MultEQ app van Audyssey is uit

Started by hr15, April 4, 2017, 17:54:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

#50
En al metingen gedaan met de app ?

Er wordt op AVS vooral geklaagd over de roll off in het laag van de app.

Hoe gaat de app om met het laag onder de 20 hz van mijn dual Klipsch R115sw ?



yorkie13

#52
En dat ga ik zeker meten, heb een ECM8000 liggen.

Meten is immers weten.


metingen vd app

yorkie13

#53
en nog 2

correcties tot 400 hz


yorkie13

Ga met dit mooie weer even niet meten  :D

RalphH

Elke dikke streep is 100hz, smoothing is niet in te stellen, what you see is what you get.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


yorkie13

Na nieuwe fronts en andere opstelling van de 4Bach Atmos luidsprekers is het wel eens tijd voor
een nieuwe meting met de Audyssey app.

Metingen gaan super easy, geen errors of wat dan ook.

WiFi is prima, en met een iPad heel eenvoudig.

Nu maar eens luisteren en Gravity weer eens testen.


Houston we have no problem  :D

IMWhizzle

Gisteren de app aangeschaft en de metingen gedaan.

WOW!
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

le mans


IMWhizzle

Ik heb vorige week een Marantz 7011 gekocht en gisteren de app aangeschaft.

De metingen heb ik gedaan met een iPad Pro, verliep vlekkeloos en heel snel.

Ik heb gekozen voor een 'close mic pattern' en de laatste drie meetpunten (6, 7 en 8) heb ik gemeten 5cm boven de MLP op advies van een aantal gebruikers op het AVS forum.

Handmatig heb ik alle vloerstaanders en de center op 'small' gezet en de cross-overs op 80hz. Atmos speakers heb ik op 150hz gezet.

Het bereik van de correctie heb ik aangepast op 200hz, heb Audyssey nooit geactiveerd gehad omdat ik het nooit mooi vond klinken in de midden en hoge tonen. De Atmos speakers heb ik met 3db verhoogd.

Het klinkt nu zo vol, helder en de bas is eindelijk goed verdeeld links en rechts van de MLP.

Vanavond maar eens een UHD Blu-ray opzetten met een Atmos soundtrack.

Beste aankoop ooit, zowel de receiver als de app.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

le mans


IMWhizzle

Even een belangrijke toevoeging en aandachtspunt. Controleer na de meting de blend tussen de speakers en de subwoofers. Deze klopte in mijn geval niet volledig. Dit kun je doen door de subwoofer distance settings te tweaken. Ik moest voor subwoofer 1 3ft erbij doen en voor subwoofer 2 (achterin de kamer) 3ft eraf halen. Daarna een algehele subwoofer boost van 5db. Dit is natuurlijk afhankelijk per kamer en geen gouden regel bij iedereen. Aan de andere kant wel logisch dat je na de meting hier aandacht aan besteedt. De blend wordt tijdens de sweeps namelijk namelijk nooit te samen gemeten.

Ik miste bij bepaalde frequenties de zogenaamde punch. Die heb ik nu wel. De correctie t/m 400 hz.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

activ

Quote from: IMWhizzle on May 17, 2018, 07:54:53
Even een belangrijke toevoeging en aandachtspunt. Controleer na de meting de blend tussen de speakers en de subwoofers. Deze klopte in mijn geval niet volledig. Dit kun je doen door de subwoofer distance settings te tweaken. Ik moest voor subwoofer 1 3ft erbij doen en voor subwoofer 2 (achterin de kamer) 3ft eraf halen. Daarna een algehele subwoofer boost van 5db. Dit is natuurlijk afhankelijk per kamer en geen gouden regel bij iedereen. Aan de andere kant wel logisch dat je na de meting hier aandacht aan besteedt. De blend wordt tijdens de sweeps namelijk namelijk nooit te samen gemeten.

Ik miste bij bepaalde frequenties de zogenaamde punch. Die heb ik nu wel. De correctie t/m 400 hz.
Hoe heb je de correcte afstand bepaald?

IMWhizzle

Quote from: activ on May 17, 2018, 07:58:20
Hoe heb je de correcte afstand bepaald?

Het zal niet zo optimaal zijn als een meting met REW, maar heb subwoofer 2 uitgezet en subwoofer 1 aangelaten met de phase switch op 180 i.p.v. 0. Daarna heb ik een 80hz test tone opgezet en met een SPL meter de laagste output bepaald. Daarna subwoofer 1 uitgezet en hetzelfde gedaan. Na afloop zet je beide switches terug op 0. [emoji106]

Ik miste tonen die ik in andere ruimtes van de woning wel kon horen, maar niet op de MLP. Dat is nu volledig verholpen.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

RalphH

Goeie input 👍🏻
Twijfel hier ook aan de 100% correctheid van de sub timing
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

IMWhizzle

In ieder geval vele malen beter dan Audyssey heeft ingesteld. Opvallend is wel dat subwoofer 2 nog steeds een hogere distance heeft dan de rest.

Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

PascalP

Heb zelf inmiddels deze app ook aangeschaft voor mijn X3300, maar is er een 'gouden' regel tot waar je de app de curves wil laten regelen?
Heb verschillende grenzen voorbij zien komen zoals 400Hz of 500Hz?

Moet de app nog uittesten, wacht nog op een vrouw/baby loze avond hiervoor ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono