Festen

Started by wil, April 16, 2004, 13:51:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Nu heb je een leuke 5.0 set opgebouwd en wilt uiteraard alles er uit halen wat er in zit. Tot je op een film stuit die je echt doet ontroeren en vreselijk bij doet grijnzen. Kortom, wat wil een filmliefhebber nog meer. Waanzinnig goede film ik kan niet anders zeggen.

Gek alleen dat de beeldscherpte van deze film nu en dan akelig beroerd is (artistiek?) en het geluid opgenomen is in mono :o. En toch... ik heb bijna twee uur naar voortreffelijke dialogen uit 1 speaker zitten luisteren (alleen center!). Een film die dán nog ontroert is ook een klasse apart!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Harry HT

Hoi Wil,

Je maakt me nu wel curious, wanneer ik de film tegenkom zal ik deze zeker een keer huren.
Welke taal spreken ze in deze film?

Ken je de film The Hours? deze film is ook 1 groot dialogen festival.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

wil

Er wordt Deens gesproken (regisseur Vinsterberg).
...the hours... hm, onthouden!  :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Shorty

Festen werd geschoten met een Digitale Video camera...

VrGr,

Bart J.

take5


Fantastische film he?

In 1995 hebben 4 Deense regisseurs (onder wie Vinterberg, maar ook bijvorbeeld Von Trier) het zogenaamde "dogma 95 manifest" gemaakt. Eigenlijk een aantal regels waar films wat hun betreft aan zouden moeten voldoen. Hieronder de regels:

Ik zweer me te onderwerpen aan de volgende regels, opgetekend en aangenomen door DOGMA 95:
1: Het draaien moet op locatie gebeuren. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, dan moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet gevonden kan worden).
2: Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd of vice versa. (Muziek mag niet worden gebruikt tenzij het gespeeld wordt daar waar de scène wordt gedraaid).
3: De camera moet in de hand worden gehouden. Elke beweging of onbeweeglijkheid die met de camera in de hand kan worden bereikt is geoorloofd. (De film mag niet plaatsvinden op de plek waar de camera zich bevindt; het draaien moet zich afspelen daar waar de film zich afspeelt).
4: De film moet in kleur zijn. Speciale belichting wordt niet geaccepteerd.
5: Optische effecten en filters zijn verboden.
6: De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens, etc. mogen niet voorkomen).
7: Vervreemding door de film in een andere tijd en op een andere plaats te laten afspelen is verboden (Dat wil zeggen dat de film zich hier en nu afspeelt).
8: Genrefilms worden niet geaccepteerd.
9: Het filmformaat moet Academy 35mm [Normaal Beeld] zijn.
10: De regisseur mag geen credit krijgen.

Zoals je ziet verklaren deze regels grotendeels het "vreemde" aan een film als Festen. Ik zie hier echter niet over monogeluid staan, en op meerdere DVD sites staat deze film aangegeven met dolby 2.0. Ik denk me echter ook te herinneren dat het geluid mono is...

Voor de "voors en tegens" van het Dogma manifest kun je eens kijken op

http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkran/archief/fk192/dogma.html

Verder is dit manifest redelijk achterhaald omdat de regisseurs (in ieder geval Von Trier) hier zelf (deels) al op teruggekomen zijn.

In ieder geval is er een aantal zeer goede Dogma films verschenen. Voor een overzicht van de beschikbare films kun je kijken op http://www.dogme95.dk/menu/menuset.htm
Ik heb er een aantal gezien en vond Festen toch wel de beste. Ook Idioterne (The Idiots, vast wel eens van gehoord) en Italian for beginners zijn erg de moeite waard.

MVG


MrPink

Goede post take5! Goede film, Festen. :)

Groetjes,
Oscar

take5

Quote from: wil on April 16, 2004, 13:51:57
En toch... ik heb bijna twee uur naar voortreffelijke dialogen uit 1 speaker zitten luisteren (alleen center!). Een film die dán nog ontroert is ook een klasse apart!

wil

Ik denk juist dat dat een van de redenen is waarom Festen zo goed is. Door de shots met een videocamera en het gebrek aan speciale belichting en dergelijke krijg je het idee dat het echt is, en dat je er zelf bij bent. Ik kreeg bij Festen af en toe koude rillingen van plaatsvervangende schaamte... Maar natuurlijk leent niet elk verhaal zich voor  zo'n aanpak. Bij andere (de meeste) films kan bijvoorbeeld muziek veel bijdragen tot de emotionele beleving, bij Festen vind ik het gebrek daaraan juist weer heel mooi.

Quote from: MrPink on April 17, 2004, 03:53:40
Goede post take5! Goede film, Festen. :)

Groetjes,
Oscar

Bedankt! En ja, ik vind het een superfilm...