Probleem met buizenversterker Ayon

Started by ambior, June 13, 2017, 08:53:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ambior

Heeft er iemand ervaring met wat het volgende verschijnsel zou kunnen veroorzaken:
Een vijftal minuten na het inschakelen komt er een eerste licht korte knets in het rechtse kanaal. Dan is het weer enkele minuten weg en herhaalt het zich opnieuw. Het herhaalt zich verder en de tussentijd wordt korter.
Uiteindelijk de versterker uitgeschakeld. Tijdens het automatisch bias-check programma (versterker schakelt eerst in mute en de instelling van de buizen wordt gecheckt en bijgesteld gedurende een 10-tal seconden, vreemd maar ook dan bleef de knets in de luidspreker enkele malen doorgaan) kwam er echter geen foutmelding.
Het wordt niet beïnvloed door het volume. De muziek zelf wordt er niet door beïnvloed.
Als de luidsprekers omgewisseld worden verplaatst het zich naar links. Ook met de bron uitgeschakeld en met het volume op nul doet het zich voor.
De KT88 lampen zijn een 2-tal maanden geleden vernieuwd. Originele set Ayon buizen.
Enig idee wat deze knets kan veroorzaken? Ergens een doorslag? Een lamp, een condensator, een contact?
Nu ja zelf verder testen lijkt me niet aangewezen om geen verdere schade te veroorzaken.
Alle advies welkom.
En waar kan ik terecht voor een nazicht. Het is een Ayon en de Belgische noch de Nederlandse dealer verdelen dit merk nog.
Het apparaat is 4 jaar in gebruik bij mij (ex demo) en buiten waarborg.

Rowdy


ambior

Thanks Rowdy maar ik ben geen diy-ver. Ik zoek dus eerder naar een mogelijke hersteller die dit aankan nu er geen verdeler meer is in de Benelux.

ambior

Bij wat links en rechts rondhoren kreeg ik de suggestie dat het best 1 van de nieuwe buizen kon zijn.
En inderdaad na het terug plaatsen van de oude set is het probleem (voorlopig?) opgelost  :colgate:
Blijkbaar is dus 1 van de nieuwe buizen na 1 maand gebruik reeds stuk....

Maikel_audionerd

#4
Quote from: ambior on June 13, 2017, 16:21:48
Bij wat links en rechts rondhoren kreeg ik de suggestie dat het best 1 van de nieuwe buizen kon zijn.
En inderdaad na het terug plaatsen van de oude set is het probleem (voorlopig?) opgelost  :colgate:
Blijkbaar is dus 1 van de nieuwe buizen na 1 maand gebruik reeds stuk....
Ik lees je topic nu pas, ik heb zelf ook ooit met 'nieuwe' NOS buizen gehad dat ze plopten en toen ook maar snel uitgezet. Was daarna ook opgelost met andere buizen.
Flink balen zeg, maar gelukkig heb je de oorzaak gevonden. Maar je hebt nog wel garantie op de nieuwe buizen neem ik aan?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0