Gebogen achterwand zoals b&w Nautilus

Started by Swanny, April 13, 2004, 19:03:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swanny

Sark, Het is de Reference Plus.
Hij staat hier al mooi 3 jaar te spelen :)

Ik wil er nu een nieuwe en mooiere kast voor maken  ;D

SARK

@Sullivan
Heb je die tekening zelf gemaakt of van het www geplukt?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Swanny

Sullivan,

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dit wordt een beestenwerk. Als ik zo eens vlug uitreken kom ik aan 80 lagen van 2.8mm mdf voor de 2 speakers  :o

Sullivan

Quote from: SARK on April 13, 2004, 21:27:33
@Sullivan
Heb je die tekening zelf gemaakt of van het www geplukt?

Zelf gemaakt met 3D Max. Maar dit ontwerp gaat het (waarschijnlijk) niet worden.

mvg,
Frank

Sullivan

Quote from: Swanny on April 13, 2004, 21:28:17
Sullivan,

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dit wordt een beestenwerk. Als ik zo eens vlug uitreken kom ik aan 80 lagen van 2.8mm mdf voor de 2 speakers  :o


Het is inderdaad wel veel werk. Ik wil alleen voor monitortjes gaan. Maar dan ook voor achter dus kom je ongeveer op hetzelfde aantal lagen.

mvg,
Frank

SARK

#30
Quote from: Sullivan on April 13, 2004, 21:30:57


Zelf gemaakt met 3D Max. Maar dit ontwerp gaat het (waarschijnlijk) niet worden.

mvg,
Frank

Gaaf, maar ik denk dat 3D Max pas leuk wordt als je er echt in thuis bent, of valt het wel mee?

Hee, ik ben nu "Junior" af.
Een rondje van mij!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Robrecht

#31
MDF van een 4tal cm gebruiken en een frees + mal :)

Dan gaat het best wel snel vooruit

blue-eyes

#32
Mijn huisgenoot uit mijn studententijd had ooit eens een boek gekocht van 3DMax. Na 10 minuten had ik een Vaas gemaakt. De basis kan je snel aanleren, maar dan is het veel, erg veel oefenen, lezen en advies van Sullivan vragen ;)

Plezier versnelt het proces ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Sullivan

Quote from: SARK on April 13, 2004, 21:39:40


Gaaf, maar ik denk dat 3D Max pas leuk wordt als je er echt in thuis bent, of valt het wel mee?

Het is inderdaad wel ff tijd investeren om het 1 en ander te kunnen, maar ik vind dat leuk om te doen.

mvg,
Frank

Swanny

Ik heb ook eventjes bezig geweest in max om een idee te krijgen hoe het ongeveer zou moeten uitzienĀ  :)



wat je misschien niet goed ziet zijn de afschuiningen van de frontbaffle.

greetz,
Swanny

R

Hmmz

Rond en onder een hoek. Ziet er goed uit dat wel. Dat wordt een uitdagend project denk ik.

Walter_PPK

Met een frees en langsgeleiding kun je ook met gemak mdf buigbaar maken. Ik zou het hout daarna wel goed fixeren aan een brace die de juiste vorm heeft. Wat je ook kan doen is een deel zand erin en daarna een laag epoxy op het zand tussen de wanden gieten. Deze wordt hard en vormt een brace. Weer een beetje zand en dezelfde truck herhalen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

SARK

@Swanny

WOW, dat ziet er heel mooi uit!
Makkelijk wordt het niet, maar zeker wel te doen.
Als je eerst het frame opbouwt met daarop de ronde wanden, kun je als laatste de boven- en onderkant schuin afzagen (ik geloof dat Erik van Voorst daar misschien wat tips voor heeft).

@Walter_PPK
Wat bedoel je met "Met een frees en langsgeleiding kun je ook met gemak mdf buigbaar maken."?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

richardkrol

Sark,

Walter bedoelt gewoon sleufjes in MDF frezen, vlak naast elkaar. Dat kan je doen dmv een afstandsgeleider (of gewoon een rechte plaat en 2 lijmklemmen).

Trouwens er bestaat ook buigbaar MDF dat geen sleufjes heeft.

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

SARK

#39
Eehhmm, volgens mij begon deze topic met de vraag of buigbaar MDF het juiste materiaal is om te gebruikenĀ  :D
Het lijkt mij makkelijker om direct het kant en klare materiaal te gebruiken ipv. zelf aan de slag te gaan met de bovenfrees.

Hoe dun/dik is dat buigbaar MDF zonder gleuven?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

richardkrol

Ik heb 10 jaar geleden buigbaar mdf gebruikt voor halfronde keukenkast deurtjes. Ik heb toen een mal gemaakt en twee platen van ongeveer 9 mm gelamineerd in een mal om een deur van 18 te krijgen. Daarna heb ik melamine op de achterzijde en emaille op de voorzijde geplakt.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Dit type mdf is wel veeeel flexibeler dan mdf met sleufjes. Ik heb laatst een plint van mdf van 10 hoog van sleufjes voorzien om rond een ronde muur te gaan en het mdf boog niet echt mooi rond. Het had de neiging om aan de achterzijde van de sleuf sterker te buigen. Ik zou eerder kiezen voor heeeel dun plaatmateriaal en om deze dan te verlijmen in een mal. De kopse kant van buigbaar mdf laat zich ook iets minder mooi afwerken.

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

SARK

Quote from: richardkrol on April 14, 2004, 08:37:18
Ik heb 10 jaar geleden buigbaar mdf gebruikt voor halfronde keukenkast deurtjes. Ik heb toen een mal gemaakt en twee platen van ongeveer 9 mm gelamineerd in een mal om een deur van 18 te krijgen. Daarna heb ik melamine op de achterzijde en emaille op de voorzijde geplakt.

Gr,

Ries

HO ... STOP ... !
Uitleg aub. klinkt namelijk heel mooi!
Wat is "melamine" en "emaille plakken", hoe doe je dat? (ik ga namelijk eerdaags met een keuken aan de slag en ben erg kien op alle afwerkings methodes :D

Alvast dank voor de uitleg.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

richardkrol

melamine is een kunstof achtig plaatmateriaal, in mijn geval bijna zwart van kleur. Het is zeer flexibel. Vergelijk het met melamine keukenbladen (kunstof). Het emaille zijn sheets van 0,8 mm dik, komt rechtstreeks van fabriek af. Is het zelfde materiaal dat voor whiteboards word gebruikt. (Wel de kwaliteits variant, want er is ook kunstof rommel.) Als particulier kan je emaille niet krijgen. Het is erg duur, en voor de bewerking is een hoop specifieke kennis nodig en materiaal.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Het plakken gaat ook in de mal met een lijmsoort die eerst in de oven moet. Eerst het lijm op het hout > dan in de oven. Dan lijm op de emaille > dan in de oven. Dan in de mal samenpersen en onder druk 24h laten rusten.
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

SARK

@richardkrol

Dank voor de uitleg, helaas is het voor de "goud eerlijke doe het zelver" niet beschikbaar :-[
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Swanny

Nu voor ik kan beginnen moet ik nog een oplossing vinden voor het volgende probleem:

Ik moet eerst kijken hoe groot alles zal worden om de juiste volumes te bekomen. Maar hoe bereken ik de oppervlakte van zo'n figuur ??



zouden er programma's bestaan die de oppervlakte kunnen berekenen van dergerlijke willekeurige vormen ?

mvgr,
Swanny  ;)

R


SARK

Maak een mal van karton, leg een draad om de mal heen en knoop deze aan elkaar.
De lus kun je nu in een rechthoek/vierkant leggen, is wat makkelijker rekenen.
Niet echt wetenschappelijk verantwoord, maar wel een hoog "MacGyver / A-Team" gehalte.  ;D
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Swanny

#49
Niet altijd geloven wat je op TV ziet  ;D
De MacGyver / A-team truck is helaas niet juist.

mvgr,
Swanny