Heeft een noise cancelling koptelefoon nut in een stille leefkamer?

Started by riji, April 28, 2017, 11:17:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riji

Mij is in een ander forum een Bose Quiet Comfort 35 (of een Sennheiser PXC 550 of Sony MDR5 1000X) aangeraden voor gebruik bij lichte gehoormoeilijkheden (spraak verstaan) en matig oorsuizen.
Ik vraag mij echter af of hun noise cancelling eigenschap in dit geval ook nuttig is bij uitsluitend gebruik in een stille woonkamer?

Charlemagne

Een noisecancelling hoofdtelefoon is bedoeld om omgevingslawaai te onderdrukken, zoals in een vliegtuig of de trein. Dat gaat ook prima; het omgevingsgeluid wordt behoorlijk goed onderdrukt. Met de NC op 'uit' werkt ie overigens als een gewone hoofdtelefoon. Met de NC op 'aan' heeft dat enig effect op de kwaliteit van de weergave; het geluid gaat wat vlakker klinken, vind ik. Wel is het heerlijk als je het gedreun van de vliegtuiggeluiden niet meer hoort.

Als je meestal in een rustige omgeving luistert zie ik het nut van Noisecancelling niet; er is immers geen omgevingslawaai te onderdrukken. Je kunt je geld dan beter besteden aan een gewone hoofdtelefoon. Je hebt grote kans dat die voor hetzelfde te besteden bedrag ook beter klinkt.

Om even Ken Rockwell te citeren over zijn test van de QC-25;
QuoteNo, they aren't as transparent for serious music listening in a home environment as a $300 pair of conventional headphones; these are $100 headphones with $200 worth of noise reduction and sound optimization electronics.

Toevallig beschik ik hier over een Bose Quiet Comfort 35. Die doet zijn werk goed in het vliegtuig of in de trein. Thuis geef ik duidelijk de voorkeur aan mijn oude Sony MDR-CD1700. Die klinkt echt een stuk beter.

Een NC headphone heeft geen enkel effect op oorsuizen (tinnitus) en evenmin op de verstaanbaarheid van spraak. En een gewone headset natuurlijk ook niet. Ik vind dat ze je een slecht advies hebben gegeven.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Mokumer45

Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Interficior

Als aanvulling: de noise cancelling blokkeert geluiden rond 200 Hz in een brede band. Dit is ideaal voor de standaard herriegeluiden zoals ventilatoren, afzuigkappen, vliegtuigen, stofzuigers etc. Maar uiteraard met de noise cancelling aan versta je mensen ook minder goed. :D Het kan best handig thuis zijn als je denkt dat het stil is maar het stiekem toch niet is. Zelf had ik heel erg een "wow" effect op het werk waar de constant blazende airco opeens weg was, heerlijk!

Noise cancelling versterkertjes kunnen nog wel eens een beetje ruis hebben. Dit is normaal niet zo erg omdat je netto veel minder geluid hebt, maar bij een stille kamer kunnen de "kosten" best de baten overschrijden. :) Bij de Bose QC-20 heb je de interne versterker praktisch wel nodig omdat daarmee de geluidskarakteristiek wordt verbeterd (veel betere overdracht en veel lagere vervorming). Dan heb je, bij Bose dan, de keuze tussen ANC aan, of de zogenaamde "awareness" mode aan (mogelijk is daarop gehint op het andere forum?) waarmee je de koptelefoon akoestisch transparant maakt. Dit werkt bij Bose behoorlijk goed, maar dat is niet overal zo.

Misschien is er verwarring met iets als de hearphones van Bose? https://hearphones.bose.com/ Dat is namelijk een ander verhaal. :)
Take it or lease it

riji

Bedankt voor de reacties, die mijn vermoeden bevestigen.
Ik zit echter nog altijd met de aanvankelijk vraag die ik op het forum stelde:
Ik heb 4 jaar een Sennheiser koptelefoon HDR180 en ben daar tevreden over.
Ik gebruik die bij TV-kijken (LG OLED65E6V) en met media player (mac mini) voor films en wat muziek (dus geen echte muziekliefhebber).
Ik sluit die aan op mijn stereo-receiver (Onkyo TX-8150, enkel BT receiver) of soms ook direct op de TV.
Indien ik mij gevoelig zou kunnen verbeteren, zou ik de HDR180 wel vervangen door een nieuw draadloos toestel. Ik ken er niet veel van, maar heb de laatste dagen wel wat gelezen.
Ik kwam uit bij 2 opties:
1) Sennheiser RS195 (minimaal 310 euro) wegens bijzondere instelmogelijkheden voor mensen met gehoorproblemen. Ik ben oud en heb moeilijkheden met spraak verstaan en last van oorsuizen. Ik ben vooral geïnteresseerd naar info of de koptelefoon werkelijk helpt op dit vlak.
2) Een andere weg is een koptelefoon die verbinding maakt via Bluetooth. Ik zou dan ook nog een BT transmitter bij nodig hebben omdat mijn receiver enkel BT kan ontvangen (ik zag o.a. de TaoTronics BA09 voor 37 euro). Ik denk begrepen te hebben dat daarbij ondersteuning van APTX codex belangrijk. Ga ik dan geen vertraging krijgen tov luidsprekers?
Ik heb nog geen idee welk merk en type van koptelefoon ik dan zou kiezen. Wel verkies ik een over-de-oren type met open klankkast.
Misschien een AKG K845BT die nu aan 150 euro wordt aangeboden? (ondersteunt die APT-X? zal die met mijn mac mini functioneren en met AAC van Apple?).