HT op derde verdieping naar grote verandering HT woonkamer Atmos 4K en akoestiek

Started by pvd_66, April 21, 2017, 19:45:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pvd_66

Al een tijdje aanwezig op het forum maar nog niet echt een eigen topic, bij deze dus.
Ik zal de 25 jaar dat ik met audio bezig ben maar kort samenvatten ..
Ik ben begonnen met een Audio Analyse PA60, een set T&A Criterion type weet ik niet mee, volgens mij de TA60 of zo. Als bron diende een door Peter van Willemswaard gemodificeerde Teac VRDS-7. Omdat het loopwerk redelijk goed was heb ik deze later aangevuld met verschillende losse dac's, waaronder een Audio Alchemy dac met losse anti-jitter box en voeding. Later ben ik overgestapt naar een Audio Research CA50 geïntegreerde  buizenversterker. Als luidsprekers diende toen de Avalon Monitor's. De Monitors werden na een aantal jaren met veel plezier te hebben gespeeld ingewisseld voor zijn grotere broer de Avatar.
Via een Marsh Sound Design losse voor- en eindversterkercombinatie en ik terug naar Audio Research gegaan in de vorm van de LS25MKII voorversterker en de VT100MKII eindversterker.
Deze combinatie met de Avatar vond ik een fantastische match en besloot mijn bron verder uit te bouwen met analoog. Daar kwam in eerste instantie een VPI Scout draaitafel met verschillende elementen en phono-versterkers. Na een tijdje met de Scout gespeeld te hebben was het tijd voor een up-date en kreeg ik de VPI Aries 3 in huis en daarbij een Balanced Audio Technology VK-5 buizen phono-versterker.
Ik kan er talloze kreten en superlatieven op los laten, maar kort samengevat was een combinatie waar ik van wist te genieten. Ik heb dat dan ook geruime tijd gedaan.
Door omstandigheden heb ik beetje bij beetje de set weg moeten doen en hield ik alleen de Avatars. Rare gewaarwording, speakers zonder versterking ;-)
Op een gegeven moment waren de omstandigheden weer beter en besloot ik weer beetje bij beetje een set samen te stellen.
Omdat ik weer opnieuw kon beginnen besloot ik het HT-pad op te gaan en al gauw werd een NAD T755 aangeschaft. Van surround kwam echter nog niet veel. Er deed zich wel de intrede van een Apple TV en streaming muziek via iTunes. Het gemak dient de mens immers ;-).
Hoewel de NAD klankmatig erg goed was, miste ik het gemis van audio en beeld via HDMI, extra kabels enz. Ik ging op zoek naar een vervanger voor de NAD en belande bij een Onkyo TX-RZ900. Een surround receiver met alles erop en eraan.
Klankmatig was de Onkyo niet eens zo slecht en heb daar met veel plezier mee gedraaid. Ik kwam toen op een punt waarbij ik dacht dat surround met Avalon is onbetaalbaar en bijna niet te realiseren.
Eind vorig jaar besloot ik nogmaals een start te HT te maken (waar eerder nog niet veel terecht was gekomen) en heb de Onkyo verkocht. Daarvoor in de plaats kwam een Marantz AV8802 (inmiddels A) en een NAD m27. Een serieuze combinatie waar ik wel iets mee moest doen. Nadat deze set in de huiskamer stond  ben ik op zoek naar geschikte vervangers van de Avalons. Na een kleine zoektocht kwam ik uit op Dali. Via een forumgenoot kon ik een prachtig setje Helicons 400MKII black gloss overnemen. In die tijd is inmiddels ook het oude audiomeubel vervangen voor een hoogglans / walnoten audiorack. Dit rack heb ik zo laten bouwen dat de kabels tenminste fatsoenlijk weggewerkt kunnen worden.
De eerste serieuze stappen waren gezet maar hoe nu verder. Hoe kreeg ik achterspeakers door de ballotagecommissie, daarnaast ik wilde nog meer. Boven de tv moest wat meer licht in de vorm van een light-strip. Het idee was om daar een koof te maken met Atmos speakers daarin, helaas kon dit laatste niet doorgaan.
Ondertussen was ook de tv kapot gegaan en moest een nieuwe aangeschaft worden. OLED vind ik (nog) te duur en mijn keuze is gevallen op de Sony 65XD8599 waar ik uiterst tevreden over ben.   
Onlangs heb ik ook nog een set surroundspeakers in de vorm van Dali Phantom H-50 aangeschaft. Deze zitten inmiddels in de achterwand.
Het enige wat nu nog moet komen is een goede centerspeaker. Momenteel heb ik een Dali C1000, prima ding hoor, maar ik wil wel iets anders. Ik ben hier echter wat beperkt in omdat de hoogte van de plank 17 cm is. Wordt dus nog vervolgd.
Tot zover, heel in het kort, mijn audioleven ...
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

#2






Niet de beste kwaliteit foto's maar wel goed genoeg om een indicatie te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

BMWX6M

Leuk setje...

Ook de Dali's zijn prachtig.  ;D
Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

pvd_66

Dank je, ben ook wel tevreden zeker qua filmgeluid.
Met muziek komt er tzt nog wel een subwoofer upgrade.
Gelukkig blijven we altijd wel bezig, ben ook nog op zoek naar een goede analoge kabel tussen mn dac en av.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

MLCinema

Mooie setup! Dit is niet je woonkamer of wel? Lastig te zien op de foto's[emoji4].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

pvd_66

Dank je, ja dat is de woonkamer, foto's zijn genomen vanaf de bank zeg maar.
De totale lengte tussen voor en achterwand is iets van 7.5 m. en we zitten op een meter of 4 van de tv.
De wanden zijn echter wel iets dichter naar elkaar, voorzetwanden met akoestisch dempingsmateriaal er achter, kabels stopcontacten en de Dali inbouw maken de woonkamer ietsjes kleiner.
Ruimte was nogal hard / galm, achter zit akoestisch behang en dat alles bij elkaar maakt de ruimte toch iets minder galmend.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

MLCinema

Quote from: pvd_66 on April 25, 2017, 20:26:47
Dank je, ja dat is de woonkamer, foto's zijn genomen vanaf de bank zeg maar.
De totale lengte tussen voor en achterwand is iets van 7.5 m. en we zitten op een meter of 4 van de tv.
De wanden zijn echter wel iets dichter naar elkaar, voorzetwanden met akoestisch dempingsmateriaal er achter, kabels stopcontacten en de Dali inbouw maken de woonkamer ietsjes kleiner.
Ruimte was nogal hard / galm, achter zit akoestisch behang en dat alles bij elkaar maakt de ruimte toch iets minder galmend.

Dan zeg ik op mijn beurt mooie integratie in de woonkamer. Akoestiek is heel bepalend in een ruimte. Het tegengaan van de galm maakt de ruimte ook in het algemeen gebruik prettiger kan ik mij zo voorstellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |


pvd_66

Dank je, ben redelijk tevreden, moet tenslotte ook mn vriendin te vriend houden  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

BMWX6M

Quote from: pvd_66 on April 26, 2017, 20:57:49
Dank je, ben redelijk tevreden, moet tenslotte ook mn vriendin te vriend houden  ;)

te vriendin houden bedoel je... ;D
Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

pvd_66

Zo hehe naar aanleiding van het Auralic Aries Mini topic Roon op de Mini geïnstalleerd en ik moet zeggen dat dit een hele verbetering is.
De weinige "digitale randjes" die er nog zaten zijn nu vrijwel verdwenen, het geluid klinkt voller en transparanter. (met voller bedoel ik dat instrumenten langzamer uitsterven en meer laagjes in de bassen) Ik hoor nu weer dingen terug die ik voorheen alleen op mn AR buizenset hoorde  :clapping:
Ook kan ik wat harder spelen zonder dat het gaat irriteren en dan zit ik zo rond de 90 db met uitschieters naar de 100 db.
Roonlabs kost natuurlijk wel weer een flinke duit, zeker als je Tidal en Spotify er ook nog bij gebruikt.
Ik kan nog 2 weken van de gratis trail gebruik maken, dus nog maar ff over slapen ...
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

Weer eens nieuw leven in blazen als het nog gelezen wordt ;-)
Zij er mensen uit de omgeving van Amsterdam die het leuk vinden eens in de .. zoveel tijd bij elkaar film te kijken / muziek te luisteren onder het genot van een kop koffie en een leuk gesprek over onze hobby te hebben. Leuk is daarbij nieuwe films / muziek / apparatuur te ontdekken.
Ik kan zelf ontvangen en heb vervoer.
Ik hoor het graag!

Gr Philip
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Achiel

Denk je niet ooit nog eens terug te gaan naar Avalons?
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

pvd_66

Soms mis ik ze wel, de precisie en 3 dimensionale geluidsbeleving geven de Dali's niet zo goed als de Avalons.
De Dali's scoorden wel beter over het all-round gebied. De klank is iets warmer en omdat ik de laatste rondom meer opdien ben gaan concentreren bevallen de Dali's mij meer. Zou ik weer naar een pure stereo set gaan dan zou er zomaar weer eens een setje Avalons icm een buizenset kunnen staan 😄
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

Onlangs verhuisd van een appartement in Amsterdam naar een appartement in het buitengebeid.

Dit was gelukkig een nieuwbouwproject en bestond de mogerlijkheid deze geheel aan te passen naar onze wensen.

Neem in de woonkamer een mix van gietvloer, gestucte wanden, veel glas aan één zijde en het eindresultaat is één grote galmbak.

Een akoestische aanpak van de woonkamer was dan ook al snel geboden.  Er zijn vele manier dat aan te pakken. Wij kozen voor een akoestisch spanplanfond met 4 Atmosspeakers en vakkenkasten voorzien van de surroundspeakers. Tevens zou in deze vakkenkasten akoestische panelen geplaatst worden. Samen met vloerkleed en goede absorberende gordijnen moest dit tot een goed resulaat komen.


Wat je gelukkig niet ziet ...

Nadat alles gerealiseerd was en de meubels waren geplaatst was het resultaat duidelijk hoorbaar. Een heerlijke rustige gedempte omgeving waarin je niet hard hoeft te praten en als je met meerdere personen bent de woonkamer niet in een kippenhok veranderd.



Mijn set werd aangesloten en ingeregeld, toen nog met een Marantz AV8802a pre-pro en een SVS-12NSD sub. Dit gaf al een goed resultaat, geen luistermoeheid, geen dreunende bassen, alleen een digitaal randje, vermoedelijk afkomstig van de AV8802a die in stereo toch net wat minder presteert als in surround.




Nog zonder gordijnen, merk dat ik geen foto's heb van de meest recente situatie. Die volgen dan nog.

Een zoektoch naar een andere pre-pro werd ingezet. Omdat ik al in het bezit was van en NAD M27 ben ik op zoek gegaan naar een NAD M17(v2). Deze gevonden, al voorzien van de VM300 module en er later de AM17 Atmos module in laten zetten. Tegelijk was ook de 12NSD sub vervangen voor de SB-3000.

Wat een verbetering was dat, de M17v2 is heel andere koek. Zeker in stereo geen rauw randje, stemmen irriteren vrijwel niet. Ik wil hem eerder harder zetten dan zachter. Afbeelding is veel groter, geluid kleeft minder aan de speakers, betere plaatsing.

Ook op HT gebied gaat de M17v2 toch wel een stapje verder, de bekende bubble is nog meer bubble, je zit nog meer in de film. En dan heb ik nog maar via de Apple TV4k naar Netflix gekeken.

Nu nog maar wat verder tweaken met Dirac, dat schijnt nog een verbetering te geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

jahtari

WOW geweldige mooie ruimte en goede aanpak van HT en akoestiek!

:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Welke kleur is dat, dat donkerblauw? Staat ook heel goed in het geheel.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

fluissie


pvd_66

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

Quote from: fluissie on October  8, 2020, 11:52:20
Helemaal in het echie! , Is een zeer fraaie ruimte  :worship:

Had je eigenlijk die AV8802a onder goede omstandigheden kunnen luisteren  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

pvd_66

Quote from: jahtari on October  8, 2020, 11:40:33
WOW geweldige mooie ruimte en goede aanpak van HT en akoestiek!

:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Welke kleur is dat, dat donkerblauw? Staat ook heel goed in het geheel.

Dank je.
De kleur is Hague Blue van Farrow & Ball, een matte krijtverf.
Erg mooi maar super kwetsbaar.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

fasteddie


papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels