SG Akustik failliet en meteen een doorstart

Started by RvD, April 6, 2017, 18:58:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

#50
Quote from: Jinsu on April 22, 2017, 09:59:48
Het Insolvenzverfahren wijkt in grote mate af van het faillissement in Nederland, enkele voorbeelden:

- het Duitse Recht kent geen preferente schuldeisers, wel separatisten zoals in het Nederlandse Recht;
- een Insolvenzverfahren kent twee soorten curatoren, het faillissementsrecht kent er maar één die door de rechtbank wordt benoemd;
- het doel van een Insolvenzverfahren is een doorstart van het bedrijf, dat van een faillissementsprocedure maximale opbrengst voor de gezamenlijke schuldeisers;
- toezicht op de curator door schuldeisers, toezicht in Nederland door de rechtbank

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan ga ik teveel in detail. Een tip voor de gedupeerden, neem contact op met de curator in Duitsland en geef exact aan welke vordering er nog openstaan.

Dit is een handige posting. Het niet hebben van preferente schuldeisers kan een boel schelen voor degenen die hier in Nederland concurrente schuldeiser zouden zijn, doen ze in Duitsland dan ook een uitkering naar rato dan zou er in ieder geval een redelijke kans moeten zijn om een deel van bedrag terug te ontvangen.

Is het type doorstart in Duitsland eenzelfde doorstart als die we hier vaak zien? Als in, alle oude bestaande verplichtingen en eventuele verplichtingen in de toekomst  (denk aan garantie zaken)  en eventuele bedrijfseigendommen blijven in de boedel van het oude bedrijf (waardoor je in de regel kan stellen dat bijv. een vooruit betaling mogelijk deels als verlorenen beschouwd moet worden en je ook geen garantie meer kan verkrijgen bij de verkoper) en de doorstart is eigenlijk juridisch gezien een volledig nieuw bedrijf of is het zo dat in Duitsland geprobeerd wordt dat de doorstart ook alle nog openstaande verplichtingen overneemt waardoor ook bijv. garanties geldig blijven?

Caesarea

Dit is pure vorm van fraude!

En dan nog melden dat ze al 25 jaar component zijn.

dennism

Quote from: Caesarea on April 25, 2017, 01:56:53
Dit is pure vorm van fraude!

En dan nog melden dat ze al 25 jaar component zijn.

Heb je ook een feitelijke of juridische onderbouwing voor deze conclusie of is dit slechts een onderbuik gevoel?

Ik zie namelijk in de beschikbare informatie (nog) niet direct een reden om aan te nemen dat er sprake is van fraude. 

Caesarea

Als ik de ervaringen lees met dit bedrijf waarbij 30 minuten voor de failliet verklaring nog spullen verkocht worden, dus voorkennis, dan is dit toch niet normaal. Dan klopt er toch iets niet! ? Juridische onderbouwing of niet, ik ben geen jurist, maar dit is allemaal niet correct naar mijn mening.

Nahpets

Spanningsveld tussen juridisch en ethisch.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

PietDV

Desondanks ik zelf gedupeerde ben, heb ik toch ook een dubbel gevoel. Ik heb niet het gevoel dat er fraude is maar wel dat ze het wisten. Het zeggen tegen de klanten had ook helemaal het einde betekend en nog sneller. het is een heel dubbele situatie. Ik denk gewoon dat ze met de lage marges die ze namen gewoon hun kosten niet konden dekken omdat de volumes die ze verkochten te laag was. High-end heeft nu eenmaal klappen gekregen de laatste jaren. Ik vraag me eigenlijk af wat ze als marge hebben op bv. Mcintosh, B&W diamonds, Classé etc....


Rusher


Caesarea

Quote from: PietDV on April 25, 2017, 12:19:24
Desondanks ik zelf gedupeerde ben, heb ik toch ook een dubbel gevoel. Ik heb niet het gevoel dat er fraude is maar wel dat ze het wisten. Het zeggen tegen de klanten had ook helemaal het einde betekend en nog sneller. het is een heel dubbele situatie. Ik denk gewoon dat ze met de lage marges die ze namen gewoon hun kosten niet konden dekken omdat de volumes die ze verkochten te laag was. High-end heeft nu eenmaal klappen gekregen de laatste jaren. Ik vraag me eigenlijk af wat ze als marge hebben op bv. Mcintosh, B&W diamonds, Classé etc....

Zolang ik weet ik dat mijn bedrijf failliet gaat, maar ik blijf toch mijn producten verkopen met de afspraak dat mijn klanten eerst betalen voordat mijn klanten daadwerkelijk de betreffende producten in ontvangst nemen. Uiteindelijk krijgen mijn klanten de producten niet waarvoor ze betaald hebben.

Kortom, ik heb voorkennis waarbij de kans groot is dat ik mijn klanten ga duperen. Als dit geen fraude is, dan is het toch wel "fraude"?

dennism

#58
Quote from: Caesarea on April 25, 2017, 23:19:15
Zolang ik weet ik dat mijn bedrijf failliet gaat, maar ik blijf toch mijn producten verkopen met de afspraak dat mijn klanten eerst betalen voordat mijn klanten daadwerkelijk de betreffende producten in ontvangst nemen. Uiteindelijk krijgen mijn klanten de producten niet waarvoor ze betaald hebben.

Kortom, ik heb voorkennis waarbij de kans groot is dat ik mijn klanten ga duperen. Als dit geen fraude is, dan is het toch wel "fraude"?

Dat hangt volledig af van hoe de faillissementswetgeving in het land van vestiging in elkaar steekt. In Nederland moet je bijv. een maximale inspanning leveren tot het moment van aanvragen faillissement om het bedrijf te proberen te redden. Naast het zoeken naar bijv. nieuwe financieringsmogelijkheden, onderhandelingen met eventuele overname kandidaten (mits van toepassing) behoort ook het draaien van zoveel mogelijk omzet hier toe, of dit nu tegen vooruit betaling is of niet. De enige uitzondering is het aangaan van verplichtingen waarvan je 100% zeker weet dat je ze niet zal kunnen nakomen. Ben jij echter tot een halfuur voor aanvraag faillissement nog in vol onderhandeling met bijv. externe partijen over nieuwe financiering of met een overname kandidaat zal dit zich niet snel voordoen, want als deze financiering of overname wel rond komt ipv afketst hoef je niet failliet te gaan.

Doe je dit niet en zie je dat je bijv. mogelijk over 2 weken failliet gaat omdat bijv. 2 leveranciers dreigen met een faillissementsprocedure als ze niet betaald krijgen, op dat moment stop je met het aannemen van orders en de daarbij behorende vooruit betalingen en gooi de (web)shop op slot kan dit je na uitspraak faillissement door de dan aangestelde curator aangerekend worden met alle gevolgen van dien (denk aan aansprakelijk gesteld worden in privé wanneer het bedrijf bijv. een B.V. betrof).

De wetgeving hieromtrent is in ieder geval in Nederland niet zo zwart wit als jij denk dat deze is.

Jinsu

Een dreigende betalingsonmacht is in het Duitse Recht geen dwingende reden om een faillissementsprocedure te starten en dus ook niet aansprakelijk met zijn privé vermogen. Dit sluit dan automatisch ook frauduleuze handeling uit.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

PietDV

Binnen 2-tal weken gaan we weten of we van onze vooruitbetaling nog iets gaan terugzien. Ik ben benieuwd hoeveel.
Intussen doen ze gewoon voort, ik heb intussen nog iets besteld bij hen en moest niet voorruit betalen. Hun prijzen zijn nog steeds ok maar niet meer zo laag als voorheen. Intussen is er ook een nieuwe eigenaar van sg-akustik blijkbaar.
Iemand intussen nog ander nieuws van hen ?

RvD

De winkel is overgenomen door een medewerker die er al werkzaam was.

Ik heb al bericht gehad het zijn smeerlappen, op hun facturen spelen ze een vuil spelletje omdat ze een hoge korting geven was hun oplossing om op de factuur te zetten dat je "zogenaamd" ook een set speakers inruild in mijn geval. Dit doen ze ook om de leverancier om de tuin te leiden want in mijn geval vraagt de fabrikant om een kopie van de factuur en het serie nummer van de speakers voor je het garantiecertificaat krijgt.

Bij mij is nu het geval dat de curator zegt dat ik in gebreke ben omdat ik mij niet aan de afspraak gehouden heb, omdat ze de "zogenaamde" ingeruilde speakers nooit ontvangen hebben. Zo lust ik er ook nog wel een paar.  :devil:

Er is nog een tegenbericht terug gegaan want ook al spelen ze het zo 1 set is geleverd adviesprijs 10500 en er is 13500 betaald. Dan is er nog een gat van 3000 dat zou een mooie rente voor hun zijn alsof het niks is.

Ondertussen een goedkoper alternatief voor surround gekocht toevallig deze week geleverd, om de tijd uit te zitten tot het weer eens binnen bereik komt om nog eens zo'n grote stap te maken wat een droom was helaas.

Verweg blijven van dit bedrijf door gestart of niet, hopelijk koopt er niemand meer iets dat ze definitief dicht kunnen.  :angel:
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

dennism

Quote from: RvD on September 15, 2017, 22:58:27


Bij mij is nu het geval dat de curator zegt dat ik in gebreke ben omdat ik mij niet aan de afspraak gehouden heb, omdat ze de "zogenaamde" ingeruilde speakers nooit ontvangen hebben. Zo lust ik er ook nog wel een paar.  :devil:


Verweg blijven van dit bedrijf door gestart of niet, hopelijk koopt er niemand meer iets dat ze definitief dicht kunnen.  :angel:

Dat is mogelijk niet zo vreemd, die curator zal kijken wat er in de boeken staat zodra hij aan de slag om te kijken waar hij nog geld binnen kan halen voor de boedel, als daar staat dat jij een speaker set zou leveren (inruilen) en deze kan hij niet vinden in de boedel of in de administratie van verkochte goederen zal deze inderdaad vragen gaan stellen, een curator kan namelijk niet uitgaan van welke deals er mogelijk onder de toonbank gemaakt zijn, maar hij moet uitgaan van de officiële papieren. Nu ken ik het Duitse recht niet direct, maar in het Nederlandse recht zou de curator zelfs mogelijk nog kunnen vorderen dat jij alsnog die speakerset komt leveren of dat de afgesproken waarde daarvan in mindering gebracht kan worden op de vordering die jij nog eventueel hebt.

RvD

Dan heb ik als nog 3000 Euro openstaan zoals ik al aangaf. Wat van mij ook mag de geleverde set terug sturen en het volledige bedrag terug maar daar zullen ze wel niet voor openstaan.  ;D
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

dennism

Quote from: RvD on September 16, 2017, 19:30:48
Dan heb ik als nog 3000 Euro openstaan zoals ik al aangaf. Wat van mij ook mag de geleverde set terug sturen en het volledige bedrag terug maar daar zullen ze wel niet voor openstaan.  ;D

Daar zal een curator helaas niet intrappen nee


twani

#66
En toch ging ik dat geld gewoon ophalen daar. 

Zónder niet terug naar huis.

Goedschiks of kwaadschiks, een keuze die ze zelf zouden mogen maken.


dennism

Quote from: twani on September 29, 2017, 21:04:10
En toch ging ik dat geld gewoon ophalen daar. 

Zónder niet terug naar huis.

Goedschiks of kwaadschiks, een keuze die ze zelf zouden mogen maken.

Maar waar zou je dat geld willen gaan halen dan? Bij de nieuwe juridische entiteit die jou niets schuldig is en waar je geen enkele overeenkomt mee hebt? Of bij de curator die zeer waarschijnlijk geen geld zal hebben anders was er namelijk wel terugbetaald als er geld genoeg zou zijn.

Een houding als deze hoewel enigszins begrijpelijk vanuit het oogpunt van een gedupeerde consument zal je in de regel niets brengen, behalve mogelijk extra problemen mocht je daadwerkelijk kwaadschiks gaan proberen je gelijk te halen.

twani

#68
Quote from: dennism on September 30, 2017, 07:43:30
Maar waar zou je dat geld willen gaan halen dan? Bij de nieuwe juridische entiteit die jou niets schuldig is en waar je geen enkele overeenkomt mee hebt? Of bij de curator die zeer waarschijnlijk geen geld zal hebben anders was er namelijk wel terugbetaald als er geld genoeg zou zijn.

Een houding als deze hoewel enigszins begrijpelijk vanuit het oogpunt van een gedupeerde consument zal je in de regel niets brengen, behalve mogelijk extra problemen mocht je daadwerkelijk kwaadschiks gaan proberen je gelijk te halen.

Je hebt er (met alle respect en het siert je) duidelijk geen ervaring mee.

Er zijn legio manieren om dit te regelen zonder dat je met de Duitse justitie in aanraking komt en já dat zijn vaak niet de meest fijnbesnaarde maatregelen, maar ze werken, geloof me.

Er wordt volop handel gedreven in die winkel dus geld is er.


En vergeet niet, het zijn gewoon dieven :)

dennism

Quote from: twani on September 30, 2017, 08:01:47
Je hebt er (met alle respect en het siert je) duidelijk geen ervaring mee.

Er zijn legio manieren om dit te regelen zonder dat je met de Duitse justitie in aanraking komt en já dat zijn vaak niet de meest fijnbesnaarde maatregelen, maar ze werken, geloof me.

Er wordt volop handel gedreven in die winkel dus geld is er.


En vergeet niet, het zijn gewoon dieven :)

Met de zware jongen uithangen heb ik inderdaad weinig ervaring ;)

Echter ik zie niet hoe de nieuwe juridische entiteit (na overname) ook maar op enige wijze aansprakelijk kan zijn jegens de gedupeerden van de oude juridische entiteit. Een faillissement is nu eenmaal klote en kent in de regel allen maar verliezers (tenzij het gaat om plof bvtjes, maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn, want dan draai je geen 30 jaar). Dat er geld is in de nieuwe entiteit geloof ik graag, maar die heeft geen juridische binding met de oude entiteit waardoor er ook geen aansprakelijkheden bestaan richting oud klanten. Om zo'n nieuwe entiteit dan af te gaan persen o.i.d. lijkt me ook wat ver gaan.

Ik zie dan ook niet direct in waarom het nieuwe bedrijf dieven zouden zijn (enige uitleg misschien?).




twani

Quote from: dennism on September 30, 2017, 08:39:09
Met de zware jongen uithangen heb ik inderdaad weinig ervaring ;)

Echter ik zie niet hoe de nieuwe juridische entiteit (na overname) ook maar op enige wijze aansprakelijk kan zijn jegens de gedupeerden van de oude juridische entiteit. Een faillissement is nu eenmaal klote en kent in de regel allen maar verliezers (tenzij het gaat om plof bvtjes, maar daar lijkt hier geen sprake van te zijn, want dan draai je geen 30 jaar). Dat er geld is in de nieuwe entiteit geloof ik graag, maar die heeft geen juridische binding met de oude entiteit waardoor er ook geen aansprakelijkheden bestaan richting oud klanten. Om zo'n nieuwe entiteit dan af te gaan persen o.i.d. lijkt me ook wat ver gaan.

Ik zie dan ook niet direct in waarom het nieuwe bedrijf dieven zouden zijn (enige uitleg misschien?).

Ik begrijp wat je zegt maar zie op de foto gewoon de mensen staan die mijn geld hebben "zoekgemaakt".

Ik zou ze gaan helpen het weer terug te vinden :D 

RvD

Quote from: Teejoo on September 29, 2017, 20:45:03
https://www.stereo.de/home/premium-partner/partnerseiten/sg-akustik/

Had ik nog niet gezien, om te kotsen als ik de foto zie zelfs Gellrich blijft er gewoon werkzaam.

Quote from: twani on September 29, 2017, 21:04:10
En toch ging ik dat geld gewoon ophalen daar. 

Zónder niet terug naar huis.

Goedschiks of kwaadschiks, een keuze die ze zelf zouden mogen maken.



Deze gedachten heb ik ook al eens gehad gelukkig is de afstand een struikelblok wat je nog tegenhoud. Je gaat er helaas toch niks mee winnen alles is van te voren toch al goed bedacht het verwonderd me dat Gellrich zelf nog mee werkt. Ging er eigenlijk vanuit dat hij met gevulde zakken met pensioen zou zijn.

Bij Quadral blijven ze SG gewoon leveren omdat iemand het overgenomem heeft die meerdere bedrijven heeft en waar ze al zaken mee deden. Het prijzenbeleid van SG dat maakt ze ook niet uit en waren ze van op de hoogte. Veel klanten kozen juist daarom voor Quadral en daar waren ze blij mee. De NL dealers hoeven zich dus niet te verschuilen dat er geen hoge korting gegeven mag worden. Vanuit Quadral krijg ik nog een speciaal voorstel om mijn gewenste droom compleet te maken, van de curator verwacht ik niks meer dat zou een wonder zijn.

PietDV jij nog iets gehoord van curator ?
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

dennism

Quote from: twani on September 30, 2017, 11:10:37
Ik begrijp wat je zegt maar zie op de foto gewoon de mensen staan die mijn geld hebben "zoekgemaakt".

Ik zou ze gaan helpen het weer terug te vinden :D

Dat is dan natuurlijk bij een overname c.q. doorstart ook niet onlogisch. Het zou bij een overname pas onlogisch zijn wanneer (een deel van) het bestaande personeel niet overgenomen zou worden. Die kunnen er over het algemeen ook niets aan doen dat de oude zaak failliet is gegaan. Als de oude directie / directeur bijv. te veel hooi op de vork neemt kan een verkoop adviseur, kassa medewerker of magazijn medewerker bijvoorbeeld daar weinig aan doen.

twani

Quote from: dennism on September 30, 2017, 11:50:10
Dat is dan natuurlijk bij een overname c.q. doorstart ook niet onlogisch. Het zou bij een overname pas onlogisch zijn wanneer (een deel van) het bestaande personeel niet overgenomen zou worden. Die kunnen er over het algemeen ook niets aan doen dat de oude zaak failliet is gegaan. Als de oude directie / directeur bijv. te veel hooi op de vork neemt kan een verkoop adviseur, kassa medewerker of magazijn medewerker bijvoorbeeld daar weinig aan doen.

De "hoofdmeneer" staat gewoon nog steeds op de foto met z'n lachende tronie. Die heeft vast wel een huis waar die woont en waar je mag aanbellen.


PietDV

Ik heb niets meer gehoord van de curator, mailtje gestuurd maar geen reactie. rare situatie.