DIY Ultieme ROON HQPlayer Network Audio Adapter

Started by StereoMike, May 7, 2017, 12:34:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoMike

De afgelopen periode hebben we verschillende streamers geopend op zoek naar het geheim achter de ultieme streamer. Opvallend dat alle moederborden komen van Jetway of Mitac. De komende weken maken we een definitieve keus uit de verschillende streamers om deze vervolgens te klonen tot onze ultieme huisspeler. De bevindingen wil ik graag met jullie delen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Dirk

ik heb oprecht interesse naar je bevindingen, maar...wie zijn "we" ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Deze volg ik ook even.

Overigens ben ik ook benieuwd waarom je specific naar NAA verwijst. Hardware technisch zou ik geen verschil verwachten voor bijvoorbeeld de ultieme Roon Bridge.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Kingpin

Even volgen.
En wat bedoel je met ultiem? Is dat geluidstechnisch (kan persoonlijk zijn) of ook UI ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hvlemmi

Quote from: StereoMike on May  7, 2017, 12:34:39
De afgelopen periode hebben we verschillende streamers geopend op zoek naar het geheim achter de ultieme streamer. Opvallend dat alle moederborden komen van Jetway of Mitac. De komende weken maken we een definitieve keus uit de verschillende streamers om deze vervolgens te klonen tot onze ultieme huisspeler. De bevindingen wil ik graag met jullie delen.

Er zijn een paar moederboardfabricanten die ook voor het gebruiken van een usb-dac zijn ingesteld. Dan is een vergulde connector niet per se waar ik warm van ga draaien, maar dat ze rekenschap houden met aarding tov de rest van de computer en als kleinigheid Elna of Nichicon condensatoren op het moederboard geef me wel vertrouwen dat er in ieder geval eventjes over geluid is nagedacht. Nadeel is wel dat het redelijk dure en grote moederboards zijn (moederboards gericht op gamen...).

Misschien kan je er wat mee.. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

StereoMike

Quote from: Dynky on May  7, 2017, 12:36:37
ik heb oprecht interesse naar je bevindingen, maar...wie zijn "we" ?
Sorry, "we" zijn de audioclub regio Zuid-Holland.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

#6
Quote from: rovinggecko on May  7, 2017, 13:07:39
Deze volg ik ook even.

Overigens ben ik ook benieuwd waarom je specific naar NAA verwijst. Hardware technisch zou ik geen verschil verwachten voor bijvoorbeeld de ultieme Roon Bridge.
Klopt, ik verwacht ook niet zo heel veel verschil. Overigens schijnt het combineren van Roon Core en Roon Ready in één apparaat maar wel met een NAA het beste resultaat te geven. We gaan het allemaal meemaken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Kingpin on May  7, 2017, 17:09:58
Even volgen.
En wat bedoel je met ultiem? Is dat geluidstechnisch (kan persoonlijk zijn) of ook UI ?
Geluidstechnisch en inderdaad is dit heel persoonlijk.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: hvlemmi on May  7, 2017, 22:31:37
Er zijn een paar moederboardfabricanten die ook voor het gebruiken van een usb-dac zijn ingesteld. Dan is een vergulde connector niet per se waar ik warm van ga draaien, maar dat ze rekenschap houden met aarding tov de rest van de computer en als kleinigheid Elna of Nichicon condensatoren op het moederboard geef me wel vertrouwen dat er in ieder geval eventjes over geluid is nagedacht. Nadeel is wel dat het redelijk dure en grote moederboards zijn (moederboards gericht op gamen...).
We hebben alleen mini-itx bordjes aangetroffen. Overigens kiezen de meeste fabrikanten voor een aparte usb kaart.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Isflicka

Quote from: StereoMike on May  7, 2017, 12:34:39
De afgelopen periode hebben we verschillende streamers geopend op zoek naar het geheim achter de ultieme streamer. Opvallend dat alle moederborden komen van Jetway of Mitac. De komende weken maken we een definitieve keus uit de verschillende streamers om deze vervolgens te klonen tot onze ultieme huisspeler. De bevindingen wil ik graag met jullie delen.
Was er gisteravond weer een luisteravond?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

StereoMike

Quote from: Isflicka on May 11, 2017, 15:12:54
Was er gisteravond weer een luisteravond?
Helaas niet. Ik stuur je wel een pm. Binnenkort komt overigens onze website online en kun je daar de data vinden.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

In afwachting van wat onderdelen en verdere luistersessies ben ik aan de slag gegaan met de Antipodes DX van de tweede generatie. Ondanks de laatste update met DSD512 ondersteuning lust de T+A DAC8 DSD nog steeds niet het native DSD van de Antipodes. Uiteraard staat T+A hiervoor aan de lat maar het blijft toch jammer.

De Antipodes DX is best een leuke streamer met een Jetway NF9W moederbord, Intel Celeron N2930 Processor en SOtM tX-USBhubint USB kaartje. Vooral dit laatste vind ik een opvallende keus omdat Antipodes Audio jarenlang heeft gewerkt met de PCI en PCI-e USB varianten van SOtM. Nu wordt de USB2.0 controller van de Jetway gebruikt en volgt alleen de SOtM USBhub (zonder externe masterklok). Na het loshalen van de SOtM kon ik het toch niet laten om  rechtstreeks in te prikken op de Jetway. Dan blijkt de SOtM zeker een toegevoegde waarde te hebben maar als basismateriaal is dit al erg goed.

In navolging van de raspberry Pi collega's wil ik nu een (extra) galvanische scheiding aanbrengen tussen het moederbord en de SOtM USBhub.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

kermy

Deze ga ik volgen.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

StereoMike

Wat gistermiddag een luistertest had moeten worden liep uit op een teleurstelling. Na heel veel uurtjes werk blijkt de ruimte wellicht toch niet helemaal ideaal te zijn. Na het verwijderen (de kieskring had in maart de ruimte nodig) en opnieuw plaatsen van de apparatuur hebben we behoorlijk veel last van lichtnetvervuiling. Het was mij ook al eens opgevallen dat het allemaal een beetje rafelig klonk. Na onderzoek blijkt er in maart medische apparatuur geplaatst te zijn net boven de luisterruimte. Voorlopig gaan we hier even mee aan de slag.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Martin!!!

Ik ga deze ook even volgen. Leuk project  :thumbs-up:
mainly British stuff

Isflicka

Schiet het nog een beetje op met de website?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

StereoMike

De website is er wel maar er is binnen het bestuur nog veel discussie over wat er wel en wat er niet op mag worden geplaatst. Tijdens de volgende bestuursvergadering laat ik een paar voorbeelden zien in de hoop dat ik verder mag.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Veel keus in snelle isolatoren heb je niet dus het is de Silanna ICE08USBB geworden die nu als (extra) galvanische scheiding is aangebracht tussen het moederbord en de SOtM USBhub. Voor een appel en een ei toch een hele mooie isolator en geen onzekerheid meer over de veel tragere ADUM. Binnenkort kunnen we ook de veel duurdere Intona en ISO Regen vergelijken met dit eenvoudige bordje.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Na een periode van ogenschijnlijke stilte hebben we vorige week de eerste 6x parallel LT3045 12V 3A Ultralow RMS Noise: 0.8μVRMS (10Hz to 100kHz) voeding afgebouwd. We zijn daarbij behoorlijk geholpen door het goede werk van Aleš Mravlak die ons de printplaat met de 6x LT3045 heeft geleverd. De Zerozone R-Core transformator lag al een paar weken klaar.

Voorlopig gebruiken we deze nieuwe voeding voor ons endpoint en komt deze in de plaats van de beslist niet slechte Paul Hynes SR3 12V 2A voeding. Voorlopig weer wat vergelijkingsmateriaal.

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Mooi Mike, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik deed wel eens wat meetwerk voor Ales ... kleine wereld :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden


Kingpin

#22
Quote from: StereoMike on June 25, 2017, 10:38:52
Na een periode van ogenschijnlijke stilte hebben we vorige week de eerste 6x parallel LT3045 12V 3A Ultralow RMS Noise: 0.8μVRMS (10Hz to 100kHz) voeding afgebouwd. We zijn daarbij behoorlijk geholpen door het goede werk van Aleš Mravlak die ons de printplaat met de 6x LT3045 heeft geleverd. De Zerozone R-Core transformator lag al een paar weken klaar.

Voorlopig gebruiken we deze nieuwe voeding voor ons endpoint en komt deze in de plaats van de beslist niet slechte Paul Hynes SR3 12V 2A voeding. Voorlopig weer wat vergelijkingsmateriaal.
Ik had nog een oude Kingpin Lipo Voeding liggen met een "oude" helaas niet meer te verkrijgen regulator. Deze wilde ik gebruiken als 5V voor een display in mijn lipo voeding project.
Ik dacht ik meet deze nog even door, en wat schetst mijn verbazing, deze meet qua ripple en ruis heel erg goed, doet eigenlijk niets onder voor de bekende TPS...
Dat was de voeding die we destijds als combo hebben vergeleken tegen een Linn Klimax Renew.
Ik heb hier ook nog een 78xx variant liggen, maar daar haal ik niet dezelfde waardes mee, dus er is best wat verschil hierin. Mooiste is dat deze ook 3A doet !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

De afgelopen twee weken behoorlijk wat bouw en soldeerwerk gehad aan de drone van een buurjongen (twee jaar werken en sparen binnen 30sec total loss!). Uiteindelijk allemaal voor niets want gistermiddag lag het ding weer in stukken. Misschien moet hij toch op zoek naar een andere hobby (audio?).

Weer terug naar een ultiem endpoint. We komen maar niet tot een ultieme shootout dus ik ga gewoon verder met waar ik mee bezig ben en dat is een Jetway NF9W moederbord, Intel Celeron N2930 Processor, 8GB Crucial, Silanna ICE08USBB naar een SOtM tX-USBhubint USB kaartje. De Crucial SSD is na een tip van een clublid vervangen door twee compactflash kaartjes op een SATA CF adapter en nu is het geheel hoorbaar ruisvrij. We nemen daarbij de iets langere opstarttijd maar even voor lief. Keer op keer is het fantastisch om vanuit totale stilte plotseling muziek te horen want zelfs de Auralic of Aurender zijn niet echt stil.

Ik heb zelf gekozen voor Roon (Roon Core op een Synology DS916+) als aansturing van het HQPlayer basisstation en HQplayer NAA op het endpoint. Dat gaat bovenverwachting goed en is zeer stabiel. Tijdens het opstarten van de eerste track moet de processor even hard werken om de boel naar DSD512 te krijgen (ook zichtbaar aan de blauwe streep binnen het HQplayer pakket om aan te geven dat er gewerkt wordt) maar na een paar seconden valt dit weer terug naar normale waarden en dat blijft ook zo. Dat vind ik een bijkomend voordeel van Roon want je kunt nu zappen zonder merkbaar verschil in processorbelasting. Het zappen tussen tracks gaat bovendien zonder noemenswaardige vertraging. Vooralsnog heb ik op de T+A DAC8 DSD geen betere speler gehoord.

De volgende stap wordt het uitzoeken van de kast en het inbouwen. Daarbij heb ik ook het plan om wat netwerkaanpassingen te doen en eindelijk de Synology DS916+ met lineaire voeding te vervangen voor een echt stille Roon Core.







Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Goed bezig Mike !
DIY blijft toch het mooist  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack