hoe bepaal ik de geluidsweerstand van de tussenmuren naar mijn buurvrouwen?

Started by DickVD, June 5, 2017, 17:13:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DickVD

hallo beste HT-fans,

Ik zit met een klein probleempje: Mijn buurvrouw klaagt geregeld al over geluidsoverlast door te veel lage tonen in haar woning, die ik meestal produceer met een 2.1 pc speaker setje van logitech, met totaal maar 32 watt RMS! :(
De overlast wordt nog iets meer, als de buurvrouw en ik, beide de balkondeur open hebben staan, vanwege het warme weer en ik de muziek wil horen als ik op het balkon ben.

De bas volume knop van het subwoofertje van het 2.1 setje, heb ik al op minimaal staan, maar toch geeft hij nog teveel bas, waarschijnlijk ook omdat het subwoofertje tegen de tussenmuur staat van mijn ANDERE buurvrouw, die nooit geklaagd heeft over geluidsoverlast door lage tonen!
Hier vind je meer specificaties van mijn 2.1 setje van Logitech:
https://tweakers.net/pricewatch/94506/logitech-x-230/specificaties/

MAAR, mijn 7.0 HT-installatie heeft veel meer vermogen, maar bij muziek, gemiddeld een stuk minder bas, Hoewel de 7.0 set wel veel meer bas produceert, bij grote LFE effecten in films, dan gaat de bas ook nog harder met nog lagere frequenties.

Nu zoek ik een methode, om zelf te kunnen luisteren bij mijn buurvrouw, bij welke bas volumes en frequenties er wel sprake is van geluidsoverlast en ook wanneer er géén geluidsoverlast is, omdat het bas volume lager is.

Ik dacht zelf, bij mijn buurvrouw, d.m.v. een smartphone, in te loggen op mijn netwerk, via het wifi modem van Ziggo en zo mijn Windows-10 desktop computer te kunnen besturen om:
1] Een bas sweep (van b.v. 10Hz tot 200Hz, met gelijke amplitude), op afstand via de smartphone te laten starten.
2] Ook op afstand het volume niveau van het testsignaal, te regelen met de smartphone.
De desktop pc is op 2 manieren aangesloten op mijn surround-receiver: alleen digitale audio via spdif coax en ook via hdmi, d.m.v. mijn grafische kaart, de AMD-RX-480

Daarbij heb ik al eens eerder een bas-sweep gemaakt met goldwave, ongeveer ook van 10 t/m 200 Hz, maar die bas geluidsbestanden zijn zoek geraakt, ik kan ze altijd opnieuw maken.
Ik heb zelf nog geen smartphone, maar dan kan ik die van mijn neef lenen, ik dacht dat hij een Windows 10 smartphone heeft.

HAMVRAAG: Welke software en/of apps heb ik nodig om deze meting uit te kunnen voeren?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips,

vriendelijke groeten,
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Erik1977

Ik heb geen idee hoe je het zou kunnen meten maar ik vrees dat het het weinig uit zalen halen.
Als je buurvrouw al klaagt over een dergelijk logitech setje op laag volume moeten de muren haast van karton zijn, óf ze is overgevoelig voor geluid en ze zal altijd blijven klagen.

Klinkt niet best in elk geval.

Misschien gewoon nog wat harder zetten zodat je haar niet meer hoort klagen  :devil:

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PuNkEnStEiN

Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

DofN

Als je muziek luistert en je buren zijn thuis, dan altijd ramen en deuren dicht, ook als het warm is. En anders geen muziek. Je kan niet van je buren verwachten dat ze met je mee moeten luisteren. En je kan helemaal niet verwachten dat je muziek op je balkon moet kunnen luisteren terwijl je buren dat horen. Dat is tokkie.

Ik vind overigens wel dat buren te accepteren hebben dat je elkaar af en toe binnenshuis hoort, als het maar niet 's nachts is, niet lang duurt, niet te hard gaat en je hierover afspraken hebt met elkaar. Met buren die overdag slapen ivm nachtdiensten hou je bijv. ook extra rekening. Maar dat ben ik.

Wat het is met kleinere luidsprekers en dat logitech spul: het moest best hard om redelijke bass te produceren. Mijn buren horen mij, naar eigen zeggen, bijna nooit meer nu ik twee pittige subwoofers heb en geen vloerstaanders meer gebruik die alle laag moeten produceren en daar hard voor moeten werken.

Waarom zou je sweeps willen draaien en dan meten bij je buurvrouw? Een sweep gaat heel snel. Het is voorbij voor je het door hebt. Gebruik dan een toongenerator en ga met stappen van 10Hz tot zover je wil.
REW is een geschikt programma. Je hebt een meetmicrofoon nodig en een laptop.

Je kan ook gewoon een basserig nummer opzetten, pak maar iets van Ace of Base of als je ook de echt lage tonen mee wil horen: een nummer van Tron. Zet op repeat. Kies een lekker luistervolume, ga naar de buren. Als je de muziek door de muren hoort, vraag iemand telefonisch om het volume van je set aan te passen tot je niets meer hoort.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Speel roze ruis af bijvoorbeeld via een computer, er zijn talloze programma's die ruis kunnen genereren.
Neem in jouw kamer die ruis op (wel een fatsoenlijke microfoon gebruiken zoals een Behringer ECM 8000 of zo).
Neem in de kamer van de buren die ruis op.
Bekijk het resultaat van beide opnamen met een analizer (goldwave heeft volgens mij een analyzer-functie, anders ARTA).
Als je beide resultaten onder elkaar zet weet je precies hoeveel geluidsreductie je hebt bij iedere frequentie.
Ik bazel maar wat.

DickVD

Quote from: chansig on June  5, 2017, 17:54:45
Ontkoppelen ?
Gr. Hans

Hallo Hans, wat bedoel je met ontkoppelen? Het subwoofertje van het 2.1 Logitech setje een andere plaats geven?

Quote from: bert stoltenborg on June  5, 2017, 19:26:44
Speel roze ruis af bijvoorbeeld via een computer, er zijn talloze programma's die ruis kunnen genereren.
Neem in jouw kamer die ruis op (wel een fatsoenlijke microfoon gebruiken zoals een Behringer ECM 8000 of zo).
Neem in de kamer van de buren die ruis op.
Bekijk het resultaat van beide opnamen met een analizer (goldwave heeft volgens mij een analyzer-functie, anders ARTA).
Als je beide resultaten onder elkaar zet weet je precies hoeveel geluidsreductie je hebt bij iedere frequentie.

Hallo Bert,

Voor jou methode zou ik nieuwe meetapparatuur moeten kopen, waar waarschijnlijk een duur prijskaartje aan zit.

Ik wil eerst de gratis opties bekijken
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Knor

Gratis:
Luidsprekers verplaatsen (die vooral, want het kan de oplossing zijn)
Inderdaad, ontkoppelen (lees je gerust even in)
Volume reduceren
Afspraken maken en je eraan houden

De rest is niet gratis...
Een echte oplossing kan dan ook erg kostbaar zijn...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Mokumer45

@ DickVD: Is het zeker, dat het van jouw Logitech systeem afkomstig is? Ik vind het nogal vreemd, dat er door dit systeem overlast veroorzaakt wordt, terwijl er geen overlast gemeld wordt van je HT installatie. Misschien zou je kunnen proberen de sub van de Logitech los te koppelen van de vloer door hem op een dikke vilten of rubberen plaat te zetten of er als test een flink stapeltje opgevouwen handdoeken onder te leggen (geen idee of dat werkt). Ook zou je de beide speakers tijdelijk even op een andere plaats (verder weg van de muur) of op een dempende ondergrond kunnen plaatsen. Hebben ze trouwens geen rubberen voetjes oid?  (Ik kan me alleen niet precies voorstellen, hoe de relatief kleine speakers een lage tonen overlast kunnen veroorzaken - hoe laag loopt hun weergave?). En vervolgens vragen of er wat veranderd is.
Ik vraag expres of het zeker is, dat die geluidsoverlast van die Logitech komt. Ik had nl jaaaaren geleden ook problemen met buren links van ons, die klaagden over overlast van onze vaatwasser, die 's nachts stond te wassen. Het feit was echter, dat hij bij ons 's nachts niet aan stond, maar dat wilden ze niet geloven. Uiteindelijk (na lange tijd) bleek het geluid afkomstig te zijn van een defekte/aanlopende fan in het afzuigingskanaal van de flat bij hen, maar de onderlinge verstandhouding is nooit meer 100% goed gekomen.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Roksan

Het gaat bij dit soort setjes vaak niet om het echte laag, maar het mid laag (80 - 120 Hz). Hier heb je veel sneller last van dan het echte sub laag. Ik merk het bijvoorbeeld bij mijn zoon als hij hardcore luistert op zijn Bose streaming box. Al heel snel levert dit overlast op. Als ik zijn muziek op mijn eigen set afspeel, blijft er totaal niets meer van over  :laugh:
Dit soort setjes spelen al snel bonk bonk bonk.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

bert stoltenborg

Quote from: DickVD on June  5, 2017, 19:43:44
Hallo Hans, wat bedoel je met ontkoppelen? Het subwoofertje van het 2.1 Logitech setje een andere plaats geven?

Hallo Bert,

Voor jou methode zou ik nieuwe meetapparatuur moeten kopen, waar waarschijnlijk een duur prijskaartje aan zit.

Ik wil eerst de gratis opties bekijken

https://www.bax-shop.nl/meetmicrofoons/behringer-ecm8000-condensator-meetmicrofoon?gclid=CjwKEAjwpdnJBRC4hcTFtc6fwEkSJABwupNiLebSTBf_EbjHJ_9pq1eZRzFfyheYwc8SZXs3USPlQRoCNizw_wcB
Ik bazel maar wat.

Fox

Als je muziek luistert en je buren zijn thuis, dan altijd ramen en deuren dicht, ook als het warm is. En anders geen muziek. Je kan niet van je buren verwachten dat ze met je mee moeten luisteren. En je kan helemaal niet verwachten dat je muziek op je balkon moet kunnen luisteren terwijl je buren dat horen. Dat is tokkie.

+++++++++11111111  ^^

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Multimediaknaller

Door het eierschandaal zitten we met een overschot aan lege eierdozen, plak je die toch op de muur  :thumbs-up:

Tinust

Een andere insteek: ben je al eens in gesprek gegaan om te vragen wat de buurvrouw dan wél acceptabel vindt, qua tijdstip en volume?

En weet je zeker of je luidsprekers niet via contactgeluid via vloer doortrillen naar de muur?
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

MaxxMark

Eerste stap zou inderdaad zijn om eens te luisteren in de situaties dat het overlast geeft.

Ik heb vanwege een langdurige verbouwing en buren die weigerden "op het moment van overlast" aan te kloppen lange tijd in de rats gezeten met wat ik moest doen. Uiteindelijk bleek het niet de circelzaag, schuurmachine of klopboor te zijn die voor de overlast zorgde. Maar het trap-op-en-af lopen dat voor de meeste ergernis zorgde. In mijn huis merkte je dat nagenoeg niet, maar bij de buren wel. Het probleem was voor een groot deel opgelost door eenvoudig wat isolatie/oude vloerbedekking op de houten trap te leggen. Dat had ik eigenlijk vééél eerder willen weten en had een verpestte relatie met de buren voorkomen (die nu, een kleine 5 jaar later wel beter is, maar waarschijnlijk nooit 100% goed komt).

Moraal van het verhaal; zolang je niet exact weet wat het probleem is, is het opzoeken naar een oplossing uiterst moeilijk.

Oplossingen die ook nog zouden kunnen:
- Speaker setje juist dichter bij het balkon zetten, en dan zachter (geluid zal dan ook dikke kans minder ver dragen)
- Kijk naar een geluidssetje zonder 'grote' sub.


Mbt de 2e optie haal ik als voorbeeld Sonos speakers aan. Hoewel die speakers niet heftig laag gaan (en als je het 1 op 1 met goede speakers vergelijkt vallen ze door de mand) merk je dat als je ze op zichzelf beluistert ze heel prima zijn om naar te luisteren. Zeker als het je gaat om buiten luisteren/als achtergrondmuziek.



Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com