The best power supply in the world ?

Started by Kingpin, July 9, 2017, 14:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

"The best power supply in the world ?"

Tja das maar de vraag  ;D het is wel een leuke uitdaging voor m'n nieuw 'projectje'.
Daar waar mijn netvoedingen zich al hebben bewezen gaat dit nog een stapje verder.
Een batterij voeding zoals ik die al had maar dan compleet met een embedded computer gestuurd.
Hierbij was mijn doel om de voeding, wanneer in bedrijf, volledig "los" van het net te laten functioneren, en dat is gelukt.
Anders dan bij bv een LPS-1 die toch een soort ripple injecteerd bij het schakelen tussen de 2 supercapacitors is mijn voeding hier geheel vrij van.
Nadeel, ja ... na een poosje moet je 'm weer laden, of bij een onder voltage laad deze zichzelf weer op.

Nog een hoop te doen, maar in ieder geval lijkt de functionele test goed te gaan.
Er zitten een hoop checks op en grafisch moet er nog wat gewijzigd worden, maar het begin is er :)

https://www.youtube.com/v/Wr_OLtl2NMo&VQ=HD720

Schermpje is door de telefoonopname niet erg goed te zien, maar zo ziet het er ongeveer uit.







Leuk "projectje" weer  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Het ziet er nu al heel fraai uit! Kunnen we al pre-orderen? ;D
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Bedankt !
Pre-order :clapping: eerst maar eens uitgebreid testen hoe alles zich verhoud.
Wel erg leuk om te doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

#5
Bedankt !

Hoe verder je in het project komt en aan het programmeren gaat hoe meer 'obstakels' je tegen komt.
Vooral omdat ik aan de voorkant "User gedeelte" het vrij eenvoudig wil houden, daardoor gebeurt er best veel op de achtergrond.
Aan de voorkant is er eigenlijk alleen een button met kleurindicator die meedraait nagelang de spanning afneemt.
Je kan er op klikken zodat je een statusveld te zien krijgt met de voltage, hier kan je desgewenst ook bijladen.
Als je niets doet zal de 'wijzerknop' en kleur indicator op rood komen te staan totdat de voedingspanning op een punt komt dat deze de output onderbreekt en de lader vanzelf in aktie komt.
Met een 5 a 6A continue lader zal dat nog redelijk vlot gaan ook.

Heb 'm nu zo geprogrammeerd dat na het laden en ballanceren van de cellen de uitgang en lader onderbroken wordt, dus je kan 'm gerust laden als je er niet bent.
Pas als je weer op standby drukt (veld na het laadprocess) zal de batterij switchen naar de uitgang.
Deze actie moet ik nog maken en een soort "sleep" actie moet er nog in.
Dan maar eens kijken of de graphics passen bij de kast als deze eenmaal is ingebouwd.
Mocht dat niet passen dan is dat vrij gemakkelijk aan te passen gelukkig.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dre73

Wat voor batterij gaat er in komen?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

dre73

Die heb ik nog niet getest.
AGM is ook een prima optie waarschijnlijk.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jaaptina

Quote from: Kingpin on July  9, 2017, 18:13:59
Bedankt !

Hoe verder je in het project komt en aan het programmeren gaat hoe meer 'obstakels' je tegen komt.
Vooral omdat ik aan de voorkant "User gedeelte" het vrij eenvoudig wil houden, daardoor gebeurt er best veel op de achtergrond.
Aan de voorkant is er eigenlijk alleen een button met kleurindicator die meedraait nagelang de spanning afneemt.
Je kan er op klikken zodat je een statusveld te zien krijgt met de voltage, hier kan je desgewenst ook bijladen.
Als je niets doet zal de 'wijzerknop' en kleur indicator op rood komen te staan totdat de voedingspanning op een punt komt dat deze de output onderbreekt en de lader vanzelf in aktie komt.
Met een 5 a 6A continue lader zal dat nog redelijk vlot gaan ook.

Heb 'm nu zo geprogrammeerd dat na het laden en ballanceren van de cellen de uitgang en lader onderbroken wordt, dus je kan 'm gerust laden als je er niet bent.
Pas als je weer op standby drukt (veld na het laadprocess) zal de batterij switchen naar de uitgang.
Deze actie moet ik nog maken en een soort "sleep" actie moet er nog in.
Dan maar eens kijken of de graphics passen bij de kast als deze eenmaal is ingebouwd.
Mocht dat niet passen dan is dat vrij gemakkelijk aan te passen gelukkig.
Ha Kingpin,
Met respect vind ik toch dat het ingewikkeld/duur klinkt. Is het niet zo dat voor het voeden vanuit een lipo weinig techniek nodig is? Alleen het laden moet gecontroleerd gebeuren. Ik zou best een goede lipo voeding willen overwegen, maar een beeldscherm erbij lijkt is mij als gebruiker te veel.
De LPS-1 is wat dat precies simpel genoeg. Overigens zou ik 1x per 20 gebruiks uren opladen geen probleem vinden. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar het nut/de noodzaak van de technologie die je ontwikkelt.

Synology NAS, LPS-1, microRendu, Job INTegrated, Penaudio Cenya.


Kingpin

Quote from: jaaptina on July  9, 2017, 21:58:26
Ha Kingpin,
Met respect vind ik toch dat het ingewikkeld/duur klinkt. Is het niet zo dat voor het voeden vanuit een lipo weinig techniek nodig is? Alleen het laden moet gecontroleerd gebeuren. Ik zou best een goede lipo voeding willen overwegen, maar een beeldscherm erbij lijkt is mij als gebruiker te veel.
De LPS-1 is wat dat precies simpel genoeg. Overigens zou ik 1x per 20 gebruiks uren opladen geen probleem vinden. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar het nut/de noodzaak van de technologie die je ontwikkelt.

Synology NAS, LPS-1, microRendu, Job INTegrated, Penaudio Cenya.
Ten eerste met lipo's wil je niet 'klooien', mocht het mis gaan, dan gaat het ook goed mis.
Daarom wil ik het veilig doen, iets wat ik altijd doe vanuit mijn rc hobby, dus ik ben zeer goed bekend met de materie.
Ontladen is meestal geen probleem, zeker niet in de audio wereld, als je nagaat dat ik vlieg met hotliners waarbij 100+A geen uitzondering is.
Enigste wat mijn 'check' moet doen is dat de lipo cells niet onder een bepaalde waarde mag komen, dan is het over.
Laden is inderdaad een ander verhaal.

Het scherm is bewust gekozen en is gewoon handig, zodat je altijd een overzicht hebt hoeveel je nog over hebt. Daarnaast herbergt het display de embedded computer.
Sommige voedingen hebben een voltage weergave de mijne een fancy display, tja het oog wil ook wat ;)
Heb overwogen om 2 lipo's te nemen, maar de complexiteit en vooral kosten hebben mij doen overwegen om voor 1 te gaan.
Ik stream al jaren met 1 lipo. Één keer laden van pakweg een uurtje kan ik zeker de hele week 's avonds luisteren. Daarnaast gaat deze voeding gebruik maken van een lipo met zeer lage inwendige weerstand (1mΩ).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jaaptina

#11
Bedankt voor de toelichting. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!

Kingpin

Zo ... een aantal onderdelen zijn binnen waaronder het nieuwe touchscreen scherm (computer) ... en die is .. WOW.
Het capacitief touchscreen loopt naadloos over in de bezel die ongekend "dun" is.

Nu nog aan het peinzen of ik een zilver of zwart aluminium front neem, suggesties ?

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Automaat

Ik zou voor zwart aluminium gaan .....
Reading the HTForum is learning every day!!

Sirius666

Mag je dit eigenlijk wel promoten hier? Ik zie niet dat je sponsor bent én je hebt een commercieel belang....

kermy

Quote from: Sirius666 on January  9, 2018, 13:37:51
Mag je dit eigenlijk wel promoten hier? Ik zie niet dat je sponsor bent én je hebt een commercieel belang....

Als ik zie wat voor tijd en effort hij er in steekt en ik schat dan dat hij een paar mensen er blij mee maakt zou ik dit niet onder de noemer commercieel belang willen scharen.

Ik lees mee en ik bewonder omdat ik weet uit ervaring wat voor moeite het kost om van idee naar praktische uitwerking te komen.

Petje af Kingpin, en ga zo door.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Ik heb er geen commercieel belang bij, netzomin als mijn andere voedingen, daar 'verdien' ik nagenoeg niets op, als ik daar ook nog uurloon moet rekenen moet er geld bij ...
Deze voeding is van een heel andere categorie, komt ook veel meer bij kijken en ik wil het wel graag zo goed mogelijk laten presteren en veiligheid in het oog houden.
En uiteraard mocht iemand zo'n voeding willen hebben dan kan dat geregeld worden, maar je zult me nergens zien adverteren of promoten.
Voor mezelf is het niets meer dan een mooi project, waarbij ik de andere voeding wil overtreffen.

Goedkoop zal het zeker niet worden, vandaar dat alles ook best lang geduurd heeft, vooral het uitzoek werk en testen.
Het geheel draaid straks echt onafhankelijk van het net, sterker nog, de switching power supply die alleen voor de oplader dient wordt fysiek zelfs van het net afgekoppeld wanneer deze niet aan het laden is om zelfs daar de overige apparatuur eventueel niet te beïnvloeden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

Even volgen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

#18
Kleine update, de interface naar het relaisboard werkt prima.
Moest alleen nog wat timings aanpassen.
Daarnaast nog wat checks geupdate bij het inschakelen op een bepaald voltage.
Voltages worden overigens in 12bit resolutie gemonitord.

https://www.youtube.com/v/59-zhk_1dUs&VQ=HD720

ps, waarom kan ik geen youtube meer embedden ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Ik zie de schema's en BOM wel verschijnen :-)

Kingpin

Quote from: Leeuwarden on January 16, 2018, 13:32:36
Ik zie de schema's en BOM wel verschijnen :-)
Grapjas  ;D

Ik heb me wel verkeken op de kosten van dit project.
later meer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Jij zegt steeds dat het niet een commercieel project is. Nu begrijp ik heel goed dat sommigen onder ons zoiets niet zelf willen/kunnen bouwen maar ik zou dat best eens willen proberen. (niet deze maar die voor de Brooklyn) Aangezien het dus niet commercieel is zie ik geen bezwaar om die info te delen. Geïnteresseerden die niet kunnen/willen bouwen kunnen nog steeds bij je aankloppen nietwaar... En laten we wel wezen, de pcb's van Ales zijn zo geregeld. Maar daarna ben ik wel benieuwd naar de rest van jou recept.

Kingpin

#22
Waarom koop je geen pcb van Ales dan. De rest kun je er zelf wel bijverzinnen ;)
Sterker nog ... destijds heb ik Ales meegeholpen met het doormeten van z'n bestukte pcb's en daar feedback op teruggekoppeld. Jammer dat hij niet meer te bereiken is want z'n kale 5A pcb's zagen er goed uit.
BTW ik gebruik Ales z'n pcb's niet voor deze voedingen.
Daarnaast als je toch bekend bent met Ales dan heb je m'n berekeningen op het diy forum ook gezien ....

Ik snap dat je misschien m'n bom wilt hebben, maar daar begin ik niet aan. Om een aantal redenen.
Dit heeft niets met commercieel te maken maar meer de tijd, geld en uitzoekwerk wat ik erin heb gestoken om de gebruikte onderdelen tegen elkaar te testen om tot het resultaat te komen die ik nu met m'n voedingen bereik.

Daarnaast vind ik het best vervelend worden dat het woord "commercieel" erbij wordt gehaald.
Commercieel is iemand die bewust iets uitvoert om er geld aan te verdienen. Zoals ik al eerder aanhaalde is dat niet mijn insteek, maar ik ga ook niet zomaar mijn uitzoekwerk online zetten.
De ware reden dat ik wel eens voedingen voor anderen maak, en o.a. met dit soort projecten bezig ben heeft meer met m'n prive gebeurtenissen te maken.
Ik ga daar online niet op in, een aantal personen hier weten het.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

Dit is toch verre van een commerciële activiteit? Iemand die op een leuke manier met zijn hobby bezig is en daar ook nog andere gebruik van laat maken, heeft in mijn ogen niets met commercie te maken.

Ik geniet iedere dag van je mooie voeding!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Leeuwarden

Ik vind het best hoor. Het is je eigen keuze die m.i. wat zegt over hoe je er mee omgaat en dat heb ik maar te respecteren. Wel jammer. Aangezien het er dus niet om gaat om wat bij te verdienen, dat je dan niet je component keuze wil delen. Mits niet iemand er commercieel mee aan de haal zou gaan zou ikzelf het heel leuk, en vooral ook sociaal vinden, om dat te delen met anderen. Kant en klaar kastje kopen is over het algemeen niet mijn stijl. Bovendien kan het heel leuk zijn om kennis te delen. Het is wel eens voorgekomen dat daardoor vriendschappen zijn ontstaan... Ach zo heeft alles zijn goede en slechte kanten zullen we maar zeggen.