Peerless XXLS 10" PR sub KLAAR!

Started by André_84, October 5, 2015, 19:58:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

cine(d)rama

Quote from: André_84 on December 15, 2015, 10:28:24
Dit is wel niet de XLS maar de XXLS hea, schijnt nog verschil in te zitten? Ik ben er weliswaar niet uitgekomen met de winisd berekeningen (iemand die me er door kan praten of die een berekening kan doen? In het originele bouwtopic werd geloof ik genoemd dat door de fabrikant 20l werd opgegeven.

Opzich presteert hij ook gewoon prima, maar hij komt simpelweg niet zo laag als een gepoorte sub merk ik. Dat wat er uit komt klinkt wel heul goed en overtuigend. ben wel heel benieuwd hoe die zou presteren in een 31L kast...Zou voor nu wol een toevoeging kunnen zijn?

Tja dat klopt idd jij hebt een xxls 10 .
Ik weet ook niet  hoeveel lit de xls 10 zou moeten hebben en kan ook niet zo goed met Winisd overweg  :unsure:

Misschien dat een ander forum genoot je kan (wil) helpen .

Anders idd pasive radiator verzwaren (uitproberen) .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

André_84

Dit is al de zwaardere pr variant (400gr)

Iemand trouwens een idee waarom op de pr 'Sonus Faber' staat. Is Peerless onderdeel van?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

cine(d)rama

#78
Je kunt meen ook nog verzwaren tot 625 gr .

Sonus Faber  maakt meen ik gebruik van peerless drivers in zijn subs.

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Michelp

Ik heb even snel 3 plaatjes gemaakt.

1 met 22,5l, zonder toegevoegd gewicht, zonder filter
1 met 22,5l en 31l, zonder toegevoegd gewicht, met 12db filter op 70hz
1 met 22,5l zonder toegevoegd gewicht, samen met 22,5l + 100gram. Beide met 12db filter op 70hz

Toevoegen van wat gewicht zou zeker kunnen werken in deze situatie, maar ik zou geen wonderen verwachten

André_84

Dank Michel!

Maar, ow help, het lijkt nu nog abracadabra. ik had verwacht dat ik dat wat makkelijker op zou pakken. Wat kan ik hier nou precies uit opmaken? In ieder grafiekje lijkt 'ie ngo wel genoeg door te lopen onder 30Hz, en bij de 31l en 22,5l met toegevoegd gewicht het meest? Met filter op 70Hz, bedoel je daarmee de crossover frequentie?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Michelp

Met toegevoegd gewicht zal die iets lager doorlopen ja, dat zou ik eens proberen als ik jou was  ;)
Wel even oppassen met de uitslag van de woofers. Want volgens mij gaat die stijgen, zowiezo die van de PR. Weet het alleen niet zeker meer. Is vast wel wat te vinden op google hierover. Anders kan ik het nog wel even in simulatie gooien.

Zelf heb ik ook de XLS 10 PR gehad, 3 stuks zelfs, op 2 8 inch woofers. Deze stond dan wel in de auto, en ging ook goed laag door. In simulatie viel het bij de 30hz al aardig af, maar in de auto liep het wat lager door.

Die 70hz is de filterfrequentie ja, 12db/oct, dit zullen de meeste versterkers hebben.
Zelf filter ik op 40hz 24db/oct, maar met een totaal andere behuizing

André_84

Even een bump in mijn eigen eigenbouw topic.

Ik heb de sub nu geruime tijd in gebruik en hij bevalt nog steeds erg goed. Wel is nog steeds de stand van zaken dat ie wat begint af te vallen onder de 30Hz, de pr begint ook wat te 'flapperen'(?) en gaat wat bijgeluidjes produceren. Vriend van me heeft dezelfde speakers in een grotere behuizing, die lijkt beter te presteren. Zouden de prestaties voor nu nog kunnen worden verbeterd door het plaatsen van e.e.a. aan wol binnen in de sub? en zo ja, welk materiaal is hiervoor het beste? steenwol/glaswol/pritex?

gr. André
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

yorkie13

weet je ook welke massa er aan de PR hangt ?

vroeger had je bij de xls10PR een 265 en een 400 gram variant.

daarmee kon je de f3 afstemmen.

André_84

de 400 grams als ik het me goed herinner
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Iemand nog over het vullen met wol oid?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

rho


André_84

bump voor een n00b vraag :')

Wat is, voor in Winisd, nu de Pe als in het datasheet onderstaande staat weergegeven. is het dan 175?   

QuotePower handling
100h RMS noise test (IEC) 175 W
Long-term Max Power (IEC 18.3) 350 W
Max linear SPL (rms) @ power -- dB/W
Short Term Max power (IEC 18.2) -- W

http://www.tymphany.com/wp-content/uploads/2014/11/Tymphany-Peerless-discontinued-transducer-model-830842.pdf
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

holco

Heeft geen nut bij deze lage frequenties, lekker leeg laten dus ;)

Quote from: André_84 on June 20, 2017, 08:49:38
Iemand nog over het vullen met wol oid?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.