Nieuwe compacte versterker

Started by SonnyChiba, July 13, 2017, 15:38:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SonnyChiba

Hi allen, ik help jullie expertise nodig bij het aanschaffen van een nieuwe versterker :)

Korte situatieschets;
Ik ben net verhuisd en in de nieuwe woning is het 'TV meubel' ingebouwd. Dat is hartstikke mooi, ware het niet dat het meubel niet zo diep is. Mijn versterker - een Marantz SR7002 - past er simpelweg niet in. Qua hoogte en breedte heb ik genoeg ruimte, maar de deurtjes kunnen niet dicht dus dat schiet niet op. Nu ben ik een tijdje geleden al terug gegaan van 5.1 naar 2.1 en wil ik het voorlopig ook zonder sub gaan doen. Al met al genoeg reden om de SR7002 (waar ik trouwens prima tevreden over ben) te vervangen.

Nu zit ik met een dilemma over wat ik het beste kan doen qua nieuwe aankoop. Budget; zo rond de 500€, tenzij er echt een heel goede reden is wat meer uit te geven. Speakers die aangestuurd moeten worden; een setje B&W CM5 2's. En de kastruimte die ik heb qua diepte is 35cm inclusief kabels/connectors. Wat doe ik ermee? 40% muziek, veelal via Soundcloud en 60% Video, veelal downloads ofwel Netflix.

Ik heb een paar opties voor ogen;

  • Een stereo receiver/amp kopen met een sub uitgang (voor het geval ik die sub weer een keer wil gaan gebruiken). Voordeel is dat deze niet zo duur en aanzienlijk kleiner zijn dan een AVR. Ook minder toeters en bellen, kan ik ook wel waarderen. Bijvoorbeeld de Denon PMA-720AE (€300). Nadeel; mijn Apple TV, PS4 en TV decoder moet ik dan allemaal aan de TV hangen en deze vervolgens doorlussen naar de receiver. Dus meer kabels in het zicht. Misschien lost een HDMI switch dat op.
  • Een kleinere AVR kopen. Dan blijft alles hoe het was (+ wat nieuwe 2017 features) en moet ik alleen nog een kleinere versterker vinden. Voordeel is het aantal aansluitmogelijkheden tov een stereo receiver, nadeel is dat er weinig écht kleine AVR's zijn met een beetje power. Een optie zou bijvoorbeeld de Pioneer VSX 832 zijn (33cm diep dus net aan, €550) of een Harman Kardon AVR 171S/230 (30cm diep, €500).
  • Een soort tussenoplossing;  Onkyo heeft tegenwoordig een Stereo Receiver met een aantal HDMI poorten; de TX-8270 (33cm diep dus net aan, €650). Dus dan kan ik daar gewoon mooi mijn apparaten aan hangen en heb ik verder niet de extra features van een AVR die ik waarschijnlijk toch niet nodig heb. Prijskaartje ligt helaas wel aan de hoge kant en ook hier is de diepte krap aan.

Mijn vraag aan jullie; wat lijkt jullie een goede oplossing in mijn geval? En weten jullie nog 'kleinere' AVR's die ook de moeite zijn om in overweging te nemen?
Stel ik ga voor optie 1 (of 3). Zijn er dan nog andere zaken die ik over het hoofd zie die ik mogelijk ga missen t.o.v. mijn huidige AVR?

Alvast bedankt voor het meedenken, het wordt zeer gewaardeerd :)

Groeten,
Teun
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

Rowdy


Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

H&C Hifi

Quote from: Rowdy on July 13, 2017, 16:27:59
En de Onkyo TX-L20?

Jup en die is ook niet zo duur, die heb je al voor 425,00 ongeveer
Andere opties :

-Pioneer SX-N30        439,00 Euro
-Onkyo TX8130         299,00 Euro
-Pioneer VSX-S520   449,00 Euro

SonnyChiba

Bedankt voor het meedenken allen! :)
Ik heb even het een en ander nagezocht van jullie voorstellen;

Pioneer SX-N30
32,65 cm (kan net)
80 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, THD 0.1 %, 2-channels driven FTC)

Onkyo TX8130
32,8 cm (kan net)
110 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC)

Pioneer VSX-S520
32,5 cm (kan net)
80 W/ch (4 ohms, 1 kHz, THD 1.0 %, 1ch Driven FTC)

Onkyo TX-L20
39,2 cm (dus te groot)
85W (4 Ω,1 kHz,1%,1 Channel Driven,IEC)

En de units die ik al voorstelde;

Denon PMA-720AE
30,8 cn (perfect)
50 W Output power @ 8 Ohm (20 Hz - 20 kHz, T.H.D. 0.07%)

Harman Kardon AVR 171S
30,0 cm (perfect)
100 watts per channel, two channels driven @ 6/8 ohms, 20Hz – 20kHz

Pioneer VSX-832
32,0 cm (kan net)
80 W/ch (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, THD 0.08 %, 2ch Driven FTC)

Onkyo TX-8270
32,9 cm (kan net)
160 W/Ch Stereo Power (6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC);

Er zijn dus redelijk wat opties. Waarvan er vooralsnog 2 ruim klein genoeg zijn.
Wat ik me nog wel afvraag;

  • Volgens mij lever ik best wel wat vermogen in TOV mijn huidige SR7002, ga je dat duidelijk merken? Zijn er in de voorbeelden nog modellen waarvan je zegt, die heeft aanzienlijk meer power dan de anderen? Of kan je dat niet stellen op basis van dit soort info?
  • Bij de versterkers waar geen HDMI op zit; wat is de meest wijze manier van het aansluiten van mijn apparaten? Een HDMI switch gebruiken?

@Roksan, ik sluit jouw optie ook nog niet uit, maar ik wil me eerst even verdiepen in de wat klassiekere versterkers ;)

Bedankt weer allemaal!
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

solitaire

Staar je niet blind op de vermogens; tenzij je erg moeilijk aanstuurbare luidsprekers in een grote ruimte erg luid wilt laten spelen gaat dit een rol spelen.

Dat de versterker goed geventileerd staat (en de warmte kwijt kan) is veel belangrijker (het meubel dat je gebruikt lijkt me erg krap ?).

BTW  dat is toch prachtig, dat een forum direct met iemand meedenkt als die een serieuze, goed omschreven vraag heeft ! :clapping:


succes



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

SonnyChiba

Quote from: solitaire on July 14, 2017, 07:44:28
Staar je niet blind op de vermogens; tenzij je erg moeilijk aanstuurbare luidsprekers in een grote ruimte erg luid wilt laten spelen gaat dit een rol spelen.
Oke, goede tip. Volgens mij zijn mijn speakers niet de moeilijkste en de ruimte is sowieso niet al te groot, dus dat zal wel goedkomen ;)

Quote from: solitaire on July 14, 2017, 07:44:28
Dat de versterker goed geventileerd staat (en de warmte kwijt kan) is veel belangrijker (het meubel dat je gebruikt lijkt me erg krap ?).

Ik denk dat dat wel goed zit, het ruimtegebrek zit hem in de diepte, boven en rondom is er voldoende ruimte volgens mij.


Denk dat dat wel prima is zo :)

Wat betreft het aansluiten van een Stereo receiver, heeft iemand daar nog tips voor? Ik denk dat de meest voor de hand liggende optie is om gewoon mijn 3 HDMI's aan de TV te hangen en dan van de TV een optical out naar de receiver? Dan zit ik alleen met veel kabels boven de kast. Nog andere opties zoals een HDMI switch, of is dat in dit geval geen goed idee?

Heel erg bedankt, idd heel fijn dat er hier zo veel mensen willen meedenken @soltaire  :worship:
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

H&C Hifi


Ik zou in jou geval toch 3 hdmi's naar de tv sturen en optisch out naar de versterker.
De Denon 720AE valt in mijn ogen zowiezo af in deze setup.

Hdmi kabels moet je wanneer je ze lang zat koopt best netjes kunnen bundelen en zo wegwerken achter de tv dat ze niet opvallen.

Ik denk dat ik in jou geval (wanneer je ook wilt streamen etc dat ik voor de SX-N30 zou gaan.

Rowdy

Als je de kabels wilt bundelen gebruik klitteband, geen ty-raps.

W.Otter

Hoeveel cm kom je tekort aan de achterkant. Kun je bijvoorbeeld je receiver wat hoger zetten zodat ie boven die dikke plint uit komt? Scheelt weer een paar cm. Je kunt ook eens kijken of je 90graden kabeladapters voor hdmi etc kan gebruiken, scheelt ook weer wat

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kurtje

33 cm als je maar 35 cm hebt lijkt me heel nipt.
Zeker als HDMI ed wil gebruiken. Niet zo goed voor je kabels en uitgangen om deze koet te plooien.

Wat was je max budget? Waarom moet je HDMI via je versterker?
Er zijn toch kleine versterkers van Yamaha, Elac, NAD, ... incl streaming.
Naim SuperUniti - Audio Physic Avanti - E.A.T. Major C

Atoll - Advance Acoustic - Kimber Cable - Supra Cables - Panasonic - ...

SonnyChiba

@HcHifi.nl
Ja die Denon 720AE is iderdaad niet zo handig als die geen digitale ingang heeft. Nog een speciale reden waarom je voor de SX-N30 zou gaan?

@W.Otter
Dank voor het meedenken. Dat idee had ik ook al en daarmee kom ik op die 35cm uit ;)

@Kurtje
Ja mijn voorkeur gaat ook uit naar een versterker die wat meer ruimte geeft, zeg maar rond de 30cm.
Maar die blijken toch minder makkelijk te vinden als ik dacht. Veel apparaten zijn wel platter, maar het meeste van wat ik tegenkom is toch meer dan 33cm. Budget is 5-600 Euro.

Groeten!
Teun

Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

hekra


Kurtje

Weet niet hoe ze klinken maar, maar zijn klein en krijgen toch goede reviews

Elac EA101EQ-G: klein, dac, room calibratie / adviesprijs €699
Yamaha wxa-50: klein, dac, streamer / adviesprijs €549
Nad d3020: klein, dac / adviesprijs €549

Naim UQ1 staat ook soms voor €600 te koop, zeker aanrader.
Naim SuperUniti - Audio Physic Avanti - E.A.T. Major C

Atoll - Advance Acoustic - Kimber Cable - Supra Cables - Panasonic - ...

SonnyChiba

Bedankt voor jullie voorstellen! Interessante apparaatjes :)

Eens kijken of ik ze ergens kan beluisteren. Iemand toevallig ook ervaring met de Bluesound Powernode 2? Die lijkt op papier nog wat zwaarder te zijn dan de NAD D3020. Ik ben benieuwd of deze kleine units een beetje geluid uit mijn CM5-2's kunnen persen  :P
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

yrew

Ik heb een NAD D3020 over omdat ik geswitched ben naar een powernode. Ik wilde graag multiroom audio en dat was de reden dat ik de NAD D3020 vervangen heb. De NAD D3020 heb ik aangesloten gehad op een paar Dali Mentor Menuet en dat klonk gewoon erg goed en ik had er weinig op aan te merken. Toen ik echter de Bluesound Powernode 2 aansloot op de linker speaker en de NAD D3020 op de rechterspeaker zodat ik het geluid kon vergelijken kwam ik erachter dat de Powernode met twee keer zoveel vermogen echt wel een beter/luider geluid uit de speakers wist te krijgen.

Ik heb de NAD D3020 trouwens elders voor 150 euro te koop staan.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

SonnyChiba

Ik voeg er nog eentje toe aan mijn shortlist; de NAD c338 lijkt me ook een mooi apparaat. Maar 30cm diep en goeie reviews, zou die mijn CM5 S2's een beetje kunnen aanzwengelen? :)

Groeten,
Teun
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

Sirius666

Ik zie geen probleem. Mag je dat ingebouwde meubel wegslopen, daar lees ik nl niets over? Wat een onding! Ik begrijp niet waarom je het jezelf zo moeilijk wil maken terwijl je zo tevreden bent met de Marantz. Deurtjes en bovenste plank weghalen en een mooi LOS meubel halen :D

solitaire

Toevallig krijg ik in de loop van deze week een c338 binnen voor een home-demo. Wat betreft je vraag naar vermogen icm. CM5 S2's kan ik je niet verder helpen aangezien ik makkelijk aanstuurbare luidsprekers in huis heb (en nooit luid luister ...). Maar gezien eerdere luistersessies met de versterker icm. 'moeilijkere' luidsprekers in grotere luisterruimtes en hogere afluistervolumes, de tech specs van de versterker en de reputatie van NAD, verwacht ik zeker geen problemen; it's a tough cookie dat in karakter blijft ook als de omstandigheden wat lastiger worden.

Heb je een vraag over de versterker, laat het weten en ik kan er naar kijken (apparaat blijft t/m volgende week donderdag bij mij staan).


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Oh, en voor ik het vergeet ...

:headbanging: er is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat ben jij :headbanging:

have a nive day !
Hinterm Horizont geht's weiter.

SonnyChiba

Quote from: Sirius666 on July 24, 2017, 10:11:30
Mag je dat ingebouwde meubel wegslopen, daar lees ik nl niets over? Wat een onding!
Het is een huurhuis, dus slopen zit er niet in ;)
Daarbij ben ik wel blij met een oplossing waarmee al die apparaten uit het zicht staan, het hoeft niet perse zo'n aanwezig deel van de kamer te zijn. Tegelijk is het meteen een makkelijke manier om zonder extra apparaten wat meer met streaming te kunnen doen. Dus twee vliegen in 1 klap :)

Quote from: solitaire on July 24, 2017, 10:19:38
Toevallig krijg ik in de loop van deze week een c338 binnen voor een home-demo. Heb je een vraag over de versterker, laat het weten en ik kan er naar kijken (apparaat blijft t/m volgende week donderdag bij mij staan).
Ik ben heel benieuwd naar je eerste indrukken, ook al is het in een andere setup. Dus laat maar komen zodra je er iets over kan melden :)

Quote from: solitaire on July 24, 2017, 10:24:35
:headbanging: er is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat ben jij :headbanging:
have a nive day !
Heel scherp thanks!
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112

Rowdy

Heb je al gekeken naar de versterkers van Pro-Ject Audio?

solitaire

#23
Quote from: SonnyChiba on July 24, 2017, 14:48:24
...

Ik ben heel benieuwd naar je eerste indrukken, ook al is het in een andere setup. Dus laat maar komen zodra je er iets over kan melden :)

...


hier een linkje naar mijn luisterervaring met de NAD C338 (het kleinste model van de serie dus)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

SonnyChiba

Quote from: solitaire on August  3, 2017, 17:12:42

hier een linkje naar mijn luisterervaring met de NAD C338 (het kleinste model van de serie dus)


soli

Thanks Soli, interessant stuk :)
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ga 'downgraden' Heb nu even de deurtjes eruit en na twee weekjes went het wel aardig en ben ik iets minder happig op het geld uitgeven aan iets wat misschien alleen maar tegenvalt enkel voor het verstoppen van de versterker  :wacko:
Marantz SR7002, Marantz CD6002, B&W CM5 II, JL Fathom F112