Luistertest: 128 kbps, 320 kbps & lossless WAV

Started by Martijn M, April 5, 2017, 13:27:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoor jij verschil?

Nee, ik hoor geen verschil.
Ja, ik hoor een verschil, maar het is lastig om de best klinkende er uit te halen.
Ja, ik hoor duidelijk welk fragment het best klinkt.
Ja, ik kan alle drie identificeren.

chansig

Ja daaaaag...denk je dat ik niets beters te doen heb.  :D Ik vind het al heel wat dat ik er bij 1 een verschil meende te horen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

br@m

Quote from: chansig on April  5, 2017, 18:19:04
Ja daaaaag...denk je dat ik niets beters te doen heb.  :D Ik vind het al heel wat dat ik er bij 1 een verschil meende te horen.

Gr. Hans

Kost jou toch maar 10 seconden per sample?
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Grappige test.

Bij suzanne vega hoor ik een wat scherpere galm en het "smakken" van de lippen. Murray en neil kon ik niet echt verschillen duiden. De rest nog niet gedaan (geen koptelefoontijd  ;D)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

N1v3K

SUZANNE VEGA: Uncompressed WAV
NEIL YOUNG: Uncompressed WAV
JAY Z: 320kbps
COLDPLAY: 128kbps  :-X
KATY PERRY: 320kbps
MURRAY PERAHIA & THE ENGLISH CHAMBER ORCHESTRA: Uncompressed WAV


Van laptop met HDMI naar mijn Anthem, beluisterd op de Revels.

Al met al niet slecht voor iemand met een slecht rechteroor  :ph34r:

Sopper

Op iPad met in ear headphone niet te onderscheiden...  :o
Zal eens kijken hoe ik hem op mijn stereosetje te horen kan krijgen.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Xander32

... geen wonder dat ik de Spotify Premium kwaliteit vaak als gelijkwaardig ervaar aan mijn cd ripps in flac ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

heb nu een maandje Tidal geprobeerd, maar ook weer opgezegd. Voor mij doet het niet veel, naast dat ik het aanbod onvoldoende vind, of laat ik zeggen te veel afgestemd om genres die ik niet veel luister.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Former member 78

Quote from: Siddartha on April  5, 2017, 22:53:42
heb nu een maandje Tidal geprobeerd, maar ook weer opgezegd. Voor mij doet het niet veel, naast dat ik het aanbod onvoldoende vind, of laat ik zeggen te veel afgestemd om genres die ik niet veel luister.

+1

Bij mijn Oppo kreeg ik in het verleden een 3 maanden probeersel.
Daar heb ik 3x gebruik van gemaakt want Tidal klonk 9 van de 10x minder dan Spotify.

spike155

#34
Ik hoor toch wel verschil, heb niks te doen en effe 10 keer de revue late passeren.  Pak steeds dezelfde uncompressed WAV files eruit bij 5 van de 6.
Strand elke keer bij Neil Young. Opname is erg "Flat", lastig verschil te horen tussen MP3 320 Kb/s en Wav
Hoor het meestal gelijk al als ik de Wav hoor, hoef ik de rest niet voor te luisteren (Behalve als de Wav de laatste is.....)
Je hoort in bepaalde details van de nummers de compressie, kan het helemaal niet uitleggen, maar denk aan Audyssey Dynamic volume op je HT, dit hoor je bij sommige details/instrumenten.
Overigens kan ik mij voorstellen dat dit ook aan je apparatuur ligt, hoe neutraal speelt ie bestanden af.....
heb dit simpel gehouden Iphone 7 met Apple koptelefoon, een streepje in rood voor volume.

Op mijn Onkyo heb ik dit al eerder gedaan met nummers die ik zowel als FLAC, CD en mp3 320Kb/s heb.  Ook dan hoorde ik hetzelfde verschil in de details/instrumenten.
Het maakt dat Losless of WAV net iets dynamischer, gedetaileerder en opener klinkt.  (wel op pure direct, stereo wordt het verschil kleiner omdat het signaal aangepast wordt door audyssey)

Verschil is overigens wel erg klein, it is all in the details!
Living Room:
HEOS AVR,  LG OLED65C25LB, Eminent EM7680, Apple TV. Acoustic Energy AE-100.2 fronts, KEF KHT 3001SE Center, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Rec Room:Marantz SR6010, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, Canton AV700 center KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

W.Otter

de digitaal bewerkte samples vond ik lastiger te herkennen dan bijvoorbeeld neil young en piano orchestra. Veel meer rust en helderheid in de drukkere fases in de muziek
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Martijn M

Bij het stuk van Mozart kan ik elk van de drie bestanden eenvoudig identificeren. Bij Neil Young wordt het lastiger, maar door goed te concentreren lukt het me wel consequent. De overige bestanden vind ik net als W.Otter een stuk moeilijker. Nog even oefenen  ;D .
Dutch & Dutch

W.Otter

Quote from: Martijn M on April  6, 2017, 11:45:11
Bij het stuk van Mozart kan ik elk van de drie bestanden eenvoudig identificeren. Bij Neil Young wordt het lastiger, maar door goed te concentreren lukt het me wel consequent. De overige bestanden vind ik net als W.Otter een stuk moeilijker. Nog even oefenen  ;D .

zou het kunnen dat digitaal gefabriceerde muziek een stuk beter overweg kan met het digitale format en dat analoge gespeelde muziek -> digitaal opgenomen toch wat gevoeliger is? uiteindelijk is de vraag heb je dat geld er voor over.. als je veel digitale muziek luistert, nee..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

CineSmurf

Grappig. Mooi testje. Sowieso is het best lastig te onderscheiden.

Hier op mijn computerluidsprekertje gedaan: "You got 3 out of 6 correct!
If you did well on this and were listening through built-in speakers, you either have extraordinary ears or got lucky. If you had trouble picking out different versions of these songs, we give you permission to blame your tools. The speakers on your phone, laptop or tablet weren't made for anything resembling hi-definition audio. Plug in a pair of headphones and try again."

Ga het thuis nog wel even op mijn installatie proberen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Timvg

3/6 met luisteren en 4/6 zonder luisteren .. Achja, beter voor de portemonnee, als dit al teveel is voor mij moet ik al helemaal niet met kabels, DACs en allerhande accessoires gaan prutsen  ::)

morca

5 vd 6
Jay Z
was het makkelijkst
Zoals ik al eerder zei muziek die wat drukker is met instrumenten en wat beter opgenomen is is het verschil ook sneller hoorbaar.
Jay Z was overduidelijk hoorbaar,veer meer detail in de lage bassen.

Neil was mijn fout,al te slecht opgenomen imo om goed te horen,die was 320kbs

Lion of Judah

5 van de 6 goed, bij Neil Young zat ik fout (128). Max 3x per sample per nummer geluisterd. Ik vind onderscheid tussen 128 en 320 heel klein, nauwelijks hoorbaar zelfs. Geluisterd via de laptop met een Sennheiser Momentum.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

morca

Nou als ik een goed liedje voor de test pak  is 128 echt bagger hier.
Hier zaten wat rustige nrs tussen ,en ook die ik niet ken.
Ik liet een kennis hier pas 320,flac en hiresflac horen van hetzelfde nr.
Hij pikte de mp3 er goed uit.
Daarna de hires en flac nog een paar keer en verrek ook weer de goeie.
Ik liet hem ook wat rap van nicky minjah horen
Hij had die op mp3
Bij hem ook even geluisterd en hij zegt ik wil meer flac veel strakkere bassen en veel meer lagen in de basrifjes.
De rest klonk ook veel detailrijker vond hij.

Marcel87

Ik heb de test niet tien keer herhaald, maar wel twee keer. Eerste keer 2/6 goed, 2 keer 128 en 2 keer 320.. Tweede keer het volume wat omhoog gegooid, 4/6 goed en 2 keer 320. Coldplay en Neil Young vond ik erg lastig, die had ik dus ook beide keren fout. Bij Jay-z en Katy Perry zit het verschil in de strakheid van het laag. En natuurlijk het stukje klassiek, ja die haal je er zo uit.
LG 65C9 / Sony X800
Marantz SR8015
O.L.S. Emotion 4
SVS PB12+

HAL

2 fout waarvan 1 in 320kbps. Vind ik niet slecht. Simpele speakers analoog aan een PC....

Peter1961

Ik heb dit tropic te laat opgemerkt dus had ik iets soortgelijks geplaatst in een andere rubriek.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167585.0
Verschillen, de een hoort ze en de ander niet blijkt.

buizesmurf

Het is de kwaliteit van de opname die alles bepaalt.....hoe beter de opname hoe groter het verschil....

Lion of Judah

#47
Quote from: Peter1961 on February 27, 2018, 22:20:29
Ik heb dit tropic te laat opgemerkt dus had ik iets soortgelijks geplaatst in een andere rubriek.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167585.0
Verschillen, de een hoort ze en de ander niet blijkt.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=163306.0
Post je score even dan, je bent zo stellig dat moet wel 100%.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Raphie

Quote from: buizesmurf on February 28, 2018, 02:33:59
Het is de kwaliteit van de opname die alles bepaalt.....hoe beter de opname hoe groter het verschil....
natuurlijk niet, het gaat om weergave, niet opname, een da vinci ziet net als een Brood beter uit op een 4k scherm dan HD scherm.
JBL PRX Power!

Staaled

#49
En de inhoud van de data voor compressie.
Als je stilte comprimeert valt het niet op. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)