Eindversterker vs. Stereo Amp met HT Bypass?

Started by IMWhizzle, July 17, 2017, 07:53:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IMWhizzle

Goedemorgen,

Ik ben momenteel aan het bekijken of ik mijn Marantz 6010 kan gebruiken als processor voor de L/R kanalen. Hierdoor kan ik via de receiver de rest laten lopen inclusief de nog aan te schaffen tweede paar Atmos voor achter.

Nu heb ik mij even georiënteerd en zie ik twee mogelijkheden. Een eindversterker of een geïntegreerde stereo amp met de HT Bypass functie. Het doel is hetzelfde, namelijk de twee 'mains' aansturen via externe amplificatie, omdat stereo muziek dan nog beter zou moeten klinken (Spotify/HI-RES audio). En dat die kwaliteit behouden blijft wanneer ik films op bluray kijk.

Heb momenteel alle speakers staan (5.1.2) met een gevoeligheid van 98db van de Klipsch Reference Première Line.

Waarom zou ik voor het een of ander moeten kiezen? Zou ik ook aanbevelingen kunnen krijgen?
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

paaj

#1
Een stereoversterker met HT bypass kies je vooral als je daar niet alleen de HT mee doet, maar ook andere bronnen aansluit (streamer, CD, LP). Die maken dan ook gebruik van de mogelijk betere voorversterker voor een puurdere signaalweg.
Anders koop je een hoop elektronica die je niet gebruikt en is een losse eindversterker logischer.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

IMWhizzle

Quote from: paaj on July 17, 2017, 08:10:26
Een stereoversterker met HT bypass kies je vooral als je daar niet alleen de HT mee doet, maar ook andere bronnen aansluit (streamer, CD, LP). Die maken dan ook gebruik van de mogelijk betere voorversterker voor een puurdere signaalweg.
Anders koop je een hoop elektronica die je niet gebruikt en is een losse eindversterker logischer.

Top! Bedankt voor het advies! Welke eindversterker zou je mij aanraden in mijn situatie?
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

paaj

#3
Tja, dat blijft vooral heel persoonlijk en zelf heb ik überhaubt geen ervaring met Klipsch. Er staan wel een hoop mooie eindversterkers in de HTforum markt :)

Klipsch is behoorlijk efficient geloof ik, dus echt zwaar hoeft het niet te zijn, maar zou wel weer toekomstbestendiger zijn.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

yorkie13

Heb jij ook dat de Marantz sr6010 best warm wordt met de Klipsch RP280F ?
Dit ondanks het hoge rendement van 97 db..

Een extra eindversterker zou dit probleem deels moeten oplossen.

Tevens meer controle over de RP280F.

Faxe

Heb zelf paar jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan. Heb toen gekozen voor de Marantz PM15 S2 LE gekozen als aanvulling op mijn Marantz recieven. Gebruik meestal alleen de stereo versterker en dat werkt en klinkt prima.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

IMWhizzle

Quote from: Ralf67 on July 17, 2017, 17:33:40
Heb jij ook dat de Marantz sr6010 best warm wordt met de Klipsch RP280F ?
Dit ondanks het hoge rendement van 97 db..

Een extra eindversterker zou dit probleem deels moeten oplossen.

Tevens meer controle over de RP280F.

Nee niet echt last van. Alles onder 60hz wordt doorgestuurd naar de subwoofer. Bovendien heb ik gemerkt dat de eco functie 'auto' (mits geactiveerd) ervoor zorgt dat hij koel blijft.

Maar serieus, wat een geluid. Nooit eerder zo gedetailleerd en schoon gehoord. Ik denk dat het alleen maar mooier gaat zijn met een eindbak.

Op marktplaats heb ik een PM7003 gezien met HT bypass functie. Voor een prikje te koop. Uit mijn hoofd kan deze 80watt per kanaal uitpompen.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

yorkie13

De Sound bubble van Klipsch is idd fantastisch.

De kombinatie Klipsch en Denon doet het ook erg goed.

Dolby Atmos doet me iedere keer weer verbazen. 8)

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

IMWhizzle

Quote from: Xander32 on July 18, 2017, 07:24:15
https://link.marktplaats.nl/m1184342679

https://link.marktplaats.nl/m1184738030

https://link.marktplaats.nl/m1152990235


... indien het Marantz moet zijn.

Thanks! Die MM9000 was mij inderdaad opgevallen, echter esthetisch gezien zou het niet matchen met mijn interieur.

Die monoblokken heb ik mij kort in verdiept enige tijd geleden. Dit model blijkt een servicebeurt nodig te hebben waarvan ik de kosten ook moet overwegen.

Naast Marantz, welke zijn nog meer aan te raden?
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

Xander32

Op het buurforum ( Marantz forum ) zijn een drietal ervaren en kundige leden, die de amp een servicebeurtje kunnen geven.

Quote from: IMWhizzle on July 18, 2017, 07:27:17
Thanks! Die MM9000 was mij inderdaad opgevallen, echter esthetisch gezien zou het niet matchen met mijn interieur.

Die monoblokken heb ik mij kort in verdiept enige tijd geleden. Dit model blijkt een servicebeurt nodig te hebben waarvan ik de kosten ook moet overwegen.

Naast Marantz, welke zijn nog meer aan te raden?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

IMWhizzle

Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

GPO

Quote from: IMWhizzle on July 17, 2017, 23:50:07
Nee niet echt last van. Alles onder 60hz wordt doorgestuurd naar de subwoofer. Bovendien heb ik gemerkt dat de eco functie 'auto' (mits geactiveerd) ervoor zorgt dat hij koel blijft.

Maar serieus, wat een geluid. Nooit eerder zo gedetailleerd en schoon gehoord. Ik denk dat het alleen maar mooier gaat zijn met een eindbak.

Op marktplaats heb ik een PM7003 gezien met HT bypass functie. Voor een prikje te koop. Uit mijn hoofd kan deze 80watt per kanaal uitpompen.

Just my 2 cents:

- Je stuurt onder de 60 Hz alles naar de subwoofer, hiermee ontlast je de Marantz aanzienlijk.
- De Klipschen zijn zeer gevoelig en impedantie-vriendelijk.

Het toevoegen van een eindversterker gaat niet zoveel brengen denk ik in jouw situatie. Verder; die eco functie zorgt ook voor minder output, dus je bent de versterker aan het knijpen. Ik zou die eco functie uitzetten en ervoor zorgen dat de versterker genoeg ruimte heeft om te ventileren.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Xander32

Quote from: GPO on July 18, 2017, 10:28:30
Just my 2 cents:

- Je stuurt onder de 60 Hz alles naar de subwoofer, hiermee ontlast je de Marantz aanzienlijk.
- De Klipschen zijn zeer gevoelig en impedantie-vriendelijk.

Het toevoegen van een eindversterker gaat niet zoveel brengen denk ik in jouw situatie. Verder; die eco functie zorgt ook voor minder output, dus je bent de versterker aan het knijpen. Ik zou die eco functie uitzetten en ervoor zorgen dat de versterker genoeg ruimte heeft om te ventileren.

GPO

^^
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

IMWhizzle

Quote from: GPO on July 18, 2017, 10:28:30
Just my 2 cents:

- Je stuurt onder de 60 Hz alles naar de subwoofer, hiermee ontlast je de Marantz aanzienlijk.
- De Klipschen zijn zeer gevoelig en impedantie-vriendelijk.

Het toevoegen van een eindversterker gaat niet zoveel brengen denk ik in jouw situatie. Verder; die eco functie zorgt ook voor minder output, dus je bent de versterker aan het knijpen. Ik zou die eco functie uitzetten en ervoor zorgen dat de versterker genoeg ruimte heeft om te ventileren.

GPO
Mijn dank is groot. Bedankt voor deze informatie. Voelt goed. Eco mode staat inderdaad een paar maanden uit. Maar anderen kunnen bij hitte wel gebruik maken van deze functie of meer doorsturen naar de sub.

Trouwens een vraag over de center, opgegeven hz is 58. Zou een crossover van 60hz kunnen? Heb hem nu op 90hz staan.

Dus voor een tweede paar Atmos zou ik een goedkope versterker kunnen nemen (Onkyo A-9010?). De receiver ondersteunt namelijk 5.1.4 met een externe versterker.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

GPO

Quote from: IMWhizzle on July 18, 2017, 19:43:45
Mijn dank is groot. Bedankt voor deze informatie. Voelt goed. Eco mode staat inderdaad een paar maanden uit. Maar anderen kunnen bij hitte wel gebruik maken van deze functie of meer doorsturen naar de sub.

Trouwens een vraag over de center, opgegeven hz is 58. Zou een crossover van 60hz kunnen? Heb hem nu op 90hz staan.

Dus voor een tweede paar Atmos zou ik een goedkope versterker kunnen nemen (Onkyo A-9010?). De receiver ondersteunt namelijk 5.1.4 met een externe versterker.
Tav die crossover: dat ligt beetje eraan. Hangt van verschillende factoren af (akoestiek o.a.), maar normaal kies je iets van 20 hz boven -3 dB punt. Even aannemen dat 58 hz het -3 dB punt is, dan is dus bv 80 hz een prima keuze.

Ik zou gewoon ff spelen met die crossover en luisteren hoe het klinkt bv met een mannenstem (te dun te dik) bij verschillende film fragmenten.

Heb je de Klipsch rp450c? Die heb ik ook en die draai ik op 80 hz. Dat vond ik het beste klinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

IMWhizzle

Quote from: GPO on July 19, 2017, 00:13:32
Tav die crossover: dat ligt beetje eraan. Hangt van verschillende factoren af (akoestiek o.a.), maar normaal kies je iets van 20 hz boven -3 dB punt. Even aannemen dat 58 hz het -3 dB punt is, dan is dus bv 80 hz een prima keuze.

Ik zou gewoon ff spelen met die crossover en luisteren hoe het klinkt bv met een mannenstem (te dun te dik) bij verschillende film fragmenten.

Heb je de Klipsch rp450c? Die heb ik ook en die draai ik op 80 hz. Dat vond ik het beste klinken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ja heb het nu op 80hz gezet, Thanks. De rest van de speakers heb ik ook op 80hz gezet. Merk wel dat de subwoofer distance aangepast moet worden voor de juiste blend, om bass cancellation te voorkomen. Nu Is het gissen door met een SPL meter de hoogste SPL te pakken in dolby surround modus met behulp van een 80hz test tone. De bass klinkt zuiverder, maar minder punchy. Vermoed dat de plaatsing niet optimaal is van de sub.

60hz op de 280f en 80hz op de 450c is ook mogelijk en klinkt iets voller.

Misschien moet ik maar aan REW beginnen. Heb je daar ervaring mee? Ben ruim een jaar al bezig met gebruik van dempend materiaal (meubilair etc.) en plaatsing van de speakers. Hier heb ik een foto bijgevoegd.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

GPO

Quote from: IMWhizzle on July 19, 2017, 00:23:38
Ja heb het nu op 80hz gezet, Thanks. De rest van de speakers heb ik ook op 80hz gezet. Merk wel dat de subwoofer distance aangepast moet worden voor de juiste blend, om bass cancellation te voorkomen. Nu Is het gissen door met een SPL meter de hoogste SPL te pakken in dolby surround modus met behulp van een 80hz test tone. De bass klinkt zuiverder, maar minder punchy. Vermoed dat de plaatsing niet optimaal is van de sub.

60hz op de 280f en 80hz op de 450c is ook mogelijk en klinkt iets voller.

Misschien moet ik maar aan REW beginnen. Heb je daar ervaring mee? Ben ruim een jaar al bezig met gebruik van dempend materiaal (meubilair etc.) en plaatsing van de speakers. Hier heb ik een foto bijgevoegd.
Mooie opstelling hoor!

Ja ik heb ruime ervaring met REW en meten. Heb wel geleerd in die jaren dat meetresultaten niet heilig zijn. Blijven luisteren is belangrijker. Maar het meten geeft wel veel inzicht in je kamer akoestiek en het is leuk om te doen... :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

IMWhizzle

Is er iemand die in de buurt van den haag woont om mij middels REW te helpen aan een goede inmeting? Ik heb zelf de middelen niet en heb weinig tijd om mij erin te kunnen verdiepen. Zou echt top zijn!
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K