Review Optoma UHD60

Started by J.A.F._Doorhof, July 20, 2017, 15:59:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Voor 2599.00 4K en HDR in een projector.... dat is wel een prijsdoorbraak, dus kon ik niet wachten met de review.
Gisteren binnen gekomen en direct op de calibratie bank gelegd, de ervaringen zijn.... dubbel, lees verder.

Vormgeving
De Optoma is een leuk vormgegeven projector, niets bijzonders, niet mooi niet lelijk.
Persoonlijk vind ik het wat plastic achtig aandoen, maar in deze prijsklasse is dat zeker niet vreemd. Je ziet wel duidelijk dat de Epson 9300 duidelijk beter gebouwd is. De lens shift zit bv onder een luikje, wat de projector op zich netjes vlak maakt, maar wat ook wat ongelukkig geplaatst is. De lensshift werkt trouwens alleen omhoog en naar beneden, dus let op.. je moet de projector wel in het midden hangen.

Afstandsbediening is erg mooi, de backlighting is zo fel dat je hem als zaklamp in een donker HT kan gebruiken, dat mag ik wel. Sowieso is het onbegrijpelijk dat sommige fabrikanten bij HT apparatuur geen backlights gebruiken. Doe dat maar eens in het donker....

Metingen
De metingen van de Optoma uit de doos zijn matig vooral door een te hoog ingesteld contrast en verkeerde gamma.
Na de calibratie is het allemaal redelijk binnen de marge, dus dat is netjes.
Bij HDR word het een ander verhaal, nagenoeg elke instelling die ik probeer aan te passen werkt gewoon niet, CMS is wel qua hue in te stellen en brightness een beetje maar verder kom je eigenlijk niet veel verder dan wat er al uit de doos ingesteld is. Iets wat trouwens niet uniek aan de Optoma is, veel projectoren hebben moeite met een goede HDR calibratie.

Contrast ratio heb ik moeite mee om te posten, dus aub geen flame wars.
De ansi contrast meting is heel netjes met 320:1
De full on full off is een stuk minder maar dit is wel te verklaren (ik kwam uit op rond de 1000:1 (met een foutmarge meegenomen (lees naar boven afgerond)), de manier waarop de unit zwart weergeeft is eigenlijk het gene wat de unit nekt. De zwart waardes zijn ENORM belangrijk voor een hoge uitkomst, en het zwart op de UHD60 is gewoo niet pikzwart, de Epson9300 is menige tint donkerder en dat pushed meteen de waardes ENORM omhoog. Hoe Optoma op de flyer op 1.000.000:1 uitkomt is me dan ook een absoluut raadsel. Maar goed marketing....Daar kunnen we ook de 15000 uur lampleven wel op zetten.... ik moet de unit nog zien die na 2000 uur eco een mooi beeld geeft (ok laser dan). LET WEL... er is een optie binnen de Optoma voor "dynamic black" dit pushed de projector wel verder maar bij full on full off is dit totaal niet meetbaar omdat het dan gemeten word met een volledig zwart en wit venster, binnen de film kan "dynamic black" een flinke push geven voor de kijker, persoonlijk heb ik dit ALTIJD uitstaan omdat ik van mening ben dat een beeld niet gemanipuleerd dient te worden op die manier (zelfde geldt voor dingen als super contrast, super detail, eigenlijk alles waar super voor staat ben ik wat tegen).

De unit is gebaseerd op een single chip DLP  iets waar ik in het verleden (en nog steeds) ENORM gevoelig voor ben.... maar ik kan zeggen dat ik van de Optoma eigenlijk geen last heb gehad, bij 1 of 2 scenes af en toe wat onrust in de vorm van een regenboog maar verder TOP. Normaal ben ik redelijk beroerd van single chip DLPs.

Kijkervaring
Dit is waar het natuurlijk echt om gaat.
En ik kan je zeggen dat het er allemaal SUPER uit ziet.
De kleuren zijn accuraat en ondanks de lage full on full off waardes knalt het beeld van je scherm met mooi contrast (hoog ansicontrast, het blijkt maar weer HOE belangrijk die waarde is) en vooral HEEL veel diepte, je word echt in de film gezogen, de unit heeft GEEN 3D maar het beeld heeft wel een hoog 3D gehalte, echt super.

Rust is een stuk beter dan wat ik gewend ben van DLP, DLP heeft voor mij altijd wat onrustigs, bijna digitaal met trillingen, maar de Optoma zet een mooi strak plaatje neer, de Epson 9300 is rustiger in fijn detail... maar dit is erg indrukwekken voor deze prijs.

4k
Tja, daar komt het dan.
Bij de marketing word weer heel sluw omgegaan met de term 4K.
Dit is natuurlijk geen native 4K projector en ook geen native HDR (geen enkele unit is op dit moment native HDR). De Optoma gebruikt de bekende e-shift achtige techniek die ook JVC en Epson gebruiken, en waarom ook niet. Het ziet er fantastisch uit en het scheelt een flinke bom met duiten. De Sony 4K projector is zonder twijfel gedetaileerder, maar kost een VEELVOUD, dus tja.... het is in ieder geval een perfecte optie om wel te genieten van 4K.

Bij stationaire beelden is goed te zien dat e-shift gewoon VER achterblijft bij native 4K, maar bij een bewegend beeld moet je toch echt goed kijken, de Optoma zet een VERASSEND scherp beeld neer, onze test video "snow monkeys" is perfect voor klein fijn detail en de Optoma verast me echt, voor dit geld zoveel scherpte en diepte.... wow.

Het HDR gedeelte is... tja wat zal ik zeggen.
Je kan het zien, maar de Epson heeft duidelijk iets meer dynamiek in het beeld (wat meer punch), maar goed.... PRIJS,PRIJS, PRIJS.

Met deze mantra in mijn achterhoofd kan ik maar 1 ding zeggen....

Conclusie
Optoma zet met de UHD60 een projector op de markt die voor 2599.00 (met volledig calibratie pakket bij ITC) simpelweg een prijs doorbraak is voor mensen die NU willen genieten van 4K en niets geven om 3D, en die de projector redelijk goed kunnen plaatsen. Ondanks de 3000 ansi lumen in de specs is het geen lichtkanon in de cinema eco modes, maar dat is ook niet nodig in de meeste HT opstellingen.

het beeld heeft pit, diepte, detail en is VLIJMSCHERP zonder "digitaal" te zijn.
Ja de Epson is filmischer, heeft 3D en een vorm van motion flow (hoewel ik eigenlijk alleen de Sony implementatie echt top vind, dus je moet voor jezelf bepalen hoe belangrijk dit is).

De menu's zijn wat karig qua instellingen maar alles werkt en is goed af te stellen.
Overall een ZEER ZEER interessante aanbieding van Optoma die zeker voor de veeleisende HT liefhebber met een wat krappere beurs eigenlijk ALLES biedt dat je verwacht voor een goede HT projector.

Petje af voor Optoma.
Vanaf nu ook te zien in onze demoruimte (wel even een afspraak maken).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Erik

Leuk om te lezen, dank voor de review
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

kermy

Ondanks het feit dat ik hier niets kan met een beamer heb ik het artikel met interesse gelezen. We horen Frank niet zo veel op dit forum, maar zo'n artikel laat zien dat er zo veel kennis zit bij hem.

Iedereen met een beetje interesse kan de bijgevoegde grafieken interpreteren en zien dat het apparaat uit de doos een heel ander apparaat is dan dezelfde machine na calibratie door Frank.

Ik hoop van harte voor iedereen die wel een beamer op kan hangen dat de toon gezet is en dat ook anderen komen met producten in een lagere prijsklasse met een vergelijkbaar kwaliteitsniveau.

Daar worden we allemaal vrolijker van en zo kan 4K ook zijn weg vinden naar de kleinere beurs en zo de markt voor content aanjagen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

MLCinema

Leuke review interessant product voor velen! Je trekt een klein vergelijk met de 9300. Is dit niet meer een concurrent op prijs voor de 7300?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

J.A.F._Doorhof

Ik had die 2 naast elkaar staan toevallig
7300 is zeker meer in het segment alleen doet de Optoma het wel iets beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

#7
De Acer (allemaal Coretronics ODM) zou meer calibratie mogelijkheden bieden, zowel grey scale als kleur. En heeft frame interpolation.

Dynamic black, tja licht manipulatie door de lichtbron direct te controleren in plaats van de volgende doorgang, met een (dynamische) iris, is juist de meest directe en elegantste oplossing, maar dan moet het goed werken. De goedkopere Optoma projectoren hadden al jaren enkel Dynamic Black en daar lees ik iedere keer over pomp effect. Jij schakelde het in een review ook uit, vanwege vertraging en pompen, bleef er 1000:1 over. 

Frank heb je al on-off en ansi contrast waardes uit je metingen? In Frankrijk mat men lage on-off waardes voor de UHD 550x en de ACER H7850.




Op ISE viel het beeld tegen, gewoon washed out en niet kleurrijk, jammer dat de af fabriek instellingen zo slecht zijn, ding zal namelijk ook veel via grootwinkel bedrijf verkocht worden, maar goed te horen dat een expert er veel uit kan halen.

J.A.F._Doorhof

Contrast waardes staan in de review.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Gevonden, ik zag ze wel drie keer over het hoofd. 320 en 1000.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

#11
Frank, welk label hang je aan deze Optoma.....Gold, silver, bronze? of doe je dat niet meer?

niet zo heel belangrijk maar hij schitterde door afwezigheid.


edit: tiepvautjuhs
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Gezien de contrast ratio geen label.
Enorm leuke projector begrijp me niet verkeerd maar de Epsons zijn net een slagje beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W.Otter

Ik zit je wel eens te stangen over calibratie maar leuke review Frank! Inderdaad een heel andere machine dan toen ie uit de doos kwam, goed onderbouwd maar volgens mij zit je capslock soms vast ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Koiboy

Mooie review Frank...helder verhaal.

Ik vond het erg interessant om te lezen dat deze projector zoveel diepte laat zien.
In technisch opzicht: welke componenten zorgen nu precies voor dieptewerking?
Gewoon omdat het mij interesseert....

J.A.F._Doorhof

Diepte werking is moeilijk uit te leggen.
Een machine die niet gecalibreerd is wil bv nogal vlak overkomen, bij een correcte calibratie zit er al meer diepte in het beeld, dit heeft natuurlijk te maken met de natuurlijkheid van de kleuren maar ook de scherpte instelling, zet die te hoog en je bent de diepte kwijt.

Daarnaast is ansi contrast ENORM belangrijk voor diepte in het beeld, en daarnaast de lens natuurlijk, het is heel veel. Bij fotografie en video zie je dit ook, sommige lensen hebben een enorm 3D beeld waar andere veel vlakker zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koiboy

Heldere uitleg over de dieptewerking Frank, dank je wel.