Kalibreren van luidsprekers met actieve woofers

Started by hekra, March 21, 2017, 11:58:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hekra

Sinds kort heb ik een set Goldenear Triton 3 luidsprekers met actief aangestuurde woofers. Ik vraag mij af wat de beste kalibreer methode met de AM 2.0 is bij deze luidsprekers. Is de full-range methode het beste of moet ik de luidsprekers als subwoofers inmeten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Henk

R0N

Quote from: hekra on March 21, 2017, 11:58:35
Sinds kort heb ik een set Goldenear Triton 3 luidsprekers met actief aangestuurde woofers. Ik vraag mij af wat de beste kalibreer methode met de AM 2.0 is bij deze luidsprekers. Is de full-range methode het beste of moet ik de luidsprekers als subwoofers inmeten? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Henk

Hoi,

Het hangt er vanaf hoe je ze aansluit. Heb je een stereoversterker, dan heb je geen keus. Heb je een 2.1 of 2.2 of avr, dan kun je gebruik maken van de lfe-uitgang en lfe-ingang van de speaker met een AM20DC daar tussen.
Ik ken de specs van je luidsprekers niet. In de handleiding zie ik geen gegevens over frequentiebereiken of x-overs.
Maar proberen en luisteren is ook leuk om te doen.

ron



Gebruik de AM20DC om de subs aan te sturen. AM is juist voor de bassen en nu je de gelegenheid die sepraat aan te sturen zou ik daar zeker gebruik van maken.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

hekra

Hallo Ron,

Hoewel mijn versterker (NAD390DD) beide opties mogelijk maakt, prefereer ik in dit geval toch de verbinding via de speakerterminals. Ik heb overigens in deze modus die beide kalibratie mogelijkheden nog even uitgeprobeerd en dat gaf toch nog wel enige verschillen, waarbij ik nu nog niet weet welke de betere is. Ik ga dit de komende dagen nog eens kritisch beluisteren.

Henk

R0N

Quote from: hekra on March 21, 2017, 14:36:39
.........Ik ga dit de komende dagen nog eens kritisch beluisteren.


Juist, luisteren.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)