Een speciale SSD voor audiofielen.

Started by gizmo2, December 21, 2021, 10:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sschot

Ook de MAC, de bachh software en de totale integratie afstemming hebben grote gevolgen, zoals uit het topic van Chansig bleek, al ging het daar hoorbaar in het extreme

Of is dat niet te vergelijken?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jazzy

Quote from: chansig on December 25, 2021, 16:19:36
Ik begrepen dat nog niet alles is te meten en men moet zeker niet denken dat men alles al weet.
Ja, maar nee. Een SSD is door gewoon mensen ontworpen op basis van elektrische en natuurkundige principes. Ingewikkelde techniek, absoluut, maar er zit niets in wat "men niet weet". Maar belangrijker in dit geval is dat je probeert om de keten te begrijpen, ook dat is ingewikkeld als je geen technische achtergrond hebt maar verder absoluut geen rocket science.

Een analogie kan het volgende zijn. Als je een gedicht afdrukt op een standaard 180grams A4 en een keer met een kalligrafiepen op handgeschept papier dat gemaakt is van houtvezels van bomen van de Veluwe, je legt beide vellen voor iemand die het gedicht zal voordragen. Vervolgens claimt een toehoorder dat het gedicht meer diepgang heeft wanneer het van het geschepte papier voorgelezen wordt. Nu zul je zeggen dat dit niet kan, het papier is immers de gegevensdrager en beiden hebben exact dezelfde tekst. De inhoud verandert niet tijdens het voordragen en als de spreker andere mimiek of intonatie gebruikt dan komt dat door de spreker, niet door het papier.

Zo ook met de SSD. De data verandert niet en ook niet de wijze waarop de data bij een volgend component wordt aangeleverd. De vertaling van digitale signalen naar een analoog geluidssignaal komt veel verderop in de keten, om een ander geluid te krijgen moet de aangeleverde data anders zijn en dat is dus bij het wisselen van SSD niet het geval.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jazzy

Quote from: sschot on December 26, 2021, 13:16:59
Ook de MAC, de bachh software en de totale integratie afstemming hebben grote gevolgen, zoals uit het topic van Chansig bleek, al ging het daar hoorbaar in het extreme

Of is dat niet te vergelijken?
Zie mijn verhaaltje hierboven. Van het vervangen van een SSD kan het geluid niet "voller" gaan klinken omdat het component niets te maken heeft met het proces waar daadwerkelijk geluid gemaakt wordt.

Verder kun je natuurlijk moeilijk discussiƫren met mensen die iets denken het horen. Als je het niet kunt/wilt meten dan is het een onverifieerbare claim. Wel kun je proberen te beredeneren of het logisch of waarschijnlijk is dat een bepaalde verandering verschil zou kunnen maken. In het geval van een SSD is dat vrij eenvoudig.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

sschot

Ik doelde meer op gevolgen van buffering, maar dank voor je aanvullende reactie!
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on December 26, 2021, 12:44:54
Het gaat niet om de DAC maar om de software.
Hoe het verder met de buffers zit met wat ik tot nu toe verteld heb weet ik niet en heb er verder geen verstand van, vertel alleen mijn bevindingen.
Ok, ik ging even van de hardwarematige kant uit.
Ben oprecht wel geintereseerd hoe hij dat doet en/of hij bereid is om aan te tonen welke verschillen er zijn wbt de verschillende buffers?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on December 26, 2021, 14:29:38
Ok, ik ging even van de hardwarematige kant uit.
Ben oprecht wel geintereseerd hoe hij dat doet en/of hij bereid is om aan te tonen welke verschillen er zijn wbt de verschillende buffers?
Ik verwacht niet dat hij dat gaat prijsgeven.
We moeten even geduld hebben totdat we de jitter gaan meten of daar de verschillen zitten.
Mocht dat niet zo zijn dan weet we het ook niet meer hoe het kan.

Rob

DofN

Quote from: Rob_Dingen on December 25, 2021, 11:18:53
Zo te lezen in de meeste opmerkingen die je hier en daar plaatst hoor jij helemaal niks ;)

Treurige reactie. In plaats van inhoudelijk te reageren.. En dan zelf technisch wauwelen.. Kant noch wal, geen enkele relatie met het hoorbare.. Wordt ook niet uitgelegd, kan niet worden aangetoond, niet eens aannemelijk gemaakt.  Geen wonder dat de mensen met echte kennis over audio-weergave allang vertrokken zijn; teveel van dit gedoe want je bent echt niet de enige. Mij boeit het allemaal niet zo want ik haal mijn plezier uit de muziektips, de leuke foto's en het volgen van een aantal audio-avonturen van wat mensen op dit forum.. maar man man man wat is het soms treurig.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Ik weet dat Rob erg veel kennis heeft over analoge audio elektronica en luidsprekers.
Vermoed dat hij geen zin heeft in een discussie over datgene waar hij nog geen verklaring voor heeft.
Zelf vind ik de ervaringen die hij beschrijft niet zo vreemd.

Een PC met Windows neem ik aan als OS is een draak van een apparaat om real time dingen te doen.
Het OS wil nog wel eens zelfstandig allerlei zaken op de achtergrond gaan doen, je hebt multiple cores multiple processes etc.
Als je bv naar een cnc machine besturing kijkt dan zie je dat ze daar de data naar een controllerboard sturen die de echte realtime besturing voor zijn rekening neemt.
Verder wordt er voor Windows tien paginas aan instructies gegeven om het zoveel mogelijk in de toom te houden. Geen AV software, geen internet connectie, updates uit, en nog een tiental settings in de registry.
Dat zou wel een goede reden hebben denk ik dan.

Rob_Dingen

Quote from: DofN on December 27, 2021, 09:22:14
Treurige reactie. In plaats van inhoudelijk te reageren.. En dan zelf technisch wauwelen.. Kant noch wal, geen enkele relatie met het hoorbare.. Wordt ook niet uitgelegd, kan niet worden aangetoond, niet eens aannemelijk gemaakt.  Mij boeit het allemaal niet zo.
Inhoudelijk heb ik al gereageerd.
Verder heb ik technisch niets gezegd alleen mijn luister ervaring gedeeld die volkomen suggestief zijn.
Ik kan het ook niet uitleggen heb er geen verstand van, en hebben ook nog niets gemeten.
Als ik er geen verstand van heb zul je mij daar ook niet over horen, zouden er meer moeten doen hier op het forum.
Schijnbaar boeit het je nogal anders zou je niet zo reageren en gewoon verder lezen wat je wel interessant vind.

Rob

mmuetst

#84
Nu, ik heb wel enige kennis van digitale techniek. Dus ik vind het bijvoorbeeld niet vreemd dat mijn Blue Sound door blijft spelen als ik de UTP kabel uit de router trek. Deed vroeger meer met electronica, maar toen rond de jaren 90 de wegwerpcultuur sterker werd ben ik mijzelf gaan omscholen tot netwerkbeheerder.
Nu hou ik me bezig met virtualisatie ook op netwerkgebied. De psychologische kant van ons mensen vind ik ook interessant. Waarom hoor ik niks en een ander heeft het over een kompleet ander systeem na toevoegen van deze producten. Ik lees @Kjelt iets melden over een accu voeding. Weet hij dat een accu ook ruis veroorzaakt. Denk niet dat het hoorbaar is, maar er zou zo maar een fabrikant iets kunnen bedenken als "audio proof batterijen". En wat zou de invloed kunnen zijn van 5G zendmasten op onze audio beleving?
Ik hou me meer bezig met verschillende luidsprekers en akoestiek, ik geloof namelijk dat daar winst te halen valt. Ik ervaar dat een goed glas wijn of mooi biertje meer invloed heeft op mijn luisteren dan welke tweak dan ook.
Mijn akoestische tweak zijn trouwens de aanbiedingen toiletrollen bij het Kruidvat. Hoe meer we die op voorraad hebben in mijn mancave, hoe beter de demping in mijn cave  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MAW

sjonge wat een bullshit weer. Zielig voor mensen die hier weer in trappen..
Gr. Martijn