Marantz PM11S3 vergeleken met PM14SE

Started by Hoeksel, May 21, 2017, 12:31:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoeksel

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe versterker. Ik heb nu een Marantz PM15S1. De eerste versterker die ik thuis heb gehad is de Rotel RA-1592. Daar was ik snel klaar mee: kil in het midden/hoog, weinig detail, rommelige bas. Daarna gewezen op de PM14SE, die ik altijd had gezien als een "dure vervanger van de PM15".  Die heb ik nu thuis staan, en ten opzichte van de PM15S1 inderdaad een flinke stap! Meest opvallend zijn zaken als (hoe leg ik dit uit?)l....stille stukken zijn ook echt helemaal stil..... niet dat mijn PM15S1 ruist, maar het viel echt op. Verder enorme toename van detail en dynamiek, daarvan wil ik nog wel meer! En de typische Marantz sound die ik blijkbaar erg waardeer. En in het zwart, wat ik altijd al wilde.

Kortom, ik ben behoorlijk onder de indruk van de PM14SE t.o.v. de PM15S1. Er zijn echter 2 zaken die mij vooralsnog tegenhouden de knoop door te hakken. Allereerst, deze versterker is of echt (te) ingetogen of komt niet lekker los op mijn Tannoy D500 luidsprekers. Het lijkt wel of er een dekentje overheen ligt die het geluid wat dempt. Ten tweede, de positieve eigenschappen, zou dat niet nog (veel) beter zijn met een PM11S3? De PM11S3 is voor mooie prijzen goed te krijgen en zal niet veel meer kosten dan de PM14SE, de nieuwe PM10 is echt buiten budget.
Helaas heeft de verkoper deze niet als demo model staan.

Concrete vraag is dus, kan ik nog meer van het goede verwachten met de PM11S3 t.o.v. de PM14SE? Zijn er mensen die beiden hebben beluisterd?

chansig

Ws een wat onverwachte reply. Maar zou je het niet in plaatsing, akoestiek gaan zoeken ?

Als ik lees wat de versterker allemaal moet gaan oplossen dan zou ik het een wonderversterker vinden die dat kan. Laat ik direct erbij vertellen dat er ook mensen zijn die inderdaad ervaren dat de kwaliteit er gigantisch op vooruit gaat met een andere versterker. Deken weg, meer laag, meer details etc...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Als die PM14 een tijdje heeft stilgestaan moet hij er misschien nog een beetje inkomen...

Maar als het blijft als nu, met dekentje, moet je het nooit doen. Van de ballast van dat dekentje kom je nooit meer af en je zult uiteindelijk toch de PM11 gaan proberen. ;)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Quote from: Hoeksel on May 21, 2017, 12:31:51
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe versterker. Ik heb nu een Marantz PM15S1. De eerste versterker die ik thuis heb gehad is de Rotel RA-1592. Daar was ik snel klaar mee: kil in het midden/hoog, weinig detail, rommelige bas. Daarna gewezen op de PM14SE, die ik altijd had gezien als een "dure vervanger van de PM15".  Die heb ik nu thuis staan, en ten opzichte van de PM15S1 inderdaad een flinke stap! Meest opvallend zijn zaken als (hoe leg ik dit uit?)l....stille stukken zijn ook echt helemaal stil..... niet dat mijn PM15S1 ruist, maar het viel echt op. Verder enorme toename van detail en dynamiek, daarvan wil ik nog wel meer! En de typische Marantz sound die ik blijkbaar erg waardeer. En in het zwart, wat ik altijd al wilde.

Kortom, ik ben behoorlijk onder de indruk van de PM14SE t.o.v. de PM15S1. Er zijn echter 2 zaken die mij vooralsnog tegenhouden de knoop door te hakken. Allereerst, deze versterker is of echt (te) ingetogen of komt niet lekker los op mijn Tannoy D500 luidsprekers. Het lijkt wel of er een dekentje overheen ligt die het geluid wat dempt. Ten tweede, de positieve eigenschappen, zou dat niet nog (veel) beter zijn met een PM11S3? De PM11S3 is voor mooie prijzen goed te krijgen en zal niet veel meer kosten dan de PM14SE, de nieuwe PM10 is echt buiten budget.
Helaas heeft de verkoper deze niet als demo model staan.

Concrete vraag is dus, kan ik nog meer van het goede verwachten met de PM11S3 t.o.v. de PM14SE? Zijn er mensen die beiden hebben beluisterd?

En vertel eens, waarom zou je überhaupt naar een andere versterker kijken om een klankkleurprobleem op te lossen?

Wat Hans ook al zegt eigenlijk. ;)

Hoeksel

Het concept "klankkleurprobleem" ken/begrijp ik niet. Maar ik leer graag bij. Vooralsnog bedankt voor de tip om het ook in een andere hoek te zoeken. Ik heb vanavond nog om beide versterkers eens goed te vergelijken, wie weet kom ik tot de conclusie dat beiden dit dekentje hebben. Enne ja, denk inderdaad dat ik een wonderversterker zoek, wie niet? ;-). 

De PM14SE komt uit een vaste demo opstelling, deze speelde ook toen ik langs kwam. Deze zou goed ingespeeld moeten zijn.

vik

De PM 11S3 biedt in het algemeen meer controle en is iets opener. Dat wil niet zeggen dat dit de oplossing is voor jouw situatie.

Probeer de stroom kabel van de Marantz eens om te draaien om te kijken of dit effect heeft. Kost je niets.

Quote from: Hoeksel on May 21, 2017, 12:31:51
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe versterker. Ik heb nu een Marantz PM15S1. De eerste versterker die ik thuis heb gehad is de Rotel RA-1592. Daar was ik snel klaar mee: kil in het midden/hoog, weinig detail, rommelige bas. Daarna gewezen op de PM14SE, die ik altijd had gezien als een "dure vervanger van de PM15".  Die heb ik nu thuis staan, en ten opzichte van de PM15S1 inderdaad een flinke stap! Meest opvallend zijn zaken als (hoe leg ik dit uit?)l....stille stukken zijn ook echt helemaal stil..... niet dat mijn PM15S1 ruist, maar het viel echt op. Verder enorme toename van detail en dynamiek, daarvan wil ik nog wel meer! En de typische Marantz sound die ik blijkbaar erg waardeer. En in het zwart, wat ik altijd al wilde.

Kortom, ik ben behoorlijk onder de indruk van de PM14SE t.o.v. de PM15S1. Er zijn echter 2 zaken die mij vooralsnog tegenhouden de knoop door te hakken. Allereerst, deze versterker is of echt (te) ingetogen of komt niet lekker los op mijn Tannoy D500 luidsprekers. Het lijkt wel of er een dekentje overheen ligt die het geluid wat dempt. Ten tweede, de positieve eigenschappen, zou dat niet nog (veel) beter zijn met een PM11S3? De PM11S3 is voor mooie prijzen goed te krijgen en zal niet veel meer kosten dan de PM14SE, de nieuwe PM10 is echt buiten budget.
Helaas heeft de verkoper deze niet als demo model staan.

Concrete vraag is dus, kan ik nog meer van het goede verwachten met de PM11S3 t.o.v. de PM14SE? Zijn er mensen die beiden hebben beluisterd?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

R0N

Quote from: Hoeksel on May 21, 2017, 12:31:51
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe versterker. Ik heb nu een Marantz PM15S1.....
..Er zijn echter 2 zaken die mij vooralsnog tegenhouden de knoop door te hakken. Allereerst, deze versterker is of echt (te) ingetogen of komt niet lekker los op mijn Tannoy D500 luidsprekers. Het lijkt wel of er een dekentje overheen ligt die het geluid wat dempt.....
De kamer, de kamer!
Kamer+luidspreker+versterker vormen een drie-eenheid. De kamer is de belangrijkste factor, daarna de luidspreker en dan de versterker. Je bent dus nu aan het verkeerde einde aan het veranderen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

gast2018

Dat klopt wel maar hang er maar hang er eens een frisse jongen aan. Zoals bv pioneer of yamaha.

oh ja of nee sommigen beweren dat er geen klankkleur verschillen bestaan.

H&C Hifi

Als je niks aan je kamer wilt / kunt veranderen zou ik eerst naar de speakers kijken.
De D500 is een vrij lastige namelijk en er moet in verhouding een dure/ zware versterker op om ze echt goed uit de verf te laten komen.

Ik denk dat je met de overstap van een D500 naar een D700 een meer zinvolle upgrade doet.

Andere optie die je ook zou moeten overwegen mits je de D500 niet wilt vervangen is de Denon PMA2500NE, ik verwacht dat deze erg lekker combineert met de D500
en heeft veel meer controle dan de PM14SE (zelfs meer dan de PM11)


Hoeksel

Ik heb deze avond de nodige tijd gestopt in het 1 op 1 vergelijken van beide versterkers. Hier heb ik in elk geval al een deel van de verklaring gevonden. Ik moet de PM14SE significant harder zetten dan de PM15 voor hetzelfde volume (op basis van gehoor, heb helaas geen dB-meter liggen). In grote lijnen blijft mijn eerdere ervaring wel staan. De PM14SE geeft een veel betere en mooiere bas controle, meer detail, maar ook minder beleving omdat hij nogal ingetogen is (het dekentje wat ik eerder benoemde is niet echt wat ik bedoel, echt ingetogenheid). En ik merk dat ik het voor mijzelf erg moeilijk vind om te bepalen wat ik belangrijker vind, of zelfs niet eens wil kiezen. M.a.w. ik moet de stap van PM15 naar PM14SE niet doen.

Ik heb ook nog de stroomkabel gedraaid, en ik denk zowaar een voorkeur te hebben, maar ik ga er toch vanuit dat ik dit verschil niet waarneembaar vind.

Zoals al is geopperd, is iets aan de ruimte doen geen optie. Het vervangen van de luidsprekers zou kunnen, maar dat moet ik echt nog even verwerken. Ik neig toch om eerst verder te gaan kijken naar een aantal interessante versterkers (NAD M32, PM11S3, Hegel H360) waarbij ik misschien de Denon (en wellicht de Parasound Halo Integrated) ook eens een kans moet geven. Dit hangt er vanaf of ik deze als demo unit mee naar huis kan krijgen. Mocht dit niet de gewenste stap geven die ik zoek, dan zal ik de weg "luidsprekers vervangen" toch echt in moeten gaan.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hoeksel

Heb nu ook een uurtje lekker muziek geluisterd op de PM14SE. Diverse albums klinken gewoon super, en ik zou deze versterker zeker boven de PM15S1 hebben verkozen als ik al die jaren geleden beiden had kunnen beluisteren. Maar het blijft een vreemde ervaring: sommige albums komen juist weer niet zo lekker uit de verf en het lijkt wel of ik per album de volumeknop moet bij blijven stellen (heb ik nooit opgemerkt bij de PM15S1). Bronnen zijn Deezer via SONOS of FLAC van de NAS. Mijn eerdere commentaar van ingetogen lijkt erg afhankelijk van wat ik luister en dat stoort toch wel.


Xander32

Je kan wel blijven opsommen hetgeen je ervaart, maar voorgaande ervaren forumgenoten hebben redelijk eensgezind, een duidelijk advies gegeven. Als je dan voorts niet bereid bent dat advies ter harte te nemen, heeft het geen zin om hier nog verder energie in te steken, toch?

Quote from: Hoeksel on May 22, 2017, 21:57:50
Heb nu ook een uurtje lekker muziek geluisterd op de PM14SE. Diverse albums klinken gewoon super, en ik zou deze versterker zeker boven de PM15S1 hebben verkozen als ik al die jaren geleden beiden had kunnen beluisteren. Maar het blijft een vreemde ervaring: sommige albums komen juist weer niet zo lekker uit de verf en het lijkt wel of ik per album de volumeknop moet bij blijven stellen (heb ik nooit opgemerkt bij de PM15S1). Bronnen zijn Deezer via SONOS of FLAC van de NAS. Mijn eerdere commentaar van ingetogen lijkt erg afhankelijk van wat ik luister en dat stoort toch wel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hoeksel

Wegens de beperkte tijd die ik heb met deze versterker (alleen vanavond) wil ik wel de tijd die ik heb stoppen in luisteren en mijn ervaring van deze vergelijking delen. Het zal wel naïef van mij zijn dat ik meen dat sommige mensen hier wellicht wat aan kunnen hebben......

De adviezen zal ik zeker niet negeren, ze stonden simpelweg nog niet op mijn vizier en ik moet nog aan het idee wennen om de Tannoys te vervangen.


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Wat mij betreft draait het om de match. De ervaring die jij beschrijft, herken ik wel van de combi Marantz met Tannoy. Ik kreeg mijn Tannoys (TD8) ook nooit echt aan het zingen met Marantz. Ik zou eerder de Denon die werd genoemd door Marcel een kans geven. En ik vind niet dat je je kamer zou moeten gaan aanpassen op je installatie. Het moet andersom zijn. Dat is prima mogelijk, je moet alleen de tijd nemen om de juiste match te vinden. Als je twijfelt bij de PM-14, dan moet je het zeker niet doen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

... een akoestiek dan wel plaatsingsprobleem v.d. ls, ga je nooit oplossen met enkel een andere versterker. Maar om de living nu om te gooien, dat zou mij ook te ver gaan.

Echter, andere ls kunnen wel een verschil maken. Mits idd zorgvuldig gekozen. Een matchende versterker en bron maken dan voorts het geheel af.

Quote from: Richi on May 23, 2017, 23:08:47
Wat mij betreft draait het om de match. De ervaring die jij beschrijft, herken ik wel van de combi Marantz met Tannoy. Ik kreeg mijn Tannoys (TD8) ook nooit echt aan het zingen met Marantz. Ik zou eerder de Denon die werd genoemd door Marcel een kans geven. En ik vind niet dat je je kamer zou moeten gaan aanpassen op je installatie. Het moet andersom zijn. Dat is prima mogelijk, je moet alleen de tijd nemen om de juiste match te vinden. Als je twijfelt bij de PM-14, dan moet je het zeker niet doen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

H&C Hifi

Quote from: Xander32 on May 23, 2017, 20:21:22
... door andere Tannoys; https://link.marktplaats.nl/m1168416034


:headbanging:

Mits het uiterlijk van de TD serie je niet tegenstaat zou ik dan eerder voor een set TD10 gaan, die zijn iets duurder maar klinken
zoveel beter.

Hoeksel

Een update. De Marantz PM14SE is inderdaad terug gegaan, en heb nog wat andere mensen gesproken. Over het algemeen krijg ik over de D500 terug de opmerking dat het een geweldige luidspreker is, maar wel eentje die wat ruimte nodig heeft en wat vermogen om er uit te halen wat er in zit. Verder investeren in Marantz (PM14SE, PM11) wordt structureel afgeraden....."daar wen je in 10 minuten aan, maar geeft je niet wat je zoekt". Ik wilde het denk ik te graag.

Bij het terug aansluiten van mijn set heb ik de tijd (en toestemming van de vrouw ;-)) gevonden om een eerder genoemde tip toch uit te proberen. Ik heb de set wat meer ruimte gegeven en geprobeerd de akoestiek hiermee te verbeteren. Concreet is de luidspreker een flink stuk verder van de muur gekomen (~ 30 cm) en staan ze verder uit elkaar (~50 cm) en heb ik wat met de indraaihoek gespeeld (uiteindelijk staan ze juist niet ingedraaid). Sjonge, wat een verbazing! De set is muzikaal (was hij al) en in grote lijnen hetzelfde gebleven maar ik heb nu een prachtig, prachtig, prachtig stereobeeld, breed, goede plaatsing, detail, impact. Genieten! Blijkbaar heb ik de luidspreker nooit de ruimte gegeven die ze nodig hadden. Een hoop geleerd.

Los van een investering in tijd en benzine, heb ik mijn set naar een flink hoger niveau gekregen en geniet ik meer zowel in audio als homecinema ervaring. Ik laat dit even bezinken, en zal later kijken of ik echt een upgrade wil doen. Vooralsnog erg blij!

Xander32

Goed bezig  :thumbs-up:. De opstelling van een ls is o zo bepalend voor het eindresultaat. En het kost slechts wat geschuif (en vaak enige overredingskracht richting hare maje 😄). Genieten maar!


Quote from: Hoeksel on May 25, 2017, 12:28:08
Een update. De Marantz PM14SE is inderdaad terug gegaan, en heb nog wat andere mensen gesproken. Over het algemeen krijg ik over de D500 terug de opmerking dat het een geweldige luidspreker is, maar wel eentje die wat ruimte nodig heeft en wat vermogen om er uit te halen wat er in zit. Verder investeren in Marantz (PM14SE, PM11) wordt structureel afgeraden....."daar wen je in 10 minuten aan, maar geeft je niet wat je zoekt". Ik wilde het denk ik te graag.

Bij het terug aansluiten van mijn set heb ik de tijd (en toestemming van de vrouw ;-)) gevonden om een eerder genoemde tip toch uit te proberen. Ik heb de set wat meer ruimte gegeven en geprobeerd de akoestiek hiermee te verbeteren. Concreet is de luidspreker een flink stuk verder van de muur gekomen (~ 30 cm) en staan ze verder uit elkaar (~50 cm) en heb ik wat met de indraaihoek gespeeld (uiteindelijk staan ze juist niet ingedraaid). Sjonge, wat een verbazing! De set is muzikaal (was hij al) en in grote lijnen hetzelfde gebleven maar ik heb nu een prachtig, prachtig, prachtig stereobeeld, breed, goede plaatsing, detail, impact. Genieten! Blijkbaar heb ik de luidspreker nooit de ruimte gegeven die ze nodig hadden. Een hoop geleerd.

Los van een investering in tijd en benzine, heb ik mijn set naar een flink hoger niveau gekregen en geniet ik meer zowel in audio als homecinema ervaring. Ik laat dit even bezinken, en zal later kijken of ik echt een upgrade wil doen. Vooralsnog erg blij!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... en tip; hier heb ik de ls op tegels staan met daaronder teflon meubelglijders. Wanneer ik ga luisteren zet ik deze op de ideale positie, daarna weer richting achterwand.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: Xander32 on May 25, 2017, 13:43:22
... en tip; hier heb ik de ls op tegels staan met daaronder teflon meubelglijders. Wanneer ik ga luisteren zet ik deze op de ideale positie, daarna weer richting achterwand.

Zo deed ik het ook altijd, werkt uitstekend.

Cantodea

Quote from: Hoeksel on May 25, 2017, 12:28:08
Een update. De Marantz PM14SE is inderdaad terug gegaan, en heb nog wat andere mensen gesproken. Over het algemeen krijg ik over de D500 terug de opmerking dat het een geweldige luidspreker is, maar wel eentje die wat ruimte nodig heeft en wat vermogen om er uit te halen wat er in zit. Verder investeren in Marantz (PM14SE, PM11) wordt structureel afgeraden....."daar wen je in 10 minuten aan, maar geeft je niet wat je zoekt". Ik wilde het denk ik te graag.

Bij het terug aansluiten van mijn set heb ik de tijd (en toestemming van de vrouw ;-)) gevonden om een eerder genoemde tip toch uit te proberen. Ik heb de set wat meer ruimte gegeven en geprobeerd de akoestiek hiermee te verbeteren. Concreet is de luidspreker een flink stuk verder van de muur gekomen (~ 30 cm) en staan ze verder uit elkaar (~50 cm) en heb ik wat met de indraaihoek gespeeld (uiteindelijk staan ze juist niet ingedraaid). Sjonge, wat een verbazing! De set is muzikaal (was hij al) en in grote lijnen hetzelfde gebleven maar ik heb nu een prachtig, prachtig, prachtig stereobeeld, breed, goede plaatsing, detail, impact. Genieten! Blijkbaar heb ik de luidspreker nooit de ruimte gegeven die ze nodig hadden. Een hoop geleerd.

Los van een investering in tijd en benzine, heb ik mijn set naar een flink hoger niveau gekregen en geniet ik meer zowel in audio als homecinema ervaring. Ik laat dit even bezinken, en zal later kijken of ik echt een upgrade wil doen. Vooralsnog erg blij!

En nu nog een Anti-Mode Dual Core tussen bron en versterker en je bent het Heertje.. ;-)
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Xander32

Omdat?

Quote from: Cantodea on May 26, 2017, 07:23:37
En nu nog een Anti-Mode Dual Core tussen bron en versterker en je bent het Heertje.. ;-)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Cantodea

De TS laat weten dat hij een niet zo ideale opstelling heeft. Nu heeft hij dat enigszins verbeterd door de speakers van de muur weg te halen en wat wijder uit elkaar te plaatsen, maar daarmee los je nog niet alles op. Daarom zeg ik dat een goede DSP veel goeds kan doen, zeker in het laag. Stel dat de TS zijn luisterplaats tegen een muur is, dan heeft hij zeker en vast last van staande golven, meestal in een gebied rond de 45 á 70 Hz. Met een DSP kan je die makkelijk dempen en krijg je een mooi gedefinieerd laag, zelfs op een goedkoop systeem kan je tot verbluffende resultaren komen.
Het is maar een tip..
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon