Grondlus? Hoe kan ik dit oplossen ?

Started by disinfector, August 5, 2017, 14:28:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

disinfector

Ik heb sinds kort een combinatie van onderstaande volgende spullen. Dit geeft helaas een probleem, vermoedelijk een grondlus.

Marantz AV7703      - niet geaard ( 2 pin aansluiting )
Acarus 125x5      - geaard ( vermoed ik door de 3 pin aansluiting  en onderstaande problemen )
Panasonic plasma    -  geaard  ( deze ook vervangen voor een PC monitor met HDMI om te testen, geeft in alle gevallen hetzelfde resultaat )
2 x svs sb1000      - niet geaard ( 2 pin aansluiting,  in geen enkele test lijken deze invloed te hebben )

Nu is na veel lezen ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.0 ) en testen mijn conclusie dat mijn Eindversterker de "boosdoener" is. Deze lijkt namelijk geaard te zijn en beschikt alleen over ongebalanceerde uitgangen. nu begrijp ik dat een geaard apparaat en ongebalanceerde verbindingen een no go is.

Wat ik heb getest in de meest simpele opstelling: TV, EV, VV, geen subs, 1 speaker aangesloten.

Alles aansluiten op verschillende stekkerblokken:
brom door alle speakers zodra de HDMI van tv word aangesloten. TV hoeft trouwens niet aan te staan. kabel in een wcd of stekkerblok is al genoeg om de brom te horen.

Alles aansluiten op hetzelfde stekkerblok:
Dit leek eigenlijk een soort van oplossing maar nu merk ik toch dat de ev gaat zoemen wanneer de TV ingeschakeld is.

Nu mijn vragen.
Klopt het dat dit probleem een grondlus is ?
Is mijn EV dan gewoon stom ontworpen ( geaard maar ongebalanceerde verbindingen )
waarom is ongeaard aparaat zoals de av7703 niet gevaarlijk? De EV aansluiten op een ongeaard stopcontact is dat namelijk wel.

De oplossing die ik kan verzinnen zijn:
Alles in 1 stekkerblok laten. Leven met de zoem als de TV aangaat ( is dit niet schadelijk, gevaarlijk ? )
Ongeaarde ev kopen.
Geaarde ev kopen met gebalanceerde verbindingen.

Zijn er nog dingen die ik kan testen, aanpassen, doen om het in de huidige situatie goed te krijgen?
Ik ben namelijk wel tevreden met het geluid kwaliteit als de TV uitstaat :)
Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

mijkie

ik had, net als velen, een aardlus door de kabel van de tv-aanbieder, gooi die eens los en test t nog eens !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

br@m

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

chansig

En mogelijk heb ik die nog in een la liggen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

disinfector

Ik had de coax al uit de tv gehaald en getest met een pc monitor dat hielp helaas niet. Of moet ik dan de kabel loshalen waar deze de woning binnenkomt ?
Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

br@m

Quote from: disinfector on August  5, 2017, 18:10:36
Ik had de coax al uit de tv gehaald en getest met een pc monitor dat hielp helaas niet. Of moet ik dan de kabel loshalen waar deze de woning binnenkomt ?

Nee, de kabel loshalen van het apparaat is voldoende.

Heb je de 2 geaarde apparaten aangesloten op dezelfde wandcontactdoos?

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

jossie

#6
Even snel gelezen maak je een aardlus doordat zowel de TV (dus los van de coax, dat zou een derde aardpunt zijn) als de EV geaard zijn. Als dat een vijfkanaals ding is zijn isolatietrafo's wel mogelijk maar een dure oplossing. Een modificatie van de EV waarbij de audiomassa met een schakelaartje met de kast wordt verbonden zou ook kunnen (als de cinch chassis niet meteen met de massa aan de behuizing vast zitten).

Heeft de 7703 gebalanceerde uitgangen? Dan kun je inderdaad een andere EV kopen. Anders gaat dat niet helpen natuurlijk.

Ongeaarde TV kopen is ook een oplossing.
Omni !

jossie

Even plaatje opgezocht, zie dat de 7703 XLR uit is. Maar reken er niet zonder meer op dat een (geaarde) gebalanceerde eindtrap  het probleem verhelpt. Zoals je inmiddels hebt ervaren weten niet alle audio fabrikanten in de business waar ze mee bezig zijn.
Omni !

disinfector

Quote from: br@m on August  5, 2017, 20:40:23
Nee, de kabel loshalen van het apparaat is voldoende.

Heb je de 2 geaarde apparaten aangesloten op dezelfde wandcontactdoos?

Ja, dit helpt al een hele hoop gelukkig.
Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

disinfector

Quote from: jossie on August  5, 2017, 21:28:29
Een modificatie van de EV waarbij de audiomassa met een schakelaartje met de kast wordt verbonden zou ook kunnen (als de cinch chassis niet meteen met de massa aan de behuizing vast zitten).

Klinkt goed, alleen ak zou dit even na moeten gaan bij iemand die weet waar hij mee bezig is. Dit gaat voor mij iets te ver.
Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

jossie

Ik kan geen plaatje van de achterzijde van je eindversterker vinden. Heb je een link?
Omni !

solitaire

het is Acurus (by Mondial), waarschijnlijk de Acurus A125x5


http://www.hbassociates.us/Acurusamps.pdf
Hinterm Horizont geht's weiter.

jossie

Als dat 'm is zal 'n schakelaar wel te plaatsen zijn. De cinch chassis zijn zo te zien geisoleerd.
Omni !

disinfector

Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic

jossie

Omni !

disinfector

Nou, op dit moment wel, maar dan moet ik alles bij elkaar aansluiten. En dat is mijn geval niet handig omdat een aantal kabels direct in een andere kamer uitkomen. Ik denk dat ik na mijn vakantie een passende EV erbij koop en het op die manier oplos  :)
Focal Chorus 816V, Aria cc900, Dôme Flax 2x SVS SB1000, Marantz MM7055 en AV7703
Beyerdynamic T1, Shiit Lyr, Beresford TC-7510, squeezebox classic