel verrekte veel op de Harbeth waar ik mijn ontwerp van heb overgenomen.

Ik zie de foto niet terug in mijn post!!!!
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Timvg

#121
Zo, sinds deze naar de slaapkamer gegaan zijn enige tijd terug, heb ik vandaag eens de tijd genomen om het filter volledig opnieuw af te stellen.
Ondertussen hebben we ook Sound Reproduction doorgelezen van Floyd Toole, waar ik enorm veel van heb opgestoken. Met de 708i als referentie en meetmicrofoon in de statief ben ik deze voormiddag aan de slag gegaan.

Ten opzichte van 708i had ik de indruk dat de zelfbouw nogal snel ging vervelen, ik kon er geen uren naar luisteren. In woonkamer merkte ik hier minder van, maar aangezien ik beide speakers in beide ruimtes eens kunnen testen en vergelijken heb, besefte ik dat er nog werk aan de winkel was.

Hoe ben ik te werk gegaan. Basically: meten, meten en nog eens meten. Zoveel mogelijk metingen met het idee van er een lijn te kunnen in trekken. Na het boek van dr. Toole te lezen had ik een vrij goed idee hoe een normale meting in een kamer zich uitte op papier. En nee, vlak is niet het woord - exponentiële afname is de betere benaming. Eerst on axis, verschillende kantelfrequenties - verschillende slopes (1st order - 2nd order -3rd.. etc). Daarna horizontaal off-axis zo breed mogelijk, en alles ertussen. De beste metingen vervolgens ook nog eens verticaal nameten.. En dan luisteren en vergelijken met het oorspronkelijke filter (handig toch zo'n digitaal filter).

Resultaat 3u later: een speaker van een volledig ander kaliber. Man man, wat zijn we blij!

Eindfilter:
Woofers - 1000hz 48dB/octaaf low-pass.
2420/2307 hoorn/lens - 1000hz 48dB/octaaf high-pass. Deze heeft geen low-pass en laten we natuurlijk afvallen.
2405 supertweeter: 9500hz 12dB/octaaf high-pass.

Beetje gek filter - maar het meet uitstekend, en klinkt ook zo.  :D

jossie

Quote from: Timvg on February 14, 2018, 14:43:19

Eindfilter:
Woofers - 1000hz 48dB/octaaf low-pass.
2420/2307 hoorn/lens - 1000hz 48dB/octaaf high-pass. Deze heeft geen high-pass en laten we natuurlijk afvallen.
2405 supertweeter: 9500hz 12dB/octaaf high-pass.

Beetje gek filter - maar het meet uitstekend, en klinkt ook zo.  :D

Inderdaad een tikkie gek, ff bijspijkeren!

Jammer dat je zo ver weg woont, zou ze graag 's horen ;-)
Omni !

Timvg

Quote from: jossie on February 14, 2018, 15:47:59
Inderdaad een tikkie gek, ff bijspijkeren!

Jammer dat je zo ver weg woont, zou ze graag 's horen ;-)

*** dat moest natuurlijk geen low-pass zijn :-)

Timvg

Mogelijke uitleg van waarom de natuurlijke afval vd hoorn/lens werkt i.s.m. de supertweeter: zowel zijn hoorn/lens als supertweeter hebben niet zo'n bijzonder grote dispersie in de verticale as.. aangezien ze wel mooi in fase werken vullen ze mekaar netjes aan on-axis .. en off-axis kom je al snel buiten de afstraling van één van beide en werken ze mekaar ook niet tegen.. Gevolg .. nette metingen en klank.