Help: Tubular Bells 2003 DVD-A geeft geen 5.1???

Started by Mandragore, April 19, 2004, 08:13:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Prima, zal ze vrijdag naar Frank brengen. Het zijn overigens dingen die je in een car-hifi shop denk ik ook voor een paar euro haalt. Je zou het dan ook met een paar dropveters kunnen proberen. Als het idee je aan staat kun je dan altijd nog eichmann kabels erbij kopen.
Het zijn deze


Whopping 9 Euro per stuk.. Ooit gekocht voor Bi-ampen uitproberen dacht ik.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mandragore

Quote from: jaco on June 29, 2004, 22:00:39
Prima, zal ze vrijdag naar Frank brengen. Het zijn overigens dingen die je in een car-hifi shop denk ik ook voor een paar euro haalt. Je zou het dan ook met een paar dropveters kunnen proberen. Als het idee je aan staat kun je dan altijd nog eichmann kabels erbij kopen.

Dat is wel handig. Ik heb ergens nog wel wat liggen denk ik.

Quote from: jaco on June 29, 2004, 22:00:39
Whopping 9 Euro per stuk..

Dat zijn inderdaad de kosten niet.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

danielo

Hai,

Dit splitsen werkt prima doe dat zelf ook, met het inregelen van de inkomende levels kan je zelfs wat richting geven aan de nieuwe 'ghost' image die je maakt tussen je 4 surrounds, zo heb ik dacht ik de sides op -6 db staan en de backs op -2 en daarna weer de
levels met de db meter en de speler goed gezet. Hierdoor onstaan er een 'beeld' redelijk achter me en wordt ik niet afgeleid door de 'echte' sides.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Mandragore

Bedankt voor je reactie! Even kijken of ik het goed begrijp:

Heb je die aanpassingen via een apart "7.1 input menu" op jouw receiver ingesteld? D.w.z. los van de "reguliere" speakerinstellingen op de receiver? Heb je die -6 (sides)/-2 (backs) op gevoel/gehoor gedaan?

Daarna heb je het 5.1 outputniveau voor de surrounds op de speler m.b.v. een dB meter verder afgesteld?

Ik zal er eens mee gaan spelen als ik de splitters heb.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

danielo

Quote from: Mandragore on July  1, 2004, 18:53:59
Bedankt voor je reactie! Even kijken of ik het goed begrijp:

Heb je die aanpassingen via een apart "7.1 input menu" op jouw receiver ingesteld? D.w.z. los van de "reguliere" speakerinstellingen op de receiver? Heb je die -6 (sides)/-2 (backs) op gevoel/gehoor gedaan?

Daarna heb je het 5.1 outputniveau voor de surrounds op de speler m.b.v. een dB meter verder afgesteld?

Ik zal er eens mee gaan spelen als ik de splitters heb.

Correct, Ik gebruik zelf een denon a1sr daar zitten 2x8 inputs op, als ik de specs goed lees zitten er op de 7400 1x8 inputs. Ookal is
sacd en dvd-a slechts 6 (5.1) kanalen laat je versteker het wel toe om rechtstreeks 8 kanalen aan te sluiten (7.1) de versterker zal
als het goed is niets met dit signaal doen behalve level instellen en doorgeven naar zijn versterkers of pre-outs. Dit is belangrijk want dat houd in dat het niet opnieuw gedigitized wordt (en dus puur blijft). De truuk is dus (zoals de andere al aangeven) het signaal van de 2 surround kanalen te spitsen van left surround (5.1) naar side left en back left (7.1) en van right surround (5.1) naar right side en right back (7.1).

Gevolg is nu dat er 2 speakers voor links en rechts het zelfde doen en het dus veel te hard zal zijn maar ook dat voor je gevoel de zijkanten veel te hard staan. De truuk is nu eerst dat een beetje in verhouding te brengen maak je de sides zachter (ergens in je instellingen extern-in van je 7400) dan komt het geluid meer van achteren. de -6,  en -2 was voor mij het beste en dat is mischien
wel een goeie start.

Nu klopt het totaal natuurlijk niet meer, er staan 4 speakers te spelen ipv maar 2 en ze staan op -6 en -2 (in mijn voorbeeld) en je wilt op je luister positie wel alles weer in de juiste verhouding met je 3 fronts en sub hebben. dus in je dvd-a/sacd speler pas je de left en right surround weer bij tot alles weer de goeie nivo's heeft.

Hopelijk is het zo duidelijk, dit gaat er wel vanuit dat je in  de 7400 de levels van de extern-in kan instellen maar ik ga er vanuit dat dat wel zo is.

Gegroet,

Daniel Ockeloen.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Mandragore

Quote from: danielo on July  1, 2004, 21:40:32Hopelijk is het zo duidelijk, dit gaat er wel vanuit dat je in  de 7400 de levels van de extern-in kan instellen maar ik ga er vanuit dat dat wel zo is.

Helemaal duidelijk, bedankt! En ik kan inderdaad de extern-in apart instellen.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

jaco

Nou de 2 splitters liggen bij Frank. Mocht je die willen hebben kun je ze op laten sturen met eichmann kabels.
Je mag ze voor 5 Euro per stuk hebben.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mandragore

Bedankt Jaco. Ik zal contact met Frank opnemen.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Mandragore

#33
Nou, het werkt. Bedankt voor het meedenken O0

Nu is het even spelen met de afstelling om een mooi surround geluidsbeeld te krijgen ::) Voorlopig klinkt het goed :P

Overigens is het een groot probleem om alles aan te sluiten.


  • De splitter is vrij groot, met een hoek van 90 graden tussen de aansluitingen
  • De 5.1 aansluitingen op speler zitten minder dan een centimeter van elkaar
  • De surround aansluitingen zitten in het midden tussen de fronts en de center en SW
  • De Eichmanns zijn stug en hebben een vrij dikke connector

Dus de splitters zitten in het midden van de 5.1 aansluitingen, waarbij de splitter voor SBR naar onderen moet wijzen en de splitter voor de SBL naar boven. De enige manier om het aan te sluiten is mijn speler helemaal linksachter over de rand van het rack te plaatsen, zodat de kabel voor SBL van onderen af aangesloten kan worden. SBR was minder lastig, maar daar zie je nu een dikke Eichmann boven de speler uitkomen die naar beneden duikt :-\

Ik heb een open Spectral M516 rack, waar de kabels achter de apparatuur toch al snel zichtbaar zijn. Maar dit, in combinatie met de extreem linkse plaatsing van de speler maakt mij niet vrolijk :'(

Als de splitters nou op de buitenste van de 5.1 aansluitingen hadden gezeten, dan hadden de surround back kabels mooi van de zijkant kunnen lopen. Zou een bedrijf als Sound Evolution of vM die aansluitingen kunnen omdraaien? Ik overweeg toch al om mijn DV6400 te laten modificeren.  Ik zal het ze eens vragen.  Als het mogelijk is, krijg heb ik een sterk verbeterde speler, die weer midden op het rack kan staan. En DVD-A en SACD in 7.1 ;D
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

blue-eyes

Van Sound Evolution weet ik dat ze dat soort zaken kunnen en willen maken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jaco

Tja het was in eerste instantie toch om te testen ? Als jet  werkt kun je altijd nog zine dat je beter passende splitters kunt vinden. Y kabels zijn er ook, maar daar verwacht ik kwalitatief toch minder van. Zijn meer voor de car-hifi gemaakt. Al wil dat ook niet zeggen dat het slecht is.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mandragore

Quote from: jaco on July 10, 2004, 18:42:09
Tja het was in eerste instantie toch om te testen ?

Inderdaad, dat gaat prima :D

Quote from: jaco on July 10, 2004, 18:42:09
Als jet  werkt kun je altijd nog zine dat je beter passende splitters kunt vinden. Y kabels zijn er ook, maar daar verwacht ik kwalitatief toch minder van. Zijn meer voor de car-hifi gemaakt. Al wil dat ook niet zeggen dat het slecht is.

Ik weet niet of er beter passende splitters te vinden zijn, want het is erg krap aan de achterkant van de speler met al die dikke connectors. Maar ik zal eens kijken. Als de surround aansluitingen met een modificatie van plek kunnen ruilen met de Center en Sub aansluitingen aan de buitenkant, dan ben ik ook klaar. Jouw splitters met 90 graden zijn juist ideaal, omdat de buitenste kabels dan vanaf een andere hoek aankomen zonder dat ze last hebben van de andere 5.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Marco

Quote from: Mandragore on June 25, 2004, 13:34:47

Als ik eerst mijn receiver op de 7.1 input zet, dan pas de DVD-A start, dan krijg ik eindelijk een 5.1 PPCM signaal. Blijkbaar doe ik standaard eerst een schijf in de lade en kies ik later pas de benodigde instelling op de receiver, indien nodig. Met andere SACD en DVD-A is dat geen probleem.


Hoi Mandragore,

Heb je later nog iets anders ontdekt wat het misschien ook zou kunnen zijn ? Ik zit nu met hetzelfde probleem met de DVD-audio van Donald Fagen: 'The Nightfly' . Maar jouw truuk werkt helaas niet bij.
Ik kom er maar niet achter wat het wel is. Volgens mij kan ik niet in het menu aangeven wat de voorkeur heeft; dvd-video of dvd-audio.
Bij andere dvd-audio's (Queen) heb ik er geen problemen mee.

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

jaco

Je zou toch wel je speler in moeten kunnen stellen op Video of Audio voorkeur.

Ik heb de nightfly ook, en die speelt bij mij standaard in mulit kanaals DVD-A af volgens mij. Mijn speler staat wel op audio voorkeur.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Marco

Schiet mij maar lek ! Ik vind hier geen optie voor (ja, ik heb de handleiding gelezen  ;D)

De setup van deze speler is niet zo heel uitgebreid. Ik heb dezelfde audio-instellingen als Mandragore op de 1e pagina afspeelt. De disc wordt herkend als dvd-audio. Maar...niks...nada...nop...alleen stereo.

Het zal vast wel een klein lullig iets zijn waar ik overheen kijk. Ik vind het wel.

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

Mandragore

Ik heb ook geen optie om de voorkeur in te stellen.

@Marco: De uiteindelijke oplossing om de DVD-A 5.1 track van TB2003 te horen was dus eerst de reciever op de 7.1 input zetten. Daarvoor had ik al ontdekt dat ik andere DVD-V tracks kon vinden door tijdens het standaard spelen van de DVD-A 2.0 track voor repeat disc (niet track of title dacht ik ) te kiezen, te stoppen en dan via het hoofdmenu op de DVD voor surround te kiezen. Achterlijk ???

Verder heb ik, helaas voor jou, geen ervaring met andere DVD-A's waar ik zoiets moest doen. Dat gaat verder gewoon goed.

@Jaco: je hebt PM voor de splitter.
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

Marco

hoi Mandragore,

Bedankt voor je reactie. Bij mij is dit helaas niet de oplossing. Ik los het nog wel op.
Een bekend Chinees gezegde luidt : ' alles zal goed komen '  :)

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

Mandragore

Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

EricB

Quote from: Mandragore on April 21, 2004, 00:45:32
Ik gebruik een Marantz DV6400 SACD/DVD-A speler die met 6 analoge (t.b.v. SACD en DVD-A) en 1 optische (t.b.v. CD en DVD-V) interlink op een Marantz SR7400 receiver is aangesloten. In de audio setup van de 6400 heb ik het volgende aangegeven (vet = huidige instelling):

DRC (off, on)
Dolby Digital (on, off)
DTS (DTS, PCM)
Down Sampling (off, on)
MPEG (PCM, MPEG)
Analog (5.1 CH, 2.0 CH) Hier staan nog menu's voor de speakerinstellingen achter. Als ik het goed heb bepaalt de speler hoe 5.1 analoog geluid naar de speakers wordt gestuurd en heeft de receiver daar geen controle over.
SACD (Multi CH, 2.0 CH, CD area)

Kan iemand mij trouwens vertellen wat beter is bij de instelling MPEG: PCM of MPEG en waarom?

En waarom zou ik down sampling aanzetten? Blijkbaar forceer je dan altijd 48 kHz. De handleiding zegt verder over discs met copyrightbeveiliging; "Zelfs als u de instelling op UIT zet, wordt de copyrightbeveiliging geactiveerd en wordt het geluid met 48 kHz gedownsampled". Heeft dat er iets mee te maken? Op een Mike Oldfield forum is dit probleem (met copyrightbeveiliging op de DVD-A) echter (nog) niet bekend. Ik dacht dat de CD versie wel een probleem gaf met bepaalde spelers.

Als ik een SACD van Pink Floyd (DSOTM) start begint alles vrolijk in 5.1 te spelen (erg mooi trouwens vind ik :P). Mits ik de receiver op 7.1 CH zet natuurlijk!

Met dezelfde instellingen op de speler en receiver kan ik via het menu op de Rumours DVD-A van Fleetwood Mac kiezen welke van de twee 96k/24bit tracks ik wil, terwijl er totaal 3 op staan (Multi CH 96k/24bit, Stereo 96k/24bit, DD 5.1 staat op de hoes). De speler herkent dat het een DVD-A is, dat zie ik op het OSD. Dus blijkbaar negeert de speler direct de DD 5.1 track. Ik kan die in ieder geval ogenschijnlijk nergens kiezen met deze speler. Hoe dan ook, als ik beide 96k/24bit tracks speel, kan ik met de audio toets op de AB van de 6400 zien wat er wordt gespeeld. Bij de ene zie ik inderdaad PPCM 5.1 ch 96k staan en bij de andere PPCM 2.0 ch 96k. En dat komt ook overeen met wat ik uit de speakers krijg.

De TB2003 DVD-A herkent de speler ook als zodanig, zie ik wederom op het OSD. Alleen deze DVD-A bevat geen menu om een (DVD-A) track te kiezen. Ik heb in het menu slechts de keuze tussen de surround playlist en de stereo playlist. Ongeacht welke playlist ik kies, ik krijg "alleen maar" stereo geluid uit mijn speakers. De audio toets bevestigt dat en geeft aan dat er PPCM 2.0 ch 48k uitkomt. Op de hoes staat Multi CH 96k/24bit, Stereo 96k/24bit, DD 5.1, DTS 5.1 en DD 2.0.

En toen ???

Voordat ik deze DV6400 had kon ik met mijn vorige DVD-V speler volgens mij kiezen uit de DD en DTS track. In ieder geval heb ik het met die speler in surround gehoord. Ook erg mooi! Als ik analoog uit zou zetten in het menu op de 6400 mag ik misschien weer kiezen tussen de DVD-V tracks, maar daar koop ik geen DVD-A voor.


Dit is precies het probleem wat ik ook heb.
Ik heb ook de DV6400 en de SR7400
Als ik een DVD-A via de 7.1 ingang afspeel speelt alles perfect in 5.1
Als ik echter een DVD-A neem die ook via de optische ingang zou moeten kunnen afspelen op DTS 5.1 dan krijg ik inderdaad ook alleen 2-kanaals pcm volgens mijn display. Zou dit een fout in de firmware kunnen zijn?
De 2e week van september wordt mijn 6400 door Van Medevoort gemodificeerd, wellicht is het probleem dan opgelost.
Het vreemde is dat ik ook cd's heb die in dts zijn opgenomen en die werken perfect.
Het probleem doet zich alleen voor bij DVD-A's met verschillende tracks waaronder DTS 5.1

Eric

Marantz SR7400
Marantz DV6400
Front Bowers & Wilkins 704
Rear Bowers & Wilkins LM1 Center Bose VCS10 Sub SVS PB1-ISD (The real One!)