Bouwproject: 3-weg vintage JBL - volledig actief.

Started by Timvg, August 5, 2017, 19:23:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Dag allen

Reeds mijn 3de zelfbouwproject, maar voor een keer geen subwoofers.  ;D

Ditmaal gaan we voor de woonkamer een paar 3-weg speakers bouwen op basis van vintage JBL units (met alnico magneten).
Ben toch wel een tikkeltje verliefd geworden op mijn opgeknapte JBL L65A speakers:



De gebruikte units worden de 123A-1 woofers voor het laag/ laagmid



De 2420/2307 hoogmid/hoog units .. en de 2405 voor het ultrahoog.




De woofers zijn bekend van onder andere L100 waar ze zelfs full-range in draaien. Dit gaan we natuurlijk niet doen, desondanks dat deze driver geen enorme breakup heeft. Ook werken deze units beter in een wat ruimere gesloten kist, dan in een gepoorte kist.. De immers populaire L100 had een paar mankementjes.
Simulatie en verschillende online metingen bevestigen dit.



De hoorn/supertweeter werd voornamelijk gebruikt in hun grote high-end studiomonitoren.. De hoorn komt in z'n element vanaf 1200hz, en dit is een goede match met de 12" bas/mid unit. Dit betekent ook dat er geen wisselfrequentie valt in de zogenaamde 'critical hearing range' in het 2khz-5khz gebied en helpt met een natuurgetrouwe weergave. Deze midhoorn kan doorlopen tot ~10khz en waar we exact de supertweeter laten overnemen valt nog af te wachten. ergens tussen 7,5khz~10khz lijkt me logisch en is ook wat JBL zelf adviseert (en gebruikte in hun monitors).

Vandaag van forumlid Dynky een 8 kanaals versterker in ontvangst mogen nemen, 6 van deze kanalan zullen iig al benut worden  :)
Als actief wisselfilter wordt een Reckhorn DSP-6mini toegepast.


Wordt vervolgd..

Mvg

Tim

Former member 78

Dat is een gaaf project!
Veel plezier met de bouw, en veel posten :D

hvlemmi

Leuk project, ik ben het ook wel met moderne aanpakken eens, maar ik snap die hele DSP fetisj niet zo.
Het komt mij een beetje over als een spoiler zetten op een klassieke Jaguar.. Zeker bij zulke mooie Alnico drivers, het is toch veel mooier om daar een paar watt aan buizenpower aan te hangen?

In ieder geval, succes met je project!
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Timvg

Weinig met fetish te maken, maar eerder praktisch als je wilt gaan tri-ampen en een actief wisselfilter wilt. Dat laatste is toch echt wel handig als je een degelijke time alligning wilt in de units (lange midhoorn).. Men kan argumenteren dat daar vroeger ook geen sprake van was, maar filters veranderen met een paar muisklikken is toch wel aantrekkelijk  :)

jossie

Leuk Tim! Bouw je een model na of wordt het een eigen ontwerp?
Omni !

Timvg

Het wordt een eigen ontwerp in de zin dat de laag unit commercieel gezien nooit gecombineerd is met de midhoorn, maar uiteindelijk wordt het wel allemaal met een dikke knipoog naar bestaande ontwerpen.

Deze ben ik gisteren tegengekomen en qua vormgeving zal het daar in de buurt van komen, maar dan gesloten. Hoe stoer de walnoot/blauwe baffle kisten ook zijn, in de woonkamer zal het waarschijnlijk een wat subtielere kleur moeten worden  ;)


chansig

Quote from: hvlemmi on August  5, 2017, 23:04:18
Leuk project, ik ben het ook wel met moderne aanpakken eens, maar ik snap die hele DSP fetisj niet zo.
Het komt mij een beetje over als een spoiler zetten op een klassieke Jaguar.. Zeker bij zulke mooie Alnico drivers, het is toch veel mooier om daar een paar watt aan buizenpower aan te hangen?

In ieder geval, succes met je project!

Ja en dan vervolgens met je klassieke Jaquar niet kunnen rijden omdat je midden in de rimboe woont.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Zo.. Units binnen. Volgende week maar eens met de kasten beginnen. 8)

Ter referentie - bas/mid drivers zijn 12"  ;)


Timvg


i2Paq

Quote from: Timvg on August  6, 2017, 08:32:28
. Hoe stoer de walnoot/blauwe baffle kisten ook zijn, in de woonkamer zal het waarschijnlijk een wat subtielere kleur moeten worden  ;)



Ik vindt dat juist de charme van dergelijk "vintage" kasten en doen het juist recht ipv. flauwe / laffe kleuren.

Leuk project en volgmodes aan!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sailor Jan

Wees lief voor jezelf

Xander32

Quote from: i2Paq on August 18, 2017, 22:07:34
Ik vindt dat juist de charme van dergelijk "vintage" kasten en doen het juist recht ipv. flauwe / laffe kleuren.

Leuk project en volgmodes aan!

^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Timvg

Flauwe kleuren gaan we er niet van maken.. maar het moet natuurlijk in de woonkamer passen. Ben nog aan het experimenteren met de afwerking op restjes.


martin778

#15
Je vrouw valt flauw, van JBL blauw  :pompom:

Mijn advies is - ga eerst alle settings digitaal intikken op een miniDSP/DEQ2496 of wat dan ook en pak daarna voor de grap een goede analoge crossover - BSS, Bryston etc. ter vergelijk  :sly:
Tricky unitkeuze btw, 123A werd volgens mij nooit aan een "1 hoorn gekoppeld, ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt. Persoonlijk zie ik daar liever een 2214H/2235H naar een "2 driver op korte 2311 hoorn of een conus midwoofer ertussen maar dan zit je echt met het formaat en gewicht.
Ik heb zelf een paar jaar met JBL 4343 gespeeld met gemodde units en filters (o.a aktief laag via een Bryston 10B) en pas een set Infinity IRS Epsilon klonk in mijn oren beter 8)

Timvg

#16
Quote from: martin778 on August 21, 2017, 21:54:51
Je vrouw valt flauw, van JBL blauw  :pompom:

Mijn advies is - ga eerst alle settings digitaal intikken op een miniDSP/DEQ2496 of wat dan ook en pak daarna voor de grap een goede analoge crossover - BSS, Bryston etc. ter vergelijk  :sly:
Tricky unitkeuze btw, 123A werd volgens mij nooit aan een "1 hoorn gekoppeld, ben benieuwd hoe het bij jou uitpakt. Persoonlijk zie ik daar liever een 2214H/2235H naar een "2 driver op korte 2311 hoorn of een conus midwoofer ertussen maar dan zit je echt met het formaat en gewicht.
Ik heb zelf een paar jaar met JBL 4343 gespeeld met gemodde units en filters (o.a aktief laag via een Bryston 10B) en pas een set Infinity IRS Epsilon klonk in mijn oren beter 8)

Units zijn idd nooit door JBL aan mekaar gekoppeld (different kind of vintage oa).. Maar zouden in principe wel goed op mekaar moeten aansluiten.
Analoog wisselfilter heeft in dit geval geen enkel nut imho. De grote drawback van de hoorn is dat de fysieke afstand tussen de units te groot wordt en voor faseproblemen gaat zorgen, in een digitaal filter kan je dit tot op de ms gelijk trekken. Dit is bevestigd door Greg Timbers, één van de hoofdingenieurs van JBL tot over kort, en ontwerper van oa. de 4315, 4333 en de recentere synthesis everest reeksen.

Gaaf dat je met de 4343 gespeeld hebt! De Infinity kende ik niet, maar ziet er eveneens een pracht van een speaker uit. Nu, alles ik schrijf is puur theoretisch, wie weet moet ik nog op m'n woorden terugkomen .. Heb wel voorlopig geen analoog x-over op zolder liggen, dus wordt sowieso iets voor op termijn.  :)

Timvg

De afgelopen dagen wat gewerkt aan de afwerking. De multiplex kisten hebben we behandeld met een mengeling van staalwol opgelost in azijn. Dit patineert het hout:



Vervolgens de kisten behandeld met greywash van de action:



Methode per zijde:
benodigdheden: 3 schuursponsen (grof - medium - fijne korrel) - water.
Per zijde royaal greywash aanbrengen met borstel - paar minuten laten drogen - zonder veel druk opschuren met grove korrel, vervolgens opnieuw aantal minuten laten drogen, opnieuw schuren met medium korrel, opnieuw laten drogen, opschuren met fjine korrel. Terwijl je laat drogen kan je gerust een andere zijde instrijken met greywash. Afhankelijk van het gewenste effect kan je stoppen bij grove of medium korrel.

to be continued..

Timvg

Als afwerking gaan we vernis aanbrengen. Voor onderhoud, maar ook om het contrast tussen het hout en de greywash naar boven te brengen.


i2Paq

Quote from: Timvg on August 24, 2017, 19:55:28
Als afwerking gaan we vernis aanbrengen. Voor onderhoud, maar ook om het contrast tussen het hout en de greywash naar boven te brengen.



De vraag is natuurlijk; Welke kleur krijgt het front?

De kast is, maar dat is persoonlijk, een beetje laf van kleur kijkend naar het origineel  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Timvg

Nog niet aan uit.. Ga een test doen met RAL 5008 over MDF.
Originele kisten zijn ofwel Amerikaans notenfineer -en hoe mooi dat ook moge zijn- past hier niet in huis. Of wel textuurgrijs, wat ik persoonlijk dan nog 'laffer' vind.

Timvg

Baffles klaar



Close up van de textuur (RAL 8019 matte lak)



Test fit


mr.crash

ziet er netjes uit.
En zo naast de bank kun je zien
dat ze niet echt klein zijn.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Dirk

'k vind de techniek die je op de kast hebt toegepast wel heel goed geslaagd, ziet er echt mooi "geleefd" uit  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Timvg

Quote from: mr.crash on September  8, 2017, 12:16:16
ziet er netjes uit.
En zo naast de bank kun je zien
dat ze niet echt klein zijn.

Bedankt! En.. min of meer maatje Harbeth model 40  ;)

Quote from: Dynky on September  8, 2017, 12:17:06
'k vind de techniek die je op de kast hebt toegepast wel heel goed geslaagd, ziet er echt mooi "geleefd" uit  :thumbs-up:

Bedankt! Was ook de bedoeling. Afhankelijk van de lichtinval krijg je meer/minder grijze schijn, maar al bij al past alles wel mooi bij het aanwezige meubilair.