Rockwool RockSono Extra vs Isover Sonepanel

Started by Freeco, June 10, 2017, 17:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Ik heb al een tijdje een projectje in gedachten (vordert traag...) om zelfbouw akoestische panelen in mijn HT te hangen ter vervanging van mijn canvasfoto's. Ik wel een poging doen wat reflecties te minderen. Perfect ga ik het nooit krijgen, en dat is ook de bedoeling niet, maar verbeteren moet wel lukken.
Ik heb nu eindelijk een goeie print op decotex, nu nog het kader maken en de ideale vulling vinden.

Ooit las ik dat rotswol panelen van 55kg/m³ een goed materiaal is voor een brede geluidsspectrum. Ik kom dus uit bij Rockwool RockSono Extra (oude naam: bouwplaat 221). Maar het probleem is dat ik dat nergens kan vinden in regio Gent, niet in de doorsnee DHZ noch in speciaalzaken. Of ik moest er 6 paletten van bestellen...

Dan zie ik 2 alternatieven die ik wel vlot zou moeten vinden:
Rockwool RockSono Solid (=45kg/m³, bouwplaat 211), maar ik wou voor 7cm dikte gaan en dit is 6 of 8cm.
Isover Sonepanel glaswol, wel in 7cm dikte te krijgen.

Is er iemand die me 1 van beide kan aanraden? Of nog niets anders voor panelen van 80x60x7cm?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

KayaRahnee

#1
Dan heb je toch niet veel / goed gezocht ... na ongeveer 3 sec dit gevonden:
https://www.bouwbestel.nl/rockwool-rocksono-extra.html
Via zoekwoorden Rockwool rocksono extra.
Alstublief.
Succes.

Edit:
Rockwool prorox sl 930 (= 223) kan je ook gebruiken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Freeco

jaja, webshops... maar dan betaal ik evenveel verzendkosten als voor de pak rotswol zelf...
Ik wil zo'n pak ergens ophalen, in een straal van een 30tal km bij me thuis.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

KayaRahnee

Quote from: Freeco on June 10, 2017, 18:12:35
jaja, webshops... maar dan betaal ik evenveel verzendkosten als voor de pak rotswol zelf...
Ik wil zo'n pak ergens ophalen, in een straal van een 30tal km bij me thuis.

Snap ik wel maar ... als je geen keuze hebt ... ofwel pallet kopen ofwel 1/2 losse pakken en wat verzendkosten ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

sanderkevdw

Quote from: KayaRahnee on June 10, 2017, 18:08:20
Dan heb je toch niet veel / goed gezocht ... na ongeveer 3 sec dit gevonden:
https://www.bouwbestel.nl/rockwool-rocksono-extra.html
Via zoekwoorden Rockwool rocksono extra.
Alstublief.
Succes.

Edit:
Rockwool prorox sl 930 (= 223) kan je ook gebruiken.

Die zijn wel meer dan dubbel zo duur tov gewone platen? Is die meerprijs echt het extra gewicht waard? Is een absorber met 45Kg/m² ook niet goed?

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

sanderkevdw

Quote from: KayaRahnee on June 14, 2017, 22:41:54
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1397

Wow, thanks, nuttige linkt!
Hieruit kan je dus afleiden dat je bij dikke platen (en dus zeker voor basstraps etc) béter af bent met lagere densiteit. Best opvallend resultaat.

Freeco

Is dit nu hetzelfde product, gewoon met andere afmetingen?
RockSono Solid (=221) 100x60cm
RockFit Mono (=433 mono) 100x80cm
Die laatste werden me door de isolatiespeciaalzaak waar wij de isolatie voor ons huis kochten voorgesteld als alternatief voor RockSono Extra, SockSono Solid en Isover Sonepanel. Ze kunnen dat nl enkel leveren op bestelling met minimum afname van 6 paletten. RockFit Mono kan ik wel 1 enkel pak van krijgen.

De RockSono worden geadverteerd als akoestische binnenisolatie, terwijl de RockFit voorgesteld wordt als thermische spouwisolatie. Beide hebben wel dezelfde 45kg/m³ densiteit, en dezelfde isolatiewaarden.
Dus, ja toch?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

KayaRahnee

Ik denk dat men het moeilijker maakt dan dat het is, gewoon gaan voor rockwool met densiteit rond de 50.
Iedereen kent wel een (kleine) aannemer (zo hoef je geen pallet af te nemen).

Uiteindelijk blijft het experimenteren ... en als je dat niet wil ... vakdeskundige raadplegen ... meten enz ... kost behoorlijk wat centjes.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

MVG

#9
 ^^

Wijlen Eric Desaert heeft dat al Vader gezged, niet teveel zeveren over het type rockwool. Densiteit rond de 50 is prima. Dus Kopen wat makkelijk verkrijgbaar is en bouwplaat 211 is heel goed geschikt!

Edit: dit is bij heel veel bouwmaterialen shops gewoon per pak a 6,7 of 8 platen te koop. Hoeft echt niet per pallet.

MVG

Ik weet niet of die 30km vanaf jouw thuis toevallig in buurt van Breda is, anders kan ik je wel helpen.

MaxxMark

#11
Eric Desart heeft inderdaad veel geschreven over Rockwol, Glaswol en vergelijkbare producten. Op het geluidsforum staan diverse threads die zeer diep in gaan op de materie en het bepalen ervan.

mijn interpretatie is dat het grootste verschil tussen bouwmarkt mineralewol en de 'merk' varianten is dat de bouwmarkt varianten kunnen varieren in kwaliteit.

Een motivatie om voor of glaswol of rockwol te gaan kan afhankelijk zijn van de toepassing. Moet het met enigszins moeite op zijn plek gebracht worden -> glaswol. Dit omdat glaswol teruggaat naar zijn initiele vorm. Steenwol gaat stuk als je er in knijpt.

Ga je het gebruiken in panelen of achter open structuren, dan kan het ook zijn dat je geen zin hebt in glasvezels. In dat geval zijn synthetische varianten (wel een stuk duurder) mogelijk nuttig.

Zelf ben ik uitgegaan van de grafieken en berekeningen van Eric Desart, en heb vervolgens gekozen (isover) glaswol van de lokale bouwmarkt. Je moet dan wel rekening houden met de eventuele afwijkingen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com