Workshop muziek luisteren, luistersessie, "meet & greet"

Started by blue-eyes, April 13, 2004, 17:59:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Hallo,

ik vraag me af of een aantal "geoefende" leden een soort clinic willen organiseren voor de minder geoefende leden. Veel mensen weten niet hoe het geluid te omschrijven. Of zitten met veel technische vragen, bijvoorbeeld wat is eigenlijk MID, etc. Laat staan dat mensen weten hoe te luisteren.

Het belgische forum heeft een sessie georganiseerd mbt akoestiek. Kunnen wij, op kleinere schaal, geen sessie organiseren voor onze leden?

Wat mij betreft meld ik me bij deze aan, voel me zeer ongeoefend!

De nadruk zou moeten liggen op het leren van luisteren, het benoemen van karakterastieken. Vragen, luistersessies mbt apparatuur is hier absoluut niet de bedoeling lijkt me!

Ik weet absoluut zeker dat hier belangstelling voor is, maar is er ook belangstelling om dit te organiseren? Is er ook belangstelling van de ervaren mensen om als leraar te spelen? Wellicht is dit leuk te combineren met andere leuke zaken, zoals een "meet en greet".

Ik zou graag mee willen helpen in de brainstorm en organisatie. Maar ik wil wel in de zaal zitten om te leren ;)

Iemand andere ideeen of aanvullingen? Kritiek, positief danwel negatief? Wel onderbouwd natuurlijk! Kom maar op, ik ben nieuwschierig!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

MarcoV

Goed plan Bleu, ik doe mee! O ja, wel in het beginnersclubje uiteraard  8)

Wat me hieraan dan ook interessant lijkt, is dat we zoiets gaan doen in een akoestisch 'correcte' ruimte. Dan krijg je gelijk een aardig vergelijk tussen de eigen thuissituatie en de mogelijkheden.

Marco

Leonard Shelby

Ik meld me bij deze aan als beginner  :)

Hoewel ik al vrij lang met audio bezig ben heb ik weinig referentie om me heen.
En iets leren is altijd goed denk ik (behalve voor je Portemonnee  ;))

Leuk idee, ik hoop dat het van de grond komt.

Sullivan

Hi,

Zeer goed initiatief!

Ik heb veel bewondering voor mensen zoals Garmt, Patrick, Martin, Bjorn, Doede, etc. die geluid zo goed en mooi kunnen omschrijven. Ondanks dat ik niet alles zelf kan benoemen begrijp ik toch waar ze het over hebben. Een goede taal beheersing is 1 (heb ik helaas ook niet), maar weten waar je over (moet) praat is 2.

Ik heb gemerkt dat de mini meet & greets al enorm helpen op dit vlak. Je leert veel van andere die over muziek praten en naar hun sets te luisteren.

Ik wil veel leren, dus meld ik me bij deze vast aan :D.

mvg,
Frank

PS. Nu maar hopen dat er niet alleen maar 'beginnelingen' komen. Dus Garmt, Patrick, Martin, Bjorn, Doede komen jullie ook? ;)

garmtz

Je moet wel goed bedenken of je wel zo analytisch WILT leren luisteren. Het kunnen benoemen van wat je hoort is meer lef hebben en gewoon zoveel mogelijk de taal aanwenden om te proberen over te brengen wat je hoort/voelt. Ik weet bij god niet waar ik dat heb 'geleerd', maar zal vast komen door veel reviews te lezen. Iedereen heeft zijn eigen idioom en manier van luisteren en ik denk dat dat juist het leuke is. Als iedereen op hetzelfde let/zou letten, zouden er geen smaakverschillen zijn.

Zoals je ziet, ik sta nogal skeptisch (maar zeker niet negatief!) t.o.v. een dergelijk initiatief.

blue-eyes

Duidelijk Garmt! Maar niet helemaal zoals ik bedoelde.

Tussen luisteren en luisteren zitten veel verschillen. Analystisch luisteren kan zeker iets toevoegen aan je kennis. Zeker zal het herkennen van bepaalde standaard eigenschappen er toe bijdragen dat bepaalde zaken kunnen worden aangestipt, daardoor worden verbeterd. Dit alles om je eigen luisterplezier te vergroten. De grens kan snel vervagen, dat is idd het gevaar, in zoverr wil ik dan wel met je meegaan.

Maar "simpele" zaken als laag, mid-laag, mid, high, brei, diepte, forward, digitaal randje, etc. kunnen goed verduidelijkt worden lijkt me. Dat zijn een soort basis begrippen dat je toch moet kennen om je eigen audiowereld te leren horen. Een woordenschat opbouwen, benoemen van je eigen set. Ja, daar ben ik 100% met je eens. Dat moet je zelf doen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

QuoteTussen luisteren en luisteren zitten veel verschillen
Om de titel van iemand (geloof Thingman) aan te halen:
Are we dealing with music or are we dealing with sound ;)
Omschrijft precies de 2 verschillen :)
Als een dergelijke clinic van de grond komt denk ik dat ik ook wel interesse zou hebben :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jaqo

Dit gaat toch niet over muziek luisteren, dit gaat over technisch luisteren zoals dat heet. Van luisteren naar muziek kan ik kippenvel krijgen van luisteren naar techniek niet. De techniek is alleen een hulpmiddel.

Lijkt me wel leuk trouwens  8)

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

Om het nog ingewikkelder te maken, kan je luisteren naar muziek ook weer opsplitsen.
Muziek technisch luisteren of naar het totaalplaatje  ;D

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass

Volgens mij moet je het nog een keer lezen en het rustig laten inzinken ;)

Ik heb het niet over technisch luisteren naar geluid maar techisch luisteren naar Muziek  ::)

maw
Hoe zit het MUZIEK stuk in elkaar...wacht ik zal het even vertalen naar het meest simpele voor je...refreintje,coupletje, bruggetje... herken je het al  :D

En weer een stapje verder...in die prachtige cresendo van het eerste couplet vragen de cello's meer aandacht dan het gemiddeld tienermeisje bij een optreden van  "Vader Abraham"

blue-eyes

Of ik ben dom, of jij legt het niet goed uit ;)

Hoorde laatst dat ik best slim ben ;D ;)

Happerd! Ik begreep je wel, maar had even zin om te stangen ;D ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spacebass


wil

Quote from: Blue-Eyes on April 14, 2004, 15:40:34
Of ik ben dom, of jij legt het niet goed uit ;)
Hoorde laatst dat ik best slim ben ;D ;)
Ik hoorde laatst een belg zeggen dat als een belg iets uitlegt en de ander het niet begreep, dat ie het dan op een andere manier probeerde te verklaren. Als een Nederlander iets uitlegt terwijl de ander het niet begrijpt dan zegt ie gewoon hetzelfde nog eens maar dan harder  ;D

wil (geen belg)

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Sullivan



Jaqo

Dat wordt een leuke miet en griet, bokshandschoenen mee allemaal  :D

Maar om weer ff on-topic te komen hoe kunnen we nou allemaal luisteren:

- Analytisch luisteren (naar de technische weergave: hoog, mid, laag, kleuring, etc.)
- Analytisch luisteren (naar de opbouw van de muziek: refrein, couplet, frasering, klankkleuren, etc.)
- Luisteren naar de muziek (gewoon genieten  ;))

Mis ik er nog een?

Volgens mijn werd dit topic gestart over het eerste punt.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Spacebass

#17
Ik denk dat over het algemeen mensen bijv kabelnuances "het" eerder "ervaren" maar niet kunnen benoemen.

Als ik aan mijn  Pa vraag, goh hoe vind je dit klinken, dan komt er als antwoord "goed" of "is het niet hard?"  ;D 
Dat "hard" kan je dan weer in vertalen in "Goh, hij vind het middenhoog wat dominant klinken" en als ik dat aanpas dan vind hij het weer "goed" terwijl ik aan de andere frequenties dus niets aan veranderd heb. Dat is misschien wat moeilijk om in een workshop te vatten denk ik. (Ervaring)

Maar als er een workshop komt hoe die ervaring om kunnen zetten naar communicatief verantwoorde terminologie zodat die ervaring uitwisselbaar wordt, lijkt mij dat zeeer interressant vooral als de eerder genoemde Zeer begaafde admins deze workshop gestalte zouden geven.

Want idd, wat vinden wij nou eigenlijk "mid" ? Mid is voor mij nl ook weer onderverdeeld in segmenten....

Yep, Ik ben zeker voor zo'n workshop en dan kunnen we oa de audiofiele termen van Garmt als uitgangspunt gebruiken  ;D

(edit Typo's)

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on April 14, 2004, 21:26:02
Want idd, wat vinden wij nou eigenlijk "mid" ?

Alles tussen laag en hoog, hopla workshop closed ;D....of ga ik ook maar beter in de zaal zitten?

De sessie akoestiek zoals dat bij onze zuiderburen werd georganiseerd was een goed initietief doch door de grote groep mensen en diversiteit aan "kennis" ging het nergens tot op een bepaald niveau waarop echt wat te leren viel. Ik denk dat als je een dergelijke muziek luisteren workshop wilt organiseren de groepjes niet te groot moet laten worden en dat ook het "niveau"  tussen de luisterenden onderling in 1 groep niet te groot moet worden, op een dergelijke manier ben je beter in staat doelgericht en volgbaar te werk te gaan. Een dergelijke aanpak levert echter direct weer logisitieke problemen op...Het lijkt me niet gemakkelijk te realiseren/organiseren?

Mvrg

Patrick






Spacebass

Yep ga maar in de zaal zitten...uh wie blijven er nog over  ???  ;D

Mid heeft nl ook weer regionen en voor de overdracht is dit belangr.. K*...trap ik er voor de zoveelste keer in vandaag  ;)  >:D

Dat is wat ik bedoelde met ervaring. Er is vast een groep die al wat verder is en met het communicatieve deel kan beginnen, terwijl anderen het deel van Mid ed uitgelegd zouden willen hebben...Misschien dat je een soort methodiek moet bedenken waarmee mensen kunnen aangeven welk deel zij zelf denken nodig te hebben...

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on April 14, 2004, 22:26:50
Yep ga maar in de zaal zitten...

Lekker, kan ik teniminste rustig naar wat muziek luisteren, misschien ontdek ik nog wat nieuwe bands oid ;D

Maar idd, de initiatiefnemers zullen eerst moeten gaan inventariseren wat welke groep het beste zou kunnen behandelen, lijkt me geen eenvoudige klus.

Mvrg

Patrick

Doerak

Als ik zo naar SB kijk, kan hij ook wel voor de groep gaan staan ipv in de zaal zitten  ;)

Spacebass

Staat mijn webcam weer aan  ???  ;D

Nee joh ik ben niet zo'n ster in uitleggen zoals Bjorn, Garmt en Patrick..."hak_op_de_tak" is mijn middelnaam  ;)

blue-eyes

Organiseren is iets anders dan ook voor de zaal gaan staan SB ;)

Dus.....?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey