Luistertest: 128 kbps, 320 kbps & lossless WAV

Started by Martijn M, April 5, 2017, 13:27:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoor jij verschil?

Nee, ik hoor geen verschil.
Ja, ik hoor een verschil, maar het is lastig om de best klinkende er uit te halen.
Ja, ik hoor duidelijk welk fragment het best klinkt.
Ja, ik kan alle drie identificeren.

Raphie

Quote from: Staaled on February 28, 2018, 08:33:18
En de inhoud van de data voor compressie.
Als je stilte comprimeert valt het niet op. ;)
met goede opnames van stilte ook niet  :coffee:
JBL PRX Power!

chansig

Een mooie opname (liefst in hoogst haalbare resolutie) van een goede, aangename stilte (je hebt ook van die ongemakkelijke stiltes, hoor je direct dat verschil) en dan de reflectie poort tegen de wand aan...whauuwww. Wedden dat ik verschil hoor.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Ik hoor het alleen als je de stiltes laat vallen...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

bert stoltenborg

Grappig.
Geluisterd via speakers (systeem met Stage Accompany 8520 bandtweeter en 2 x Eton weetikzosnelniet in een redelijk goede ruimte) en koptelefoon (Sennheiser HD 540).
Ik zou nog voor geen kwartje durven wedden dat ik welk verschil dan ook kan horen.
Wat ook mijn langjarige ervaring is met dit soort testen  ;D
Ik bazel maar wat.

sandervg

Heb erg veel moeite om het verschil te horen tussen 320 en WAV. Ter vergelijk de verschillen tussen verschillende voedingen op m'n squeezebox is een stuk groter voor mijn oren dan het verschil tussen 320 en WAV.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Quote from: sandervg on March  2, 2018, 18:31:36
Heb erg veel moeite om het verschil te horen tussen 320 en WAV. Ter vergelijk de verschillen tussen verschillende voedingen op m'n squeezebox is een stuk groter voor mijn oren dan het verschil tussen 320 en WAV.
:o

op eigen verzoek verwijderd.

Geinig testje voor de de zondagmiddag.

Ik had er 5 goed. De eerste, Coldplay, had ik fout. Maar om nu te zeggen dat ik de wav beterder vond dan de 320kb... De 128kb vond ik wel vrij karig.

Getest met een koptelefoon.

Markus2

Quote from: Staaled on February 28, 2018, 08:33:18
En de inhoud van de data voor compressie.
Als je stilte comprimeert valt het niet op. ;)

;D

Mja, maar geldt dat ook niet voor twee identieke stereosignalen, in hetzelfde tijdsdomein èn laagweergave onder de 150Hz? M.a.w., terugbrengen (comprimeren zo men wil) van stereo naar mono?

:ph34r:
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Peter1961

Lijkt een leuke test maar heeft geen enkele waarde.
Het aangeboden signaal zou verschillen maar is het waarschijnlijk niet.
Enkele van deze opnames ken ik zeer goed en weet waar het verschil te horen is maar uit deze test opnames is dit nergens geconstateerd.
Vergelijk bij de originele opname is een behoorlijk groot verschil te horen tov de test opname.
Is dus absoluut geen referentie in de zin van vergelijking van de diverse audio formaten.
Deze test opnames beluisterd via Tidal klinken zelfs beter.
De Tidal Master opnames klinken echter weer slechter dan de cd opnames.
Betreffende Spotify kan ik kort zijn, het klinkt gewoon echt slechter. 

Raphie

Quote from: Peter1961 on April 14, 2018, 03:33:34
Lijkt een leuke test maar heeft geen enkele waarde.
Het aangeboden signaal zou verschillen maar is het waarschijnlijk niet.
Enkele van deze opnames ken ik zeer goed en weet waar het verschil te horen is maar uit deze test opnames is dit nergens geconstateerd.
Vergelijk bij de originele opname is een behoorlijk groot verschil te horen tov de test opname.
Is dus absoluut geen referentie in de zin van vergelijking van de diverse audio formaten.
Deze test opnames beluisterd via Tidal klinken zelfs beter.
De Tidal Master opnames klinken echter weer slechter dan de cd opnames.
Betreffende Spotify kan ik kort zijn, het klinkt gewoon echt slechter.
wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? De test gebruikt expres verkeerde files om "audiofielen" op het verkeerde been te zetten?
JBL PRX Power!

Job

6 uit 6. Wist vrij goed waar ik op moet letten. Dat de WAV er veel langer over doet om daadwerkelijk af te spelen was daarnaast ook een giveaway.

Peter1961

Quote from: Raphie on April 14, 2018, 09:58:49
wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? De test gebruikt expres verkeerde files om "audiofielen" op het verkeerde been te zetten?
Is er bewijs van het tegendeel dan.
Ik kan nergens controleren welke bestandsformaten hier worden gebruikt.

Peter1961

Quote from: Job on April 14, 2018, 10:36:44
6 uit 6. Wist vrij goed waar ik op moet letten. Dat de WAV er veel langer over doet om daadwerkelijk af te spelen was daarnaast ook een giveaway.
Ha,ha die is echt goed, proficiat  :clapping:

chansig

#63
Quote from: Job on April 14, 2018, 10:36:44
6 uit 6. Wist vrij goed waar ik op moet letten. Dat de WAV er veel langer over doet om daadwerkelijk af te spelen was daarnaast ook een giveaway.

Klopt natuurlijk ook niet want Peter hoort het niet.  :D :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

stel je voor, je moet nu gaan toegeven dat je het in een test inderdaad niet hoort, terwijl je eerder heelstelling verkondigde dat het heel gemakkelijk was :D

Nee, dan kun je beter zeggen dat de test niet klopt :D

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sopper

Quote from: Siddartha on April 14, 2018, 15:37:03
stel je voor, je moet nu gaan toegeven dat je het in een test inderdaad niet hoort, terwijl je eerder heelstelling verkondigde dat het heel gemakkelijk was :D

Nee, dan kun je beter zeggen dat de test niet klopt :D

Haha  :worship:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Peter1961

Quote from: Siddartha on April 14, 2018, 15:37:03
stel je voor, je moet nu gaan toegeven dat je het in een test inderdaad niet hoort, terwijl je eerder heelstelling verkondigde dat het heel gemakkelijk was :D

Nee, dan kun je beter zeggen dat de test niet klopt :D
Het is ook makkelijk en inderdaad de test klopt niet.

chansig

Je bent erger dan Frank2....en dat is echt knap.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peter1961

Quote from: chansig on April 14, 2018, 21:09:03
Je bent erger dan Frank2....en dat is echt knap.  :D

Gr. Hans
Wie Frank2 is weet ik niet maar ik weet wel dat ik duidelijk verschil in audioformaten hoor maar deze test is het verschil dermate klein dat het nauwelijks opvalt.
Dat gegeven is een feit.
Ik doel met name op de 128 en 320 kbps bestanden welke via bv Spotify worden aangeboden en toch echt anders worden weergegeven dan lossless cq flac en via cd of copie hiervan.
Als hier stellig wordt beweert dat dit niet zo is dan vind ik het verder prima  :clapping:

chansig

Precies...audiofielenlogica. Succes ermee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Kijk, wat hier niet meespeelt, is jouw gedachten over dat wat je hoort. Deze cognitieve beïnvloeding van jouw beleving wordt dus uitgeschakeld. Daarom kun je het ook heel lastig duiden. Het is dan menselijk dat je een verklaring zoekt welke jouw 'verantwoordelijkheid' buiten spel zet (Een beetje zoals Ajax supporters zeggen dat PSV door geluk kampioen wordt -ze kunnen immers nauwelijks beter zijn dan Ajax, aangezien de supporters altijd zeggen dat Ajax de beste is- wat uitsluit dat zij het weleens verkeerd zouden kunnen hebben om voor Ajax te zijn).

Nu, ik wéét ook wel dat er verschil is, data-technisch gezien, tussen mp3/Ogg vorbis en CD/Flac, maar dat betekent nog niet dat het objectief waar te nemen is. Daar is een test als deze ideaal voor.
Als je dus weet wat er afgespeeld wordt, dan zal jouw cognitieve beïnvloeding ervoor zorgen dat je ook verschil waarneemt. Daar is op zich helemaal niets mis mee. Het is alleen wel hoe het werkt.

Verder veel plezier met luisteren, hopelijk kun je op termijn ook nog de charmes en kwaliteit van spotify waarderen, zou geweldig zijn, toch? [emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Peter1961

#71
Quote from: Siddartha on April 14, 2018, 21:59:10
Kijk, wat hier niet meespeelt, is jouw gedachten over dat wat je hoort. Deze cognitieve beïnvloeding van jouw beleving wordt dus uitgeschakeld. Daarom kun je het ook heel lastig duiden. Het is dan menselijk dat je een verklaring zoekt welke jouw 'verantwoordelijkheid' buiten spel zet (Een beetje zoals Ajax supporters zeggen dat PSV door geluk kampioen wordt -ze kunnen immers nauwelijks beter zijn dan Ajax, aangezien de supporters altijd zeggen dat Ajax de beste is- wat uitsluit dat zij het weleens verkeerd zouden kunnen hebben om voor Ajax te zijn).

Nu, ik wéét ook wel dat er verschil is, data-technisch gezien, tussen mp3/Ogg vorbis en CD/Flac, maar dat betekent nog niet dat het objectief waar te nemen is. Daar is een test als deze ideaal voor.
Als je dus weet wat er afgespeeld wordt, dan zal jouw cognitieve beïnvloeding ervoor zorgen dat je ook verschil waarneemt. Daar is op zich helemaal niets mis mee. Het is alleen wel hoe het werkt.

Verder veel plezier met luisteren, hopelijk kun je op termijn ook nog de charmes en kwaliteit van spotify waarderen, zou geweldig zijn, toch? [emoji1]
Ik kijk regelmatig naar voetbal maar heb geen enkele affectie met welke club dan ook.
Voor mij bepaald de kwaliteit van het spel grotendeels en niet de club.
Tevens gedraagt u zich waarschijnlijk onbedoeld als de forum psycholoog en u laat mij de patiënt zijn welke het zich psychisch en cognitief gezien allemaal inbeeld gezien de meerderheid het ook zo ziet.
Het moet niet gekker worden. :blink:
Ruimtelijkheid, plaatsing en diepte van vocale muziek , plaatsing van instrumenten en het onderscheiden van klank nuances, lucht en stilte, klankkleur .
Zomaar verschil bepalende eigenschappen waarin ik ( en velen met mij ) onderscheid ervaren bij opnames.
Echter elke opname welke ik bv via Spotify beluister is hierin absoluut de mindere tov. cd of goede lossless bestanden
Maar voor 10 euro per maand is spotify natuurlijk wel een mooie streamingdienst met groot aanbod.
Zie het absoluut niet als kritiek of frustratie van mijn kant want ik ben ook audio maar vooral muziek liefhebber net als u en de meeste hier neem ik aan.     

chansig

Het ligt uiteraard allemaal aan en bij de ander.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peter1961

Quote from: chansig on April 16, 2018, 07:48:49
Het ligt uiteraard allemaal aan en bij de ander.

Gr. Hans
wie beweert dat Hans

WickedGame

Leuk om de test even te doen.

Wat mij opvalt aan mijn resultaten:

- 128 pik ik er blijkbaar altijd uit.
- 320 en uncompressed haal ik niet uit elkaar
- Bij sommige muziek stukken is het erg lastig waarneembaar of het lossless is, of lossy zoals sommige het noemen.