QNAP harddrive failure

Started by audiolover, July 28, 2017, 09:53:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Mijn QNAP TS212 geeft na het booten een rode led bij drive 1 (1 drive geinstalleerd). Ik kan de QNAP ook niet benaderen via het netwerk, ook niet als ik hem direct op een pc aansluit. Ik heb de schijf in een linux pc gechecked en de schijf is goed.
Ik denk dat de QNAP zich softwarematig heeft opgehangen. Kan ik na een reset van de QNAP mijn harde schijf opnieuw plaatsen zonder data te verliezen?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dennism

#1
Zonder garanties: Dat zou normaliter gewoon moeten kunnen, als de Qnap nog steeds vind dat ie stuk is blijft hij dat wel aangeven en anders zal hij na stroomloos geweest te zijn gewoon weer normaal moeten starten. Ik zou echter de Qnap niet "opnieuw installeren" zonder de data eerst te backuppen, ook dit zou normaal gesproken probleemloos moeten gaan in theorie, maar helaas heb ik dit wel eens mis zien gaan bij een overijverige nas die als nog een volledige format uitvoerde. 

Wat voor tests heb je trouwens uitgevoerd op het Linux systeem? Enkel mounten en kijken of de schijf benaderbaar is of alleen een SMART test betekend namelijk niet standaard dat de schijf ook nog 100% goed is. Enkel bij een volledige check waarbij alle sectoren gecontroleerd worden en er 0 bad sectors zijn zou je dat mogelijk kunnen stellen. Maar zelfs dan zou ik een schijf niet meer vertrouwen en z.s.m. uitfaseren.

Deleted User

Quote from: audiolover on July 28, 2017, 09:53:11
Mijn QNAP TS212 geeft na het booten een rode led bij drive 1 (1 drive geinstalleerd). Ik kan de QNAP ook niet benaderen via het netwerk, ook niet als ik hem direct op een pc aansluit. Ik heb de schijf in een linux pc gechecked en de schijf is goed.
Ik denk dat de QNAP zich softwarematig heeft opgehangen. Kan ik na een reset van de QNAP mijn harde schijf opnieuw plaatsen zonder data te verliezen?

Ik neem aan dat je regelmatig een backup gemaakt hebt..

Ron_Z

Heb je de resetpoging al gedaan? 3sec op knopje achterkant. Daarna met Qfinder laten zoeken want je IP adres kan veranderd zijn. Dit moet geen effect hebben op de data op je disk(en). Die gaat alleeen verloren als je de schijven opnieuw formateert. En heb je al eens opgestart zonder de disk(en) erin? Is de QNAP dan wel zichtbaar? Plaats dan eerst disk 1 terug en daarna disk 2 terwijl je de QNAP gewoon aan laat.

audiolover

Als ik de reset gebruik, worden dan mijn
instellingen allemaal op default ingesteld?
Dus ook de NFS mounts en zo?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Ron_Z

    General Settings (General)
    * Enable configuration reset switch: When this is enabled, you can press the reset
    button for 3 seconds to reset the administrator password and the system settings to
    default (NAS data will be retained) or 10 seconds for advanced system reset.

    Basic system reset: You will hear a beep after pressing and holding the reset button.
    The following settings will be reset to default:
    * System administration password: admin.
    * TCP/IP configuration: Obtain IP address settings automatically via DHCP.
    * TCP/IP configuration: Disables Jumbo Frames.
    * TCP/IP configuration: If port trunking is enabled, the port trunking mode will be
    reset to "Active Backup (Failover)".
    130
    * System port: 8080 (system service port.)
    * Security level: Low (Allows all connections.)
    * LCD panel password: (blank); this feature is only for NAS models with LCD panels.
    * VLAN will be disabled.
    *Service binding: All NAS services will be run on all available network interfaces.

    Advanced system reset: You will hear two beeps after continuously pressing the
    reset button. The NAS will reset all system settings to default (similar to the system
    reset in "Administration" > "Restore to Factory Default") except all the NAS data will
    be reserved. Settings such as users, user groups, and shared folders will be cleared.
    To retrieve old data after an advanced system reset, create the same shared folders
    on the NAS and the data will be accessible again.

audiolover

Dank je wel Ron, die info zocht ik!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

audiolover

Gelukkig, de reset heeft gewerkt en NAS staat nu weer vrolijk te sputteren!

Dank jullie wel voor je hulp!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06