Technics SL1200/1210 MK2 topic

Started by Robiwan, March 25, 2017, 08:48:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

#25
Quote from: Martin!!! on March 31, 2017, 09:36:04
Gefeliciteerd Robin met deze prachtige tafel en het nieuwe topic (alweer  ;D ).

Hoeveel dagen gaat deze tafel blijven?

ik zal je eerlijk zeggen ik hoop dat de MP110 nog wat verbetering geeft. Of ik kan niet afstellen of ik ben gewoon te kritisch. Ik denk het laatste. 100% tevreden ben ik nog steeds niet. Digitaal klinkt bijna altijd beter en zeker Naims maar dat is logisch met een Naim cd-speler :D Zelfs de Sonos klinkt wat meer Naims dan alle draaitafels die langs zijn geweest. Of zou het de Rega Fono trap zijn die roet in het eten gooit want dat is de trap die er al een jaar staat en waarop dus nogal wat draaitafels op zijn aangesloten?

Even een korte samenvatting.

Rega's (RP1 Performance/P3 met Elys 2)
Voor: aanstekelijke klank, goede PRAT, goede arm, minimalistisch concept
Tegen: ondergrond sterk bepalend voor de klank, niet vrij van zweving, Elys2 beetje droog en vlak. Afstelling verloopt al snel wat.

Pro-Ject DC carbon esprit met Ortofon Red:
Voor: zeer goede gelijkloop, open en makkelijke klank
Tegen: motorbrom, armlager speling, fragiele arm, beetje dun in het laag

Technics SL1210MK2 met AT95E
Voor: gelijkloop super, robuust ontwerp, fijne solide bediening, strak geluid
Tegen: klank beetje gesloten, kan wat technisch klinken, niet meteen de WOW factor

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

Ben beetje jaloers op de LP12 van JP want die klinkt met een Adikt, Gaio en mijn finetuning als een klok :) Die kost dan ook 5x meer maar toch he....
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Quote from: Robiwan on March 30, 2017, 22:45:53
de 10x4 zit eerder op 12 Hz volgens
https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=12&submit=Submit

De compliance van de DV 10x4 is 12, gewicht element inclusief schroefjes etc is 6 gram. In jouw tabel kom je dan uit op 11 Hz, da's afgerond uiteraard. Maar goed 12 Hz kan ook nog wel, maar het wordt al kritiek. Dat wist ik al; de DV en SL1210 is ook geen ideale match maar het element had ik nog deze pakt klankmatig een stuk beter uit dan de Grado. Vandaar ook de zoektocht naar een optimaal alternatief voor een DL-160 ;)
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 10:56:21
De compliance van de DV 10x4 is 12, gewicht element inclusief schroefjes etc is 6 gram. In jouw tabel kom je dan uit op 11 Hz, da's afgerond uiteraard. Maar goed 12 Hz kan ook nog wel, maar het wordt al kritiek. Dat wist ik al; de DV en SL1210 is ook geen ideale match maar het element had ik nog deze pakt klankmatig een stuk beter uit dan de Grado. Vandaar ook de zoektocht naar een optimaal alternatief voor een DL-160 ;)

:D Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een toch wat lief klinkend DL110 of 160 element goed matched met een 1210, wel qua RF maar qua klank?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

#29
Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 10:56:21
De compliance van de DV 10x4 is 12, gewicht element inclusief schroefjes etc is 6 gram. In jouw tabel kom je dan uit op 11 Hz, da's afgerond uiteraard. Maar goed 12 Hz kan ook nog wel, maar het wordt al kritiek. Dat wist ik al; de DV en SL1210 is ook geen ideale match maar het element had ik nog deze pakt klankmatig een stuk beter uit dan de Grado. Vandaar ook de zoektocht naar een optimaal alternatief voor een DL-160 ;)

Toch denk ik dat het in de praktijk wel meevalt met dat kritische qua RF. Met de hifinews testplaat kom ik voor de AT95E uit op 9-10 Hz maar op basis van de tabel op 8 Hz voor de statische compliantie en zelfs 16 Hz voor de dynamische? Dus eigenlijk is de AT95E niet geschikt voor de arm.

oh nee dat zijn waarden voor 100 Hz. Voor de dynamische waarde vermenigvuldigen met 1,5-2. Dan zit de RF op ca. 11 Hz.

""There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance). (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)"
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Martin!!!

Quote from: Robiwan on March 31, 2017, 10:09:56
Ben beetje jaloers op de LP12 van JP want die klinkt met een Adikt, Gaio en mijn finetuning als een klok :) Die kost dan ook 5x meer maar toch he....

Ik ben ook nog steerg in mijn nopjes met mijn LP12.
mainly British stuff

Robiwan

Quote from: Martin!!! on March 31, 2017, 12:26:50
Ik ben ook nog steerg in mijn nopjes met mijn LP12.

heb dat ding begin verleden jaar weggedaan. Niet echt spijt van ondanks dat het wel Naims klonk met de Stageline maar op andere punten toch wat te kort schoot.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

De betere protractors zijn vaak net zo dik als een lp. is het daarom verstandig om onder de uitgeprinte Technics arc protractor een lp te plaatsen, of zou het geen zak uitmaken? Ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk de luistersituatie na te bootsen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Quote from: Robiwan on March 31, 2017, 12:02:12
:D Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een toch wat lief klinkend DL110 of 160 element goed matched met een 1210, wel qua RF maar qua klank?

Dat dacht ik vooraf ook... maar pakte in de praktijk verrassend goed uit.

Quote from: Robiwan on March 31, 2017, 12:10:06
Toch denk ik dat het in de praktijk wel meevalt met dat kritische qua RF.

Tot op zekere hoogte wel. Maar als het onder de 8 Hz of (riant) boven de 12 Hz uit komt, dan is het echt een gok. Zolang je qua RF tussen 9 en 11 Hz blijft, is het technisch gezien in ieder geval goed. Dat is ook het behoud van je vinyl...
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 21:26:41
Dat dacht ik vooraf ook... maar pakte in de praktijk verrassend goed uit.

Tot op zekere hoogte wel. Maar als het onder de 8 Hz of (riant) boven de 12 Hz uit komt, dan is het echt een gok. Zolang je qua RF tussen 9 en 11 Hz blijft, is het technisch gezien in ieder geval goed. Dat is ook het behoud van je vinyl...

beter wat aan de hoge kant dan lage kant lijkt mij.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, als je de verschillende blogs etc over dit onderwerp leest. Ik houd mij dus in de basis aan de range 9-11 Hz (dan zit je sowieso safe) maar als het een keer 8,4 of 12,2 Hz wordt sluit ik het element niet bij voorbaat uit.
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 21:51:32
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, als je de verschillende blogs etc over dit onderwerp leest. Ik houd mij dus in de basis aan de range 9-11 Hz (dan zit je sowieso safe) maar als het een keer 8,4 of 12,2 Hz wordt sluit ik het element niet bij voorbaat uit.

ik bedoel liever 11 hz dan 9 hz! Ondergrens van de muziek ligt op ca. 20 Hz (lp's gaan waarschijnlijk niet veel lager dan 35 Hz) en rumble ligt onder de 8 Hz. Dat laatste lijkt me minder goed.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Oh zo.. Ja, eens. Op zich ben ik voor rumble ook niet zo bang. Daarnaast staat het subsonic filter van mijn phonotrap aan. Niettemin (en nogmaals): eens dat je beter wat hoger kan zitten qua RF dan lager, binnen de gegeven optimale range.
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 21:57:29
Oh zo.. Ja, eens. Op zich ben ik voor rumble ook niet zo bang. Daarnaast staat het subsonic filter van mijn phonotrap aan. Niettemin (en nogmaals): eens dat je beter wat hoger kan zitten qua RF dan lager, binnen de gegeven optimale range.

filter uit zetten zou ik doen, doet meer kwaad dan goed. Het laag boven 20 Hz krijgt een rubberachtig karakter
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Zal er eens mee experimenteren!
Groeten,
Edwin

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

De Nagaoka MP110 is ingebouwd en afgeregeld.

Technics baerwald arc protractor
Naaldkracht/antiskating op 1,8
VTA iets positief (achterkant arm iets hoger dan de headshell)

Klinkt meteen dynamischer en pittiger dan de AT95E, kortom veel meer Naims :clapping:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

w00Dy

Blijven mooie spelers, ik heb er vroeger regelmatig professioneel mee gewerkt.

Ik heb al even een Technics SP 10 Mk2 op de plank liggen maar ik kom er niet toe een plint te bouwen en tonearm te zoeken. Dan kriebelt het wel bij het zien van die 1200's om hem gewoon in te ruilen :D

AT95E is vandaag hier pas aangekomen, ATN95EX stylus is ook op komst :music:

Cyrus·

Quote from: Robiwan on April  2, 2017, 08:47:32
En wat is je ervaring?

Volgens mij maakt het klankmatig niet uit... Zowel met als zonder subsonic filter klinkt het prima, laag ook gewoon strak.
Groeten,
Edwin

Robiwan

Quote from: CyrusOne on April  3, 2017, 21:15:23
Volgens mij maakt het klankmatig niet uit... Zowel met als zonder subsonic filter klinkt het prima, laag ook gewoon strak.

Mooi, ik heb andere ervaringen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Robiwan

hoe lang duurt dat inspelen met de MP110? Het klinkt nu behoorlijk klo..terig (vlak/plakkerig) na een paar uur draaien :crazy:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Cyrus·

Geen idee... verschilt van element tot element. Maar een uurtje of 25 zou ik zelf minimaal wel aanhouden, dan is de cantilever wel goed "los", binnen zijn door de fabrikant bedoelde marge uiteraard.
Groeten,
Edwin

Liko

Klinkt meteen dynamischer en pittiger....... Klinkt nu behoorlijk kl... (vlak. plat). Zijn dat geen vreemde tegenstellingen? :ohmy:

Cyreg

Quote from: Liko on April  4, 2017, 21:24:05
Klinkt meteen dynamischer en pittiger....... Klinkt nu behoorlijk kl... (vlak. plat). Zijn dat geen vreemde tegenstellingen? :ohmy:

Ja, Robiwan...................wat heb je/is er veranderd in de setup?  :o
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Inmiddels is de SL1210 MK2 verkocht en staat de AT LP weer te spelen :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2