SG Akustik failliet en meteen een doorstart

Started by RvD, April 6, 2017, 18:58:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

Quote from: RvD on April 18, 2017, 18:18:21
Ik was er niet van op de hoogte bij de creditcard gebruik hem nooit voor zulke dingen. Dat is een goede tip voor de toekomst maar vanaf nu wordt het boter bij de vis bij volgende aankopen.

Brief naar curator is de deur uit met het verzoek van uitlevering want ze beweerde op 11 Maart dat de speakers op dat moment in bouwproces waren en binnen 3 weken binnen zouden zijn. Anders nog een optie om hun demo modellen uit te leveren tot 30 April hebben ze de tijd om antwoord te geven fingers crossed dan maar.

Als de Duitse wetgeving lijkt op de Nederlandse zal dit zeer waarschijnlijk niets opleveren. Een curator zal nooit spullen uit de boedel "gratis" weggeven wanneer hij ze ook voor een 2de keer kan verkopen en daardoor meer geld binnen krijgt voor de (vaak preferente) schuldeisers.

Ik hoop voor je dat de Duitse wetgeving op dit punt anders is :)

vik

Rudy heel veel suc6 gewenst want dit gun ik echt niemand.


Quote from: RvD on April 18, 2017, 18:18:21
Ik was er niet van op de hoogte bij de creditcard gebruik hem nooit voor zulke dingen. Dat is een goede tip voor de toekomst maar vanaf nu wordt het boter bij de vis bij volgende aankopen.

Brief naar curator is de deur uit met het verzoek van uitlevering want ze beweerde op 11 Maart dat de speakers op dat moment in bouwproces waren en binnen 3 weken binnen zouden zijn. Anders nog een optie om hun demo modellen uit te leveren tot 30 April hebben ze de tijd om antwoord te geven fingers crossed dan maar.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rusher

#27
Probeer aan te tonen dat SG Akustik "had kunnen weten!!!" dat zij failliet zouden gaan "zeer kort nadat!!!" zij jouw bestelling aanvaardden. Dan gaat het wellicht niet alleen om wanbestuur maar ook om "handelen met voorkennis"!!!!! En dat is volgens mij een misdrijf.

Nahpets

Quote from: Rusher on April 19, 2017, 11:20:54
Probeer aan te tonen dat SG Akustik "had kunnen weten!!!" dat zij failliet zouden gaan "zeer kort nadat!!!" zij jouw bestelling aanvaardden. Dan gaat het wellicht niet alleen om wanbestuur maar ook om "handelen met voorkennis"!!!!! En dat is volgens mij een misdrijf.

En succes.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

dennism

Quote from: Rusher on April 19, 2017, 11:20:54
Probeer aan te tonen dat SG Akustik "had kunnen weten!!!" dat zij failliet zouden gaan "zeer kort nadat!!!" zij jouw bestelling aanvaardden. Dan gaat het wellicht niet alleen om wanbestuur maar ook om "handelen met voorkennis"!!!!! En dat is volgens mij een misdrijf.

Dat hangt van de wet af zoals ik hierboven ook al aangeef. Als de Duitste wetgeving omtrent faillissementen vergelijkbaar is met de Nederlandse is juist het omgekeerde van wat jij beschrijft het geval. De eigenaren van een onderneming kunnen dan met "wanbestuur" geconfronteerd worden door de curator (met de daarbij behorende persoonlijke aansprakelijk heden) als ze niet tot het laatste moment doorgaan met laten draaien van de zaak, ook als ze weten dat een faillissement er aan zit te komen of de kans erop zeer realistisch is.

Hier in Nederland is het in ieder geval in de regel zeer onverstandig voor een ondernemer om te stoppen met de bedrijfsvoering tot het moment dat het faillissement daadwerkelijk uitgesproken is. Stop je bijv. 2 weken voor het uitspreken van het faillissement met het aannemen van aanbetalingen, gooi je de winkel / webshop op slot en ga je eventueel al gedane vooruitbetalingen (deels) terugbetalen kan dat zeer nadelig uitpakken voor de ondernemer in kwestie als de later aangestelde curator hier achter komt. 

Erik

Je zou natuurlijk anoniem via iemand anders info kunnen lekken dat je failliet bent cq gaat zodat niemand meer besteld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

Quote from: dennism on April 19, 2017, 12:32:50
Dat hangt van de wet af zoals ik hierboven ook al aangeef. Als de Duitste wetgeving omtrent faillissementen vergelijkbaar is met de Nederlandse is juist het omgekeerde van wat jij beschrijft het geval. De eigenaren van een onderneming kunnen dan met "wanbestuur" geconfronteerd worden door de curator (met de daarbij behorende persoonlijke aansprakelijk heden) als ze niet tot het laatste moment doorgaan met laten draaien van de zaak, ook als ze weten dat een faillissement er aan zit te komen of de kans erop zeer realistisch is.

Hier in Nederland is het in ieder geval in de regel zeer onverstandig voor een ondernemer om te stoppen met de bedrijfsvoering tot het moment dat het faillissement daadwerkelijk uitgesproken is. Stop je bijv. 2 weken voor het uitspreken van het faillissement met het aannemen van aanbetalingen, gooi je de winkel / webshop op slot en ga je eventueel al gedane vooruitbetalingen (deels) terugbetalen kan dat zeer nadelig uitpakken voor de ondernemer in kwestie als de later aangestelde curator hier achter komt.
wil je zeggen dat een curator er op aanstuurt om tot op het laatste moment willens en wetens zo veel mogelijk nieuwe slachtoffers te maken? Doen alsof je neus bloedt?
JBL PRX Power!

dennism

#32
Quote from: Raphie on April 19, 2017, 14:26:10
wil je zeggen dat een curator er op aanstuurt om tot op het laatste moment willens en wetens zo veel mogelijk nieuwe slachtoffers te maken? Doen alsof je neus bloedt?

Nee, maar de wet is in Nederland zo ingesteld dat in de regel wanneer je niet tot het moment van faillissement uitspraak doorgaat met de bedrijfsvoering, kort gezegt "business as usual" totdat het hamertje van de rechter slaat dat je dan als eigenaar na de uitspraak door de curator aansprakelijk gesteld kan worden in privé. Tot de uitspraak is er nog geen curator, maar na de uitspraak gaat de curator wel controleren of je er als eigenaar alles aan gedaan hebt tot het laatste moment om het faillissement af te wenden, wat dus ook betekend orders / betalingen aannemen en geen geld / middelen onttrekken aan het bedrijf.

Er is wel een uitzondering, dat is het aangaan van verplichtingen waarvan je zeker weet dat je ze niet meer zal kunnen nakomen. Echter zal een curator daar in de regel niet tot minder hard over vallen in het geval van het aannemen van orders met vooruitbetaling dan wanneer je bijv. bij een aankomend faillissement 2 weken voor de uitspraak de winkel / webshop al dichtgooit, geen betalingen / bestellingen meer aanneemt en bijv. vooruit betalingen terug gaat betalen omdat dit betekend dat hij minder geld in de boedel heeft zitten voor preferente schuldeisers en het bedrijf slechter in de markt staat voor een eventuele doorstart / overname / verkoop in delen wat er ook voor zorgt dat het aannemelijk is dat er minder in de boedel terecht komt.

Rusher

#33
... dan is het dus hoog tijd dat deze wetgeving wordt veranderd...

Vooral op het punt dat dezelfde eigenaar kan doorstarten of zelfs een andere business kan aangaan, telkens gedupeerden maakt, weer failliet gaat en vrolijk legaal weer opnieuw begint. Ridicuul!

Raphie

Quote from: Rusher on April 19, 2017, 18:28:19
... dan is het dus hoog tijd dat deze wetgeving wordt veranderd...

Vooral op het punt dat dezelfde eigenaar kan doorstarten of zelfs een andere business kan aangaan, telkens gedupeerden maakt, weer faillie gaat en vrolijk legaal weer opnieuw begint. Ridicuul!
zou je denken idd, onder het mom van inspanning tot de laatste seconde mensen geld aftroggelen, terwijl je al weet dater nooit geleverd gaat worden.
JBL PRX Power!

Rusher

Quote from: Raphie on April 19, 2017, 18:33:31
zou je denken idd, onder het mom van inspanning tot de laatste seconde mensen geld aftroggelen, terwijl je al weet dater nooit geleverd gaat worden.
Precies!

Overigens, zeer belangrijk, ik beweer NIET dat de eigena(a)r(en) van de in dit topic genoemde winkel onwettig hebben gehandeld of dat bewust op het laatste moment geld is aangenomen van klanten hoewel ze wisten dat "een dag later" een faillissement aan de orde zou zijn.

Indien ik met deze situatie geconfronteerd zou worden, dan zou ik WEL willen weten of "met voorkennis is gehandeld", of dat nu legaal is of niet. In mijn beleving is het nooit de bedoeling geweest van de wetgever om toe te staan dat een verkoper doelbewust met handelen en geld aannemen van de koper mag doorgaan, hoewel de verkoper dondersgoed weet dat de goederen niet meer geleverd zullen worden!

RvD

Er is zelfs één persoon die om 16:30 uur in de winkel ter plaatse was en 1500 Euro aanbetaalde, om 17:00 uur waren ze failliet natuurlijk wisten de medewerkers die WEL in de winkel stonden dat hun baas bij de curator zat.

Ze hebben het ook klaar gespeelt om 4 keer dezelfde versterker als demo model te verkopen, waar er geen enkele van is uitgeleverd er zijn personen die aangifte hebben gedaan van fraude.

Ondertussen gaan ze als vanouds vrolijk verder op hun facebook met dagelijks iets te plaatsen wat vind je van dit product.. Hoe de heer Gellrich s'nachts nog kan slapen is me een wonder en het personeel wie wil er nou werken bij een bedrijf met zulke praktijken. Toen ik het net hoorde van het failliet gaan heb ik ze nog eens gebeld om te kijken hoe het met de bestelling zat en natuurlijk werd ik verwezen naar de curator. Natuurlijk ook even gevraagt als hij deze praktijken normaal vond en hem verteld hoe lang sparen dit was, de medewerker moest toen huilen nou ik zal hem aanmelden voor een Oscar.

Iedereen bedankt voor het mee leven en uiteraard laat ik weten hoe het afloopt.  :worship:
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

dennism

#37
Quote from: RvD on April 19, 2017, 23:07:20
Er is zelfs één persoon die om 16:30 uur in de winkel ter plaatse was en 1500 Euro aanbetaalde, om 17:00 uur waren ze failliet natuurlijk wisten de medewerkers die WEL in de winkel stonden dat hun baas bij de curator zat.


Ik kan dit verhaal natuurlijk niet beoordelen, maar in de praktijk komt het vaak voor dat het personeel van niets weet (uitgezonderd management, al zijn er vaak wel tekenen dat het natuurlijk niet goed gaat) en normaliter pas wordt ingelicht na het uitspreken van het faillissement. Dat een faillissement van te voren bekend is bij de medewerkers is niet handig i.v.m. uitlekken van deze informatie (zeker als dit bijv. al een week voor de uitspraak uit zou lekken), als dit voor de uitspraak uitlekt is dit ook niet gunstig voor de afwikkeling van het faillissement en zou dus ook negatieve gevolgen kunnen hebben voor de betrokkenen.


Quote from: Rusher on April 19, 2017, 18:28:19
... dan is het dus hoog tijd dat deze wetgeving wordt veranderd...

Vooral op het punt dat dezelfde eigenaar kan doorstarten of zelfs een andere business kan aangaan, telkens gedupeerden maakt, weer failliet gaat en vrolijk legaal weer opnieuw begint. Ridicuul!

Je kan de wetgeving wel veranderen, maar de notoire oplichters die in de regel van deze werkwijze gebruik maken pak je er niet mee, die zitten toch verscholen achter stromannen.

Quote from: Raphie on April 19, 2017, 18:33:31
zou je denken idd, onder het mom van inspanning tot de laatste seconde mensen geld aftroggelen, terwijl je al weet dater nooit geleverd gaat worden.

Ik vind dit toch lastig om dit zo te beoordelen zonder verdere kennis, het is zeker niet ongewoon dat er tot vlak voor de uitspraak nog onderhandelingen bezig zijn over bijv. een doorstart, overname of nieuwe krediet faciliteiten. Dat dit gebeurt zeker, maar ik heb niet het idee dat dit regelmatig ter kwader trouw gebeurt, behalve uiteraard wanneer er sprake is van plof bvtjes van oplichters.

Voor een normale ondernemer is een faillissement vaak een zeer ingrijpende gebeurtenis, wat in de regel meer impact heeft op zijn / haar leven en dat van zijn / haar familie dan dat van de individuele gedupeerden. Niemand wint bij de meerste faillissementen, er zijn vaak alleen maar verliezers (tenzij je mazzel hebt en je curator kan worden bij de failliete DSB bank en miljoenen kan verdienen) maar zelfs de curator wordt normaliter niet rijk van een standaard mkb faillissement. Nu is het hier natuurlijk een mogelijk wat extremer geval omdat het om high end audio zaken gaat, met de bijbehorende prijzen waardoor ook consumenten die in de regel voor enkele tientjes het schip in gaan, nu ook te maken krijgen met een verliespost van mogelijk duizenden tot meer dan tienduizend euro wat voor de betrokkenen natuurlijk extreem lullig is.   

Markus2

Quote from: dennism on April 19, 2017, 23:53:21
Ik kan dit verhaal natuurlijk niet beoordelen, maar in de praktijk komt het vaak voor dat het personeel van niets weet (uitgezonderd management, al zijn er vaak wel tekenen dat het natuurlijk niet goed gaat) en normaliter pas wordt ingelicht na het uitspreken van het faillissement. Dat een faillissement van te voren bekend is bij de medewerkers is niet handig i.v.m. uitlekken van deze informatie (zeker als dit bijv. al een week voor de uitspraak uit zou lekken), als dit voor de uitspraak uitlekt is dit ook niet gunstig voor de afwikkeling van het faillissement en zou dus ook negatieve gevolgen kunnen hebben voor de betrokkenen.

Klopt. Ik ben eens in een bedrijf gestapt met de bedoeling, op termijn, een MBO (management buy out) te zullen doen. Het betrof een klein bedrijf, zo'n twaalf man personeel. Het bedrijf is uiteindelijk gefailleerd en de medewerkers wisten van niets.
Doch, daar het van zo'n kleine omvang was hebben zij heel duidelijk zaken mee kunnen krijgen. Bijvoorbeeld; Om 7.15u aan de firma zijn en tijdens de koffie al gebeld worden door de "eerste" leverancier over de stand der financiën. Ik had een "open kantoor" en de medewerkers hebben in dit geval zeker zaken meegekregen, ook de toenemende druk en leverantieproblematieken (acute leverancierswisselingen).
Ik kan mij voorstellen dat dit bij grote(re) bedrijven minder duidelijk naar voren komt.

Nu is het wel zo dat de eigenaar en ik net zo lang hebben zitten schuiven met gelden dat bijna geen enkele leverancier benadeeld achter is gebleven (helaas één particulier). Hij en ik streefden een zo net mogelijke afwikkeling na. Maar wat in het moment normaal en het juiste leek te zijn, bleek achteraf een grijs gebied en als de curator "kwaad in de zin had" (andere kijk op de zaken/Paulianeus handelen), dan had de afwikkeling weleens anders kunnen lopen...

En!Je gaat toch ook uit van het positieve. Er liep ten tijde van de perikelen een leuke offerte. Verneemt de beste man op de voetbalclub en daarbuiten dat het niet zo goed gaat met "de zaak", waarop hij vervolgens contact opneemt met ons.
Ik heb de man en zijn vrouw uitgenodigd om daarover te spreken, zodat zij konden vragen wat ze wilden, ik deze kon beantwoorden en van verdere uitleg voorzien. Zij hebben aan de hand van dit laatste gesprek besloten tot koop over te gaan (en zijn overigens geen slachtoffer van het faillissement geworden).
Zo haalden we (ook ik in dit geval) een dag voordat we failliet gingen nog een forse order binnen.

Je vestigt je hoop bijvoorbeeld op de orderportefeuille en die was niet op zich zo gek niet, maar wel over een te groot tijdsbestek verdeeld.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Quote

Je kan de wetgeving wel veranderen, maar de notoire oplichters die in de regel van deze werkwijze gebruik maken pak je er niet mee, die zitten toch verscholen achter stromannen.

Juist.

Quote
Ik vind dit toch lastig om dit zo te beoordelen zonder verdere kennis, het is zeker niet ongewoon dat er tot vlak voor de uitspraak nog onderhandelingen bezig zijn over bijv. een doorstart, overname of nieuwe krediet faciliteiten. Dat dit gebeurt zeker, maar ik heb niet het idee dat dit regelmatig ter kwader trouw gebeurt, behalve uiteraard wanneer er sprake is van plof bvtjes van oplichters.

Voor een normale ondernemer is een faillissement vaak een zeer ingrijpende gebeurtenis, wat in de regel meer impact heeft op zijn / haar leven en dat van zijn / haar familie dan dat van de individuele gedupeerden. Niemand wint bij de meerste faillissementen, er zijn vaak alleen maar verliezers (tenzij je mazzel hebt en je curator kan worden bij de failliete DSB bank en miljoenen kan verdienen) maar zelfs de curator wordt normaliter niet rijk van een standaard mkb faillissement. Nu is het hier natuurlijk een mogelijk wat extremer geval omdat het om high end audio zaken gaat, met de bijbehorende prijzen waardoor ook consumenten die in de regel voor enkele tientjes het schip in gaan, nu ook te maken krijgen met een verliespost van mogelijk duizenden tot meer dan tienduizend euro wat voor de betrokkenen natuurlijk extreem lullig is.   
Men mag ervan uitgaan dat een faillissement in feite voor alle betrokkenen een vervelende zaak is. Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen die de regel (lijken) te bevestigen.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

PietDV

RvD als het je kan troosten, ik heb ook nog 6000 € van hen te goed....sinds december betaald, goederen niet gekregen. En nu durven zeggen dat ik ze kan krijgen aan dezelfde voorwaarden (dus 2 x betaal). Best arrogant....

RvD

Ja het doet hun echt helemaal niks, maar goed dat het niet om de hoek is anders zou je bijna in staat zijn om er een paar de nek om te draaien maar dat mag dan weer niet en zijn wij te fatsoenlijk voor. Er zijn veel gedupeerden met grote bedragen in ieder geval, ze laten het bij jou ook nog overkomen van dan je betaal je toch 2 keer alsof het over een paar tientjes gaat.

Achteraf mag ik nog blij zijn dat er in ieder geval 1 set geleverd is anders was het drama nog groter.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Rusher

Hoe is het mogelijk dat dit geld verdampt? Waar is het aan opgegaan? De schuldeisers waren er nog niet, pas na faillissement! Zo ja, dan is het geld aangenomen voor andere doeleinden...??? Huur betalen? Electriciteitsrekening? Nieuwe kassa? Betere website?
Wat heeft een hifi zaak nu voor lopende geldstromen?
Ik begrijp er echt niets van!
Zaken doen om andere zaken te betalen dan waarvoor je het geld hebt aangenomen is misleiding, want je belooft goederen te leveren maar weet op voorhand al dat je iemand anders wilt betalen zodat je per definitie niet de leverancier van de goederen kan betalen en je dus zeker weet dat je niet kan leveren aan de klant. Ik vind het echt koekkoek?!?!?

Markus2

Quote from: Rusher on April 20, 2017, 19:57:40
Hoe is het mogelijk dat dit geld verdampt? Waar is het aan opgegaan? De schuldeisers waren er nog niet, pas na faillissement!
Jawel, maar betalingsproblematieken kunnen al veel eerder heersen.
Quote
Zo ja, dan is het geld aangenomen voor andere doeleinden...??? Huur betalen? Electriciteitsrekening? Nieuwe kassa? Betere website?
Ja,ondermeer deze zaken vermoed ik.
Quote
Wat heeft een hifi zaak nu voor lopende geldstromen?
Ik begrijp er echt niets van!
Dat ligt aan de werkwijze en hoe alomvattend jij "geldstromen" meent.
Quote
Zaken doen om andere zaken te betalen dan waarvoor je het geld hebt aangenomen is misleiding, want je belooft goederen te leveren maar weet op voorhand al dat je iemand anders wilt betalen
Welke verschuiving denk je dat een betalingstermijn kan bieden?
Quote
zodat je per definitie niet de leverancier van de goederen kan betalen en je dus zeker weet dat je niet kan leveren aan de klant. Ik vind het echt koekkoek?!?!?
Tja, het duurt zolang 't duurt... de intentie kan best goed zijn geweest, geen idee.

Zuur voor de gedupeerden. Zeker!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

dennism

Quote from: PietDV on April 20, 2017, 13:35:22
RvD als het je kan troosten, ik heb ook nog 6000 € van hen te goed....sinds december betaald, goederen niet gekregen. En nu durven zeggen dat ik ze kan krijgen aan dezelfde voorwaarden (dus 2 x betaal). Best arrogant....

Zo vreemd is dit niet wederom tezij de duitse wetgeving enorm afwijkt van de Nederlandse, het nieuwe SG Akustik zal niet dezelfde rechtspersoon zijn als het oude SG akustik verwacht ik en dus ook juridisch gezien een totaal ander bedrijf ook al heeft het dezelfde naam. Jouw aanbetaling zal achter gebleven zijn in de boedel van het oude SG akustik en dus onder beheer van de curator vallen, niet bij het nieuwe SG akustik. Het nieuwe SG akustic zal echter de merknaam SG akustic, het klantenbestand en mogelijk wel de oude vooraad voor zover mogelijk overgenomen hebben. Daaruit voortkomend vind ik het niet onlogisch dat ze de aanbieden de koop alsnog door te laten gaan (uiteraard wel tegen nieuwe betaling), dat jij daar weinig vertrouwen in hebt is natuurlijk ook logisch, maar echt arrogant vind ik het niet, bij een doorstart zijn dit soort zaken namelijk best gebruikelijk.

Markus2

Is behoorlijk gangbaar inderdaad. Maar vooruit betalen? Mooi niet! :wacko:

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Rusher

Quote from: dennism on April 21, 2017, 10:22:20
Daaruit voortkomend vind ik het niet onlogisch dat ze de aanbieden de koop alsnog door te laten gaan (uiteraard wel tegen nieuwe betaling), dat jij daar weinig vertrouwen in hebt is natuurlijk ook logisch, maar echt arrogant vind ik het niet, bij een doorstart zijn dit soort zaken namelijk best gebruikelijk.
Het is wel onlogisch, want hoe is het mogelijk dat goederen aangeboden worden uit de oude boedel indien er nog schuldeisers zijn??? Dan is toch niet alles qua waarde verkocht om de schuldeisers schadeloos te stellen?
Geef mij dan maar een aantal producten welke ik niet heb besteld maar wel qua waarde kan gelijkstellen; dan verkoop ik het zelf wel en heb zo in iedere geval een deel van mijn geld terug!!!

Het mag dan gebruikelijk zijn en niet arrogant (want de nieuwe partij kan niet arrogant zijn; mee eens) doch dan heeft de curator daarvóór toch echt z'n werk niet gedaan en sta ik nog steeds op het standpunt dat iets fundamenteel mis is met de wetgeving bij faillissement (of dat nu in Duitsland of Nederland is).

Zoals je merkt ben ik nog niet overtuigd! [emoji2]

Markus2

Quote from: Rusher on April 21, 2017, 17:50:27
Het is wel onlogisch, want hoe is het mogelijk dat goederen aangeboden worden uit de oude boedel indien er nog schuldeisers zijn???
Bij verkoop uit de boedel van de failliete entiteit aan, om het even welke, een nieuwe is men bezig het schulensaldo van de eerste te reduceren. Zodoende kan uemand vanuit een andere òf nieuwe entiteit deze zaken aangeboden krijgen. Heel normale gang van zaken. Dit wordt ook gedaan om de afwikkeling te bespoedigen.
Quote
Dan is toch niet alles qua waarde verkocht om de schuldeisers schadeloos te stellen?
Hoe bedoel je dat? Doel je op een mogelijke fraudevorm?
Quote
Geef mij dan maar een aantal producten welke ik niet heb besteld maar wel qua waarde kan gelijkstellen; dan verkoop ik het zelf wel en heb zo in iedere geval een deel van mijn geld terug!!!
Wil je eens verduidelijken hoe je dat ziet?
Quote
Het mag dan gebruikelijk zijn en niet arrogant (want de nieuwe partij kan niet arrogant zijn; mee eens) doch dan heeft de curator daarvóór toch echt z'n werk niet gedaan en sta ik nog steeds op het standpunt dat iets fundamenteel mis is met de wetgeving bij faillissement (of dat nu in Duitsland of Nederland is).

Zoals je merkt ben ik nog niet overtuigd! [emoji2]
Afwikkeling van een faillissement kan jaren in beslag nemen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

dennism

Quote from: Rusher on April 21, 2017, 17:50:27
Het is wel onlogisch, want hoe is het mogelijk dat goederen aangeboden worden uit de oude boedel indien er nog schuldeisers zijn??? Dan is toch niet alles qua waarde verkocht om de schuldeisers schadeloos te stellen?
Geef mij dan maar een aantal producten welke ik niet heb besteld maar wel qua waarde kan gelijkstellen; dan verkoop ik het zelf wel en heb zo in iedere geval een deel van mijn geld terug!!!

Je hebt verschillende categorieën schuldeisers (iig in Nederland), om het even simpel uit te leggen: Eerst komen de seperatisten (partijen die een onderpand bedongen hebben tegen bijv. een lening, die kunnen hun onderpand opeisen), dan de preferente schuldeisers (de belastingdienst / het UWV en het personeel mits ze nog een loonvordering hebben), dan zijn er nog schuldeisers met een voorrecht en dan komen de concurrente schuldeisers, dit zijn alle schuldeisers die geen speciale positie hebben, denk aan leveranciers die geen eigendomsvoorbehoud opgenomen hebben, alle consumenten, de bakkerij op de hoek waar de lunch besteld werd enzovoort.

De curator heeft als doel dat er zoveel mogelijk geld in de boedel komt, waardoor hij de schulden kan aflossen in die volgorde, dus zal hij de voorraad die nog aanwezig is en waar geen eigendomsvoorbehoud op berust gaan verkopen (de belastingdienst heeft er niet zoveel aan, als ze een paar speakers krijgen ;-) ) en in de regel als er genoeg geld zou zijn om iedereen af te lossen dan zou het bedrijf niet failliet gegaan zijn. In het algemeen is dan helaas vaak ook dat er al niet genoeg in de boedel zit om de preferente schuldeisers volledig te betalen, laat staan de concurrente schuldeisers. Vandaar dat het dus niet vreemd is dat de oude voorraad z.s.m. verkocht wordt (zodat deze niet in waarde daalt) aan waarschijnlijk in dit geval het nieuwe SG akustik, en jij als concurrente schuldeiser daar niets van terug ziet. Ook mag de curator jou geen spullen geven, dat zou pas mogen wanneer alle preferente schuldeisers compleet schadeloos gesteld zijn. 

Quote
Het mag dan gebruikelijk zijn en niet arrogant (want de nieuwe partij kan niet arrogant zijn; mee eens) doch dan heeft de curator daarvóór toch echt z'n werk niet gedaan en sta ik nog steeds op het standpunt dat iets fundamenteel mis is met de wetgeving bij faillissement (of dat nu in Duitsland of Nederland is).

Zoals je merkt ben ik nog niet overtuigd! [emoji2]

In dit geval zie ik nog geen aanleiding om aan te nemen dat de curator zijn werk niet goed doet. Ik ben het wel met je eens dat de faillissementswetgeving een van de weinige wetten is in Nederland die de consument niet expliciet beschermd, maar dat aanpassen zal lastig zijn (iig in Nederland) omdat dan de voorrangspositie van o.a. de fiscus en het UWV dan aangetast gaan worden en wanneer dat gebeurt dan zal iedere Nederlander dat gaan moeten ophoesten (door mogelijk hogere belastingen e.d.), waar veel Nederlanders denk ik ook niet op zitten te wachten.

Jinsu

Het Insolvenzverfahren wijkt in grote mate af van het faillissement in Nederland, enkele voorbeelden:

- het Duitse Recht kent geen preferente schuldeisers, wel separatisten zoals in het Nederlandse Recht;
- een Insolvenzverfahren kent twee soorten curatoren, het faillissementsrecht kent er maar één die door de rechtbank wordt benoemd;
- het doel van een Insolvenzverfahren is een doorstart van het bedrijf, dat van een faillissementsprocedure maximale opbrengst voor de gezamenlijke schuldeisers;
- toezicht op de curator door schuldeisers, toezicht in Nederland door de rechtbank

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan ga ik teveel in detail. Een tip voor de gedupeerden, neem contact op met de curator in Duitsland en geef exact aan welke vordering er nog openstaan.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1