Samsung: bioscopen zonder projector

Started by Kjelt, July 26, 2017, 19:56:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt


Janbo

Op zich niet heel verwonderlijk. Bij concerten, TV uitzendingen, congressen worden ledschermen al jaren toegepast. Kwestie van juiste resolutie bij het juiste formaat. Deze business is mij zeer bekend en heb op full hd wel schermen gebouwd van ca 10 x 5 meter. Hoewel de techniek snel gaat is de beleving en het 'filmische' anders. Zal tegelijk een kwestie van tijd zijn.

Lampen vervangen is verleden tijd, waar onderhoud en af en toe ledjes vervangen voor in de plaats komt.

N1v3K

Krijg je dan ook een zonnebril op ipv een 3D bril? Dat straalt toch enorm veel licht uit?  :blink:

Janbo

Zeker de indoor-versies zijn met de juiste videokaarten goed te dimmen. Vaak zitten deze schermen rond de 1500 nits. Outdoorschermen gaan tot wel 8000 nits, bizar fel en de dimcurves zijn nou niet bepaald subtiel. Ongeschikt voor ren betere bioscoopervaring maar het is nog geen 2020  8)

Kjelt

Projectoren heb je ook met giga veel licht en slechte weergave de zogenaamde business presentatie projectoren.
Als ze speciale led schermen voor de bioscoop gaan bouwen dan zullen ze daar echt wel rekening mee houden. Vergis je trouwens niet, voor de nieuwste HDR formaten heb je bizar veel licht nodig bijna geen projector die dat kan.
Voorbeeld, de Dolby Vision specificatie praat over 10000 nits op pagina 4   :o

https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-vision/dolby-vision-white-paper.pdf

Janbo

Die markt ken ik heel goed. Zelfs gestackte 40k projectoren halen bij lange na geen 8.000 nits en gelukkig maar. Ook is er een groot verschil tussen naar de lamp zelf kijken (led) of naar een projectie. We werken veel met ledschermen van 1.500 nits, deze staan vrijwel nooit 100%. Ook in relatief lichtere omgevingen.

In het pikkedonker (bijvoorbeeld een bioscoop) doet de volle 100% van deze 1.500 nits bij helder beeld gewoon pijn aan je ogen, dat houd je niet lang vol. Maar goed, de technici van Samsung zullen hier wel raad mee weten. Voor TV opnames gebruiken we vaak folies van hoge kwaliteit om alles zachter te maken en egaler (in verband met het voorkomen van moiré op de camera's). Iets dergelijks kan ik me voor een bioscoop -waar het toch permanent hangt- goed voorstellen. Het geeft ook een filmischer beeld.

Robbo

En qua geluid ?   De weergevers stralen tussen de leds door ?

Masterkale

#7
geluid geleverd door samsung... Hou me vast!  :baaa:
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

road rebel

#8
En als je nu "synthesis" plakt achter Samsung, ben je dan wel tevreden? :-D draai het zoals je wilt maar Samsung wordt het helemaal voor theaters

Starred

Quote from: Masterkale on July 28, 2017, 14:07:19
geluid geleverd door samsung... Hou me vast!  :baaa:

Kijk voor de grap even waar Samsung allemaal eigenaar van is  ;)

Masterkale

Verklaar u nader. Ik kan geen verbanden leggen
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

Roeru117

Quote from: Masterkale on August  5, 2017, 09:26:31
Verklaar u nader. Ik kan geen verbanden leggen

Bijvoorbeeld de Harman groep, oftewel Harman Kardon, JBL en meer.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Hippel

En ze hebben recent Arcam gekocht... dat komt wel goed met Samsung.

Masterkale

Quote from: Roeru117 on August  6, 2017, 15:35:50
Bijvoorbeeld de Harman groep, oftewel Harman Kardon, JBL en meer.

JBL heeft wel leuke spullen.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch