audio over IP > waar te koop?

Started by Dirk, April 20, 2017, 21:16:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik ben op zoek naar een (betaalbare, absolute max 200€/set) extender voor audio, beter bekend (denk ik) als een "audio over IP extender".

de bedoeling is een audiosignaal over het thuisnetwerk (via switches, dus geen 1-op-1 kabelverbinding mogelijk!) van de ene kamer naar een andere te krijgen, met zo weinig mogelijk vertraging.
ik heb in beide ruimtes een switch staan waar ik kan inpluggen, dus idealiter moet ik systeem van transmitter en ontvanger hebben, met op elk van die kastjes bvb een RCA/minijack of wat dan ook...en natuurlijk een RJ45 aansluiting om ze aan het netwerk te knopen.

er zijn veel extenders op de markt die één of ander beeldformaat doorsturen in de vorm van VGA/SDI/HDMI...en dan aan de ontvangende zijde een zogeheten "audio extractor" functie aan boord hebben, waardoor je dus via RCA of minijack wel degelijk daar audio kan bekomen, maar het probleem is dat ik louter en alleen audio aan de bronzijde heb, dus ik heb helemaal geen HDMI oid die ik daar kan voeden.

'k ben benieuwd of ik via deze weg tips krijg die me in de juiste richting kunnen sturen, want 'k ben er vrij zeker van (of dat hoop ik althans ten zeerste) dat ik gewoon niet met de juiste zoekterm aan de slag ben  ;)

klein detail; wireless wil ik niet, want risico op storingen/glitches die de apparatuur aan de ontvangende zijde om zeep helpen daar heb ik geen zin in
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

De enige oplossing die werkt die ik ken is Dante.

Je kunt op een computer DVS installeren (Dante Virtual Soundcard) en dan kun je elke applicatie direct je netwerk op sturen. In de andere ruimte kun je dan bv een of meerdere Focusrite AM-1's gebruiken. Of een andere computer met Dante Via geïnstalleerd. Kijk maar 's op de Audinate site. Die software kost samen nog geen 100 euro.

Dante hardware is relatief duur voor consumenten en over het algemeen ook multichannel, dat zul je niet nodig hebben.

Andere encoders/decoders ken ik niet (ja, Barix is er ook een).
Omni !

hifiman

Overigens werken die hdmi extenders waar je naar verwijst volgens mij ook niet over IP, ze gebruiken wel een UTP kabel op de fysieke laag.

katwax

Wat voor signaal ga je erover sturen?
Zolang het digitaal is kan het toch altijd over netwerk gestuurd worden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

paaj

Welke bronnen wil je rondsturen? Muziek/Radio of meer?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Dirk

Quote from: jossie on April 21, 2017, 15:09:15
De enige oplossing die werkt die ik ken is Dante.

Je kunt op een computer DVS installeren (Dante Virtual Soundcard) en dan kun je elke applicatie direct je netwerk op sturen. In de andere ruimte kun je dan bv een of meerdere Focusrite AM-1's gebruiken. Of een andere computer met Dante Via geïnstalleerd. Kijk maar 's op de Audinate site. Die software kost samen nog geen 100 euro.

Dante hardware is relatief duur voor consumenten en over het algemeen ook multichannel, dat zul je niet nodig hebben.

Andere encoders/decoders ken ik niet (ja, Barix is er ook een).
Dante ken ik ook wel een beetje van op m'n werk, maar 'k wist niet dat je met behulp van 2 computers (die ik hier toevallig aan beide "zijdes" heb staan, al zijn het dan 2 Mac mini's) ook over Dante kon werken...dus dat moet ik eens van naderbij bestuderen, thx voor de tip  :thumbs-up:

die Barix was ik al tegengekomen, maar idd niet zo goedkoop.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: hifiman on April 21, 2017, 15:11:19
Overigens werken die hdmi extenders waar je naar verwijst volgens mij ook niet over IP, ze gebruiken wel een UTP kabel op de fysieke laag.
je hebt ze toch echt wel beide, zowel over ethernet (wat dus 99% vd tijd gewoon over één fysieke kabel moet) of werkelijk over IP, maar da's voor mij dus niet bruikbaar omdat het icm/via HDMI is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

fwiw; ik wil er een subsignaal overheen sturen, dus mono audio.
omdat dit ook nog een beetje correct moet te integreren blijven is (voldoende lage) latency wel van belang, maar ik iig ga de door jossie aangedragen oplossing eens ff van naderbij bekijken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jossie

Quote from: Dynky on April 21, 2017, 17:54:52
Dante ken ik ook wel een beetje van op m'n werk, maar 'k wist niet dat je met behulp van 2 computers (die ik hier toevallig aan beide "zijdes" heb staan, al zijn het dan 2 Mac mini's) ook over Dante kon werken...dus dat moet ik eens van naderbij bestuderen, thx voor de tip  :thumbs-up:

die Barix was ik al tegengekomen, maar idd niet zo goedkoop.

Yep! En elke computer kan zenden en ontvangen. Je moet ook even Dante controller installeren om de kanalen in de matrix van zenders en ontvangers te koppelen op de kanalen die je wil.
Omni !

jossie

Omni !

Dirk

de hele Dante-setup as such leek na wat zoeken perfect te werken toen ik het vorig weekend heb getest, maar ik zat/zit met een probleempje aan de bronkant, ttz omdat ik daar geen signaal "in" de Mac ge-feed krijg (vandaar ook mijn vraag in het andere draadje)
maar dit weekend ga ik eens aan de slag met de gesuggereerde tool (LineIn), als dat lukt zou de spreekwoordelijke keten rond moeten zijn...en dan ga ik eens wat serieuzer aan de slag met het hele subverhaal  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Zonet even die LineIn tool geïnstalleerd en nu draait het perfect met een op MacN°1 extern aangesloten bron, dus qua setup is deze test vergelijkbaar met wat ik voor ogen heb qua routing vh subsignaal...signaal binnen pakken op MacN°1 en dan via Dante protocol weer op lijnniveau buiten pakken op MacN°2.

Het correct instellen van eea op de Dante Controller (qua routing) is ff goed uitkijken, maar eigenlijk is het geen rocket science, gewoon je aandacht erbij houden en dan is het zo draaiende.
Voor nu was dit even een test met de trial versies (die 30dagen lopen), maar ik weet genoeg...de combo-pack zoals die door Audinate wordt aangeboden lijkt dan me dan ook een perfecte oplossing voor wat ik wil doen.

@ jossie, heel erg bedankt voor je tip!  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea