Grauwsluier op scherm, alleen bij 3D

Started by Koiboy, July 12, 2017, 13:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koiboy

Alleen bij het kijken naar 3D films is het alsof er over mijn projectiescherm een soort grauwsluier ligt.
Een andere vergelijking is dat het lijkt alsof er flinterdunne vitrage voor het beeld hangt, waar doorheen je de film ziet.
Bij 2D films is dit niet het geval.

Zien de 3D liefhebbers onder ons dit verschijnsel ook?
Zo ja, wat is mogelijk een oorzaak hiervan?

Mediasluis

Zeker niet.
Welke projector heb je.
Voor 3D wordt een andere mode gebruikt en deze zal ook gekalibreerd moeten worden. Standaard zie je vaak dat bij 3D veel instellingen omhoog geschroeft zijn, zoals kleur en contrast maar ook de sharpening technieken. Het beeld ziet er dan heel kunstmatig uit.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Kjelt

3D gaat de projector naar high lamp mode om zoveel mogelijk licht er uit persen. Veel calibrateurs stellen die stand niet in op beste zwartwaardes maar zoveel mogelijk licht omdat er door de bril en het switchen veel verloren gaat. Als test kun je bij 2D de projector op high lamp mode zetten en kijken of dan een soortgelijk effect krijgt.

Mediasluis

#3
Quote from: Kjelt on July 16, 2017, 23:31:10
Veel calibrateurs stellen die stand niet in op beste zwartwaardes maar zoveel mogelijk licht

Hmm,... dat is zeker niet wat ik doe bij het kalibreren van 3D. ;) Ik vind 3D namelijk niet zomaar een gadget en zie de 3D foto's en 3D Blu-Ray's graag in een hoge kwaliteit en vind ik het zwartniveau net zo belangrijk als bij 2D. Vanuit de fabriek worden dit soort dingen wel toegepast. Vandaar dat er bij een ongekalibreerde projector nogal wat klachten zijn als het op 3D aankomt.
Voor 3D zet ik de lamp absoluut wel in High lamp Mode, want je kunt elk beetje licht goed gebruiken.

Is je projector ISF-gekalibreerd en ook voor 3D?

Soms krijg ik wel eens iemand die bv. een Epson projector bij een ander ongekalibreerd heeft gekocht en na teleurstelling  toch eens wil checken of die ISF-kalibratie helpt. Altijd weer zijn ze verbaast dat het 3D opeens heel goed te kijken is.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Koiboy

De projector is van JVC, model X-7000, ISF-gecalibreerd ook voor 3D.

Bij het afspelen van 3D materiaal gaat de lamp automatisch in de maximale stand.
Met de bril op is dan een vorm van grauwsluier zichtbaar. Als ik de bril afneem is dat effect niet zichtbaar.

Naar mijn maatstaven lijken de zwartwaarden prima in orde bij 3D.
In vergelijking met eerdere modellen vind ik het nu voor het eerst een acceptabel beeld qua helderheid.
Nog meer licht blijft zeker een wens, die ik deel met andere JVC-eigenaren.

Verder ben ik heel erg blij met deze projector vanwege krachtiger lamp, grotere kleurruimte en ruimere contrastratio (zeker ook in vergelijking met X-5000).

Kjelt

Quote from: Koiboy on July 20, 2017, 13:02:26
Bij het afspelen van 3D materiaal gaat de lamp automatisch in de maximale stand.
Met de bril op is dan een vorm van grauwsluier zichtbaar. Als ik de bril afneem is dat effect niet zichtbaar.
Bril goed schoonmaken (vettigheid) anders zou ik het niet weten en zal het het systeem vd bril zelf zijn?

Mediasluis

#6
Dat lijkt mij ook.
Nu hebben veel 3D brillen dubbele beglazing en vind ik dit op de X105 goed zichtbaar, maar bij de JVC versie eigenlijk niet echt. Misschien is dat toch wat je ziet en stoort?
Het licht dat met 3D wordt weggenomen via  polarisatie filters in de projector en in de bril, kun je ook als grauw definieren, ten opzichte van 2D.
Je hebt het namelijk over flinterdunne vitrage en dat klopt ook wel, want er wordt met polarisatie gefilterd.
Alleen kijk je bij passieve 3D echt naar gerasterd licht dat bij beide ogen tegenovergesteld is om elkaar af te sluiten en is dit bij Shutter 3D niet, maar juist beurtelings compleet open of gesloten.
Bij passief 3Dheb je dus ook een polariserend zilverscherm nodig en bij shutter is dat niet nodig.

Hoe ervaar je passieve 3D?
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Koiboy

@Kjelt: het grauwsluier effect bij 3D-beelden afspelen is ook zichtbaar als ik de bril afzet.

@Mediasluis: volgens mij is dit ook het antwoord op de vraag die je mij stelt.

Ik kan het hier helaas niet met een foto laten zien, daarvoor is het effect te subtiel.

Mediasluis

Oké, maar dan is het gewoon het filtersysteem dat nodig is om bij 3D de beelden te scheiden.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Binky007

Ik moet zeggen dat ik dat ook heb bij de JVC X7000. Hij gaat dan ook natuurlijk naar 1080P. Maar ik denk ook dat het door de brillen komt. Ik heb ook nog niet heel veel op 3D gekeken. De nieuwe terminator is wel leuk. Maar heel donker.

Ik denk dat het ook te maken heeft met frame rate. Deze wordt natuurlijk aangepast naar de bril. Ik zou ook even met HTip checken hoe hij dit ervaart. Hij heeft natuurlijk ook een X7000 hangen.

Ik heb ook een keer passief 3D gekeken bij CineMike. Dit is wel veel rustiger voor de ogen.  ;D Maar ja dan heb je 2 projectoren nodig. Beetje prijzig hahahaha.
JVC-X7000 CineMike, Stewart Tab Tention Grayhawk, Pioneer krp 500A, Humax 5200C, Elac FS 249, Elac CC 241, Canton, Fathom F112 Satin, Marantz AV8802A CineMike, Oppo 205 CineMike, Sherwood Newcastle A-965 CineMike, Playstation 5 and Taga Platinum-18.

https://www.linkedin.com/in/jorisbink/

henrykb

valt mee.. 2 cheap dlp pjs, paar brillen van de pathe die je ook als filterlens gebruikt.
Ben je al een heel eind met passief 3d.
Alleen kun je niet lekker goedkoop een leuk polariserend scherm kopen .. helaas.
De diverse ali's bieden wel van alles aan qua silverscherm voor bijna nop, maar ben bang dat dat niet gaat werken.

Mediasluis

Je kunt ook 1 DLP projector kopen met een Le-Vision Polarizer en de brilletjes van Pathé gebruiken.
Je hebt wel een polariserend silverscherm nodig.
Op de NVvS 3D vereniging gebruiken we dat ook met een BenQ W1080.
Ik heb daar een review over geschreven toen:
Review: RealD bij je thuis. 3D Shutter omzetten naar Passieve 3D met Polarisators.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152086.new#new

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis