Welke Cat kabel voor streamer?

Started by ddex, April 12, 2017, 13:56:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ddex

Er loopt nu een Cat 5 kabel vanuit mijn netgear router naar mijn Cambridge cxn streamer. Ik stap over naar glasvezel die volgende week wordt aangesloten. Denk mooie gelegenheid om ook deze cat kabel te vervangen. Maar wat is nu het beste? In de gebruiksaanwijzing van de cambridge staat Cat 5/5E. Meen dat de provider standaard gebruik maakt van Cat 6A. Maar je hebt ook cat 7. Wat is het beste? Lengte zal 5 meter zijn. En passen de pluggen van een hogere Cat kabel op de streamer?

Elders lees ik voor de beste kwaliteit zou je ook van een switch gebruik moeten maken? Geen idee wat dit inhoudt.

frank2

#1
Als je gewoon cat computer snoer gebruikt is dat 6 prima, wil je beter belden cat 6 is beter. Sommigen sluiten de cat aan op een switch en gebruiken dan een nog beter duurder cat 6 of 7 voor de laatste meter. Sommigen horen verschil met een switch ertussen, ik vind het geen verbetering.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DVDmartinDVD

Ik gebruik de Audioquest Cinnamon Cat 7 deze klinkt beter dan een standaard netwerkkabel.

Aansluitingen zijn allemaal het zelfde.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

ddex

Oké. Denk dat ik dan de cat 6a pak van Supra

Mitch--

ik heb Belden Cat7 met Telegartner stekkers, kost geen bergen en klinkt toch beter vind ik
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Raphie

#5
Nog maar een keer dan, we hebben het over laag 3, als je dat al niet snapt, dan moet je helemaal niet over cat kabels hebben cat 6/7 werkt op hogere freq modulatie omdat het geschikt is gemaakt voor langere lengts  gbit en 10gbit

Layer 3
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/OSI-model

Wat Belden zelf zegt over Cat classificaties
http://www.belden.com/blog/datacenters/STP-UTP-FTP-Cable-More-7-Types-When-to-Use-Them.cfm

Dus praat geen poep.... cat 5e is thuis prima, cat6 voor dezelfde prijs? Ook prima, maar NIET beter/sneller
JBL PRX Power!

CZ79

En welk punt probeer je nu duidelijk te maken?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

Quote from: cz79 on April 16, 2017, 15:52:03
En welk punt probeer je nu duidelijk te maken?
wat denk je zelf?
JBL PRX Power!

CZ79

Ik denk dat je je eeuwige standpunt weer probeert te verkondigen net als in ongeveer ieder ander topic
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Dat hij alles prima vindt ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

#10
Quote from: darkdevil on April 12, 2017, 13:56:16
Wat is het beste? Lengte zal 5 meter zijn. En passen de pluggen van een hogere Cat kabel op de streamer?

De vraag is duidelijk toch? Ik ben tot op heden de ENIGE met een duidelijk inhoudelijk antwoord.
JBL PRX Power!

flakkees

je zal ook wel de enige blijven
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Raphie

Quote from: flakkees on April 16, 2017, 16:16:42
je zal ook wel de enige blijven
precies, wil je 20x zo veel uitgeven voor een kabel met een strijkijzer krimpkous er omheen, vooral doen, maar het klinkt er niet beter door. :D
JBL PRX Power!

pieper

#13
Heel simpel als ie in het zicht ligt neem je een met een mooie buitenkant, zie je hem niet gewoon een standaard patch kabel of je moet er 30.000 mp3tjes per seconde doorheen willen jagen dan een cat 7 nemen. :hehe: :tounge2:
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Deleted User

Sinds wanneer geeft een Cat kabel licht?

ddex

Ik blijk dus 8m nodig te hebben...... Kom je dus uit op 2 stukken van 10m. (ook 1 voor de tv aansluiting). Pak dan Belden Cat6. Kost ook niet de wereld. Maar hoe zit het met afscherming? De één  zegt dat dit beter is, maar de kabel wordt er ook stugger en dikker van.  De ander dat voor thuisgebruik dit klinkklare onzin is. De kabel komt bij mij binnenhuis langs de plinten te liggen.

Raphie

Quote from: darkdevil on April 16, 2017, 18:24:28
Ik blijk dus 8m nodig te hebben...... Kom je dus uit op 2 stukken van 10m. (ook 1 voor de tv aansluiting). Pak dan Belden Cat6. Kost ook niet de wereld. Maar hoe zit het met afscherming? De één  zegt dat dit beter is, maar de kabel wordt er ook stugger en dikker van.  De ander dat voor thuisgebruik dit klinkklare onzin is. De kabel komt bij mij binnenhuis langs de plinten te liggen.
het is onzin, heb je de moeite genomen om de links te lezen? waarschijnlijk niet?
JBL PRX Power!

Buell

#17
ik heb erg goede ervaringen met een MeiCord Opal kabel

De opmerking van de switch die je ergens gelezen hebt:
Ik heb op advies van een audiomaatje een switch gezet tussen de router en streamer (alleen de streamer, in mijn geval een Sonos Magna Ultimo, op de switch !)
Een onverwacht grote verbetering, houdt ( lijkt het) de zooi van de router tegen.

Ik heb deze switch:
https://www.routercenter.nl/product/90249/netgear-gs105-5-poorts-gigabit-switch.html?ref=365193&label=22702-AGI-42793909098-ASI-295023872638-90249&gclid=CjwKEAjwrMzHBRDW3saA88aT80MSJACbvo1TPFAqAArPF1vKfJKoWVbe7Fspi_FHcWLDkU_RLaYWZBoC1lLw_wcB

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Xander32

... + een Ifi voeding eraan en je bent helemaal het mannetje.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ddex

Quote from: PrimaLuna on April 16, 2017, 20:00:34
ik heb erg goede ervaringen met een MeiCord Opal kabel

De opmerking van de switch die je ergens gelezen hebt:
Ik heb op advies van een audiomaatje een switch gezet tussen de router en streamer (alleen de streamer, in mijn geval een Sonos Magna Ultimo, op de switch !)
Een onverwacht grote verbetering, houdt ( lijkt het) de zooi van de router tegen.

Ik heb deze switch:
https://www.routercenter.nl/product/90249/netgear-gs105-5-poorts-gigabit-switch.html?ref=365193&label=22702-AGI-42793909098-ASI-295023872638-90249&gclid=CjwKEAjwrMzHBRDW3saA88aT80MSJACbvo1TPFAqAArPF1vKfJKoWVbe7Fspi_FHcWLDkU_RLaYWZBoC1lLw_wcB

Bij mij gaat op dit moment alleeneen cat kabel naar de streamer. Wat heeft zo'n switch dan voor zin?

Buell

Quote from: Xander32 on April 16, 2017, 20:20:09
... + een Ifi voeding eraan en je bent helemaal het mannetje.

Ja\, dat wordt ook mijn volgende stap.
Welke heb jij?
Maar jij hebt dus ook goede ervaringen met een switch?
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Buell

Quote from: darkdevil on April 16, 2017, 20:54:46
Bij mij gaat op dit moment alleeneen cat kabel naar de streamer. Wat heeft zo'n switch dan voor zin?

Bij mij idem, de zin zit hem in het blijkbaar tegenhouden van vervuiling en het daardoor betere sound (rust), plaatsing en ruimte.
Uitleggen kan ik het je niet, maar horen doe ik het des te beter.

Net als de stand van de stekker van zowel router, nass als switch, dit hoor je en dit moet ook goed en in fase staan net als de rest van je set. Over het in de goede fase hebben van je apparatuur kan op het forum veel vinden.
Redelijk kleine inspanning en grote winst, en....gratis  ;D

Wellicht heeft iemand hier een (betere) verklaring, voor de positieve werking van de switch.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

Xander32

(Nog) niet; heb het overwogen, maar ik ben er nog niet over uit, ben bang dat die extra voeding in het stekkerblok meer kwaad doet dan dat de switch goed kan maken...

Heb wel een AQ catkabel naar de streamer toe.

Quote from: PrimaLuna on April 16, 2017, 21:30:21
Ja\, dat wordt ook mijn volgende stap.
Welke heb jij?
Maar jij hebt dus ook goede ervaringen met een switch?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jossie

Cat 5E is prima, laat je niet gek maken. Voordeel is ook dat je geen onbedoelde aardlussen gaat creëren met afgeschermde kabel. Drama.

Er is geen enkele reden om categorie 6 of 7 te nemen.
Omni !

Jumping Jack

Hier ligt al jaren een paar meter cat5e, gekocht voor 4€ ofzo bij de lokale computerwinkel.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs